huhtikuu 16, 2024, 20:53:15 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Bonchikeskustelu

Aloittaja Feint, kesäkuu 26, 2013, 13:36:42 ip

« edellinen - seuraava »

roippe

Mulla tais itää nuo tepinit ihan viikossa jos oikein muistan, akselsonille vielä että tuhosin ne ac:n siemenet ja muut oli pakko jättää jemmaan ens kautta varten, meinas homma karata käsistä :D

akselsson1

Muistaakseni Tepin ei ollut mikään superhidas itämään, mutta lämpötilanvaihtelu (yö/päivä) SAATTAA olla avain parempaan onnistumisprosenttiin :)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Whili

Viimme kaudella Tepin-siemenet menivät lautalle 5.11 ja ekat elommerkit 24.11, mutta sitten kasvu olikin julmaa.
Bontsiksi en kyllä Tepiniä laittaisi, voi olla aika vaikeaa pitää kasvu aisoissa. Mutta jos haasteita haluaa, niin..   8)

Feint

Annatte ihan liian hyvän kuvan Tepinistä :D ei mikään voi kasvaa niin hyvin!

10 päivää ollut itämässä Perun Tepin, jospa se vielä sieltä nousis.

Whili

Toki Tepineissäkin on eri laijikkeita ja jotkut ovat hitaampia, mutta meikäläisen versio oli ainakin nuoruudessaan kasvukuningas.
Ja oli jokin toinenkin versio itämässä, jonka kuukauden odottelun jälkeen heivasin pois.

Bontziksi ehdottelin vaikka julman maukasta YPH chinenceä.. 
Toki Bluesman onnistui tekemään tuostakin hirmupensaan  ;)

Dethlock

Itse nyt seurannut tuota melkein hukuttamaani Nagaa kun se alkoi kasvaa aika jännästi leikkaamisen ja elvyttämisen jälkeen. Lehdet on vähän isot Bonsaiksi mutta menisi varmaan Bonchina.
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable


Youtube kanava

Feint

Lainaus käyttäjältä: Dethlock - heinäkuu 06, 2013, 16:25:49 ip
Itse nyt seurannut tuota melkein hukuttamaani Nagaa kun se alkoi kasvaa aika jännästi leikkaamisen ja elvyttämisen jälkeen. Lehdet on vähän isot Bonsaiksi mutta menisi varmaan Bonchina.


Nypit isot lehdet pois sitten kun se alkaa olemaan taas elävien kirjoissa, niin kasvaa pienemmät tilalle ;)

Dethlock

heinäkuu 06, 2013, 16:35:22 ip #67 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 06, 2013, 16:39:32 ip käyttäjältä Dethlock


Tommonen se on. Selkeästi hengissä mutta kasvaa ihmeellisen toispuoleisesti.

Vasemmalla on ikkuna ja valoa muilla chileillä, yläpuolella Artco about 5 sentin päässä ja tämä kaveri kurvaa kuitenkin tuonne pimeän puolelle.
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable


Youtube kanava

Feint

Teet siitä ilmeisesti suoraan bonchia? Aika näpäkän näköinen tapaus! Mä varmaan karsisin tuosta alimmat lehdet ja ehkä jopa tuon oksan ja koittaisin keskittää lehtimassan varren puolivälin yläpuolelle. Riippuu tietysti ihan siitä, millaista tuosta meinaa. Lehdet ovat tosiaan liian kookkaat noin pienelle kasville, mutta toisaalta tuo on aika veikeää :D

Dethlock

En minä tästä Bonchia ajatellut, jouduin vähän elvyttämään sitä ja sen jälkeen se on kasvanut omissa oloissaan. Ja se on aika kippura joka suuntaan. Näyttää voivan sinäänsä hyvin niin en ole hävittänyt kuitenkaan. Tämä on siis luomu, ei suunniteltu kasvutapa.
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable


Youtube kanava

Feint

heinäkuu 08, 2013, 10:58:59 ap #70 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 08, 2013, 14:58:10 ip käyttäjältä Feint
Tässä tuo kokeilumielessä pilkkomani ylijäämärehu, Malibu Purple.



Uusia lehtiä ilmestyi muutamassa päivässä, joten äsken nypin kaikki vanhat pois. Liian pieneksihän tuo kasvi itsessään jäi ruukkuun nähden, mutta se ei taida enää kasvaa korkeutta kuitenkaan. Mitään oikeaa tyyliähän tuo ei tule ikinä edustamaan, se on vain koekappale jota kiusataan tieteen nimissä  8)


Edittiä. Tässä vielä saman kasvin aikanaan katkaistu varsi, jonka annoin vitsillä emännälle, mutta hän laittoi sen vesilasiin. Ensin kasvi kukki, sitten teki podin ja nyt vihdoin kasvatti juuria, joten annoin hänelle bonsairuukun, sakset ja akadamaa. Oiskohan tässä ainekset bonchiin? :D




Tuo pallero keskellä on siis se podi.

Feint

Tartteis sitä sammalta koristeluun...



