maaliskuu 28, 2024, 10:51:14 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tietokoneista

Aloittaja Aji Inferno, heinäkuu 19, 2008, 00:21:20 ap

« edellinen - seuraava »

ihis81

Ja siellä on kyllä vaihtoehto että alusta, mutta silloin sieltä katoaa kyllä kaikki.
Ja lukee myös että varaamaton asema, ja on online tilassa, mutta ei se vain näy tuolla missä on asemat
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

http://www.youtube.com/watch?v=MLWSb6h6ltk

teemu

hmmmjaaa sitten en kyllä tiedä. Koita ettiä jotain mitä tiedät että siellä asemalla on?

Sanoo hän, joka on tietokonehommissa yhtä perillä ku siika astrofysiikasta.

ihis81

tammikuu 30, 2010, 23:55:51 ip #222 Viimeisin muokkaus: tammikuu 31, 2010, 00:21:58 ap käyttäjältä ihis81
Olen koittanut sitäkin mutta ei onnaa.
Alustuksella sen saisin kyllä osaksi nykyistä kokoonpanoa, mutta silloin sieltä katoaa kaikki.
Pakkohan ne tiedostot on jotenkin saada sieltä talteen?

Edit: sata kaapelilla siis nuo kytketty.
Normaali kovo on sata1 paikassa emolevyllä ja tuo kovalevy josta haluan tiedostoja talteen on Sata2 paikassa.
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

http://www.youtube.com/watch?v=MLWSb6h6ltk

zenx

Lainaus käyttäjältä: ihis81 - tammikuu 30, 2010, 23:55:51 ip
Olen koittanut sitäkin mutta ei onnaa.
Alustuksella sen saisin kyllä osaksi nykyistä kokoonpanoa, mutta silloin sieltä katoaa kaikki.
Pakkohan ne tiedostot on jotenkin saada sieltä talteen?

Edit: sata kaapelilla siis nuo kytketty.
Normaali kovo on sata1 paikassa emolevyllä ja tuo kovalevy josta haluan tiedostoja talteen on Sata2 paikassa.


Yksi melko helppo konsti on ladata netistä esim Ubuntu Linuxin LiveCD, jolla voit bootata CD:ltä siis linuxin kautta pelastamaan tiedostosi. Itse olen käyttäny monta kertaa menestyksellä tätä konstia, kun Windows on sanonut sopimuksen irti :P

Aji Inferno

Control Panel -> Administrative Tools -> Computer Management -> Storage -> Disk Management. Tätä tarvitsee XP:n (luultavasti uudempienkin Wintoosien) kanssa aina aika ajoin, erityisesti silloin kun systeemiä jollain lailla päivitetään ja/tai kiintolevy pitää saada toimimaan/näkymään uudessa tai "uudessa" kokoonpanossa.

Syistä jos monistakin, XP:n alla alustettu kiintolevy voi olla käyttäjän tietämättä sellaista tyyppiä, ettei se todellakaan "näy" muissa systeemeissä kuin siinä, missä se on "tehty". Se on normaalia, vaikkakin usein ärsyttävää ja tavalliselle käyttäjälle käsittämätöntä. Tuolta "Disk Management" osiosta käsin saa tehtyä asiaan muutoksen, kun valitsee kyseisen "hankalan" levyosion ja aktivoi sen jälleen käyttöön. Vaihtoehtoja on hämmentävän paljon, eikä niissä ole paljon tolkkua, mutta suurempaa riskiä ei kokemukseni mukaan ole niin kauan kun et vain tuhoa levyosioa Delete käskyllä. XP tykkää tehdä osioista "dynamic" tyyppisiä, mutta normaalikäyttäjälle toimivin ratkaisu on yleensä "Basic" tyyppi, joka ei leiki näkymätöntä. Dynamicit joutuu erikseen tekemään näkyviksi systeemimuutosten jälkeen.

ihis81

tammikuu 31, 2010, 11:21:13 ap #225 Viimeisin muokkaus: tammikuu 31, 2010, 12:41:37 ip käyttäjältä ihis81
Mulla on suomenkielinen tuo käyttis.

Tuolla levyn hallinta osassa se näyttää sen kovalevyaseman olevan tuntematon ja varaamaton ja alustamaton.

Mutta tunnistaa sen ja toimii oikein.
Mutta siellä ei ole muuta kuin alusta vaihtoehto.

