huhtikuu 19, 2024, 07:24:22 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilikaakao

Aloittaja -mIDE-, lokakuu 21, 2010, 13:37:58 ip

« edellinen - seuraava »

-mIDE-


Tämänpäiväisestä paikallislehdestä bongattu.

Chilikaakaon resepti


Tuo "punainen chilipalko" varmaankin valitaan jokaisen oman mieltymyksen mukaan  ;D

Sinttis

Tää täytyy muistaa talven pimeinä ja kylminä iltoina. Mä oon uittanut kuumassa kaakaossa kuivattuja chilipalkoja, kun en ole moisille kauheesti muuta käyttöä löytänyt.

ottulo

Mulla olis nagoja puskassa, pitänee testata! ;D

davve

 ;D

Chilin ja kaakaon yhdistelmästä väitetään että se on vanhimpia ja vahvimpia afrodisiakkeja mitä löytyy...   8)
Minä en tuota väitettä tunnusta, mutta hyvin moni ihminen lähipiirissä ja varsinkin naiset väittävät tämän todeksi...  ::)

Suosittelen käyttää "kaakaonibsejäkin" tällaiseen, ja mahdollisuuksien mukaan tilamaitoa (ei prosessoitu yhtään mitenkään; rasva ~6%), esimerkiksi Salonniemen tilamaitoa saa sieltä täältä.

Rusakko

Toimii myös ihan chilijauheella, helppo sekoittaa joukkoon. Esim ripaus habajauhetta kupilliseen on hyvä.

Legoinsinööri

Tänäänpä ostin messuilta chilijauheet ja oli mm. kaakaohon tarkoitus kokeilla. Nyt katoin vasta tota ohjetta tarkemmin niin ihanko oikeesti ½ dl sokeria vielä suklaan lisäksi?

Scotch Bonnet

ensimmäinen erilainen chili kokeilu oli tuo chili kakao (siis keksin omaasta päästä ilman reseptiä ja hyvää oli)

chilihardhead.fi

lokakuu 30, 2010, 19:01:47 ip #7 Viimeisin muokkaus: lokakuu 30, 2010, 19:03:40 ip käyttäjältä chilihardhead.fi
Lainaus käyttäjältä: Legoinsinööri - lokakuu 30, 2010, 16:23:19 ip
Tänäänpä ostin messuilta chilijauheet ja oli mm. kaakaohon tarkoitus kokeilla. Nyt katoin vasta tota ohjetta tarkemmin niin ihanko oikeesti ½ dl sokeria vielä suklaan lisäksi?


Eihän tuo 0,5dl ole edes paljon :) Ilmankin voi koittaa, vaihto vaniliinisokeriin on kokeilun arvoinen myös ;)
Makeutusaineet ei mun mielestä toimi chilin kanssa, mutta niitäkin voi koittaa tai hunajaa.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Legoinsinööri

Okei kokeilin eilen tuolla reseptillä ja tuli muuten aikamoista tervaa. Sokeri ei varmaan niin haitannut, mutta 100g tummaa suklaata tuohon maitomäärään teki kaakaosta sen verran paksua että ei se kovin nautintoa ollut juoda. Nagajauhe antoi edes jonkin verran särmää siihen tasapaksuun makuun, mutta en edes halua tietää miltä vaimon chilitön malli maistui :D

Vähentäisin siis ainakin suklaan osuutta.

chilihardhead.fi

Heh, makuja on monia.
Minä laitan vielä enemmän, normaali kaakaoon mulla tulee jauhetta jo vähintään 1,5dl tuoppiin ;D
Herkutteluun huomattavasti enemmän ;D
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Legoinsinööri

Noh kaakaojuomajauhetta menee meilläkin aika paljon, mutta toi puoli levyä tummaa suklaata viiteen desiin maitoa veti kyllä suita suppuun  :-X

JaloPena

Olemme kokeilleet seuraavanlaista reseptiä monia kertoja hyvällä menestyksellä: kuumennetaan 0,5 l täysmaitoa ja vatkataan siihen  0,5 dl raakaa kaakaojauhetta ja 0,5 dl sokeria valmiiksi toisiinsa sekoitettuna. Sitten lisätään tuoretta chiliä viipaloituna maun mukaan. Lisätään 0,5 l vettä ja kuumennetaan kiehuvaksi varovasti. Siivilöidään ja juodaan. Kermavaahto tai pieni jäätelöpallo tekee höpöä päällä. Itse olemme käyttäneet Apachea (1-2 kokonaista) Rawitia (puolikas- kokonainen) ja tavallista pitkää punaista (reilu puolikas). Rasva uuttaa viipaleista maun mukavasti. En tee kovin vahvaa seosta, kokonaisesta Rawitista tuli jo pikkuisen kiperää minun makuuni.