Joka tapauksessa tämä yksilö ainakin selvisi kaikesta erittäin hyvin ja uutta kasvua ilmestyy nopeasti. Lähtisköhän toi vielä kukkimaan uudestaan kun lannottais reilusti  8)

Milton

Mahtavaa, että tälläinen ketju on perustettu! Ja mä ainakin osallistun kilpailuun :).
Kasvattelen montaa lajiketta bonchin kuvat silmissäni. Mun rhombo ei oo kyllä koolla pilattu mutta mahtavan tuuhea ja parhainta puumaisinta runkoa kasvattaa kyllä BR.

Olen laittanut muutaman kiven kylkeen tai päälle kasvavaa kokeilua tulemaan. En nyt ollut yhtään varma miten se parhaiten tehdään, levittelin juuria kiven ympärille, elmukelmua ympärille ja multaan..hengissä nää kokeilut ihme kyllä on. Nyt sitten mietityttää, että missä vaiheessa rupean kaivamaan juuria esiin, vielä en ole uskaltanut.

Siis pelkkääkö kissanhiekkaa voisi bonsai-rukkuun laittaa? Oisko se parempi kuin turve-hiekka-kissanhiekka yhdistelmä jos nyt ajattelee muutakin kuin liikakastelun vaaroja? Eikö siitä kissanhiekasta liukene mitään mikä olis epäsuotuisaa kasveille?

akselsson1

Ihan hyvältä aihiolta näyttää Feint tuo sinun "keppisi" ;)
Jollain karulla tapaa jopa noine muutamine lehtineen näyttää omalla tavallaan coolilta  :P
Itse olen jostain syystä tykästynyt juurikin käyriin ja käppyröihin bonchivarsiin, ovat jotenkin hienolla tavalla kitukasvuisemman näköisiä  ;D
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Dethlock

Lainaus käyttäjältä: Milton - heinäkuu 09, 2013, 21:02:15 ip
Siis pelkkääkö kissanhiekkaa voisi bonsai-rukkuun laittaa? Oisko se parempi kuin turve-hiekka-kissanhiekka yhdistelmä jos nyt ajattelee muutakin kuin liikakastelun vaaroja? Eikö siitä kissanhiekasta liukene mitään mikä olis epäsuotuisaa kasveille?


Paakkuuntumaton kissanhiekka (Rainbow) on käsittääkseni savea. Ainoa haitta siinä on kevyt parfymointi mutta sekin lähtee huuhtelemalla/muutaman kastelun jälkeen. Eli on kasville turvallinen kasvualusta. Ja pinnallehan voi laittaa jotain muuta jos haluaa esteettisemmän lopputuloksen.

Paakkuuntuvalla kissanhiekalla kyllä sitten tappaa melkein kasvin kuin kasvin koska se tiivistyy saadessaan kosteata.
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable


Youtube kanava

Dethlock

Kävin itse täydentämässä sammalvaraston jos vaikka laittaisi yhden Bollen kuppiin.

Milläs tekniikalla olette noita lehtiä nyppineet? Kiskotteko lehden irti kasvista vai leikkaatteko ja mistä kohtaa? 
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable


Youtube kanava

Feint

Onnistuu nyppimällä ja leikkaamalla. Mä leikkasin alimpia lehtiä juuren läheltä, mutta jätin ihan pikkasen sitä lehden vartta jäljelle siinä toivossa ettei uusia kasvais siihen kohtaan. Saa nähdä kuinka käy.

Tuo keppi on tosiaan vain koekappale, eikä se ole koskaan kasvanut yli 30cm korkeaksi. Jostain syystä kuitenkin teki ihan kohtuullisen varren. Bubblerissakin kasvaneella Malibu Purplella on paksuhko, violetti ja puumainen varsi. Harmi vaan kun juuria kasvaa varren paksuimmasta kohtaa :(

Dethlock

Testailen vähän noiden chilien kanssa. BR jonka siirsin vesiviljelystä lecasoraan ja bonsaikuppiin alkoi tehdä puumaista vartta ja juuretkin näyttäisin 'puutuvan' ihan lupaavasti. Tänään kun tyhjensin Rainforestin chileistä hyötykasveja varten silppusin Stripen omaan puurnukkaansa mutta kun ei ollut kivaa kiveä mille sen istuttaisi tein tälläisen:



Aika näyttää miten käy...
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable


Youtube kanava

Feint

^ Hyvältä näyttää, kivi ei tosiaan ole se ainoa alusta bonchille :)

Mun Malibu Purple kehittelee uutta kasvua todella hyvää vauhtia. Tai no, uutta kasvua on lehtiparit ja puol senttiä vartta...ja nuppuja jokaisessa kärjessä :D




Nuput on tuloillaan, mutta eihän ne kuvissa näy tietenkään.

Dethlock

heinäkuu 13, 2013, 17:23:59 ip #79 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 13, 2013, 18:03:21 ip käyttäjältä Dethlock
Keksin (ehkä) hajuttomamman vaihtoehdon sammaleen tuotantoon kuin se piimä/bisse sotku...

Ph-down litkulla nesteen ph tarpeeksi alas?

Kokeilen about nyt, ei tullut mieleen ennen kuin unohdin ostaa piimää.

Muoks: Googlettimen mukaan piimä on valmista kun ph on 4,5 joten sillä mennään.
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable


Youtube kanava