Se näyttää tälläisen ilmoituksen:
Levy täytyy alustaa, jotta loogisen levyn halllinta voi käyttää sitä.
Käytä seuraavaa osiotyyppiä valituille levyille
MBR (masterboot Record
GPT (Guid Partition Table
Huomautus: Kaikki aiemmat Windows-versiot eivät tunnista GPT-osiotyyppiä.
Sitä suositellaan yli 2 teran suuruisille levyille tai Itanium-pohjaisissa tietokoneissa oleville levyille.

Että wtf?
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

http://www.youtube.com/watch?v=MLWSb6h6ltk

e-Boy

tammikuu 31, 2010, 14:03:16 ip #226 Viimeisin muokkaus: tammikuu 31, 2010, 14:06:54 ip käyttäjältä e-Boy
Lainaus käyttäjältä: zenx - tammikuu 31, 2010, 00:38:42 ap
Lainaus käyttäjältä: ihis81 - tammikuu 30, 2010, 23:55:51 ip
Olen koittanut sitäkin mutta ei onnaa.
Alustuksella sen saisin kyllä osaksi nykyistä kokoonpanoa, mutta silloin sieltä katoaa kaikki.
Pakkohan ne tiedostot on jotenkin saada sieltä talteen?

Edit: sata kaapelilla siis nuo kytketty.
Normaali kovo on sata1 paikassa emolevyllä ja tuo kovalevy josta haluan tiedostoja talteen on Sata2 paikassa.


Yksi melko helppo konsti on ladata netistä esim Ubuntu Linuxin LiveCD, jolla voit bootata CD:ltä siis linuxin kautta pelastamaan tiedostosi. Itse olen käyttäny monta kertaa menestyksellä tätä konstia, kun Windows on sanonut sopimuksen irti :P

Ihis, tuo Linux-liveCD on kyllä helppo ratkaisu. Lataa --> Polta --> Käynnistä kone poltetulla levyllä. Ei tarvitse edes asentaa. Linux osaa lukea kaikissa tiedostojärjestelmissä olevia levyjä, toisin kuin Windows.

Esim.
Linux Mint 8:
http://www.linuxmint.com/download.php
(Tätä suosittelen, jopa suoraan liveCDllä ilman lisäasennuksia toimii kaikki. mm. Flash ja Java.)

Ubuntu 9.10:
http://www.ubuntu-fi.org/lataa.html
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."
Meikän aloittelijan päiväkirja.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: ihis81 - tammikuu 31, 2010, 11:21:13 ap
Mulla on suomenkielinen tuo käyttis.

Tuolla levyn hallinta osassa se näyttää sen kovalevyaseman olevan tuntematon ja varaamaton ja alustamaton.

Mutta tunnistaa sen ja toimii oikein.
Mutta siellä ei ole muuta kuin alusta vaihtoehto.

Se näyttää tälläisen ilmoituksen:
Levy täytyy alustaa, jotta loogisen levyn halllinta voi käyttää sitä.
Käytä seuraavaa osiotyyppiä valituille levyille
MBR (masterboot Record
GPT (Guid Partition Table
Huomautus: Kaikki aiemmat Windows-versiot eivät tunnista GPT-osiotyyppiä.
Sitä suositellaan yli 2 teran suuruisille levyille tai Itanium-pohjaisissa tietokoneissa oleville levyille.

Että wtf?


Kovin omituista... Ei tule kyllä äkkikseltään mieleen mistä olisi kysymys. Eihän levy ollut kryptattu tai jotenkin muuten erityisessä formaatissa? Onko se IDE vai SATA-tyyppinen, minkä valmistajan ja mikä malli, minkä kokoinen? Joskus vanhemmat levyt eivät toimi uusissa koneissa oikein tai ollenkaan. Jos voit kokeilla jossain toisessa koneessa, kokeilepa.

ihis81

Tuo on sata portissa kiinni. Seagate 250gb 16mb Ja kyllä se ihan normiformaatti oli vanhassa koneessa.
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

http://www.youtube.com/watch?v=MLWSb6h6ltk

Tapolan Tulikeppi

tammikuu 31, 2010, 21:52:28 ip #229 Viimeisin muokkaus: tammikuu 31, 2010, 21:57:40 ip käyttäjältä Tapolan Tulikeppi
Menee ihan arvailulla mutta voisikohan olla mahdollista että tuossa on ystävämme bad sector osunut johonkin taktiseen kohtaan jolloin levyn sisältö ei aukenekkaan ihan noinvain?

Ubuntun live cd bongaa nuo bad sectorit aika kivasti pian käynnistymisensä jälkeen - joskaan ei osaa tehdä niille mitään fiksua. Kuitenkin, jos näitä löytyy voit yrittää chkdsk /f -komentoa command promptista - olettaen että ensin käynnistelet koneen vaikkapa windows xp asenuslevyllä - korjaavaksi, niin että siinä on vain se orpo levy kiinni ja toivot että tuo chkdsk osaa tehdä sen verran taikoja että vanha data on pelastettavissa.

edittiä: korjaus komentoon, chkdsk /r ja lisää ajatusta, kun asentelit win7 etkai vain siinä tyhjännyt tuota 250Gt levyä?
# 1022

Aji Inferno

On ohjelmia, jotka toimivat absoluuttisissa hätätapauksissa... Juuri nyt en muista niiden nimiä, mutta ainakin yhden tiedän, jonka kanssa periaatteessa täysin tuhoutuneilta levyiltä on saanut ainakin jotain talteen. En silti vielä haluaisi uskoa, että tässä olisi kyse sellaisesta. Etenkään, jos levy irrotettiin täysin toimivana täysin toimivasta koneesta. Luultavammin tässä on kyse jostain ylläristä mitä vain emme osaa vielä ajatella.

ihis81

helmikuu 06, 2010, 00:07:25 ap #231 Viimeisin muokkaus: helmikuu 06, 2010, 00:09:17 ap käyttäjältä ihis81
Hei,,,, kertokaas kun kuulokkeista loppuu potku kesken, tarviinko erillisen äänikortin jossa tehokkaampi ulostulo?
Vai minkä erillisen vahvarin kuulokkeille tarviin....

Kun vkl,na tulee otettua, niin omat korvat kuuroutuu samaa tahtia, joten tarvis lisää mökää kuulokkeisiin.

Vahvistimen kautta ämyreihin kyllä kuuluu, mutta ei ole tarkoitus koko katua herättää... Joten jos noihin kuulokkeisiin sais lisää ääntä?
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

http://www.youtube.com/watch?v=MLWSb6h6ltk

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: ihis81 - helmikuu 06, 2010, 00:07:25 ap
Hei,,,, kertokaas kun kuulokkeista loppuu potku kesken, tarviinko erillisen äänikortin jossa tehokkaampi ulostulo?
Vai minkä erillisen vahvarin kuulokkeille tarviin....

Kun vkl,na tulee otettua, niin omat korvat kuuroutuu samaa tahtia, joten tarvis lisää mökää kuulokkeisiin.

Vahvistimen kautta ämyreihin kyllä kuuluu, mutta ei ole tarkoitus koko katua herättää... Joten jos noihin kuulokkeisiin sais lisää ääntä?


Hmm... Niin, useimmissa tietsikoissa kuulokeliitännän antoteho on hyvin alhainen. Asiaa voi ratkoa herkillä luureilla (esim. Koss Porta Pro on lajinsa aivan parhaita joka suhteessa, ellei paras), mutta jos se ei innosta, eteen tulee ulkoisen vahvistimen hankkiminen. Varmasti on myös äänikortteja, joissa tehoa on enemmän, mutta en omaa niistä kokemusta. Jos et ole mikään hifisti, periaatteessa mikä tahansa vahvistin, Bilteman halpiksista alkaen, hoitaa sopivalla välijohdolla homman. Jos taas kaipaat metelin lisäksi laatua, silloin ulkoinen USB D/A muunnin kuulokeliitännällä voi olla ihanteellinen ratkaisu. Soivat yleensä selvästi paremmin kuin tietokoneiden omat halvat äänipiirit. Ulkoisista vahvistimista erinomaisia hintaisikseen ovat ainakin NADit. D/A muuntimet ovatkin sitten oma lukunsa; halvimmat kelvolliset lienevät satasen hintaluokassa, ja kalleimpiin saa helposti menemään aika tukevan lottovoiton. :)

ihis81

Mulla tällä hetkellä ihan perus P7P55D LE emon äänet, joten ei mitään kovin huikeeta ole odotettavissa...
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

http://www.youtube.com/watch?v=MLWSb6h6ltk

Avon Barksdale

Menee hermot win7:n kanssa. Kaikki pelit kaatuvat. Esim. CSS kaatuu ja ruutu menee pimeeksi ja kun menee takaisin työpöydälle niin lukee että hl2.exe ei vastaa. Kaikilla peleillä oikeastaan saman tyyppinen tarina. Oon kokeillut eri yhteensovitusasetuksilla, mutta aina pelaaminen päättyy kaatumiseen. Mielestäni olen ladannut kaikki uusimmat päivitykset. Latasin kans directx:n uusimman redlistin(?) mutta ei sekään auttanut. En tiedä sitten olisiko pitänytkään.

