maaliskuu 29, 2024, 07:58:49 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Valoya valaisimet (mitä mieltä olette niistä)

Aloittaja Deuce4887, heinäkuu 16, 2016, 19:54:47 ip

« edellinen - seuraava »

Deuce4887

Hei tässä nyt kun olen hieman selaillut sivustoa, niin olen aika vähän nähnyt tekstiä ko aiheesta... itseäni kiinostaisi tietää mitä porukka on valoyan valaisimista mieltä että ovatko niin hyviä kuin netissä mainostetaan (varmaankin ovat hyviä ja laadukkaita mutta entä chilin kasvatuksessa?) itse olen kyseisen valmistajan valaisimia onnistunut saamaan käsiini jonkusen kappaleen. Onko kenelläkään noin niinkuin käytännön kokemusta näiden valaisinten käytöstä. Itse en vielä ole niitä käyttänyt,muutakun kokeillut että toimiivat. Mietin että kuinkahan hyvin ko firman valaisinten spektrit toimivat chileillä. Jos joku osaisi kertoa aiheesta enemmän niin olisin kiitollinen

Deuce4887

Taidan ruveta kokeilemaan itse että kuinkahan nuo valoyan valot toimivat chilille. Kunhan saan tämän nykyisen sadon harvesteerattua niin kokeilen sitten ja voisinpa pitää jonkinnäköistä ns päiväkirjaa täällä sitten vaikka noin kerta viikkoon about

Chiljonka

Lainaus käyttäjältä: Deuce4887 - heinäkuu 17, 2016, 08:10:33 ap
Taidan ruveta kokeilemaan itse että kuinkahan nuo valoyan valot toimivat chilille. Kunhan saan tämän nykyisen sadon harvesteerattua niin kokeilen sitten ja voisinpa pitää jonkinnäköistä ns päiväkirjaa täällä sitten vaikka noin kerta viikkoon about

Kuulostaa ajatukselta, tuo kyllä varmaan kiinnostaa moniakin. :thumbup:

sorrii

Mä ostin foorumin torilta ensin yhden Valyan B100 120cm valon [AP67] kasvuspektrillä, kun sain halavalla tehtaan testivaloja. Siinä oli niin kiva valo ja laatuvaikutelma kyllä hyvä/loistava, että päätin ostaa toisen NS1 -spekrillä sekä sellaisen 60cm mallin, jota ei yleisessä myynnissä. Sattui pikku virhe siinä postituksessa jne. joten lopulta mulla nyt onkin noita 120cm valoya 3kpl sekä se 60cm/50W valo lisänä. Yksi virtalähde on kahdella lähdöllä, johon tulee siis 2x100W valot ...

Näppituntumalla ja silmämääräisesti se NS1 on paljon kirkkaamman näköistä valoa ja luximittarikin näyttää vähän suurempia lukemia. Kaikilla noilla näyttäisi tulevan 10000luxin lukemat 30-40cm päähän lampusta. Valo on kaikilla miellyttävän väristä, eikä kasvatus-spekrilläkään näytä violetilta.

Kokemusta ei vielä ole niin paljon että voisi juuta-jaata sanoa, mutta vaikutelma on oikein hyvä. Pidin yhtä 120cm valoa yhdellä itä-ikkunallani jossa oli 3 kasvia kypsyttelemässä satoaan. Sato kypsyi ainakin nopeasti noista mökiltä tuoduissa Aji-chileissä: Aji Golden, Lemondrop ja Aji Cristal. Vaihdoin niille jo säästövaloksi sen 50W pätkän ja näyttää silläkin niiden leikattavien kasvien latvan työntävän uutta kasvua innolla.

Mä meinaan keväällä ottaa nuo kaikki kunnolla käyttöön ja sitten vasta voi jotain todellista kommentoida. Sen 60cm valon laitan varmaan heti tammikussa 60cm levyiseen taimikaappiini, joten ekana näkyy onko jotain eroa taimikasvatuksissa. Referenssi on aika kova: Käytin ennen samassa kaapissa 2x55W T-Neonia 9500K ja 6500K putkilla ... Jos samoihin tuloksiin pääsen 50W Valoyalla, niin voin kertoa olevani vakuuttunut ... Kyllähän sen tietää että kohtuullisesti se toimii ...

Noissa pitkulaisissa valoissa on varmastikin tarkoitus normaalisti että niitä on useita rinnakkain jossain kasvatushuoneessa. Mahdollisesti suljetussa tilassakin, jossa ei valoa karkaa sivuilta harakoille. Itsellä on suunnitelmissa virittää vähän heijastinta pitkille sivuille, kun käytän niitä yksittäin ikkunalaudoilla luonnonvalon lisänä.

Kyllähän sen näkee perssilmälläkin, että valosta menee yli puolet pihalle ikkunasta kun noissa ei ole mitään suuntaavia linssejä tai heijastinta. Valokulma on vähintään sen 120 astetta. Saattaa olla että kaksi noista valoista pidän käytössä rinnakkain, jolloin on siis tehoa watteina 200W ja kasvatusalaa siinä alla ~60x120cm. Jos tuon virityksen saan sovitettua heijastavan seinän viereen tai edes toiselle sivulle heijastava verho, kuten on ollut ikkunakasvatuksissa, niin heijastimia ei lampuissa tarvitse.

En kyllä jaksa etukäteen uskoa noidenkaan olevan niiin laadukkaita, että lähtisin uusia ostamaan normihinnalla: Mulla nämä ~3000€ valot tuli Sulovileenin hintaan  ;)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

-jumi-


sorrii

LainausOliko hinnassa kuitenkin yksi 0 liikaa?
Ei!

Amazonilla B100 AP67 tarjouksena 728£ - norm. 825£ = ~927€  :o
https://www.amazon.co.uk/Valoya-120cm-B100-AP67-Grow/dp/B00P2B2P3M

Onhan ne siis törkeän kalliita! Näitä kuulemma käytetään jossain yliopistojen tutkimuslaitoksissa, kasviteitellisissa puutarhoissa yms. En oikein osaa ajatella että kaupallinen salaatinviljely löisi leiville tuon hintaisilla välineillä  ;D

EDIT! Nyhän noita löytyy varsin halvalla myös Hydrophonics UK sivulla  8) 8) 8):
Vain 750£/kpl - varastossa yli 10000kpl ... [jollain täytyy olla rahaa...]
https://hydroponics-uk.uk/product/valoya-b100-ap67-led-bar/
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

-jumi-


sorrii

Olisihan nuo hinnat ollut mullekin täysin utopistiset jollei olisi tullut vastaan käytettyjä. Myyjä taas oli saanut ne ilmaiseksi:
Valoya oli muuton yhteydessä jättänyt testivalaisimet lojumaan vanhaan toimitilaan ... hylännyt sinne tai joku unohtanut!?!

Voi siellä olla yksi 150W valaisin ehkä vielä ... Eipä näy päivittäneen ilmoitusta mun kauppojeni jälkeen: Lieko joutunut jo vankilaan  :D
Ja 30W/150cm loisteputkia oli samalla myyjällä myös 30€/kpl: Ne kytketään suoraan loisteputkien kantaan ilman kuristinta ja/tai sytkää. Meinasin ottaa niitäkin itselle, mutta muistin syyn miksi hylkäsin hyvän putkivaloni alunperin: Se 150cm mitta on aika hankala ....

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=17266.0
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`