huhtikuu 18, 2024, 07:43:09 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kookoskuitu kasvualustana

Aloittaja Timo, marraskuu 16, 2004, 14:44:34 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

Minä oon käyttänyt kookoksella varsinaisia kookosravinteita aina. Canna Coco, Atami B'Cuzz, BioNova Coco Forte, Growth Technology - Ionic ... Tämä viimeinen ei toiminut ollenkaan. Atami B'Cuzz oli mun mieleeni paras. Sitä ei nykyään saa Tampereella, niin oon käyttänyt yli vuoden nyt BioNovan Coco Fortea joka tuntuu olevan ok - ja riittoisaa. Sitä annostellaan puolet verrattuna Canna Cocoon eli on edullista. Mökillä on ollut kesällä 10 Autopottiruukkua ja oon niitä lannoitellut kyllä ihan tavallisella Nutriforten Tomaatti-setillä, ja sekin on toiminut ihan hyvin. Tamien kasvatuksessa käytän aina "oikeeta" kookoslannoitetta, kun ei se konkurssiin vie sekään.

Lannoitevahvuus on mun kasvatuksissani ollut ihan samaa kuin vesiviljelyssä. Vähän mietin josko pitäisi kokeilla laimeampaakin: Mulla yleensä on ongelmana liiallinen kasvu ja joskus jopa satoa liikaa  ??? ??? ??? ((enhän mä yksin saa kaikkea syödyksi, kun kasveja tulee aina ahnehdittua monta kymmentä))

Mä olen omaksunut ne suositukset EC'n ja Ph'n suhteen Nutriforten lannoista. Joskus vertailin Mikro+Mato setin vastaavia, niin ihan samat EC't niillä ohjeilla tuli. Siinä B'Cuzzissakin muistaakseni se EC-suositus oli aika sama. Nyt mietin kuitenkin lähinnä taimikasvatuksissa että pitäisi jotenkin yrittää hiillitä noiden taimien kasvua, kun oon aika hyvin ajoissa. Se on ollut joka keväinen ongelma kun taimet alkavat hutikuussa olla kaikki sellaisia metrin korkuisia ja varsinkin Rocotot ja Chinenset yhtä leveitä ..  :-\ ... Pienessä kerrostalokaksiossa ei meinaa riittää tilaa 50'lle taäysikokoiselle chilikasville.

JOS siis haluan kasvatella taimistani tukevia ja tuuheita ilman että kasvavat jättisuuriksi, niin pitäisikö pudottaa EC'tä vaiko vain typen määrää litkuissa. Sama ongelma se on kivivillojen, hydrosoran, perliitin kuin kookoksenkin kanssa. Munhan tavoite ei edes ole sadon maksimointi, vaan tykkään pitää laajaa lajivalikoimaa. Aikaisempina kesinä varsinkin on ollut aika kaaosta 5m2 kasvihuoneessa kun oon sinne aina änkenyt 12-15 kasvia ...  8) ... Ja 2m leveällä parvekkeella on ollut jopa 8 kasvia: Ei sieltä ulos näe elokuussa.

Ensi kesänä on kyllä käytössä yli puolet isompi kasvari. Kasvien määrä saattaa siinä kuitenkin taas karata käsistä ...

Tämän ketjun alussa v. 2005 puhutaan että kookoksella pidettäisiin EC matalalla. 0.8-1 kuulostaa mulle sirkkataimien annostukselta ... Pitäisiköhän kokeilla??
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilijamppa

helmikuu 06, 2018, 22:11:08 ip #41 Viimeisin muokkaus: helmikuu 06, 2018, 22:31:20 ip käyttäjältä Chilijamppa
No voit yrittää hillitä kasvua hieman vaikka käyttämällä 10ml/10ml liemiä. Toki kyllä silläkin kasvaa taimet sisäkasvatuksessa kookoksessa, että suhina käy. Mulla on B'cuzz coco A+B pullot nyt taimikasvatuksessa ja ihan samat liemivahvuudet toimii senkin kanssa, Floramicro/floramadon kanssa.

Minulla on tuota Floramicro lientä jotain vajaa 5 litraa ja floramatoa sen 5 litraa ainakin. Yritän nyt saada nuo kulumaan kauden tai parin aikana ja siirryn sitten suoraan tuohon B'cuzz coco A+B kamaan, koska se on ainakin puolet halvempaa tavaraa suhteessa.

sili77

Hei!

Millaisia kokemuksia teillä on kookoksen ja turpeen sekoittamisesta? Ajattelin jotain sellaista että laittaisi 30% turvetta ja loput kookosta? Tuleeko toimimaan vai olisiko parempi vain laittaa pelkkää kookosta?
Mulla oli kovasti onglemia kasvualustan kanssa kesällä. Turve vain tuntuu tiivistyvän jatkuvasti ja myös maatumisen takia siitä on tullut liian tiivistä. Olen tullut siihen tulokseen että kunnollisen turpeen löytäminen on tosi hankalaa. Tähän mennessä kaikki ovat olleet enemmän tai vähemmän maatuneita. Kookoskuidulla onnistunee turpeen pitäminen ilmavana?

