Aloittelija kyselee chilin talvettamisesta

Aloittaja annesurfs, elokuu 19, 2006, 19:16:58 ip

« edellinen - seuraava »

Puromutka


Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - tammikuu 01, 2014, 23:40:58 ip

Voit kokeilla vähän karsia huonoa juuristoa pois. Sitten pieni vetyperoksidi-käsittely. Oisko ollut n.15-20%, viisaammat korjatkoon.


15-20% vetyperoksidi on syövyttävää, vie mm. nahan käsistä..... Luulitko tosiaan sen olevan kasveillekkaan sopivaa ?.

En sen viisaampi varmaan ole, mutta yritän olla antamatta neuvoja silloin, kun en asiasta mitään tiedä.

Eli neuvot luulisin..... ehkä....... ja mutu..... kuuluu niihin, joihin jokaisen neuvoja kysyneen pitäisi osata suhtautua kriittisesti.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - tammikuu 02, 2014, 10:32:40 ap
Lainaus käyttäjältä: unenkuva - tammikuu 01, 2014, 23:40:58 ip

Voit kokeilla vähän karsia huonoa juuristoa pois. Sitten pieni vetyperoksidi-käsittely. Oisko ollut n.15-20%, viisaammat korjatkoon.


15-20% vetyperoksidi on syövyttävää, vie mm. nahan käsistä..... Luulitko tosiaan sen olevan kasveillekkaan sopivaa ?.

En sen viisaampi varmaan ole, mutta yritän olla antamatta neuvoja silloin, kun en asiasta mitään tiedä.

Eli neuvot luulisin..... ehkä....... ja mutu..... kuuluu niihin, joihin jokaisen neuvoja kysyneen pitäisi osata suhtautua kriittisesti.


Olipa hyvä, että asia selvisi, nimittäin pohjasin arvion herran omaan tekstiin  (mistä sitten tarkemmalla lukemalla huomasin, että 17% peroksiidia annostellaan 5ml/10 litraa, eikä suinkaan suoraan 17% koko vahvuus. Pahoittelut ja kiitos korjauksesta. Hoito-ohje oli kuitenkin oikein  ;)

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - toukokuu 27, 2013, 08:58:53 ap
Veikkaus että juuristo ei ole kunnossa. Samalla vaivalla kun otat sen pois jos ei tokene, vilkaise juurten kunto. Jos ne on ruskeat ja haisee, niin sitä vaivaa juurimätä.
Sen voi pelastaa vielä kun laitat sen bubbleriin johon mieto lannoite ja vetyperoksidia lääkkeeksi. Olisiko ollut 17% vetyperoksidin annosteluohje 5ml/10 litraan vettä.
Sitä saa ainakin Puutarhurin verstaalta. Myös apteekeista, mutta on muistaakseni laimeampaa.

Huru-ukko

Ja lisäksi tuo oma ohjeeni koskee bubblerissa hoidettavaa kasvia.
Mullassa kasvaville kasveille vetyperoksidin antaminen on mielestäni aika arveluttavaa, sehän tappaa kaiken sieltä, myös ne hyvät bakteerit ja mitä siellä onkaan.
Myös bioponiseen systeemiin sitä ei saa antaa, koska se tappaa bakteerikannan joka muuttaa nitriitin nitraatiksi.

Paras tapa yrittää elvyttää tuota on ehkä juuri bubbleri, jota Bluesmankin taitaa tarkoittaa ?. Ämpäribubbleri on helppo ja nopea valmistaa.

Tarkoittaako tuo että kun olet lainannut minun tekstiäni ymmärtämättä mitä luit, että minä olen syyllinen   sinun esittämääsi väitteeseen :o?.

Puromutka

Eli vetyperoksidi tulee unohtaa multakasvatuksessa?

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - tammikuu 02, 2014, 11:14:23 ap
Ja lisäksi tuo oma ohjeeni koskee bubblerissa hoidettavaa kasvia.
Mullassa kasvaville kasveille vetyperoksidin antaminen on mielestäni aika arveluttavaa, sehän tappaa kaiken sieltä, myös ne hyvät bakteerit ja mitä siellä onkaan.
Myös bioponiseen systeemiin sitä ei saa antaa, koska se tappaa bakteerikannan joka muuttaa nitriitin nitraatiksi.

Paras tapa yrittää elvyttää tuota on ehkä juuri bubbleri, jota Bluesmankin taitaa tarkoittaa ?. Ämpäribubbleri on helppo ja nopea valmistaa.

Tarkoittaako tuo että kun olet lainannut minun tekstiäni ymmärtämättä mitä luit, että minä olen syyllinen   sinun esittämääsi väitteeseen :o?.


"Pahoittelut ja kiitos korjauksesta" minun mielestäni tarkoittaa, että minä olen syyllinen, jos tässä nyt syyllistä pitää hakea... Etenkin kun vieläpä kerroin lukeneeni väärin

Puromutka

Jos tekaisis tuon ämpäribublerin, niin kerrataas vielä tuon rakennusvaiheet... elikä olenko ymmärtänyt oikein: ämpäri + kansi, johon ruukulle ja ilmaletkulle reikä, lecasoraa tai kivivillaa verkkoruukkuun ja kasvi siihen, vesi-ravinneliuos ämpäriin ja ilmapumppu pörisemään?

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Puromutka - tammikuu 02, 2014, 11:26:21 ap
Eli vetyperoksidi tulee unohtaa multakasvatuksessa?


Niin itse tekisin, näyttöä ei silti ole esittää minkään tutkimuksen tai kokeen nojalla.

http://www.growthtechnology.com/product/liquid-oxygen/

Tuossa on jotain tietoa....Sen mukaan sitä voi käyttää sterilointiin ruukuissa ja multapenkeissä.....
Vajavaisen enkkuni lisäksi myös googelikaan ei anna käännöksessä selkeää sanamuotoa.
Pahoittelen periaatteessa nollapostausta, tästä ei ole apua...

Jani M

Voi multakasveissakin käyttää vetyperoksidia, vaihtaa mullan vaan käsittelyn jälkeen, niin toipuu se bakteerikanta vielä. Merileväuutetta kannattaa toki antaa sitten käsittelyn jälkeen kasteluveden mukana. Ainakaan minulla ei kasvit moiseen kuolleet, kasvu toki pysähtyy aina, kun juuristoa ronkitaan.

Itse en kyllä enää lähtisi noin surkean näköistä kasvia pelastamaan, ellei kasvilla ole jotain erityisen suurta tunnearvoa.

Puromutka

tammikuu 02, 2014, 12:39:03 ip #309 Viimeisin muokkaus: tammikuu 02, 2014, 12:43:22 ip käyttäjältä Puromutka
Laitoin joitain bublertarvikkeita tulemaan chilitarvikkeesta. Yksi kasvi ainakin tulee lähtemään, v******a vaan hävittää kun rungoissa on melko mukavasti paksuutta.
Mutta eikait ensimmäisellä kerralla voi onnistua täydellisesti.

Minkäkokoisia reikiä noissa chilitarvikkeen verkkoruukuissa on? Etenkin tässä http://www.chilitarvike.fi/verkkoruukku_10cm. Soran raekokoa varten ajattelin.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Jani M - tammikuu 02, 2014, 12:34:44 ip
Voi multakasveissakin käyttää vetyperoksidia, vaihtaa mullan vaan käsittelyn jälkeen, niin toipuu se bakteerikanta vielä. Merileväuutetta kannattaa toki antaa sitten käsittelyn jälkeen kasteluveden mukana. Ainakaan minulla ei kasvit moiseen kuolleet, kasvu toki pysähtyy aina, kun juuristoa ronkitaan.

Itse en kyllä enää lähtisi noin surkean näköistä kasvia pelastamaan, ellei kasvilla ole jotain erityisen suurta tunnearvoa.


Samaa mieltä, puolikuollutta planttua saa hoivata kymmenen kertaa enemmän kuin jos suosiolla kylväisi uuden satsin.
Ja todellakin vetyperoksidi jota myydään apteekeissa max 30% vahvuutena (eikä aina myydä jos ei ole reseptinkirjoitusoikeutta koska on vahva myrkky) on syytä käsitellä suojalasien ja -hanskojen kanssa jos haluaa pysyä terveenä.
Idea tosiaan oli upottaa juuristo kokonaan veteen jossa 2% H2O2. Vaikutus tehostuu laittamalla ilmastus juuri kuten bubblerissa onkin.
Tätä peroksidikäsittelyä ei kannata tehdä kuin erityisen arvokkaille kasveille, ei raadoille joilla ei ole edes koristearvoa.

Puromutka

Elikä siis suosiolla uutta siementä itämään

Jani M

tammikuu 02, 2014, 12:49:43 ip #312 Viimeisin muokkaus: tammikuu 02, 2014, 12:51:41 ip käyttäjältä Jani M
Lainaus käyttäjältä: Puromutka - tammikuu 02, 2014, 12:39:03 ip
v******a vaan hävittää kun rungoissa on melko mukavasti paksuutta.


Kesän jälkeen bubblerissa kasvaneessa kasvissa on varmasti rungossa paksuutta enemmän. ;) Noihin normaaleihin verkkoruukkuihin käy ihan normaali hydrosora, osa papanoista saattaa päästä läpi, mutta ne voi sitten onkia sieltä bubblerista pois myöhemminkin, jos ne häiritsevät kovasti. Muista huuhdella se sora hyvin, niin ei sekoita veden happamuuksia miten sattuu, se on tärkeää etenkin puolikuntoisten kasvien kanssa.

Lainaus käyttäjältä: Puromutka - tammikuu 02, 2014, 12:48:32 ip
Elikä siis suosiolla uutta siementä itämään


Helpoimmalla pääsee, kun idättää suosiolla uuden. Jos rungon paksuus on se, mitä haet, niin mahdollisimman nopeaa ja tasaista kasvua kannattaa yrittää, paljon valoa ja sopivasti ravinteita vesiviljelyssä, niin sitä kautta se onnistuu.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Puromutka - tammikuu 02, 2014, 12:13:29 ip
Jos tekaisis tuon ämpäribublerin, niin kerrataas vielä tuon rakennusvaiheet... elikä olenko ymmärtänyt oikein: ämpäri + kansi, johon ruukulle ja ilmaletkulle reikä, lecasoraa tai kivivillaa verkkoruukkuun ja kasvi siihen, vesi-ravinneliuos ämpäriin ja ilmapumppu pörisemään?



Tässä on oma "sairasbubblerini" viime vuodelta. Kyseessä oli Canario, josta löytyi juurimätää...
Kun laitoin sen tuonne, niin pistin juuret suoraan verkkoruukkuun, ja yritin niitä sitten vetää rei'istä läpi jollain koukulla. Sitten lisäsin siihen päälle hydrosoraa valoverhoksi.
  Ilmapumppu tarvitaan ja ilmakivi tai vastaava.. Letku näkyy kuvassa, pumppu roikkuu sivulla hiukan ylempänä ämpäriä. Se on suositus, ettei vahingossa tapahdu niin että jos pumppu pysähtyy, lappo vetää bubblerin tyhjäksi......Tuo on 10l ämpäri, liemi on jostain syystä mustaa.... Jätä pinta yläasenossaan ruukun pohjan tasolle, tai niin, ettei juuren niska jää veden alle.
Sairasvaiheessa lisäsin siihen joka päivä korkillisen 17% Liquid Oxygeniä, jota saa Kärsältäkin.
Se oli minun tapani, muitakin tapoja on,  oikeitakin...En vain viitsinyt mittailla sen enempää.
Kasvi joutui jäämään tuohon sitten koko kaudeksi, koska sen paikka NFT systeemissä oli käytetty. Se tuotti kauden lopussa satoa kiitettävän hyvin. Ja ämpärissä oli seinämät levän peitossa....


Sama kasvi elokuun lopulla. Ja ilmpumpulle oli löytynyt uusi paikkakin  ::).

