maaliskuu 28, 2024, 10:05:03 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Viiniköynnös (Vitis)

Aloittaja jewe, kesäkuu 23, 2011, 23:42:06 ip

« edellinen - seuraava »

jewe

Itselläni kasvaa kaksi viiniköynnöstä, Supaga ja Zilga. Molemmat ovat Latvialaisia jalosteita joista Zilga soveltuu myös ulkokasvatukseen talvenkestävyytensä vuoksi. Supaga on nyt parivuotias, kasvaa kasvihuoneessa ja tekee tänä kesänä ensimmäiset marjansa ja muutama terttu näyttäisi tulevan. Marjan pitäisi olla aika suuri ja vihertävä.
Zilgan istutin ulos terassin kupeeseen neljä vuotta sitten ja viime syksynä se teki ensimmäistä kertaa enemmän marjoja ja parisen litraa taisi tulla. Zilgan marja on aika pieni, ehkä ison mustikan kokoinen tumman violetti, makea mutta täynnä pieniä kiviä joten aika hankala syödä sellaisenaan.

Viisi vuotta sitten terassia rakentaessa tuli hullu haave saada terassin ruokapöydän päälle valokatteen alle vihreä viiniköynnöskatto josta jokunen rypäleterttukin voisi joskus roikkua ja tänään kun katsoo Zilgan kasvua ajatus ei enää olekaan ihan mahdoton.
Kuvassa Zilga juhannuksena 2011.



Tähän ketjuun olisi mukava saada myös muitten kasvattamia viiniköynnöksiä ja tietoa miten ne menestyy... ja tietysti kuvia niistä.

pgrt

pitääkin hankkia jostain siemeniä niin voi joskus tehdä oikeaa kotiviiniä :)
Experience is simply the name we give our mistakes.

chili_maestro

Olen tehnyt reilut kymmenen vuotta sitten tätini viiniköynnöksen marjoista(merkkiä en tiedä) viiniä, mutta siitä ei tullut niin hyvää kuin odotin.
Viinimarjoistakin tulee huomattavasti parempaa viiniä ...ja yksi parhaimmista viineistä on tullut vastoin odotuksia mm. luumuista.
Sen verran vinkkiä viinimestarina voin sanoa, ettei kannata ikinä tehdä yhdestä marjalaadusta viiniä, vaan kannattaa laittaa mukaan jotain happoista marjaa.

Tällä hetkellä kasvaa itselläkin rehevän oloisesti Zilga, jota kovasti kehutaan pakkasen kestäväksi (jopa -40), mutta suomen kesää se ei välttämättä kestä. Alku kesän hallan iskiessä kaikki lehden ruskistuvat ja kuolevat pois. Tosin kasvattaa myöhemmin kesällä uudet, mutta hidastuttaa kasvua.
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

Chilivaari

Näitä ketjuja sitten syntyy enemmän kuin sieniä kesäsateella.
Tuolla tästä aiheesta oli juuri puhetta, enkä jaksa toistaa kaikkea sanomaani:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=8267.0

Zilga on meillä kasvanut avomaalla vuodesta 2000, eikä vielä ole sattunut keväthallaa tai muuta. Aina on satoa saatu, kun se alkoi kait kolmantena vuotena. Mitään talvisuojauksia en ole käyttänyt ensimmäisen talven jälkeen.

Puska on rehevä ja pisimmät versot menevät jo 10 metrin päässä juuresta terassin kaidetta pitkin. Toinen kiipeilee parvekkeelle. Juuresta nuo ovat naisen ranteen paksuisia. Rypälekuvan löysin vanhasta päiväkirjastani:


Nuo ovat erinomaisia naposteltavia. Pitää vain oppia syöntitekniikka. Niitä ei pureskella, vaan imaistaan. Runsaat siemenet menevät siinä samalla. Maku muistuttaa aika paljon mustikkaa. Hyvä viinin raaka-aine tuo ei ole, happoa tosiaan puuttuu.

hara

Ja nähtävästi juuret kannattaa suojata varuiksi myyriltä. Omasta zilgasta oli mennä talvena syöty juuret - aka talvi kun myytät teki tuhoja, mutta juuri tälläisille pitkäaikaisille (zilga ja karhunvadelma - muutama vuosi sitten jänis pääsi verkon yli syömään karhunvedelman, nyt pistin kunnolla aitaa ettei jänö tekisi tuhoja niin sitten myyrät.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: hara - kesäkuu 28, 2011, 15:09:21 ip
Ja nähtävästi juuret kannattaa suojata varuiksi myyriltä.

Tuon unohdin, kun se on niin itsestään selvää.
Kirjailija Leena Lander sen minulle opetti vuosikymmeniä sitten vieraillessani hänen omenatarhassaan. Heillä oli myös iso viiniköynnös navetan nurkalla. Sille kävi sittemmin huonosti, kun navetalla sattui vesivahinko talvella. Juuret jäätyivät.

Mutta Leenan neuvot olen muistanut omenapuita tai vastaavia istuttaessani. Ne laitetaan kohopenkkiin ja rinteeseen laitetaan kiviä niin, että myyrän kuono osuu niihin ja matka tyssää siihen. Ensilumen tullessa sitä kerätään puun juurelle ja sotketaan tiukkaan. Taas loppuu myyrän kulku ennen kuin se pääsee puusta hajulle. Nuo temput tein viiniköynnöksellekin alkuvuosina.

Maan alla liikkuvia myyriä meillä ei ole, maa on niin kivistä.

hara

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - kesäkuu 28, 2011, 15:59:36 ip
Lainaus käyttäjältä: hara - kesäkuu 28, 2011, 15:09:21 ip
Ja nähtävästi juuret kannattaa suojata varuiksi myyriltä.

Tuon unohdin, kun se on niin itsestään selvää.
Kirjailija Leena Lander sen minulle opetti vuosikymmeniä sitten vieraillessani hänen omenatarhassaan. Heillä oli myös iso viiniköynnös navetan nurkalla. Sille kävi sittemmin huonosti, kun navetalla sattui vesivahinko talvella. Juuret jäätyivät.

Mutta Leenan neuvot olen muistanut omenapuita tai vastaavia istuttaessani. Ne laitetaan kohopenkkiin ja rinteeseen laitetaan kiviä niin, että myyrän kuono osuu niihin ja matka tyssää siihen. Ensilumen tullessa sitä kerätään puun juurelle ja sotketaan tiukkaan. Taas loppuu myyrän kulku ennen kuin se pääsee puusta hajulle. Nuo temput tein viiniköynnöksellekin alkuvuosina.

Maan alla liikkuvia myyriä meillä ei ole, maa on niin kivistä.


Vuodet tuo on ollut rauhassa - nyt oli myyrät tehneet täsmä-iskun karhunvadelman luota (jonka maaperää oli paranneltu) ja päässeet syömään juuria. Muuten tuo paikka on suhteellisen kovassa kivikossa, no syksyllä verkkoa ja uutta taimea maahan.

jewe

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - kesäkuu 28, 2011, 11:03:28 ap
Näitä ketjuja sitten syntyy enemmän kuin sieniä kesäsateella.
Tuolla tästä aiheesta oli juuri puhetta, enkä jaksa toistaa kaikkea sanomaani:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=8267.0



Mietin pitkään kannattaako tästä aiheesta avata omaa ketjua kun viiniköynnöksistä keskustellaan muuallakin foorumilla ja mm. omaan päiväkirjaan olen kuvia laittanut. Ajattelin sen kuitenkin sopivan tänne yhtälailla kuin aloittelijoiden nurkkaan vaikkei chileihin liitykään. Kuvittelin että olisi vaan selkeämpi hakea tämän otsikon alta tietoa viiniköynnöksistä ja katsella niiden kuvia, mutta niihän se on että aina näitä on näköjään liikaa ainakin jonkun mielestä. Minun puolestani avaamani aiheen voi poistaa jos tästä on liikaa rönsyilyä foorumilla.

Chilivaari

Sori, onhan tämä ehdottomasti oikeammassa ympäristössä täällä.
Järjestelmällisyyttä tämä foorumi kaipaisi enemmänkin. Laitoin vain linkin sinne toiseen keskusteluun, niin ei tarvitse toistaa kaikkea siellä jo sanottua.

Zilga on hieno pöheikkö, jota pitää pitää kurissa leikellen. Ohjeen mukaan nuo kai pitäisi leikata joka talvi melkein tapille. Väittävät sen auttavan satoisuutta. Minä olen antanut kasvaa. Vain seinästä ulos suuntautuvia tai hyvin pitkiä versoja olen lyhennellyt. Ranskalaisilla viiniviljelmillä näytetään "köynnökset" pidettävän miehen korkuisina, eikä edes kovin tiheinä. Jossakin muualla taas annetaan pitkienkin versojen kasvaa. Minulla se on enemmän koriste kuin tuotantokasvi, joten rehottakoon suhteellisen vapaasti.

