huhtikuu 18, 2024, 09:01:22 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tarvitaan podeja tutkimuskäyttöön

Aloittaja PP, syyskuu 24, 2014, 18:28:26 ip

« edellinen - seuraava »

turaukko

Bonda Ma Jacques saat minulta jos sitä muilta ei tule. Sillä edellytyksellä, että ne ehtivät kypsyä, kun pirulaiset kukkivat vasta heinäkuun lopussa / elokuussa.

Larski

Loistava projekti!

Goat's weed on epäilemättä ihan pätevä annuum-edustaja. Toinen, vielä ärhäkämpi/pistävämpi vaihtoehto vois olla perinteinen tepin. Siitäkin vain taitaa olla aika monta eri variaatiota liikenteessä. Tepiniä vois irrota multa jokunen pallura.

Whili

Annuumeista voisi myös olla joku häijyntulinen"taikkuchilikin" mukana, esim. rawit tai riot.

PP

Goat's Weed saa riittää edustamaan häijyjä annuumeja vaikka nuo muutkin olisi hyviä ehdokkaita. Ei voi laajentaa tätä heti aluksi liikaa.

chipe

Lainaus käyttäjältä: chipe - syyskuu 25, 2014, 01:44:45 ap
Tutkijoiden nimillä varmaan jostain löytyisi varsinainen tutkimuskin ja tuo linkattu artikkeli on pätkä kirjasta The Chile Pepper Encyclopedia (William Morrow, 1999).


Asia alkoi kiinnostamaan sen verran että etsin ja lukaisin kyseisen paperin:

http://phdtree.org/pdf/38999696-sensory-properties-of-naturally-occurring-capsaicinoids/

Varmastikin tutustumisen arvoinen.

Pari muuta relevanttia:

"Capsaicinoid profiles are not good chemotaxonomic indicators for Capsicum species"
http://elmu.umm.ac.id/file.php/1/jurnal/B/Biochemical%20Systematics%20and%20Ecology/Vol29.Issue2.Feb2001/781.pdf

Eli lajien sisäinen vaihtelu profiileissa näyttää olevan suurta. Tuolla myös profiilit kuuden lajin yksittäisille edustajille:

Bacca: PI 281340, Chinense: Habanero Yellow, Annuum: Thick Cayenne, Frute: Tabasco, Chacoense: PI 439414, Pube: PI 593632

Onkohan jossain kattavampaa listaa eri lajikkeiden profiileista?

Eri tyyppien periytymisestä jotain täällä:

"Capsaicinoid Inheritance in an Interspecific Hybridization of Capsicum annuum x C. chinense"
http://www.chilepepperinstitute.org/content/files/capsaicinoid_inheritance_interspecific_hybrid.pdf

PP

Kiitos selvittelyistä. Pitää katsoa nuo huolella läpi kunhan ehdin. Keskimmäisen olin jo löytänytkin.

Voi olla, että tätä on tehty liikaa, eikä hommassa ole tieteellisesti järkeä. Se selvinnee ensi viikon aikana. Toisaalta aihepiiriä voi ehkä hyödyntääa esimerkkinä meidän itse kehitetyillä mittauslaitteilla, jota kautta saa lisää uutuusarvoa.

chipe

Lainaus käyttäjältä: PP - syyskuu 26, 2014, 00:57:23 ap
Kiitos selvittelyistä. Pitää katsoa nuo huolella läpi kunhan ehdin. Keskimmäisen olin jo löytänytkin.

Voi olla, että tätä on tehty liikaa, eikä hommassa ole tieteellisesti järkeä. Se selvinnee ensi viikon aikana. Toisaalta aihepiiriä voi ehkä hyödyntääa esimerkkinä meidän itse kehitetyillä mittauslaitteilla, jota kautta saa lisää uutuusarvoa.


Kaikki löytämäni viittaukset aiheeseen Wikipediaa myöden näyttävät viittaavan tuohon yhteen ja samaan tutkimukseen joka on jo vuodelta 1988. Eli ei tuota ehkä kuitenkaan niin paljoa ole tutkittu. Ihan samoja tuloksiahan ei varmaankaan kannata toistaa mutta eiköhän noissa ole paljonkin vielä tutkimatonta kenttää.

Esim. Onko noita mittauksia tehty monille hyvin yleisillekään lajikkeille tai onko tutkittu pysyvätkö noiden eri kapsaisinoidien suhteelliset määrät samoina kun saman lajikkeen/puskan sisällä tulisuus vaihtelee rutosti? Tai mikä on esim. ph:n rooli yhdessä erilaisten pitoisuuksien kanssa poltteen tyyppiin, kun happamuus ilmeisesti vaikuttaa samoihin reseptoreihin (pari viittausta aiheeseen täällä ja täällä). Tai olisiko mahdollista hankkia parempaa tietoa siitä miten risteyttää mahdollisimman maukkaita ja oikeanlaisella poltteella varustettuja tuskantuottajia :).

