huhtikuu 17, 2024, 00:01:29 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kasvihuoneen lämmitysratkaisut

Aloittaja Kalakukko, syyskuu 26, 2012, 11:56:14 ap

« edellinen - seuraava »

Vuorikaskas

Lainaus käyttäjältä: thompson - maaliskuu 23, 2017, 16:56:03 ip
Mulla on pihalla tällainen muovikasvari. Haluaisin siirtää taimet sinne jo huhtikuussa ja yöpakkasten takia pitäisi keksiä jotain lämmitintä. Olin ajatellut hankkia sähköllä toimivan rakennuslämmittimen mutta tulikin tässä mieleen, että pitääkö tuollainen yksikerroksinen muovi yhtään lämpöä vai hönkiikö tuo lämmitin vain lämpöä harakoille? Kokeilemallahan se selviäisi mutta en viitsisi turhaan hankkia koko lämmitintä jos kasvari ei pidä lämpöä.


Ei se lämpöä juurikaan pitele. Laita mieluummin sisälle maasta koholleen pöytä taimille, jonka ympärille asennat muovin. Pöydän alle sähköpatteri. Pienempi lämmitetty tila riittää varmaan kuukaudeksi taimille ja pientä tilaa lämmittää paljon fiksummin.

Mulla oli tällainen viime keväänä.  Harmi kun kuvat ovat kadoneet päiväkirjastani, mutta voin  myöhemmin kaivaa niitä esille.   Taimihuone isomman huoneen sisällä oli aivan kevyesti rakennettu, parin riman varassa muovi roikkui ja päätymuovit pyykkipojin kiinni.

Chiliharri

Lainaus käyttäjältä: thompson - maaliskuu 23, 2017, 16:56:03 ip
Mulla on pihalla tällainen muovikasvari. Haluaisin siirtää taimet sinne jo huhtikuussa ja yöpakkasten takia pitäisi keksiä jotain lämmitintä...


Kyselinkin samasta aiheesta syksyllä tuolla eräässä päiväkirjassa.
Lainaus käyttäjältä: Chiliharri - marraskuu 15, 2016, 21:38:55 ip
...Minä jatkoin tänä vuonna kautta alle 4m^2:n kennolevy/PET-muovisessa kasvarissa termostaattiohjatulla sähköpuhaltimella, mutta jälkeenpäin mietin mahtaako siitä olla loppujen lopuksi apua. Sähköä alkoi kulua aika reippaasti, joten pitihän kasvit ottaa sisälle. Tomaatit sain punastumaan oikeastaan vasta sisätiloissa, ja chilitkin ovat kasvaneet ja kypsyneet tänne sisätiloihin talvetukseen siirron jälkeen selvästi paremmin.


Nyt keväällä tuo voisikin olla järkevämpää, jos haluaa jatkaa kautta. Kun ei ole tuota kypsyteltävää, niin ajattelin tehdä samoin kunhan katson kelien olevan kohtuulliset. Nimittäin kyllä tuo sähköä syö varsinkin tuollaisessa kasvareissa sen verran, että lämmityslaitteen hinta ei ole mielestäni ratkaiseva. Mulla tosiaan meni viime syksynä yli 400kWh muutamassa viikossa, vaikka pidin ylläpitolämpöjä 8-10°C:n tienoilla.

Vuorikaskas

maaliskuu 23, 2017, 22:22:34 ip #62 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 24, 2017, 06:59:50 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - maaliskuu 23, 2017, 17:26:10 ip
Lainaus käyttäjältä: thompson - maaliskuu 23, 2017, 16:56:03 ip
Mulla on pihalla tällainen muovikasvari. Haluaisin siirtää taimet sinne jo huhtikuussa ja yöpakkasten takia pitäisi keksiä jotain lämmitintä. Olin ajatellut hankkia sähköllä toimivan rakennuslämmittimen mutta tulikin tässä mieleen, että pitääkö tuollainen yksikerroksinen muovi yhtään lämpöä vai hönkiikö tuo lämmitin vain lämpöä harakoille? Kokeilemallahan se selviäisi mutta en viitsisi turhaan hankkia koko lämmitintä jos kasvari ei pidä lämpöä.


Ei se lämpöä juurikaan pitele. Laita mieluummin sisälle maasta koholleen pöytä taimille, jonka ympärille asennat muovin. Pöydän alle sähköpatteri. Pienempi lämmitetty tila riittää varmaan kuukaudeksi taimille ja pientä tilaa lämmittää paljon fiksummin.

Mulla oli tällainen viime keväänä.  Harmi kun kuvat ovat kadoneet päiväkirjastani, mutta voin  myöhemmin kaivaa niitä esille.   Taimihuone isomman huoneen sisällä oli aivan kevyesti rakennettu, parin riman varassa muovi roikkui ja päätymuovit pyykkipojin kiinni.



Katselin ettei mulla ollut kuin viikon tai 10 päivää lämmitystä. Ja aivan sen verran vain etteivät jäädy kylminä öinä. Viileitä päiviä ei mahtunut montaa siihen jaksoon. Tuolla on aika hyvin raportoitu tätä ja säätä: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=17060.msg328517#msg328517

Sisältä sammui 400W natikka ja termarilla ohjattu 650W patteri alkoi sitten vastaavasti kuluttamaan ulkona.

Kuvat vain hävinneet jutusta.  Tässä jokunen niistä. https://drive.google.com/drive/folders/0BwBmyrWh7DcYWG1vSWRwRm1fOEk?usp=sharing


Nyt on vähän sellaista merkkiä ilmassa  että kevät saattaisi olla varhaisempi.  Ainakin näillä seutuvilla: http://ilmatieteenlaitos.fi/saa/raasepori/karjaa?forecast=long

varis

Onko lämpömatoista (idätysmatot tmv) kokemusta? Ajatus laittaa ruukun alle ja säätää väliin hieman ilmatilaa ettei lämmitä liikaa. Voi olla hyvin energiatehokas ratkaisu kun lämpö ei ala heti vuotaa harakoille ja voi keskittää lämmityksen arimpiin/reunimmaisiin kasveihin. Lisäksi se taitaa olla juuriston lämpö mikä ne chilit tappaa...