maaliskuu 29, 2024, 07:00:33 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


ei vielä chilejä

Aloittaja Charlottiina, kesäkuu 27, 2014, 16:05:13 ip

« edellinen - seuraava »

Charlottiina

 Pyydän nöyrästi anteeksi että esittäydyn vasta nyt vaikka olen jo muutaman viestin kirjoittanut.

Olen Keski-Suomessa maalla perheen kanssa asuva "ihan aikuinen nainen" ja hurahdettuani kunnolla bambuihin löysin tieni tänne. Netti neuvoi  tänne ;D kun laittelin hakusanaksi bambu suomessa yms.

Chileistä en ymmärrä yhtikäs mitään paitsi sen että jos sellainen on kebebannoksessani ja jos sitä haukkaan en ainakaan juo vettä päälle...kerran testattu, toiste en testaa  ::)

Kasvihuoneessa kasvaa noita perinteisiä juttuja, erilaisia kurkkuja ja muutamaa lajiketta tomaatteja. Kasvimaalla on perusporkkanoita, perunaa (Lapin Puikula, perheen lempipottu) ja sipuleita paria lajiketta.

Mansikoita kasvatetaan toki herkuttelua varten, pineapplea, yellow wonderia ja honeyoyta, pakastemansikat ostetaan suuremmilta viljelijöiltä.

chilifellow

Tervetuloa chilipääksi!

Kyllä foorumin kautta saa aina jeesiä asiassa kuin asiassa.

Tere tulemast.
# www.chiliyhdistys.fi / jäsen 058 #

0lli

Tervetuloa foorumille! Nyt kun kokemusta kasvattamisesta jo löytyy ja kasvihuonekin on, on helppoa alkaa tutustumaan chileihin! :)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

Charlottiina

Sen vähän mitä olen ennättänyt tämän foorumin juttuja lukemaan niin olen saanut sellaisen kivan käsityksen että täällä ollaan toisille kilttejä, ihan kuin oltaisiin oikeasti tekemisissä ihmisten kanssa eikä vain anonyymisti netissä kiusaamassa toisia.

Saas nähdä koska chilit iskevät tajuntaani muutenkin kuin mielikuvana että ovat tuhteja suupaloja...sitähän ei tiedä koska kasvihuoneeni huomaa olevansa chilikasvattamo. Minulla kun on tapana hurahdella vähän yhteen jos toiseenkin juttuun.

HotVelo

Meitä chileihin ja muihinkin hyöty- ja myös koristekasveihin hurahtaneita löytyy Keski-Suomen alueelta ei niin suuren suuri mutta asiastaan innostunut joukko. Kevättapaamisessamme sovimme yrittävämme seuraavaa tapaamista syyskesällä sadonkorjuuhengessä. Tapaamisesta on varmasti aikanaan ilmoituksia 'Chilitapaamiset' ketjun alla. Uudet kasvot ovat enemmän kuin tervetulleita porukkaan, ja tapaamisen toteutuessa voi olla tilaisuus maistiaisiin useammistakin lajikkeista.

Tervetuloa joukkoon!

NPhoBiaz

Tervetuloa joukkoon kirjavaan! :)

Horna

kesäkuu 27, 2014, 23:09:28 ip #6 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 27, 2014, 23:11:13 ip käyttäjältä Horna
Lainaus käyttäjältä: Charlottiina - kesäkuu 27, 2014, 17:25:05 ipSaas nähdä koska chilit iskevät tajuntaani muutenkin kuin mielikuvana että ovat tuhteja suupaloja...sitähän ei tiedä koska kasvihuoneeni huomaa olevansa chilikasvattamo. Minulla kun on tapana hurahdella vähän yhteen jos toiseenkin juttuun.


Jeps, viimeisiä sanoja :) ensi vuonna pari Chiliä. Sitten seuraavana vuonna ehkä vähän lisää. Ihan kokeilumielellä :) heh, melkein voisin lyödä vetoa että vuoden kahden päästä päästään seuraamaan Chilin kasvatuspäiväkirjaasi :) Toivottavasti ainakin!

Itseasiassa, minulla on mm. Lombardo kasvamassa täällä ja se sopii mainiosti salaattiin - ihan sellaisenaan. Mieto - hyvin pienen pieni polte vain.. Joten kyllä näitä lajikkeita on joka sorkalle :)
"sä vaikutat normaalilta, joten ilmeisesti et ole sukua"
-kauko röyhkä

Make12345

Jos et ole tulisen ystävä, mutta paprikasta pidät niin ei muutakun niitä kasvattelemaan aluksi. Tulisuuteenkin tottuu aika helposti joten miedot lajikkeet esim. cheddarin kera pekoniin käärittynä on myös suurta herkkua ja sitä kautta voi hiljalleen totutella chileihin.

Onnea jokatapauksessa kasvatuksiin kasvatit sitten mitä tahansa ja tervetuloa foorumille!

Toby

Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.

chipe

Lainaus käyttäjältä: Horna - kesäkuu 27, 2014, 23:09:28 ip
Itseasiassa, minulla on mm. Lombardo kasvamassa täällä ja se sopii mainiosti salaattiin - ihan sellaisenaan. Mieto - hyvin pienen pieni polte vain.. Joten kyllä näitä lajikkeita on joka sorkalle :)


Omaan makuuni Lombardo on myös selvästi paremman makuinen kuin normipaprikat ja polte on tosiaan niin pieni että sitä saa yleensä ihan tosissaan mutustella jotta siitä löytää edes jonkunlaisen vivahteen. Chiliwikin luonnehdinta Lombardosta osuu aika nappiin:

LainausErittäin makea ja hyvän makuinen chili, jossa tulta ei ole laisinkaan, tai sitten aavistuksen verran

Charlottiina

Just niin...alkakaa jo tässä vaiheessa ylistämään chilejä niin kyllä tämä eukko saadaan hurahtamaan niihin(kin) jonain vuonna  ;D. Ei kyllä tapahdu chiliytymistäni vielä ensi vuonna, sen lupaan itselleni...(itselle tehdyt lupaukset on aina helppo perua kun perustelee perunnan itselleen riittävän hyvin  ;D)

En ole kyllä paprikankaan ystävä mutta mieheni on..toisaalta hänelle uppoaisi varmaan chilitkin. Hän on niitä ihmisiä joiden mielestä kaikki sellainen mikä ei juokse lautaselta omin jaloin karkuun on syötäväksi kelpaavaa.  ;)