MasaT

Yritin muutama vuosi sitten kasvatella ulkosalla sellaista villiviiniä, kuin Amurin viiniköynnös ( vitis amurensis ). Kasvatus epäonnistui todennäköisesti kasvatusalustan happamuudesta johtuen.
Sen pitäisi olla kuitenkin pakkasen kestävä ja marjat on happamia. Lepaan puutarhaoppilaitos on myös tehnyt sen marjoista viiniä.

Chilivaari


Zilga on alkanut kasvattaa rypäleitään ja se käykin sitten vauhdilla. Tuossa on pienehkö terttu muodostumassa ja sen takana erään haaran runko miehen silmien korkeudelta. Kymmenen vuotta vanhana se on tumma ja kaarnainen, kuorta irtoaa helposti. Isoimmat lehdet ovat usean kämmenen kokoisia, mutta kääryleitä en ole tehnyt.

Pienviljelijä

Mulla on ollut jo muutaman vuoden vanhan navetan parvensillan betoniseinämää vasten Zilga. Tänä vuonna on luvassa todella hyvä sato.

aapee

voisin kuvitella, että aronialla saisi hienosti hapokkuutta mukaan, jos zilgasta viiniä rupiaa tekemään. Tietenkin vielä, että tekee aronia-viinin, ja rypäle-viinin erikseen, ja sotkee (leikkaa) ne omaan makuun sopivaksi.

jewe

Olenkin miettinyt mitä marjaa tuohon viiniin Zilgan lisäksi laittaa. Aroniaa kyllä löytyisi yllinkyllin kun raja-aidat on aroniasta. Luulisin että puolukka olisi varsin erinomainen Zilgan kanssa ja puolukkaviiniä olen muutenkin tehnyt joskus aiempina vuosina monta kertaa ja on kirpeytensä vuoksi erinomainen viinin raaka-aine.

aapee

ootko käyttänyt puolukan käymiseen mitä? hiukan on pelkiltään hitaanpuoleinen käymään.. banaania olen kuullut käytettävän käymisen tehostamiseen...

jewe

Rusinaa joka yleensä perusaine noissa viineissä ja lisäksi mustikkaa väriä tuomaan mutta pääosa raaka-aineista kuitenkin puolukkaa.

ihis81

En pikaisella selaamisella löytänyt vastausta, eli onko nää viiniköynnökset talvenkestäviä?

Tää on kauheeta, kokoajan löytyy kasveja joita pitäisi laittaa kasvamaan.

Kohta käy kuin muumeissa ja jaksossa taikasiemeniä valtamerestä, koko piha on kuin viidakko kun alkaa oikein kylvämään kaikkia mitä suunnittelee ;D
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

http://www.youtube.com/watch?v=MLWSb6h6ltk

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: ihis81 - heinäkuu 27, 2011, 22:44:06 ip
En pikaisella selaamisella löytänyt vastausta, eli onko nää viiniköynnökset talvenkestäviä?

Tässä samassa ketjussa: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=9854.msg154515#msg154515

wille

Lainaus käyttäjältä: ihis81 - heinäkuu 27, 2011, 22:44:06 ip
Tää on kauheeta, kokoajan löytyy kasveja joita pitäisi laittaa kasvamaan.


Sama homma. Nyt olisi oma pihakin, johon pitää tietenkin istuttaa kaikkea liikaa. Viiniköynnökselle olisi varattuna vanhan navetan kiviseinä. Ensi vuonna sitten.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

ihis81

Lainaus käyttäjältä: wille - heinäkuu 27, 2011, 22:53:50 ip
Lainaus käyttäjältä: ihis81 - heinäkuu 27, 2011, 22:44:06 ip
Tää on kauheeta, kokoajan löytyy kasveja joita pitäisi laittaa kasvamaan.


Sama homma. Nyt olisi oma pihakin, johon pitää tietenkin istuttaa kaikkea liikaa. Viiniköynnökselle olisi varattuna vanhan navetan kiviseinä. Ensi vuonna sitten.


No sulla on asiat hyvin jos navetta löytyy, eli löytyy tilaa.
Meillä vaan 1150neliöö josta osa metsää ja osan vie talo.
Mutta pakko on kaikkea saada jonnekkin kasvamaan.

Chilivaari: Luin juuri tuon viestin aikaisemmin, mutta näköjään luin liian kiireellä, etten huomannut tuota talvehtimisasiaa :o
Kiitos kuitenkin, pitää siis hankkia köynnös tai useampi meidän mäkeen :D
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

http://www.youtube.com/watch?v=MLWSb6h6ltk