kone: Asuksen K50AB -läppäri
näyttis ATIn HD 4570 512mb

Paracetamol

Lainaus käyttäjältä: Avon Barksdale - helmikuu 20, 2010, 18:13:09 ip
Menee hermot win7:n kanssa. Kaikki pelit kaatuvat. Esim. CSS kaatuu ja ruutu menee pimeeksi ja kun menee takaisin työpöydälle niin lukee että hl2.exe ei vastaa. Kaikilla peleillä oikeastaan saman tyyppinen tarina. Oon kokeillut eri yhteensovitusasetuksilla, mutta aina pelaaminen päättyy kaatumiseen. Mielestäni olen ladannut kaikki uusimmat päivitykset. Latasin kans directx:n uusimman redlistin(?) mutta ei sekään auttanut. En tiedä sitten olisiko pitänytkään.

kone: Asuksen K50AB -läppäri
näyttis ATIn HD 4570 512mb


Kuulostaa enemmänkin joltain laitteisto-ongelmalta. Jos vaikka näytönohjain ylikuumenee tai muistit ovat rikki. Katso jollain ohjelmalla prossun, emolevyn ja mahdollisesti näytönohjaimen lämpötilat ja aja vaikka memtest86, jos sattuisi rikkinäisiä muisteja löytymään.

Avon Barksdale

helmikuu 20, 2010, 20:41:20 ip #236 Viimeisin muokkaus: helmikuu 20, 2010, 21:35:51 ip käyttäjältä Avon Barksdale
Lainaus käyttäjältä: Paracetamol - helmikuu 20, 2010, 20:25:47 ip
Lainaus käyttäjältä: Avon Barksdale - helmikuu 20, 2010, 18:13:09 ip
Menee hermot win7:n kanssa. Kaikki pelit kaatuvat. Esim. CSS kaatuu ja ruutu menee pimeeksi ja kun menee takaisin työpöydälle niin lukee että hl2.exe ei vastaa. Kaikilla peleillä oikeastaan saman tyyppinen tarina. Oon kokeillut eri yhteensovitusasetuksilla, mutta aina pelaaminen päättyy kaatumiseen. Mielestäni olen ladannut kaikki uusimmat päivitykset. Latasin kans directx:n uusimman redlistin(?) mutta ei sekään auttanut. En tiedä sitten olisiko pitänytkään.

kone: Asuksen K50AB -läppäri
näyttis ATIn HD 4570 512mb


Kuulostaa enemmänkin joltain laitteisto-ongelmalta. Jos vaikka näytönohjain ylikuumenee tai muistit ovat rikki. Katso jollain ohjelmalla prossun, emolevyn ja mahdollisesti näytönohjaimen lämpötilat ja aja vaikka memtest86, jos sattuisi rikkinäisiä muisteja löytymään.


Lämmöistä ei johdu ainakaan. Tässä läppärissä on aika jännästi lämmöt koko ajan melken 80 asteessa, eivät kuitenkaan pelattaessakaan mene yli siitä. Googletuksen jälkeen huomasin että on tyypillistä tälle mallille. Kokeilen tota memtestiä.

edit. edit. No niin, käytin win7:n omaa testiä ja ongelmia ei löytynyt. Aika paljon on ongelmia porukalla tän kanssa, kun netistä etsii, mutta tää alkaa olla jo naurettavaa. Eilen kun säätelin, niin tuntui että sain homman toimimaan. Sain jopa pelattua session CSS:sää eikä kaatunut. Kone latasi päivityksen, Windowsin haittaohjelmien poistotyökalu (x64), helmikuu 2010 (KB890830), ja eikä pysty taaskaan pelaamaan kovinkaan pitkään. En tiedä oliko vain hyvää onnea eilen ja homma alkaa menemään jo vainoharhaiseksi.

Tähän mennessä testatut pelit:

Cod4
Uusin Operation flashpoint
CSS
Crysis: Warhead (Toimi ainakin hetken, mutta ei pystynyt pelaamaan 10 minuttia pitempään, koska peli oli niin p*ska.)

