Neudorff Azet veggie dunger bio-orgaaninen lannoite.

Aloittaja Chilijamppa, huhtikuu 16, 2018, 20:03:58 ip

« edellinen - seuraava »

Chilijamppa

huhtikuu 16, 2018, 20:03:58 ip Viimeisin muokkaus: huhtikuu 16, 2018, 20:27:36 ip käyttäjältä Chilijamppa
Tuollainen täysin bio-orgaaninen vihanneslannoite tarttui mukaan kaupasta:


NPK:

5-3-6

Takaa löytyy esim. chileille annostusohje ja tuohon tavaraan on pistetty mukaan mykorritsa sientä parantamaan kasvien hyvinvointia. Meinasin kokeilla ko. tavaraa yrttipenkissä, että miten ne siitä tykkää sitten lopulta.


http://www.neudorff.de/produkte/azet-veggieduenger.html

Onkos kukaan täällä kokeillut ko. tavaraa ennestään millekkään kasville?

miiksuli

NPK näyttäis olevan kohdillaan. Mistäs moista löysit?

Chilijamppa

huhtikuu 16, 2018, 20:20:05 ip #2 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 16, 2018, 20:23:07 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: miiksuli - huhtikuu 16, 2018, 20:17:49 ip
NPK näyttäis olevan kohdillaan. Mistäs moista löysit?


Katselin jo kaupassa että aika kova NPK suhde chilinkasvatusta ajatellen. Hankkijalta löytyi hintaan 7.95e, paketissa lukee että riittää n. 30 neliöön multaa.


miiksuli

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - huhtikuu 16, 2018, 20:20:05 ip
Lainaus käyttäjältä: miiksuli - huhtikuu 16, 2018, 20:17:49 ip
NPK näyttäis olevan kohdillaan. Mistäs moista löysit?


Katselin jo kaupassa että aika kova NPK suhde chilinkasvatusta ajatellen. Hankkijalta löytyi hintaan 7.95e, paketissa lukee että riittää n. 30 neliöön multaa.

Hong Kongin sivuilta löyty kaikkia muita muttei tota :( 30 neliöön multaa ei vielä kerro kauheasti itelle mitään. Pitäs tietää EC vahvuus vaikka 10L kohden. Mun tän hetkinen  ja toimiva NPK arvo suhteutettuna samalle tasolle olisi 5,25-3-6,9.

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - huhtikuu 16, 2018, 20:30:47 ip
https://www.hankkija.fi/Piha_ja_Puutarha/puutarhan-hoito/puutarhalannoitteet/bio-vihanneslannoite-750-g/

Kerros mitä EC arvoja saat tolla. Vois vinkata äipälle  :D

Chilijamppa

huhtikuu 16, 2018, 20:38:09 ip #5 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 16, 2018, 20:41:07 ip käyttäjältä Chilijamppa
Ei tämä ole mitään veteen sekoitettavaa tavaraa ja ainesosat eivät ole sellaista tavaraa joka liukenisi veteen ihan heti.

Ko. kuivatavaraa laitetaan multaan tietty määrä, josta se sitten hajoaa pikku hiljaa kasvin tarpeeseen ajan kanssa vesikastelun avulla. Periaatteessa aika laiskan miehen vihanneslannoite multa/turveviljelyyn, kun tarvitsee vaan huolehtia vain riittävästä kastelusta ja lannoite hoitaa loput itse ajan kanssa.

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - huhtikuu 16, 2018, 20:38:09 ip
Ei tämä ole mitään veteen sekoitettavaa tavaraa ja ainesosat eivät ole sellaista tavaraa joka liukenisi veteen ihan heti.

Ko. kuivatavaraa laitetaan multaan tietty määrä, josta se sitten hajoaa pikku hiljaa kasvin tarpeeseen ajan kanssa vesikastelun avulla. Periaatteessa aika laiskan miehen vihanneslannoite multa/turveviljelyyn, kun tarvitsee vaan huolehtia vain riittävästä kastelusta ja lannoite hoitaa loput itse ajan kanssa.

Ah, asia selvä. Millaista annostelua tuolla sitten annetaan? Ei oikein Saksa taivu jos tuolla sivulla luki jotain.

Chilijamppa

huhtikuu 16, 2018, 20:49:54 ip #7 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 16, 2018, 21:03:33 ip käyttäjältä Chilijamppa
Suositus sanoo että 50grammaa sekoitetaan/neliömetri multaa tomaatille, paprikalle ja kurkulle istuttaessa kasveja. Sitten heinäkuussa lisäksi 25 grammaa tavaraa lisätään kasvualustaan, ettei lopu lannoitus kesken kauden.