Ja alkkohooliakin (konjakki, brandy, viski tms) suosittivat joissain resepteissä. Se on vielä kokeilematta, mutta kunhan kylmät ilmat tulevat, juoma voi toimia oikein mukavasti lämmikkeenä.  :)



Meillä kaikki päätökset tehdään demokraattisesti äänestäen. Yleensä kuitenkin häviän äänin 0-1

#1581

Naga Morphia

Lainaus käyttäjältä: Rusakko - lokakuu 22, 2010, 09:29:44 ap
Toimii myös ihan chilijauheella, helppo sekoittaa joukkoon. Esim ripaus habajauhetta kupilliseen on hyvä.


Mikä on tuo ripaus?

Itse käytän 2,5 dl mukeja joihin olen kipannut Cayennejauhetta vajaan millin mitallisen, ja on erittäin toimiva määrä.

Lisäksi kaakaoon yleensä neilikkaa, sekä muskottikukkaa, kumpaakin saman verran kuin chiliä. Liikaa ei saa olla tai tulee pistävä maku. Pari palaa suklaata vielä joukkoon ja avot. Maailman paras kaakao on valmis. ;D

Kermavaahtoa jos jaksaisi vatkata, tai muistaisi ostaa sellasen pursottimen varoiksi. Se on kyllä teollisen makuista, mutta omalla tavallaan kuitenkin hyvää.... :)

-Morphiina
Cooking the next step..

Legoinsinööri

Ripaus on varmaan maun mukaan. Itse laitoin pari ripausta nagajauhetta ja tässä tapauksessa se meinaa Fataliin koeputken taputtelua siihen asti, että sieltä on se kaksi ripausta tullut.

Larski

Lainaus käyttäjältä: Legoinsinööri - marraskuu 19, 2010, 22:41:40 ip
pari ripausta nagajauhetta

Äkästä tavaraa. Keittelin tuossa taannoin kans "kunnon" kaakaot ja heitin sekaan kanelia, kardemummaa, neilikkaa yms. ja perään vielä nagajauhetta. Häjyä teki loppua kohden mutta sainpa vaan urakoitua keitoksen kurkusta alas.

Falconhaxx

Todistetusti toimii!

Ainoa ongelma omassa keitoksessa oli suhteet. 2dl maitoa, 0.5g nagaa. Ehkäpä vähän liikaa tota nagaa...

TunturiTiger

On kyllä parasta hörpittävää lumitöiden jälkeen! Mä vaan oikasen pirusti tossa.. Keittimestä vettä vanhoutenin päälle, sopivasti makeutusta ja habanerojauhetta ja kaiken päälle reilusti kermaa. Jesus ku lämmittää mukavasti!

Jahvetti

Tunturitigerin reseptiin vielä hulaus tummaa rommia, niin johan alkaa toimimaan. Eikös intiaanit käyttäny chiliä jo joskus raamatun kirjoittamisen aikaan suklaan kanssa? Vaiko jo vähän ennenkin..
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

TunturiTiger

maaliskuu 01, 2011, 09:54:51 ap #18 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 01, 2011, 11:16:06 ap käyttäjältä TunturiTiger
Lainaus käyttäjältä: Jahvetti - maaliskuu 01, 2011, 01:31:54 ap
Tunturitigerin reseptiin vielä hulaus tummaa rommia, niin johan alkaa toimimaan. Eikös intiaanit käyttäny chiliä jo joskus raamatun kirjoittamisen aikaan suklaan kanssa? Vaiko jo vähän ennenkin..

Käsittääkseni Inkat teki tätä jumaltenjuomaa jo halvatun kauan sitten. Maidosta ja kermasta en tiedä. Tuskin käyttivät niitä, mutta chiliä ja maakuopassa mädätettyjä kaakaopapuja ainakin ne käytti.

E: Käsitykseni tai olla sittenkin väärät. Ne olikin asteekit, eikä inkat. Lisäks noita papuja ei mädätetä, vaan käytetään ja kuivataan.

hessi

Hm...
mulla olis ei nyt ihan Inkojen tekemää, mutta vielä löytyy Brasiliasta ostettua
käsin ruokosokerin kanssa jauhettua kaakaota.
Oli se aikas veikeän näköistä kun papparainen haarojenvälissä jonkin sortin huhmareessa jauhoi
papuja, huhmare oli kyllä pikkaisen kookkaampi "pölli" jonka päähän oli huhmare koverrettu :)
Taitaa Hessin iltajuoma olla tänään Brassikaakaota vaikka hunajarommilla :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry