LED kasvivalaisimet

Aloittaja Sihijuoma666, kesäkuu 27, 2013, 19:23:19 ip

« edellinen - seuraava »

Viliz03

Melkosta kuraa kiinalaiset 230V cobit kasvatus käyttöön. https://www.youtube.com/watch?v=OnaVr2Cgspc

sorrii

Tuskimpa noita valmiissa valaisimissa missään on (vielä) käytössä. Oletan että nuo ovat suunnattuja rakentelijoille ...
Toki on vaara, että joku neropatti kiinalainen alkaa valmistaa halpoja kasvivaloja noista: Peltikotelo ja sinne johto sisään. 100W valon hintalapuksi 200€ ...  ??? Aika iso säästö varmaan sarjavalmistuksessa jos ei tarvita mitään muuntajaa. Tietysti tuulettimet kai sen vaatii, ellei sitten löydy 220V tuulettimetkin siihen ...

Mää kovasti odotan Wishistä ostamiani peltihäkkyräledejä. Saattaa laatu olla vähän vastaavaa, mutta halapaa on: 30€ posteineen kaksi 100W valoa:
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 31, 2019, 16:17:30 ip
Tuskimpa noita valmiissa valaisimissa missään on (vielä) käytössä. Oletan että nuo ovat suunnattuja rakentelijoille ...
Toki on vaara, että joku neropatti kiinalainen alkaa valmistaa halpoja kasvivaloja noista: Peltikotelo ja sinne johto sisään. 100W valon hintalapuksi 200€ ...  ??? Aika iso säästö varmaan sarjavalmistuksessa jos ei tarvita mitään muuntajaa. Tietysti tuulettimet kai sen vaatii, ellei sitten löydy 220V tuulettimetkin siihen ...

Mää kovasti odotan Wishistä ostamiani peltihäkkyräledejä. Saattaa laatu olla vähän vastaavaa, mutta halapaa on: 30€ posteineen kaksi 100W valoa:


Voi olla ihan passeleita. Onko millon saapumassa?

Toi toinen kaveri hiljenty jo... Olis kiinnostanut tietää noista lämmöistä 500W COB LEDin kanssa kun käyttää noita hiljasempi tuulettimia.

sorrii

Lainaus käyttäjältä: miiksuli - tammikuu 31, 2019, 21:08:51 ip
Toi toinen kaveri hiljenty jo... Olis kiinnostanut tietää noista lämmöistä 500W COB LEDin kanssa kun käyttää noita hiljasempi tuulettimia.


Tiiäsitten onko muuta iloa siitä tiedosta, kuin uteliasuuden täyttäminen. Eri laatuisilla ledeillä voi se lämmönkestokin vaihdella paljon ... Noidenhan laatua ei voi kuin kokeilla!

Mä olen mittaillut pistoolimittarilla kaikenlaista ja havainnut että laadukkaissa ledeissä voi lämmöt olla yllättävän korkeat. Esim. mulla pari Valoya -merkkistä pro-tason valotankoa 120cm/100W joissa passiivinen jäähdytys. Runko on alumiinisiiliä kokonaan ja painaa yllättävän paljon. Led-piirien edessä vielä lasi. Niissä koko häkkyrän lämpö nousee reilustikin yli 50 asteen kotelosta mitattuna. Itse ledeissä varmaan siitä enemmän. Ne on valmistajan testivaloja jotka sain "sopivasti". Itsellä ollut jo kaksi kautta palamassa. Yhtään lediä ei ole pimeenä, mutta muutaman ledin edestä se suojalasi tummunut ihan ruskeaksi! Pitäisi jotenkin saada leikattua vaikka reikä niiden kuumimpien ledien kohdalle. Lasi on niin tiukasti liimattu, ettei irtoa.
Jostain oon lukenut etteivät ledit kestäisi yli 50 asteen lämpöjä. Näyttävät vaan nämä Valoyan ledit kestävän hyvin.

Ja kyllä noissa Airamin 20W teholampuissakin se kanta lämpenee yli 50 asteen kun aurinkoisella ikkunalla polttelee. Mun älyni ainakin väittää, että silloin on pakko olla lampun sisällä vähintään sama ... Varmasti ledit paranee edelleen ajan myötä. Kohta niitä käytetään ilman tuulettimia kasvivaloissakin ... (kuten taitavat olla nuo mun Wish-lamputkin  :))
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

miiksuli

Mulla noi passiiviset spotti ledit kuumenee >90°C ja hyvin on kestänyt. Osa toki himmentynyt ja hajonnut mutta en hommaa noita oikein enää kun jäähdytys on alimitotettu niissä. Nuo "30W" versiot on parempi kun tuplasti enemmän jäähdytyspinta-alaa. On reilusti kalliimpiakin mutta huono valon kantavuus. Noi halvat COB LED paneelit on moninkertaisesti parempia. Ainakin toi minkä mä tilasin. Ihan surkeita siellä voi olla joukossakin mutta rahalla saa aina parempaa. Kaupalliset järjestöt aina haluaa pönkittää omien tuotteidensa ylivertaisuutta muihin. Olis hulvatonta kun kaikilla pitäisi olla miljoonan sporttiautot koska muilla ei vaan yksinkertaisesti tee mitään.

Untamokameli

Onkohan kokemuksia https://www.valotorni.fi/product/35870/artic-led-teollisuusvalaisin-128cm-ip65-49w-4000k tämän tyylisistä chilien kasvatteluun?

Itsellä tällä hetkellä 2x Airamin 20W 4000k 2400lumenin E27 lamppua, mutta tulee niin pienelle alalle valoa niistä, pitemmällä lampulla laajemmalle :)

Olen tuommoisista pitkistä valaisimista laittanut kyselyä jos löytyisi kylmempää sävyä, 5000-6500k.

sorrii

Aika kalliita kuitenkin nuo Valotornin valot ... Mä olen pitänyt jo kauan kipurajana 1€/W muillakin kuin kiinavaloilla. Eri juttu on sitten oikeesti laadukkaat merkkivalot. Mun Valoyat olisivat maksaneet ~800€/100W  8)
Itse ostin 3kpl 100W/120cm ja kaupanpäälle 50W/60cm tangot 220€ ... Ja kyllä toimii. Mulla sellainen ikkunanurkkaus/erkkeri jossa on 60cm leveä kukkkapöytä ja päällä roikkuu 2kpl noita 100W valoyja. Kahtena keväänä ovat alkaneet chinenset tehdä raakileita huhtikuussa. 10kpl kasveja oon kasvattanut kasvihuonekuntoon siinä.

Halapaa ledivaloa jos etsii, niin Minimani myy juuri nyt tarjouksena 100W ja 150W (työ)valonheittimiä 29€ ja 39€:
https://minimani.us2.list-manage.com/track/click?u=41297e56c099d2cb4f19491fb&id=609cdf8c2a&e=98960055f2

Noitahan voi ripustaa useampia peräkkäin jos pitkää haluaa  8)  8)  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Untamokameli

No totta turiset että onhan nuo valotornin tuotteet hieman hintavia.

Löysin tämmöisiähttps://www.finnparttia.fi/epages/finnparttia.sf/secf59db017e8/?ObjectPath=/Shops/2014102905/Products/LEPU20P aika huima 172lumen/watti :D

Taitaa kuitenkin olla 2100lumen per putki eikä 3100 niinkuin mainosmies väittää. Olisi kohtuullinen 116lumen/watti tuolla 2100 luvulla.
Taidan kuitenkin päätyä johonkin tämän tyyliseen 2x 120cm t8 LED putkiratkaisuun, ne rungothan nyt ei niin hirveitä maksa.

Ne 2x 20W E27 lamput jotka tällä hetkellä käytössä, on myös saanut muutaman chilin podin kypsäksi joka talvi :)

sorrii

Jos minä alkaisin nyt hommaamaan valoja ikkunoilleni, niin luultavasti virittelisin 4-5kpl esim. IKEA'n Växer 10W spotteja joissa on kasvatus-spektri. Ne maksaa ~15€/kpl ja teeitse miehelle kannat ja johdot tekee ~5€/kpl
Spottivaloissa on hyvä valokeila eikä mitään heijastimia tarvita. Pelkästään suuntaamalla on hyötysuhde jo parempi kuin putkilla jotka levittää valon 180 asteen kulmassa, jolloin yli puolet valaisee ohi ...

Näin jossain sisustuslehdessä valon jossa oli ripustettu ~4-5cm paksu pyöreä tanko jonka ympärille kierretty johdostaan lamppuja. Voi siis jokaisen lampun korkeuden säätää kiertämällä se sopivasti ... Sittenhän on vaan omasta kätevyydestä ja huolellisuudesta se design kiinni  8)

Pitkillä putkilla on joskus hankalaa saada kasvit sijoitettua niin, että olisivat samalla etäisyydellä. Mun kokemukseni mukaan nuo IKEA'n kasvilamput on hyviä! Ihan saman näköisiä myydään muuten myös Airamin nimellä. Valkoisia spotteja joissa on 10-kunta lediä joista pari keskimmäistä on punaisia. Niiden valo on ainakin mun silmääni ihan luonnollisen väristä. Kuten on muuten laadukkaissa Valoyan pro-tason kasviledeissäkin jotka mulla jo on ...

Aivan tasan 99-varmasti noiden kasvatusteho on wattiakin kohden parempi kuin lediputkilla. Perinteisillä loisteputkilla ei oikein yhden putken teho riitä kasveille, vaan niitä pitää olla kaksi rinnan, eli ~70W siinä reilun metrin matkalla. Uskallan (kokeilemattakin) väittää että neljä 10W kasvatusvaloa toimii paremmin kuin kaksi noita lediputkia ...
Tuleehan niillle toki hintaakin vähän enemmän, mutta ei ihan älyttömästi kuitenkaan. Hyvää myös se, ettei kaikkia ole pakko aina polttaa!

Täällä foorumissa on kauan vannottu 6500K loisteputkien nimeen, jotka toisaan toimii loistavasti. 6500K ledit eivät välttämättä tuota lähellekään yhtä laadukasta valoa. Loisteputkethan kuitenkin tuottaa muitakin aallonpituuksia. Ledillä on varmaan syytä katsoa myös Cri eli värintoistoindeksi, ettei tule pelkää yksiaaltoista valoa  8)  8)  8)

Tuskimpa kasvikäyttöön tehty valo ainakaan huonompaa on kunhan ei ärsytä silmiä liikaa. Tampereen IKEAssa on muuten kasviosaston kaikki kasvit valaistu noilla spoteilla. Ei se ainakaan miltään diskolta näytä ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

jussa

Kävin eilen Tampereen Ikeassa tarkoituksena ostaa lisää Växer-kasvilamppuja. Eipä löytynyt. Kun kysyin, sain vastaukseksi että "Tulee ehkä syksyllä". Ikean nettisivuilta kun hakee, niin ainakaan minä en löytänyt mitään hakusanalla "växer". Toivottavasti ei ole poistunut valikoimasta. Airamin täysin vastaavia löytyi onneksi runsaasti lähimmästä Prismasta, joten ei hätää.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

sorrii

Voihan nenä. Mulla on niitä 5kpl kaapissa käyttämättöminä ... Tuli ostettua "varastoon" kun luulin että loppuvat. IKEAssa tuotteet poistuvat markkinoilta nopeasti - varsinkin hyvät tuotteet! Näin kävi 6000K ja 5000K ledilampuille, joita oli 20 wattisina ...
Noita Växer-lamppuja vastaavia Airameita oli viereisessä K-raudassa alle 10€'lla.

Winkwink: Siellä K-raudassa on usein aika rajuja tarjouksia. Esim. 1000W Black&Decker agregaatteja oli/on 50€. Ostin joskus Stanley räikkä- ja holkkisarjan 20€ jollainen halpis-merkkinenkin yleensä yli 50€!! Se Stanley on vielä mustaa terästä ja muutenkin aika pro-laatua.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

J.J Chili

Tervehdys,alkanut itseä vähän kiinnostamaan ledivalaisimen hommaaminen,mutta eivät ole niin tuttu juttu meikäläiselle. Joten olisin vähän viisaammilta tietoja onkinut.. Oon katellu tota Vpluxilla myytävää King COB 360W valaisinta,niin montaakohan kasvia sen alla on mahdollista kasvattaa? Ja riittääkö tehot sadotukseen sisätiloissa esim. chinenseillä?

Chilivaari

Ei kai noista voi tarkkaa lukua kertoa, kun kasvit ja kasvatustilat ovat niin erilaisia. Noin isoista minulla ei ole mitään kokemuksia, mutta esimerkiksi tällaisella 50W laajalle säteilevällä työvalolla valaisen parhaillaan neljää keskikokoista chiliä. Pikkutaimia valaisen 36W spotilla 6-10 kpl. Se riittää vain yhteen isoon, mutta kysymäsi lamppu onkin 10x isompi. Päättele siitä sitten jotakin.

Sadon tuotantoon tuo varmasti riittää, kysymys on vain miltä etäisyydeltä ja montako kasvia silloin mahtuu valon alle. Etäisyys on tärkein tekijä wattimäärän jälkeen valotehon määrittelyssä. Etäisyyden puolittaminen nelinkertaistaa valon määrän. Samalla tietysti valaistava alue supistuu.

sorrii

Mä olen vuosien (>10v) varrella kokeillut jos jonkinmoista ja lopulta luopunut yrittämästäkään tuottaa kunnon satoa pelkällä keinovalolla: Aurinko vaan kun on niin ylivoimainen supernatikka, ledi sekä plasmavalo. Luximittarilla saa hyvää osviittaa kun menee suorassa auringossa yli halpismittarin mittausalueen. Noilla ledillä ja natikoilla ym. voi mitata vielä 10cm päässä lampusta. Auringon ongelma sisätiloissa on vaan se, ettei se pysy paikoillaan! Pitäisi olla joku erkkeri tai vähintään kulmaikkuna hyvään suuntaan, että tulisi riittävästi valaistuja tunteja. Mun kompromissi on ollut, että pidän kasvit (taimikaapin jälkeen) ikkunoiden edessä. Itsellä ovat lähes itään, joten valoa tulee auringonnoususta jokseenkin klo12 asti. Valot menevät päälle klo 11 ...
Sittenkin chinensien kanssa saa tyytyä pariin hassuun hedelmään. Baccatumit on helpoimpia ja niillä voi odottaa jopa runsasta satoa jos asiat on muuten kunnossa.

JOS minä kasvattelisin muutakin kuin taimia sisällä, niin ainakin käyttäisin sitten kunnon heijastimista tehtyä telttaa, niin ei valoa karkaa "harakoille". Onhan tuo sähkövalo aika kallista pitemmän päälle ....

Mars Hydron nettisivuilla on ollut aika realistiset tiedot valojen kasvatusaloista ja etäisyyksistä: yleensä kaikkien valaisinten kohdalla tiedoissa ne suositukset. Kyllä noiden laadukkaampien ledien tehot ja wattimäärät on aika vertailukelpoisia. Esimerkkinä äkkiä Marsin COB 300W (todelliset watit 120W!) suositeltu ala kasvatukseen on 75x75cm ja kukintaan 60x60, joka varmaan pätee myös hedelmän tuottoon ...

Mulla on ollut parikin Mars hydron lediä: Ensin 200W reflector -malli joka oli hyvä mutta äänekäs. Myin äkkiä pois. Ostin Pro.mallin ~200W joka oli tehoiltaan ihan vastaava, ja piti sekin senverrän mökää että myin pois! (vitutti!!) ... Myöhemmin oon löytänyt/ostanut halvalla tosi laadukkaat Valoya ledit joissa ei ole tuulettimia ollenkaan: 120cm pitkiä 100W tankoja, jotka 2-rinnan asetettuna saa jopa chinenset tuottamaan hedelmää. Hintä vaan ei olisi normaalikuolevaisen tasolla jos ei käy sama säkä kuin mulla ...  8)  8)  8)

Huomasin nyt vaan, että sillä Mars-hydrolla on aika kiinnostavia uusia malleja hyvin kiinnostavaan hintaan, joissa myös jo passiivinen jäähdytys! Mun kokemukseni mukaan nuo Marsit ovat hyvinkin laadukkaita, vähän kuin ledivalojen Sköda ..  :D  :D  ... Jos itse tarvitsisin lisää valoja, niin en miettisi yhtään: SP150 on 135W ja hintaa 135€ ... Isommat suhteessa halvempia .. ((kauppa kannattaisi tietysti etsiä euroopasta!))
Kotimaasta en ostaisi ollenkaan ellen sitten olisi yltiöisanmaallinen ja niin rikas että voisin tukea paikkallista yrittäjyyttä ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

J.J Chili

Kiitoksia vastauksista. Ajatus mulla on siis varmaankin hommata joku pienehkö teltta,ja sinne ledivalaisin. Mulla on siis pikkukasvari pihalla jossa kasvattelen kesällä chilini,mutta olisi mukava saada jotain pikku kasvatusproggigsia sen jälkeen kun kesä,ja kasvihuonekausi on paketissa..

Temeteus

Paljolti jaan J.J Chilin ajatukset harrastamisesta. Tilasin nyt tuolta Mars Hydrolta tuon SP250 -lampun, toivottavasti on yhtä hyvä kuin mitä sivut ja arvostelut antavat ymmärtää. Melkoinen harppaus eteenpäin näistä Nelson Gardenin lediputkista, joilla kyllä chilit ovat mielestäni hyvässä kasvussa ja nuppuja tekee ahkeraan.

chilimaanikko

Hinnat vaan noissa ledeissä mielestäni vielä liian korkeat.

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: chilimaanikko - tammikuu 29, 2021, 13:45:33 ipHinnat vaan noissa ledeissä mielestäni vielä liian korkeat.
Ei mun mielestä paha ollenkaan. Valmiit COB LEDit on halvimmasta päästä 70-80€ 100W ja sitten jos laadukasta passiivista niin ei se nyt montaa kymppiä maksa enempää kun puhutaan quantum LEDeistä. Joissa kuitenkin voi olla tuplasti parempi hyötysuhde. Nykykurssilla aliexpressistä EU:n sisältä alle 200€. Jossa löytyneen 200 wattia. Kannattaa vaan katsella noita passiivisia samsungin quantum led valoja. Ne on oikeasti sen arvoisia :)

Esim: https://www.aliexpress.com/item/33033487344.html

sorrii

Mielenkiintoisia valoja -taas- nuo ENFUN ledit. Mä miellän COB-ledit sellaisiksi missä on tosissaan laitetty kymmeniä pikkuledejä rypäleeksi yhteen. Ehkä noissa Samsungin ledeissäkin on useampia ytimiä ...

Passiivinen jäähdytys alkaa olla yleistymässä mikä yksistään on jo iso parannus 10v takaisiin LedFinlandin ym. 120W ledeihin joissa kuulostaa asuvan pölynimuri sisällä. Tuo hinta 200€/200W on asiallinen. Sitä halvemmissa en luottaisi enää laatuun.

Toki säkällä voi löytää halvemmallakin, kuten mulla 3kpl 100W + 50W Valoyan passiivisia leditankoja, jotka ostin foorumista 200€ - Tehtaan testivaloja, jotka toimineet mulla jo kolme täyttä kautta ilman yhtään pimeää lediä. Ja oikein hyvä teho/tuotto! Niiden kauppahinta uutena olisi ollut yhteensä ~3000€  ???  ???  ???

Itse kasvattelen kotona lähinnä taimia, jotka vien mökille kasvariin ja pari kpl parvekkeelle kesäksi. On vakiintuneet paikat ikkunoiden edessä jossa saan aamupäivän luonnonvalonkin hyödyksi. Siksi suosisin aina noita pitkulaisia valoja. Näin mentiin jo loisteputkien aikaan: Ikkunoiden yläpuolella oli 2-3kpl loisteputkia; ikkunalaudan/pöydän ja huoneen välissä pimennysverhona hopeaverho. Silloin sai ikkkunoillla kasvateltua hyviä taimia. Nyt noiden Valoyan tankojen kanssa alkavat chinensetkin pukata hedelmää huhtikuussa kuin ulkona kahdella 100W/120cm leditangolla ... Hommat kehittyy, mutta ukot vanhenee ja väsyy  8)  8)  8)

PS. Tulihan sekin vaihe käytyä, että oli pari natikkaa (tai MH): Silloin pahimmillaan oli sähkölaskussa 40€/kk chililisä. Kasveja oli keittiössä niin ettei kääntymään mahtunut: satoa en kauheesti silti saanut, mutta lehvästöä sai raivata niin että mietin jo alkaisinko valmistammaan saunavihtoja niistä ... huoh  :-\ 
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

miiksuli

Nojoo noi on kans ihan kätevät kun LED:it on kivasti levitettynä isolle alueelle. Jäähdyttäminen helpompaa ja tasasemmin  valoa isommalle alueelle. En tiedä missä lämpötilassa tuo 55°C on mitattu mutta huoneessa tällä hetkellä 23,4°C ENFUN paneelin takapuolelta 56,5°C ja etupuolelta hieman alle 60°C. Luulis olevan kohtuullisen pitkä ikä. Mahdollisesti päästään sinne yli 9 vuoteen. Noin 2€/kk johon laskettu mukaan sähkön hinta edullisimmasta päästä. Myyjäkin tarjoaa viiden vuoden takuuta. Sanoisin että parempi kuin BESTVA kun ei ole typerästi intergroitu virtalähdettä itse paneeliin kiinni.

Nyt oon päässyt kunnolla tositoimiin uusien chilien kanssa niin saas nähä miten satoaa nuo Pepper X chilit. Mulla on aika etäällä nuo valot että katsotaan.