Sikäli ihmeellinen annostelu kun puhutaan neliömetreistä eikä kuutiometristä, ei kai se nyt niin tarkkaa ole..Pistää riittävästi multaan tavaraa, niin kyllä se siitä.

Minulla on ainakin n. yhden neliömetrin kokoinen yrttipenkki tuossa teranssilla, niin laitan sen 75grammaa tavaraa tuleville yrteille niin katsotaan miten äijän käy.

Chilijamppa

huhtikuu 16, 2018, 21:23:57 ip #8 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 16, 2018, 21:26:13 ip käyttäjältä Chilijamppa
Saksankielisenä löysin muutaman arvostelun ko. tuotteesta ja Google kääntäjällä Englanniksi tälläistä tekstiä tuli:

-This fertilizer does what it promises. I used my allotment for the first time this year and I have to say that my fruit and berry trees are doing very well with it. I had a copious harvest until late autumn (until the first frost). Is the fertilizer all buy I like this again. Cost-benefit factor: highly recommended !!!!

-100% recommended.

-Simply a very good fertilizer

Easy in the mix and very good results.

Kaipa tuo ei ole ihan sitä paskinta tavaraa noiden arvosteluiden perusteella ja ihan mielenkiinnosta testaan itse tuotteen toimivuuden yrttien kasvatuksessa.

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - huhtikuu 16, 2018, 21:23:57 ip
Saksankielisenä löysin muutaman arvostelun ko. tuotteesta ja Google kääntäjällä Englanniksi tälläistä tekstiä tuli:

-This fertilizer does what it promises. I used my allotment for the first time this year and I have to say that my fruit and berry trees are doing very well with it. I had a copious harvest until late autumn (until the first frost). Is the fertilizer all buy I like this again. Cost-benefit factor: highly recommended !!!!

-100% recommended.

-Simply a very good fertilizer

Easy in the mix and very good results.

Kaipa tuo ei ole ihan sitä paskinta tavaraa noiden arvosteluiden perusteella ja ihan mielenkiinnosta testaan itse tuotteen toimivuuden yrttien kasvatuksessa.

Mä nyt idätän ihan huvikseen jalopenoja ja osa lähti itämään 2-3 vrk jälkeen. Pitäskö tolla koittaa niitä lannottaa :)

Vuorikaskas

huhtikuu 16, 2018, 21:33:32 ip #10 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 16, 2018, 21:41:38 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Puutarhaviljelyssä annostus neliömetriä kohden on ihan peruskauraa.  Joissain lannoitteissa on lisäksi annostus kasvia kohden, esim marjapensasta. http://www.biolangroup.fi/english/default3.asp?active_page_id=236  Sieltä löytyy myös Multa- ja turveseokset    1 l rakeita/50 l multaa tai turvetta  Tää siis vaan vertailuksi.  Tai myös Yrtit 2,5 l/10 m²  http://www.biolangroup.fi/english/default3.asp?active_page_id=801  4-1-2  mutta typestä puolet hitaassa muodossa. 

Chilijamppa

huhtikuu 16, 2018, 21:39:43 ip #11 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 16, 2018, 21:42:54 ip käyttäjältä Chilijamppa
Paketissa sanotaan:

Elintarviketeollisuuden raaka-aineet, sisältää mikro-organismeja.(mahdoton lista jotain eri bakteerien nimiä tms.)

Ravinteet:

Typpi 5%, josta vesiliukoinen 0%, 3% fosfori, josta vesiliukoinen 0% ja 6% vesiliukoinen kalium.

Vuorikaskas

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - huhtikuu 16, 2018, 21:39:43 ip


Typpi 5%, josta vesiliukoinen 0%, 3% fosfori, josta vesiliukoinen 0% ja 6% vesiliukoinen kalium.


Erikoinen juttu:  Ei vesiliukoista typpeä eikä fosforia.   :exclam:

Chilijamppa

huhtikuu 16, 2018, 21:45:25 ip #13 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 16, 2018, 21:47:28 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - huhtikuu 16, 2018, 21:44:03 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - huhtikuu 16, 2018, 21:39:43 ip


Typpi 5%, josta vesiliukoinen 0%, 3% fosfori, josta vesiliukoinen 0% ja 6% vesiliukoinen kalium.


Erikoinen juttu:  Ei vesiliukoista typpeä eikä fosforia.   :exclam:


Ei niin, ne örkit ja kaiken maailman herkkusienet siellä aineessa vissiin hajoittaa sitten ravinteet sopivaan muotoon kasvien tarpeiksi.