Huru-ukko

Koska turve syntyy eloperäisen aineen palamisen tuloksena, se on maatunutta. Jätä se kookos sieltä pois niin se pysyykin ilmavana.

chilldude

Täytyykö kookoksen kanssa aina käyttää coco-ravinteita? Onko kukaan kokeillut Advanced Nutrientsin peruslannoitteita?

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: chilldude - syyskuu 21, 2018, 15:41:15 ip
Täytyykö kookoksen kanssa aina käyttää coco-ravinteita? Onko kukaan kokeillut Advanced Nutrientsin peruslannoitteita?


Ei tarvi, voit käyttää muitakin lantoja

PP

Lainaus käyttäjältä: chilldude - syyskuu 21, 2018, 15:41:15 ip
Täytyykö kookoksen kanssa aina käyttää coco-ravinteita? Onko kukaan kokeillut Advanced Nutrientsin peruslannoitteita?


Itse vedän kookoksella ja Yaran bulkkilannoitteilla eikä ole puutetta sadosta. :D

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: chilldude - syyskuu 21, 2018, 15:41:15 ip
Täytyykö kookoksen kanssa aina käyttää coco-ravinteita? Onko kukaan kokeillut Advanced Nutrientsin peruslannoitteita?

Eiköhän melkee mikä vaan toimi kunhan on muuten hyvä lannoite ja saa sen sinne kasvualustaan. Oon nyt käyttäny ghe flora nestemäistä ja neudorffi rouhetta hyvillä tuloksilla. Muistaa että monessa kookoskuitu tuotteessa ei ole lisätty mitään. Suosittelen niitä mihin on lisätty sieniuutetta (mykorritsaa) tai voit vaihtoehtoisesti käyttää lannotteita missä on sitä.

Chilijamppa

Lainaus käyttäjältä: PP - syyskuu 21, 2018, 18:04:24 ip
Lainaus käyttäjältä: chilldude - syyskuu 21, 2018, 15:41:15 ip
Täytyykö kookoksen kanssa aina käyttää coco-ravinteita? Onko kukaan kokeillut Advanced Nutrientsin peruslannoitteita?


Itse vedän kookoksella ja Yaran bulkkilannoitteilla eikä ole puutetta sadosta. :D


Kyllähän muutkin lannat tosiaan toimii kunhan on Calcium ja magnesium arvot kohdillaan, noita kumpaakin kookoskuitu varastoi itseensä ja varsinkin calciumia.

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - syyskuu 26, 2018, 07:39:21 ap
Lainaus käyttäjältä: PP - syyskuu 21, 2018, 18:04:24 ip
Lainaus käyttäjältä: chilldude - syyskuu 21, 2018, 15:41:15 ip
Täytyykö kookoksen kanssa aina käyttää coco-ravinteita? Onko kukaan kokeillut Advanced Nutrientsin peruslannoitteita?


Itse vedän kookoksella ja Yaran bulkkilannoitteilla eikä ole puutetta sadosta. :D


Kyllähän muutkin lannat tosiaan toimii kunhan on Calcium ja magnesium arvot kohdillaan, noita kumpaakin kookoskuitu varastoi itseensä ja varsinkin calciumia.

Mjoo. Kalsiumia voi joutua lisäämään. Riippuu myös millaista tahtia kasvi kasvaa. Osa mun chileistä voinu ilman mitään puutosta kalsiumista ja osalla lievää kalsium puutosta, kun käyttänyt neudorffia. Kalsiumia saa kananmunista, basilikasta, merilevästä, nokkosesta, kotilon kuorista tai ostamalla viiniliitua (halpaa kuin saippuapala) panimokaupoista. Magnesiumiakin saa basilikasta, nokkosesta, merilevästä, kaakaojauheesta. Hyvin löytyy luontaisia tuotteitakin jos puutosta. Tai jos käyttää noita yhdistelmä lannotteita niin muuttamalla annostelusuhteita saa enempi haluttua tulosta.

ichjiiro

Mistä tätä saisi halvalla parhaiten säälillistä laatua Stadin alueelta?

Clasun vaihtoehto ei ole oikein hyvä, jotain vikaa ilmeisesti laadussa.

skemppi

Lainaus käyttäjältä: ichjiiro - maaliskuu 20, 2019, 16:46:31 ip
Mistä tätä saisi halvalla parhaiten säälillistä laatua Stadin alueelta?

Clasun vaihtoehto ei ole oikein hyvä, jotain vikaa ilmeisesti laadussa.

En tiedä miten halpaa pitäisi olla, mutta tuolta käyn hakemassa omani:
https://www.puutarhurinverstas.fi/product/279/kookos