maaliskuu 29, 2024, 07:22:10 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


mistä saa kuivurin ja myllyn

Aloittaja Sibaleh, helmikuu 27, 2006, 21:23:18 ip

« edellinen - seuraava »

Quini

marraskuu 29, 2009, 19:00:19 ip #40 Viimeisin muokkaus: marraskuu 29, 2009, 19:03:07 ip käyttäjältä Quini
Mulla oli joskus mekaaninen mylly ja sillä ei tee "#€%&/akaan. Ei sillä tehny kahvinpavuista kunnon jauhetta, muttei sillä jauhanu kyllä chilejäkään. Heitin roskiin koko laitteen tilaa viemästä. Nykyisin teen chilijauheet morttelilla, mutta kyllä varmaan joskus täytyy investoida sähköiseen myllyyn. Sit kun sato on sitä luokkaa ettei jaksa morttelilla tehdä.

cortezz

Käväsimpä Salon uudessa Gigantissa ja siellä pyydettiin tuollaisesta jewen mainitsemasta Krupsista yli 70e. Tainnut inflaatio iskeä pahemman kerran. Toivottavasti Helsingistä löytyy sitten halvemmalla, koska ihan noin suurta summaa ei viitsi sijoittaa.

jewe

Jopas on hinnat gigantissa nousseet. :o
Tuo 39€ syksyllä oli muistaakseni joku viikkotarjous kun sen hankin muttei se normaalihintakaan ainakaan silloin yli 50€ ollut.

Larski

Onkohan kellään kokemuksia vanhanmallin kammettavista myllyistä? Tekeekö niillä mitään chiliä jauhettaessa?

Herkuttelija


Itelle kantautunut käyttöön tollanen joskus 80 -luvulla hankittu silppuri. Laitteen lähempi tarkastelu osoitti kamppeen kantavan nimeä Moulinex 320. Loisto laite kuivatun chilin jauhamiseen, jauhaa kuivapalkot 10-15 sekunnissa aivan pulveriksi. Varmaan ihan yhtä hyvä tuo nykypäivän evoluutioversio kyseisestä vekottimesta http://www.tehrankala.com/images/kitchen/moulinex/moulinexa320rda2.jpg .

MikaK

Kahvimyllyissä kannattaa jauhaa satsi papuja chilien perään, niin saa kivasti maustettua kahvia. En ole vielä löytänyt maullisesti toimivaa chiliä kahviin, mutta tulisemmat lajikkeet aiheuttavat, että kahvi lämmittää enemmän kuin yleensä.

Jossain vaiheessa Martat ovat lainanneet kuivureita, joten ellei ole tarvetta omalle, niin kannattaa selvittää toimiiko lähistöllä Marttoja, joilla vuokraustoimintaa olisi. Hintatasosta en osaa sanoa. Muistelen vain, että jossain ohjelmassa sivumennen asiasta mainittiin.

linker



Lainaus käyttäjältä: Herkuttelija - toukokuu 15, 2010, 22:11:56 ip
Itelle kantautunut käyttöön tollanen joskus 80 -luvulla hankittu silppuri. Laitteen lähempi tarkastelu osoitti kamppeen kantavan nimeä Moulinex 320.




Kiitokset vinkistä! Olen etsinyt vehjettä kuivattujen chilien jauhamiseen ja kierrellyt paikalliset liikkeet, löytämättä täällä esiteltyjä sähkötoimisia kahvimyllyjä.
Kodin terrasta löytyi Severin:in hyötykasvikuivuri viidellä kympillä, ja Huutonetistä ostaheti-hintaan kympillä mainitsemasi Moulinex 320. Tuuria oli kaupassa,
kun myyjä oli samalta paikkakunnalta, ja laite jokseenkin käyttämätön.

Tässä laitteet sadon käsittelyyn... kun vain saisi sitten sitä satoa!





.

Legoinsinööri

Vaikka aihe olekkaan hetkeen ollut aktiivinen niin mainittakoon että Prismalla on näköjään OBH: kuivurit 39e.

Tomppa

tekeeköhän noilla mitään  ???

yleensäkkään noilla  obh tavaroilla

linker

heinäkuu 22, 2010, 22:19:01 ip #49 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 23, 2010, 13:42:21 ip käyttäjältä linker
obh lienee sama "kone" kuin tuo minun kuvassa oleva kuivain....
Sillä kuivaa chilejä.
Mulla on 3 kiloa mennyt tuon läpi jauhoksi.

Huolellisesti latomalla kerralla kuivuriin menee kilo chiliä (leikattuna) ja siitä tulee noin 120 grammaa kuivatavaraa.
Kuivausaika noin 10 - 12 tuntia.

Tomppa

Onko miten äänekäs peli?

porukoilla on joku vanha siemens joka on pikkuteholla hiljainen mutta täysillä todella äänekäs....


....

Kilp

Lainaus käyttäjältä: Tomppa - heinäkuu 22, 2010, 22:31:01 ip
Onko miten äänekäs peli?

porukoilla on joku vanha siemens joka on pikkuteholla hiljainen mutta täysillä todella äänekäs....


....


Kyllähän se humisee, mutta ei mielestäni häiritsevästi jos tasot asettaa huolella eikä niitä päästä resonoimaan. Viereisessä huoneessa oven takana luulisi hukkuvan kaupungin ja muiden kodin sähkölaitteiden taustahälyyn.

linker

Ääni ei ole häiritsevä. Tuossa on vain yksi asento puhaltimella.
Habaneroilla täyteen ladattu kuivuri tuottaa kuitenkin sellaisen tuoksun kämpään, että chileihin tottumaton saattaa saada "oireita".

bluesman

 Oon saanut kuivauskiellon mökin sisätiloissa. Kun itsekin jo saa oireita niin en ihmettele että emäntä saa raivarin kun ei saa henkeä vedettyä kun tulee kämppään. Koirakin reagoi. Saati sitten habojen jauhaminen ja myllyn kannen avaaminen; pöly leviää joka paikkaan ja aina polttaa jos lasket pöydälle vaikka pullan. Suurten käsittelymäärien ollessa kyseessä olen joutunut myöntymään vaatimuksiin käsitellä hilit verstaalla tai kuulemma muuten joudun käsittelyyn.

Huomasin tässä viikolla että n.20v käytössäni ollut Evermat kuivuri maksoi Mustassa Pörssissä peräti 249€! Hirveen hintainen. On kyllä mulla tienannut hintansa moninkertaisesti. Nopeuttaa esim herkkutatin kuivumista niin etteivät toukat ihan ehdi syödä koko saalista.

Legoinsinööri

Mun käsitykseni OBH:n tuotteista on että ne on perus luotettavaa tavaraa kohtuuhintaan. Ei kylläkään yhtäkään laitetta ole vielä ollut niiltä joten joku kokemuksen omaava saa korjata jos olen väärässä.

En ollutkaan tietoinen että jo kuivauskin levittää niin paljon tavaraa ilmaan. Ei siis ainakaan meillä toimi kotona kun on pieni lapsi ja elukoita. Kuivauksen varmaan pystyy kuitenkin tekemään ulkotiloissa ilman suurempia ongelmia, mutta tuo jauhaminen onkin sitten oma haasteensa kun sitä voi kuitenkaan tuulessa tehdä.

Myllyäkin nopeasti vilkaisin niin OnOffilta löytyi tällainen: http://www.onoff.com/online/fi/inet.nsf/vProd/21887?opendocument Krupsin vastaava onkin monessa paikkaan maksanut n. 50e

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Legoinsinööri - heinäkuu 23, 2010, 09:59:20 ap... jauhaminen onkin sitten oma haasteensa kun sitä voi kuitenkaan tuulessa tehdä.

Mikäpä sen estäisi?
Parvekkeella tai ulkovarastossa tuollaiset puuhat on hyvä tehdä. Ainakin minun kahvimyllyni on niin hyvin suljettu laitos, että ei siihen tuuli mitään vaikuta. Säiliön tyhjennys tietysti pitää tehdä vähän tyynemmällä säällä tai tuulen suojassa.

Minulla on ollut useampiakin OBH:n tuotteita vuosien varrella ja varsin kestäviksi ja hyvin suunnitelluiksi ovat osoittautuneet.

Legoinsinööri

No okei ulkona jauhamisessa on puolensa. Ei varmaan tule mitään ikäviä tilanteita jos homma leviää, mutta tuulen takia on taas helpompi myös saada homma leviämään. Parvekkeen kaide toisaalta antaa varmaan sopivan suojan.

Tomppa

heinäkuu 23, 2010, 12:40:25 ip #57 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 23, 2010, 12:46:00 ip käyttäjältä Tomppa
Niin... itse en tiedä mitä nuo kuivurit maksaa mutta toi viiskymppiä kuulosti "halvalta"....

TOKI on eroja ominaisuuksissa yms...   ajattelin että jossain vaiheessa tulisi tuonkin osto eteen...

esim: tilli ja basilika mitä myös kasvatan(tai lähinnä emäntä)   olisi myös hyvä kuivata...


...Ja Jauhamisesta..  jos jollakin on tiedossa mista saa laadukkaan  murskaimen tai tehosekoittajan niin olen myös kiinnostunut..

itselläni on tällä hetkellä  philipsin 600w  sauvasekoittaja jossa vaihtoterät sekä "tehosekoitin" kippo mukana.. tuo on hyvä mutta hitusen liian pieni..

chilejäkin olen jauhanut ja hyvin menee muruiksi.. sitten vain laadukkaaseen myllyyn niin saa todella hienoa jauhetta...( itselläni noin 20 cm korkea puinen mylly josta maksoin 15€..   loisto värkki!!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Katsokaapa TORNUM KUIVURIT Linkki tässä  ;D     http://www.tornum.se/?p=10230&m=2720

Legoinsinööri

Vähän kun selasin lisää, niin tulin vielä enemmän siihen tulokseen että OBH:n kuivuri on oikeastaan ainoita kapistuksia noin normi kotitalouskäyttöön.

Linkerin kuvassa oleva Severin-merkkinen kuivuri on ilmeisesti suht vastaava toiminnaltaan ja hinnaltaan. Sitä vaan löytyy vähän harvemmin.

Bluesmanin käytössä oleva Evermat kuivuri on ilmeisesti ollut vähän priimampi tai ainakin kalliimpi vehje. Hintaa n. 230€, mutta haussa törmäsin myös siihen että kyseisen kuivurin valmistus on taidettu lopettaa.

Muuten haussa alkoikin tulla vastaan vähän massiivisempaan käyttöön olevia, pienen uunin kokoisia, Orakas-merkkisiä kuivureita (http://www.lkv.com/marlemi/) Hinta alkaakin näillä olemaan sen 400-1000€

Tomppa

Juu-u..

mutta jos ostaa semmoisen missä voi kuivattaa isompaa satoa kerralla....

mielelläni itse ostaisin jonkun muun kuin Obh..     

toki tuollakin  kuivaa kyllä chilit yms. mutta... jos itse pitäisi valita...mieluummin joku muu...

ja muuten..  ei ole markkinoilla kovaa tarjontaa noista kuivureista...katsoo mitä nyt syssymmällä tulee...

ja toi obh näytti pieneltä...    en nyt rupea toki arvostelemaan!    hienoa että joku saa sadon tuollakin kuivattua...