Kysymyksiä Fish Pepperistä ( Capsicum annuum)

Aloittaja Lieskalehti, elokuu 03, 2010, 22:19:08 ip

« edellinen - seuraava »

Lieskalehti

elokuu 03, 2010, 22:19:08 ip Viimeisin muokkaus: elokuu 03, 2010, 23:09:33 ip käyttäjältä Lieskalehti
Kasvatan " Fish Pepper" -nimistä lajiketta ikkunan äärellä. Tällä lajilla on lehdissään valkoisia "lieskakuvioita" ja sen kerrotaan olevan kulttuuriperintölaji. Nämä ovat ensimmäiset chilini. En tiedä lajista muuta kuin ne tiedot, mitä siemenpussin mukana tuli, joten olisi kiva jos joku osaisi vastata seuraaviin  :):

1. Lajin väitetään olevan yksivuotinen noiden tietojen mukaan, pitääkö paikkaansa? (Olen kuullut, että kaikki chilit ovat monivuotisia)

2. Nämä ovat yli 15 cm korkeita kohta kaikki, mutta marjoja tai palkoja ei ole vielä tullut. Missä vaiheessa chilit alkavat tuottaa satoa?

3. Riittääkö niille auringonvalo vielä toistaiseksi? ( ostan niille kyllä kasvilampun talveksi)

4. Onko Osram Biolux hyvä lamppu chileille?

5. Onko tavallista että chilit liikkuvat paljon? Chilini osaavat kääntää kaikki lehtensä auringon suuntaan, sen mukaan, mistä suunnasta aurinko paistaa, taivuttavat niitä ylös ja alas ja välillä käpristävät lehtensä. Yksi chileistäni riiputti kaikkia lehtiään alas eräänä aamuna, lehdet olivat käpristyneet ja nihkeät, kasvi näytti aivan kuihtuneelta ja luulin sen tekevän kuolemaa. Illalla se voikin mitä mainioimmin, kaikki lehdet ylös kohotettuina ja siinä versoo nyt uusia lehtiä. Toinenkin chileistäni riiputti lehtiään kerran noin  (päiväsaikaan), mitä tällainen "käytös" on?

6. Kastelen chilini kerran tai pari päivässä, niin että multa pysyy kosteana. Onko liikakastelu haitallista ja mikä on liikakastelua?

Lisään vielä pari kysymystä.

7. Onko punkkeja ja muita tuholaisia mahdollista jotenkin ennaltaehkäistä?

8. Chilit ovat 20 cm ruukuissa, onko tilaa tarpeeksi, jotta voisi tulla satoa?


 

hessi

ja ensiksi tervetuloa chilipäiden iloiseen joukkoon :)

Kysymysryöppöön vastauksia...
Fish Pepper on todella kaunis kasvi,lehdet ja bodit ovat koristeellisen kauniita, raidallisia, chilin maku ei mikään erikoinen, ehkä kuivattuna jauhettuna menettelee...
ja chilit ovat monivuotisia, itse en vaan niitä kasvata kuin yhden satokauden.
omat Fish pepperini  ovat olleet n. 1,5 m ja siitä ylöspäin, kasvuolosuhteilla on suurin merkitys puskan kokoon, sadon tuloon myös, siis miten lannoitat ja miten saa valoa.
Chilit "liikkuvat" kuten muutkin kasvit valon suuntaan, chilit menevät yleensä iltaisin "nukkumaan" eli lehdet kääntyvät alaspäin (eivät lerpata kuivuuden takia).
säännöllinen kastelu lannoitetulla vedellä, mutta ei mielellään tuota "uittamista", aluslautaselle voi jättää vettä jos on tiedossa kuuma paahteinen päivä tai joudut jättämään pariksi päiväksi ilman hoitoa.
lehtien riipputtaminen voi johtua liiasta kuumuudesta, veden puutteesta...
lehtien käpristely yleensä liiasta lannoittamisesta tai sitten jostain tuholaisestakin.
tuholaisille paras torjunta on hyvä hoito, tasainen kastelu, oikea lannoitus, ilmankierto, sopiva ilmakosteus yms, mutta myös neem öljyllä ruiskutus tuossa alkuvaiheessa on oikein hyvä, ainakin itse teen sen.
20 cm kyllä riittää, mutta vaihto vähän suurempaan antaa sille paremmat kasvuolot.

menestystä kasvattelulle :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Lieskalehti

Kiitos vastauksesta.  :) Jaa että maku ei ole niin hyvä.. ;D

Mikä on mielestäsi maukkain chilikasvi?

papereeka88

Maukkaita lajikkeita on monia ja tietenkin pitää muistaa,että on niin montaa makua kuin maistajaakin :)Mutta on totta,että jotkin annuumit ovat kitkerän makuisia,mutta esim kuivattuna jauheena toimivat hyvin :)Annuumeissa on myös maukkaita lajikkeita ja sitten taas kaikki baccatum lajikkeet taitavat olla luonnostaan maukkaita itse en ole pahan makuisia maistanut vaikka maistelua onkin tehty verrattain vähän.
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

hessi

no jos minulta haluaa vastausta,
yksi on ylitse kaikkien ja se on NAGA, vaikka on yksi niistä tulisimmista, niin oikein annosteltuna ehdottomasti minun suosikki!
ELÄMÄ ILMAN NAGAA EI OLE ELÄMÄÄ ! on hessin motto ja taitaa olla jo parin muunkin :)

lista on pitkä maukkaista chileistä ja kun mausta on kyse niin jokaisella on omansa :)

mutta aloittelijalle suosittelen kasvatukseen
-Aji cristal, maukas ja satoisa (sopii /parveke chiliksi)
- Champion, mieto, mutta savustettuna ja jauhettuna aivan mahtavan makuinen
- joku Rocoto: orange, keltainen, turbo pube red , chili joka käy lähes mihin ruokaan, ja hillot :)
niihin ei voi olla rakastumatta :), savustettuna ja jauhettuna nagan jälkeen minun listalla seuraavana
- listaa voi jatkaa vaikka kuinka...
kokeilemalla jokainen löytää oman suosikkinsa

ja jos sinulla nyt tulossa vain tuo Fish Pepper, niin se on kyllä yksi kauneimmista chileistä, sen kasvua on ilo seurata, bodien värin vaihtoa...tulet ihastumaan...
tässä viimevuotinen, siinä vaiheessa kun se lähti kompostiin :(




2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Disturbed

Tämän hetkinen mielipiteeni parhaasta chilistä on kyllä ehdottomasti orange/golden habanero.
Syyt:
-Tuoksuu aivan hedelmäkorilta
-Maku on myös todella hedelmäinen ja raikas
-Ei liian tulinen,vaan sopiva(ainakaan omaan suuhun)
-Todella tuottoisa ja tuuhea.(oma 50 cm korkea ja nyt 57 podia kypsymässä+muutama kukka jotka ei ole vielä hedelmää tehneet).
-Todella monikäyttöinen.

Lieskalehti


hessi: Tuo on upea!  8)  Miksi heitit sen pois?


Minulla on vielä lisää kysymyksiä..


Nämä fish pepperit tilasin netistä, mutta tulisi halvemmaksi, jos siemeniä voisi ostaa kaupasta. Jos ostaa kaupasta valmiin chilipaprikan ja irrottaa siitä siemenet, itääkö ne?

Pitääkö kukat keinohedelmöittää jotenkin vai hedelmöityvätkö sisällä elävät chilit itsestään? ( Kun ei ole kärpäsiä)

Kun kasvattaa chilejä sisällä, tasaisessa lämmössä ympäri vuoden, niin noudattaako kasvi sille luontaisia kukkimis- ja -korjuuaikoja?

hessi

Upea se oli :) ja oli se mulla pitkään syksyyn sisällä,
mutta kun en chilejäni pidä kuin yhden kauden, koska minulle ei ole tilaa niitä talvettaa,
tai ehkä tilaa olisi muutamalle, mutta ei tarpeeksi valoa yms. pitovaikeuksia enmmänkin :(
Oli mulla mun eka Jallu muutaman vuoden ihan vain sen paksun komean rungon takia, mut senkin heitin tänä keväänä pois.
jos joskus saan paremman kasvarin tai paremmat sisätilat niin voin jonkun säilyttää,
niin onhan mulla nyt tuo Flexu, joka on talvetettava.
joku muu osaa varmaan vastata paremmin miten hoidat sisällä asunnossa talven :)

ja simeniä löytyy aina aloittelijalla, ainakin minulta, kun mottoni on, että näinhän teitä uusia juuri
nakitetaan chilipäiksi :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry