Millainen teltta natikalle?

Aloittaja Zeran, lokakuu 23, 2018, 17:38:09 ip

« edellinen - seuraava »

Zeran

Otsikko kertookin kysymyksen. Itsellä löytyy vanhanliiton 400W natikka jossa muuntaja lampussa itsessään ja nyt mietin jos hallitukselta lupa irtoaa niin hommaisin kasvatusteltan sisäkäyttöön.
Lajiketta en vielä ole päättänyt enkä sitäkään että kuinka monta olisi tarkoitus saada mahtumaan. Vaihtoehtoja siemenissä itsellä nyt on riittävästi mutta luultavasti kannattaa nyt sen mukaan valita joka parhaiten näissä olosuhteissa toimisi.

Valoteho ilmeisesti normaali kasvatuksessa riittäisi noin neliön alueelle eli juurikin 1mx1m mutta nostaako sisävuoraus mahdollista kokoa? ja toinen tietysti että lämpöä varmaan kyseinen natikka tuottaa reiluhkosti niin olisiko järkevää ottaa isompi teltta ja valita sellainen chililajike joka ei niin paljoa valoa kaipaa?

Kasvatusmuodoksi olen ajatellut joko EBB tai sitten joku bubbler.

Eli lyhyesti sanottuna:
1. Minkä kokoinen kasvatusteltta
2. Mikä lajike
3. Monta mahtuu kasvamaan

-Z

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Zeran - lokakuu 23, 2018, 17:38:09 ip
Otsikko kertookin kysymyksen. Itsellä löytyy vanhanliiton 400W natikka jossa muuntaja lampussa itsessään ja nyt mietin jos hallitukselta lupa irtoaa niin hommaisin kasvatusteltan sisäkäyttöön.
Lajiketta en vielä ole päättänyt enkä sitäkään että kuinka monta olisi tarkoitus saada mahtumaan. Vaihtoehtoja siemenissä itsellä nyt on riittävästi mutta luultavasti kannattaa nyt sen mukaan valita joka parhaiten näissä olosuhteissa toimisi.

Valoteho ilmeisesti normaali kasvatuksessa riittäisi noin neliön alueelle eli juurikin 1mx1m mutta nostaako sisävuoraus mahdollista kokoa? ja toinen tietysti että lämpöä varmaan kyseinen natikka tuottaa reiluhkosti niin olisiko järkevää ottaa isompi teltta ja valita sellainen chililajike joka ei niin paljoa valoa kaipaa?

Kasvatusmuodoksi olen ajatellut joko EBB tai sitten joku bubbler.

Eli lyhyesti sanottuna:
1. Minkä kokoinen kasvatusteltta
2. Mikä lajike
3. Monta mahtuu kasvamaan

-Z


Oot ihan oikeassa, että 400w natikka lämpenee melkolailla. Keraaminen monimetalli on hyvä vaihtoehto, ei lämpene yhtä paljon ja säilyttää valotehon ajan myötä hivnen paremmin. Joskin polttimot ovat reilusti kalliimpia. 400w natikka 1m x 1m telttaan on vähän siinä ja siinä, että onko liian tehokasta. Jos tuuletusta löytyy (esim kanavapuhallin poistoaukoista, tai pidät telttaa hieman auki niin sitten jees)  250w natikka riittää kyllä tuon kokoiseen telttaan.
Lajikkeella ei sinällään väliä, ota sellainen josta itse tykkäät. 400w natikasta lähtee niin paljon valoa, että sillä kyllä valaisee useammankin chilin.
1m x 1m mahtuu pari kolme chiliä jos kasvualustana multa yms. vesiviljelyssä minulla on jääny heikommalla valolla liian pieneksi tuon kokoinen teltta.

jvni

Oletko ilmanvaihtoa miettinyt? Taimikasvatusta vai satoa teltassa?

Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla


Zeran

Lainaus käyttäjältä: jvni - lokakuu 25, 2018, 11:13:36 ap
Oletko ilmanvaihtoa miettinyt? Taimikasvatusta vai satoa teltassa?

Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla


Kyllä kait siihen jonkunlaista ilmanvaihtoa pitää toteuttaa. Tarkoitus tehdä satoa eli luultavasti pariin chiliin rajoittuu tilat.

miiksuli

Tommosiin pikku rakennelmiin suosittelen Thermalrightin TY-141 tuulettimia. Tainnu vaan väri muuttua ja hinta nousta pari euroa. Mutta markkinoiden parhaimpia paine/ilmanvirtaus/melu tuulettimia 140mm kokoluokassa. Eikä tarvi kuunnella sitä suihkumoottorin take offia. Ihan perus 12V tuuletin. Tommoseen hommaa jonkun 12V virtalähteen ja PWM controllerin (jos ei aijo ajaa 12V voltilla jatkuvasti).

https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/109894/200200125/thermalright-ty-147a-pwm-laitetuuletin-300-1300rpm

https://www.youtube.com/watch?v=JVBat5ELesc

Zeran

Lainaus käyttäjältä: miiksuli - lokakuu 25, 2018, 21:20:51 ip
Tommosiin pikku rakennelmiin suosittelen Thermalrightin TY-141 tuulettimia. Tainnu vaan väri muuttua ja hinta nousta pari euroa. Mutta markkinoiden parhaimpia paine/ilmanvirtaus/melu tuulettimia 140mm kokoluokassa. Eikä tarvi kuunnella sitä suihkumoottorin take offia. Ihan perus 12V tuuletin. Tommoseen hommaa jonkun 12V virtalähteen ja PWM controllerin (jos ei aijo ajaa 12V voltilla jatkuvasti).

https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/109894/200200125/thermalright-ty-147a-pwm-laitetuuletin-300-1300rpm

https://www.youtube.com/watch?v=JVBat5ELesc


kyllähän tuota voisi suunnitella jos tekisi noilla tuulettimilla. Yksi Noctuan 140mm tuuletin taitaa löytyä käyttämättömänä. Voisihan tuota suunnitella astetta pidemmälle jos tuulettimet saisi lämpötilaohjatuksi.

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: Zeran - lokakuu 26, 2018, 09:59:00 ap
Lainaus käyttäjältä: miiksuli - lokakuu 25, 2018, 21:20:51 ip
Tommosiin pikku rakennelmiin suosittelen Thermalrightin TY-141 tuulettimia. Tainnu vaan väri muuttua ja hinta nousta pari euroa. Mutta markkinoiden parhaimpia paine/ilmanvirtaus/melu tuulettimia 140mm kokoluokassa. Eikä tarvi kuunnella sitä suihkumoottorin take offia. Ihan perus 12V tuuletin. Tommoseen hommaa jonkun 12V virtalähteen ja PWM controllerin (jos ei aijo ajaa 12V voltilla jatkuvasti).

https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/109894/200200125/thermalright-ty-147a-pwm-laitetuuletin-300-1300rpm

https://www.youtube.com/watch?v=JVBat5ELesc


kyllähän tuota voisi suunnitella jos tekisi noilla tuulettimilla. Yksi Noctuan 140mm tuuletin taitaa löytyä käyttämättömänä. Voisihan tuota suunnitella astetta pidemmälle jos tuulettimet saisi lämpötilaohjatuksi.

Löytyy noita tuulettimien lämpötila säätimiä. Ei montaa euroa maksa. Eli niitä jotka pitää tuulettimet pyörinnässä, eikä vaan ON/OFF.

jvni

Tuuletinhan voi olla vaikka 24h vuorokaudessa päällä, mieluiten täysillä. Olen käyttänyt vastaavissa pc-tuuletin setupeissa pienelektroniikan virtalähteitä, joita on kirpparit täynnä pikkurahalla. Pc-tuulettimen liittäminen teltan ilmanvaihtoon tarviis jonkun tee-se-itse adapterin, jos tuuletinta ei saa kiristettyä teltan kanavien sisäpuolelle. Laita kuvaa siitä valaisimesta ja linkkiä telttaan?

Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla


Zeran

Lainaus käyttäjältä: jvni - lokakuu 28, 2018, 15:35:49 ip
Tuuletinhan voi olla vaikka 24h vuorokaudessa päällä, mieluiten täysillä. Olen käyttänyt vastaavissa pc-tuuletin setupeissa pienelektroniikan virtalähteitä, joita on kirpparit täynnä pikkurahalla. Pc-tuulettimen liittäminen teltan ilmanvaihtoon tarviis jonkun tee-se-itse adapterin, jos tuuletinta ei saa kiristettyä teltan kanavien sisäpuolelle. Laita kuvaa siitä valaisimesta ja linkkiä telttaan?

Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla


Teltta on vielä hankkimatta kun sitä juuri mietin minkä kokoinen kannattaa hommata. Lampun virkaa toimittaa juurikin tällainen https://www.viherpeukalot.fi/kasvihuonevalaisin-400-w

Nuo adapterit nyt ei ole ongelma rakentaa, tuulettimien ohjaus nyt mietityttää millä nyt järkevin tehdä. Suorasähkö lämmitteisen asunnon lämmityksessä ei niin paljoa haittaa tuo lampun lämmöntuotto kun sitä voi hyödyntää asunnon lämmityksessä.
Suunnitelmissa olisi se että teltan lämmitys tapahtuisi ajastetusti yöaikaan jolloin edullisempaa sähköä. Lisäksi pitää vielä viimeistellä tuo ebb. Lähiviikkoina voisikin laittaa sit siemenet itämään kunhan osaisi ensin päättää tuon lajikkeen.

Zeran

https://www.ebay.co.uk/itm/New-Design-Mars-Hydro-Portable-Grow-Tent-Silver-Mylar-Hydroponic-Dark-Green-Room/202389517440?_trkparms=aid%3D555017%26algo%3DPL.CASSINI%26ao%3D1%26asc%3D55149%26meid%3Dc562e03a4ebd4e62a934e0d36e8c7b59%26pid%3D101006%26rk%3D1%26rkt%3D1%26%26itm%3D202389517440&_trksid=p2045573.c101006.m3226

Mietin tilaisiko tuon 60x120x180 kokoa olevan kun sille saattaisi jopa löytyä tila. Ongelmaksi tässä taitaa muodostua tuon 400W natikan lämmöt joten eikös tuo onnistu että vaihtaa vaan astetta pienempään polttimoon eli joko 250W tai 150W

Liekkö porukalla kokemusta noista Mars Hydron teltoista?

Puffis

Ei voi laittaa pienempää poltinta jos ei virtalähdettä vaihda myös. Kuinka lämmintä on siinä tilassa mihin teltta on tulossa? Ostaisin ehkä pienen kanavapuhaltimen siirtämään lämpimän ilman teltan ulkopuolelle. Tuon kokoiseen telttaan laittaisin maksimissaan 4 keskiverto chiliä ehkä pari enemmän jos pieniä lajikkeita.

Zeran

Näillä näkymin teltta tulee olohuoneeseen jossa on valitettavasti ainakin tällä hetkellä vähän päälle 23 astetta lämmintä. Eli tolla natikalla on tiedossa ongelmia ja pitää laittaa suunnitelmat uusiksi. Isompaa telttaa en taida saada sopimaan ellei emännän kanssa saisi asiaa sovittua.

Jos nyt käy ihme ja teltaksi saisikin jonkun 1mx1.2m kokoisen niin onko tässä ideassa mitään järkeä? Millä tavalla vaikuttaa kasvuun mikäli hoitaa valaistuksen kahdella eri teholla? Mietin sitä että yöllä valaistusta hoitaisi juurikin joku 400W natikka vaikka kello 21-07 ja klo 07-15 joku 125W esl ja pimeä jakso olisi 15-21. Nämä siis energiansäästön kannalta kun itsellä on käytössä pörssisähkö eikä kehtaisi käyttää 400W natikkaa kalliilla sähköllä.

Kun teltalle on lupa herunut mutta vaatimuksena saada yrttejä ja salaatteja myös kasvamaan.

Puffis

Jos tuota lämmitystä laittais hieman pienemmälle ja natikka tohottamaan 16-18h vuorokaudessa niin sähkön kulutushan ei hirveästi muuttuisi. Mutta kyllä mä olisin sen puhaltimen kannalla. Saa ilman liikkumaan, lämmön hyötykäyttöön ja home riski pienempi.(vaikka se riski ei kovin suuri taida olla sisätiloissa)

Zeran

Lainaus käyttäjältä: Puffis - marraskuu 08, 2018, 15:09:01 ip
Jos tuota lämmitystä laittais hieman pienemmälle ja natikka tohottamaan 16-18h vuorokaudessa niin sähkön kulutushan ei hirveästi muuttuisi. Mutta kyllä mä olisin sen puhaltimen kannalla. Saa ilman liikkumaan, lämmön hyötykäyttöön ja home riski pienempi.(vaikka se riski ei kovin suuri taida olla sisätiloissa)


Joo tuo peruslämpötila on aivan liian iso tällä hetkellä mutta ilmeisesti asunnon lämpötilansäätö ei tahdo toimia. Muutin siis vajaat 2 viikkoa sitten joten ei vielä ole täysin hallussa uuden asunnon jipot. Suunnittelin kyllä tuota tuuletustakin siihen. Suorasähkölämmitteisessä talossahan tuo natikka tosiaankin olisi oiva lämmönlähde.