e-Boy

helmikuu 21, 2010, 00:24:37 ap #237 Viimeisin muokkaus: helmikuu 21, 2010, 00:28:48 ap käyttäjältä e-Boy
Lainaus käyttäjältä: Avon Barksdale - helmikuu 20, 2010, 20:41:20 ip
Lainaus käyttäjältä: Paracetamol - helmikuu 20, 2010, 20:25:47 ip
Lainaus käyttäjältä: Avon Barksdale - helmikuu 20, 2010, 18:13:09 ip
Menee hermot win7:n kanssa. Kaikki pelit kaatuvat. Esim. CSS kaatuu ja ruutu menee pimeeksi ja kun menee takaisin työpöydälle niin lukee että hl2.exe ei vastaa. Kaikilla peleillä oikeastaan saman tyyppinen tarina. Oon kokeillut eri yhteensovitusasetuksilla, mutta aina pelaaminen päättyy kaatumiseen. Mielestäni olen ladannut kaikki uusimmat päivitykset. Latasin kans directx:n uusimman redlistin(?) mutta ei sekään auttanut. En tiedä sitten olisiko pitänytkään.

kone: Asuksen K50AB -läppäri
näyttis ATIn HD 4570 512mb


Kuulostaa enemmänkin joltain laitteisto-ongelmalta. Jos vaikka näytönohjain ylikuumenee tai muistit ovat rikki. Katso jollain ohjelmalla prossun, emolevyn ja mahdollisesti näytönohjaimen lämpötilat ja aja vaikka memtest86, jos sattuisi rikkinäisiä muisteja löytymään.


Lämmöistä ei johdu ainakaan. Tässä läppärissä on aika jännästi lämmöt koko ajan melken 80 asteessa, eivät kuitenkaan pelattaessakaan mene yli siitä. Googletuksen jälkeen huomasin että on tyypillistä tälle mallille. Kokeilen tota memtestiä.

edit. edit. No niin, käytin win7:n omaa testiä ja ongelmia ei löytynyt. Aika paljon on ongelmia porukalla tän kanssa, kun netistä etsii, mutta tää alkaa olla jo naurettavaa. Eilen kun säätelin, niin tuntui että sain homman toimimaan. Sain jopa pelattua session CSS:sää eikä kaatunut. Kone latasi päivityksen, Windowsin haittaohjelmien poistotyökalu (x64), helmikuu 2010 (KB890830), ja eikä pysty taaskaan pelaamaan kovinkaan pitkään. En tiedä oliko vain hyvää onnea eilen ja homma alkaa menemään jo vainoharhaiseksi.

Tähän mennessä testatut pelit:

Cod4
Uusin Operation flashpoint
CSS
Crysis: Warhead (Toimi ainakin hetken, mutta ei pystynyt pelaamaan 10 minuttia pitempään, koska peli oli niin p*ska.)
No on kyllä melkoset "tyypilliset" lämmöt.  ???

Mitä mulla on Win7:sta itsessään sanottavaa, niin: Toimii paremmin ku mikään aikaisempi windows, tämä RC-versio jota olen testaillut. En ole asennellut oikeastaan mitään ajureita, windows asennus vain ilman ajureita ja kaikki toimii. Edes näytönohjaimen ajureita en ole asennellut erikseen, windowsin omat ajurit vain Atille käytössä. Ja kyllä, kaikki pelit toimii, en muista yhtäkään pelin kaatumista. Pöytäkone tämä, Atin HD4870 näyttis, Intel neliydin prossalla. Joten, suosittelen ettei Win7:aan asenneta mitään erillisiä ajureita niin kauan kuin vain kaikki toimii. Veikkaan, että jos olisin tuohon esim laittanut ATin omat psurkuajurit niin toimis paljon huonommin kuin windowsin omilla Ati-ajureilla.

Tee lisää laiterasitus testejä, esim SiSoft Sandralla. Vaikuttaa tosiaan laitevialta ennemmin kuin Win7:n vialta. Ellet nyt sitten ole jo saanut hankittua kunnon haittaohjelma rypästä sinne, aina kun Windowsista puhutaan niin niiden hommaaminen ei ole ollenkaan vaikeata... ;p
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."
Meikän aloittelijan päiväkirja.

MasaT

Mulla kaatuilee Windows7 yhtälailla, kuin XP,kin lienee linjoista kiinni. Nettiyhteydet ei toimi, niin kuin pitäisi.

Avon Barksdale

Lainaus käyttäjältä: e-Boy - helmikuu 21, 2010, 00:24:37 ap
No on kyllä melkoset "tyypilliset" lämmöt.  ???


Kieltämättä ihmettelin aluksi itsekin että mitä ihmettä kun kun asensin core tempin. Pakko se oli uskoa, että on ok lämmöt kuin muilla saman mallin omistajilla oli samat lämmöt. Ja kun lämmöt on tollaiset niin itse läppäri ei ole edes kovinkaan lämmin päältä. Pieni kohta näppäimistössä on hieman lämmin.