Vuorikaskas

huhtikuu 16, 2018, 21:52:35 ip #14 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 16, 2018, 21:56:32 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Parempi örkki pussissa kuin ei ollenkaan.  Tosin kai niistä on vaikeempi pysyä loitolla vaikkei niitä pussissa ostaiskaa.   Itse varmistelen kyllä kanssa pussikamalla hyvät mikroelämät:  Pollen parasta.

Chilijamppa

huhtikuu 16, 2018, 21:56:41 ip #15 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 16, 2018, 21:59:06 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - huhtikuu 16, 2018, 21:52:35 ip
Parempi örkki pussissa kuin ei ollenkaan.  Tosin kai niistä on vaikeempi pysyä loitolla vaikkei niitä pussissa ostaiskaa.   Itse varmistelen kyllä kanssa pussikamalla:  Pollen parasta.


Sekoittelen vähän viime vuoden käytettyjä kookoskuituja kukkapenkkiin ja örkit perään, niin eiköhän yrtit siinä kasva..Ainakin viime vuonna kasvoivat hyvin viileästä kesästä huolimatta, kun pistelin yrttien juureen samaa tavaraa kuin mitä käytin chilin kasvatuksessa.

Joku oli käyttänyt kompostoitua hevosen sontaa chilinkasvatuksessa tuolla ulkomailla ja hyvin kuulemma kasvaa.

miiksuli

huhtikuu 22, 2018, 14:03:05 ip #16 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 22, 2018, 14:06:57 ip käyttäjältä miiksuli
Pakkauksen suomennetussa selosteessa lukee kylläkin 5-2,5-5  >:( Onkohan typo lipsahtanut tarraan? Pitäs olla kaliumia hieman enempi. Mutta varmasti vielä toimivaa. Tuohon kun laittaa boostiksi rakkolevää tai jotain muuta missä kaliumia niin hyvä tulee.

Alkuperäisessä pakkauksessa lukee tuo 5-3-6.

Chilijamppa

huhtikuu 22, 2018, 14:06:10 ip #17 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 22, 2018, 14:09:09 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: miiksuli - huhtikuu 22, 2018, 14:03:05 ip
Pakkauksen selosteessa lukee kylläkin 5-2,5-5  >:( Onkohan typo lipsahtanut tarraan? Pitäs olla kaliumia hieman enempi. Mutta varmasti vielä toimivaa. Tuohon kun laittaa boostiksi rakkolevää tai jotain muuta missä kaliumia niin hyvä tulee.


Tarrassa on kyllä varmasti typo, itse paketissa lukee selvästi 5-3-6.

Eihän minun ghe floramicro/floramato arvo ole kuin 6-2-6 ja sillä tulee järjestää sellaista satoa kasvihuoneessa, että ei mitään tolkkua. Kunhan käytetyissä ravinteessa ei ole satokautena typpeä enemmän kuin kaliumia, niin kyllä sillä chilit tuottaa hyvän määrän satoa.

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - huhtikuu 22, 2018, 14:06:10 ip
Lainaus käyttäjältä: miiksuli - huhtikuu 22, 2018, 14:03:05 ip
Pakkauksen selosteessa lukee kylläkin 5-2,5-5  >:( Onkohan typo lipsahtanut tarraan? Pitäs olla kaliumia hieman enempi. Mutta varmasti vielä toimivaa. Tuohon kun laittaa boostiksi rakkolevää tai jotain muuta missä kaliumia niin hyvä tulee.


Tarrassa on kyllä varmasti typo, itse paketissa lukee selvästi 5-3-6.

Joop. Editoin viestiä kun lueskelin tarkemmin tota. Mites sitten monivuotisille chileille tuon käyttö? Ei varmaan toimi?

Chilijamppa

Lainaus käyttäjältä: miiksuli - huhtikuu 22, 2018, 14:08:07 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - huhtikuu 22, 2018, 14:06:10 ip
Lainaus käyttäjältä: miiksuli - huhtikuu 22, 2018, 14:03:05 ip
Pakkauksen selosteessa lukee kylläkin 5-2,5-5  >:( Onkohan typo lipsahtanut tarraan? Pitäs olla kaliumia hieman enempi. Mutta varmasti vielä toimivaa. Tuohon kun laittaa boostiksi rakkolevää tai jotain muuta missä kaliumia niin hyvä tulee.


Tarrassa on kyllä varmasti typo, itse paketissa lukee selvästi 5-3-6.

Joop. Editoin viestiä kun lueskelin tarkemmin tota. Mites sitten monivuotisille chileille tuon käyttö? Ei varmaan toimi?



Miksi ei toimisi, ei chilit järjestään tarvitse hirmuisia määriä lannotteita ja paremmat sadot tulee itse vähemmän tykeillä lannoituksilla, kuin jos pistetään lannoitusta kasville ihan liikaa suhteessa sen tarpeeseen.