Selvästikin aihe kiinnostaa täällä monia ja se että sinulla on laitteet ja kyky tutkia näitä tieteellisesti sai minutkin etsiskelemään aiheesta infoa jotta voisin jotenkin auttaa maksimoimaan tämänkaltaisesta mahdollisuudesta saavutettavissa olevat hyödyt :).

Minbaari

Mulla olisi peru cusco ja biquinho. Jälkimmäinen tosin on se sinulta saatu kasvi, niin liekö tuosta saadut podit yhtään erilaisia kuin sinulla kasvava. Serranoa oli podi tai kaksi, mutta ne on poimittu vihreänä. Olisivat kyllä kurantteja aitoja meksikolaisia, peitatuista siemenistä.
#816

Chilioni

Minulta voisi liietä muutama (neljä) bondaa tieteen hyväksi, niitä kun näytti puuttuvan. Menee vaan postihommiksi, sen verran pidempi matka. Maanantaina voisin postittaa. Kaksi on täysin kypsää jo nyt, ja kaksi kypsyy kyllä maanantaihin mennessä kun ovat enää inan vihreitä. Kasvi on ostettu porista taimimoisiolta, pitäisi olla kuranttia tavaraa kaikin puolin. Laita yv:llä osoite jos kelpaa.  :)
Itse tekemällä saa just sellasen kun haluaa. Tai ainakin sinnepäin.

PP

Chilionin Bonda kelpaa tottakai. Palaan kakikki postitettaviin ensi viikon aikana, mutta en varmaan vielä maanantaina.

Minbaarin Peru Cusco ja Biquinho käy myös. Ei haittaa, että kasvi on minulta, koska se on kuitenkin kasvanut eri olosuhteissa. Vihreänä poimittuja podeja ei kannata ottaa mukaan.

Chilioni

Tämä selvä, säästelen ne sitten sulle.  :)
Itse tekemällä saa just sellasen kun haluaa. Tai ainakin sinnepäin.

PP

Noniin. Leikittiin ja testailtiin vähän töissä. Nämä ei ole mitenkään kunnon tuloksia, kunhan kokeiltiin miten chiliuute käyttäytyy kromatografiassa. Alla Biquinhon ja Montufarin tulokset, joista voi katsoa lähinnä kapsaisinoiden suhteita. Pystyakselian intensiteetti ei ole vertailukelpoinen Biquinhon ja Montufarin välillä eikä oikeastaan saman grammin sisälläkään, koska vertailuaineita (standardeja) ei ole käytetty. Sen voi sanoa, että aika erilaiset nuo on ja kahta kapsaisinoideista on molemmissa tosi vähän.


Biquinho


Montufar

Vetsku

Ylimääräinen Goats Weed (ainakin nimilapun mukaan) löytyy Viikistä, saat vaikka koko kasvin. =)

PP

Joko teillä homehtuu podit käsiin? Niin kiire viikko töissä ja muutenkin, että jos sopii niin hoidetaan postitukset ensi viikolla. Nyt on se riskikin, että jos postittaa huomenna, kirje/paketti voi jäädä jumiin viikonlopuksi.

Miquel

Saako pakastaa? Vakuumiin menivät juuri.
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Jame

Lainaus käyttäjältä: PP - lokakuu 01, 2014, 20:00:55 ip
Joko teillä homehtuu podit käsiin? Niin kiire viikko töissä ja muutenkin, että jos sopii niin hoidetaan postitukset ensi viikolla. Nyt on se riskikin, että jos postittaa huomenna, kirje/paketti voi jäädä jumiin viikonlopuksi.


Ei homehdu ja jääkaapissa säilyvyyttä voi pidentää. Goat's Weed ja Montufar vielä kypsyttelevät podeja, LD ja Aji C alkavat olla kypsiä.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

PP

Lainaus käyttäjältä: Miquel - lokakuu 01, 2014, 20:46:47 ip
Saako pakastaa? Vakuumiin menivät juuri.


Aion pakastaa ne itse, että sikäli joo. Jyväskylästä tänne ne vaan ei kulje jäisinä, mikä voi olla ongelma.

Chilioni

Mulla on bondat edelleen puskassa kiinni ja hyvissä voimissa, kyllä ne siellä jakselee ensi viikkoon vielä ongelmitta. :)
Itse tekemällä saa just sellasen kun haluaa. Tai ainakin sinnepäin.

PP

lokakuu 06, 2014, 21:29:37 ip #38 Viimeisin muokkaus: lokakuu 06, 2014, 22:07:03 ip käyttäjältä PP
Nyt näyttää, että riittävä määrä podeja on tulossa muista paitsi Serranosta. Biquinhoa, Peru Cuscoa ja Goat's Weediä kelpaa vielä yhdet lisää. Laitan tässä illan mittaan viestit kaikille osallistujille.

PP

Iso kiitos kaikille podeja lähettäneille ja antaneille. Toivon saavani mittaukset käytiin ensi viikolla, mutta se riippuu muista työkiireistä ja on vielä epävarmaa.

Olisiko jollain uudella antaa vielä Goat's Weediä? Toisin kuin yllä arvelin, Serranon lisäksi senkin määrä on vielä vajaa.