maaliskuu 29, 2024, 08:20:48 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Nuput: nyppiä vaiko ei

Aloittaja Filago, tammikuu 09, 2008, 16:24:10 ip

« edellinen - seuraava »

Filago

Syksyllä idätetetyt kasvini alkavat olla nuppuiluiässä. Yleinen käsitys tuntuu olevan että liian varhainen seksuaalinen aktiivisuus pilaa chilin, ja nuput on syytä nyppiä vaikka kuukausien ajan ellei muu auta. Yhtä lailla joku voisi argumentoida ettei niitä luonnossakaan kukaan nypi, ja että jos kasvi ei ole kypsä kantamaan palkoja, nuput tippuvat itsekin.

Nyt saa tapella aiheesta ja antaa perusteluja, tarvitsen mielipiteitä avuksi omiin päätöksiin. Äänestysvaihtoehdot ovat karkeita, kannattaa kirjoittaa omista systeemeistä tarkemmin.

Filago, jonka omana tavoitteena on kohtuusato kohtuuvaivalla, kyse on vain siitä kuinka siihen sitten mahtaa päästä eri lajikkeilla ;)
#163

Volitans

Itse en ole nyppinyt - ja ihan hyvin ovat kasvaneet ja maukkaita, mutta myös erityisen tulisia on tullut.

Joku teoria tuohonkin nyppimiseenkin varmaan on...
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Janne

Lainaus käyttäjältä: "Filago"Yleinen käsitys tuntuu olevan että liian varhainen seksuaalinen aktiivisuus pilaa chilin, ja nuput on syytä nyppiä vaikka kuukausien ajan ellei muu auta.

Enpä ole tuollaisesta ikinä kuullut. Satoa se nyppiminen kyllä lisännee kun kasvi puskee hädissään lisää nuppua sitä mukaa kun nypitään, hedelmien tekoon siirryttyä useimmiten uusien kukkien tuotanto hiipuu.
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

AirMan

Minä olen nyt talvella nyppinyt nuput pois. Sen verran vähässä valossa nuo kasvit ovat nyt, että nuput ja kukat eivät kuitenkaan selviäisi hedelmiksi asti ja kasvi tuhlaisi vain voimiaan yrittämällä turhaan. Nyppimällä jotkut puskat innostuvat myös haaromaan runsaasti, eivätkä kasvata pitkää ja honteloa vartta. Tosin silloin on mahdollisesti lähtenyt oksien kärjestä nupun lisäksi pari pieniä lehtiäkin.
Varmaa tietoa ei ole, mutta tämäkään ei ole varma tieto, koska varmaa tietoa ei ole.

NaokiSoma

Tähän aikaan kukkimisessa on se hyvä puoli, että kasvit hidastavat kasvuaan. Jos kasvattaisivat vain seuraavat 5kk kokoa ennen ulos siirtoa, veisivät kyllä kaiken tilan sisältä talosta. Kukkiessaankin ne kyllä kasvavat, mutta maltillisempaa vauhtia.

IlkkaM

Mullakin pukkaa chilit nuppua ja kukkaa vaikka kuinka. Sitä vaan mietin, että jos niitten nyt antaa kukkia rauhassa ja tehdä mahdollisesti pari palkoakin, niin vaikuttaako se kesän satoon? Vai onko viisaampi nyppiä vielä nuput pois ja antaa kukkia kunnolla keväämmällä. Ja lajithan oli Lemon Drop ja jonkun sortin Habanero.

Lemon Drop on jo pari kypsää palkoa jaksanut tehdä ja kolme raakaa on vielä kypsymässä ja kovasti se vielä lisää yrittää puskea.

Nike

Kyllä nyppiminen lisää satoisuutta selvästi. TOissa kesänä PI441596 Baccatum teki pitkälti toistasataa palkoa kun nypin siitä kaikki nuput pois varmaan 6 viikon ajan.

Luin myös mielenkiintoisen tiedon, että jos nyppii kaikki, paitsi 2-4 ensimmäistä nuppua, niin ensimmäiset ilit olisivat isompia, ja lisäksi kasvi tekisi sitten runsaan jälkisadon. Mielenkiintoinen tieto tämän kauden Jalapeno- kilpailua ajatellen...
Mummoni viljelyohje:"Juuret tulevat multaan."

wille

Pitkästä aikaa täällä taas...  :roll:

Itse olen antanut kukkien kukkia jos olosuhteet on olleet kohdallaan, valoa riittävästi, kasvi riittävän kookas jne... pätee omalla kohdalla vaanhempiin kasveihini jotka ovat jo riittävän suuria. Tällä hetkelläkin tuossa vieressä kukkii kolme puskaa ja podejakin kehittävät ihan kivasti. Ajattelin antaa tehdä muutaman pötkylän kun kerran innostuivat, poimin sitten vaikka raakana pois ennen ulos siirtämistä...  :wink:
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

calm

Lainaus käyttäjältä: "Nike"Kyllä nyppiminen lisää satoisuutta selvästi. TOissa kesänä PI441596 Baccatum teki pitkälti toistasataa palkoa kun nypin siitä kaikki nuput pois varmaan 6 viikon ajan.

Pitäisi vaan aina olla vertailukasvit. Esimerkiksi minulla oli juurikin PI441596 eräänä vuonna kasvarissa ilman että siitä olisi mitään nypitty tai juuri muutenkaan hoidettu. Toistasataa marjaa siitäkin irtosi. Tietysti olisi mielenkiintoista nähdä millainen puska olisi ollut kyseessä, jos olisi vesiviljelyssä oikeasti hoidettuna ollut..