Puromutka

Lainaus
Helpoimmalla pääsee, kun idättää suosiolla uuden. Jos rungon paksuus on se, mitä haet, niin mahdollisimman nopeaa ja tasaista kasvua kannattaa yrittää, paljon valoa ja sopivasti ravinteita vesiviljelyssä, niin sitä kautta se onnistuu.


Joo, toiveena olis kasvatella jykevärunkoisia chilejä, joista sais aikanaan koulittua komeita Boncheja.

unenkuva


Ja jos haluat juuri samaa lajiketta, niin minä voin liipasta omasta puskasta kypsästä podista sinulle siemeniä.

sorrii

Ei se sinällään ole mikään sääntö että verkkoruukkuakaan tarvitaan. Jos jotenkin saa kasvin kiinnitettyä, sidottua, ripustettua niin että kasvin rungon tyvi on vedenpinnan yläpuolella ja juuria roikkuu vedessä.

Verkkoruukku on se helppo ja tavallinen tapa taimilla. Vähän vaikeaa voi olla juurien pujottelu verkkoruukun läpi ...

Aika kovia peroksidi-annostuksia on kaikki nuo edellämainitut!
Huru-ukon 5ml/10l on annos jota mä olen antanut aikanaan jatkuvasti multakasveillekin! Käytössä oli kyllä säiliöruukut joihin kaadoin tiet litkut putken kautta. Se peroksidi ei sitten välttämättä vaikuttanut kuin vesisäiliössä roikkuville juurille ja ehkä ihan vähän alimmille multakerroksille. Mulla oli säiliöruukuissakin vielä lecasoralla täytetty se "kuppi" joka lilluu vedessä.

Liquid Oxygenin [=17% H2O2] annostusohjeissa käytetään 10ml/l laitteiden ja putkien desinfiointiin vesiviljelyssä - ei siis kasveille; Laitteisto pitää huuhtoa sitten ennen käyttöönottoa. Elävään systeemiin 1ml/l pari kertaa viikossa tai mainittu ½ml/l joka päivä. ... (muistaakseni..]
Saastuneen vesiviljelysysteemin [kasveineen] putsaamiseen jopa 2ml/l joka systeemin huutomisen jälkeen heitetään pois ja lisätään normaali lannoiteliuos + 1ml/l Liquid Oxygeniä.
Idätettäville simenille 2ml/l - mä olen käyttänyt näin, eikä siitä kyllä ollut mitään hyötyä!! Ihan samalla lailla homehtuivat ja mätänivät siemenet jos oli liian märkää ...

Näyttäisi aihetta käsitellyn ennekin: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=1668.msg228396#msg228396

***************

Jos mä haluaisin yrittää pelastaa tuon kasvin, niin huuhtoisin juret puhtaaksi; kampaisin juurista pehmeät pois; huuhtoisin kunnolla suihkussa vähän kättä kylmemmällä vedellä ihan puhtaaksi. Sitten ehkä käsittely eli muutaman minuutin liotus peroksidivedessä 1-2ml/l sitä 17% ainetta. [Pavunvarressa on nykyään samaa ainetta nimellä Oxyplus]
Sitten tietystikin pitäisi kovalla kädellä leikata kuivat oksat pois tyyliin bonchi. Saattaisi sitä sitten elvyttää bublerissakin, mutta luulisin sen toipuvan jos on toipuakseen myös puhtaassa uudessa mullassa/turpeessa tai vaikka kookoskuidussa jota mä käytän nykyään sisäkasvatuksissa ... Ja sitä valoa pitää olla kohtuullisesti samoissa määrin kuin taimillekin annetaan...

Oikeesti en yrittäisi kyllä ... 8) 8)

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Puromutka

On mulla vielä viime keväältä jääneitä siemeniä, joten nou hätä :D

PP

Onko niissä mitään uutta kasvua? Jos ainoa viite elossa olemisesta on vihreä runko, en toivoisi liikoja, enkä itsekään yrittäisi pelastaa kasveja.

Puromutka

Parissa kasvissa näyttää olevan jotain uutta kasvua, Cayanna Goldenin juurakko on melko vaalea. Olis mukava tietää, missä meni vikaan että voi ennaltaehkäistä tulevaisuudessa vastaavan