toukokuu 05, 2024, 09:01:54 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Bird's eye chili/Thai chili/phrik khi nu, mikä on kasviaan?

Aloittaja Jani M, maaliskuu 25, 2012, 18:11:09 ip

« edellinen - seuraava »

Phrik khi nu, mikä se näistä mielestäsi on?

Annuum
15 (75%)
Frutescens
2 (10%)
Chinense
2 (10%)
Muu?
1 (5%)

Äänestäjiä yhteensä: 20

Jani M

http://en.wikipedia.org/wiki/Bird%27s_eye_chili

Wikipedia kertoo näin:
LainausBird's eye chili or "Thai chili" (Thai: พริกขี้หนู, RTGS: phrik khi nu, IPA: [pʰrík kʰîː nǔː], literal: Rat dropping chili; Indonesian: Cabai rawit; Malay: Cili api or Cili padi; Tagalog: siling labuyo) is a chili pepper of the species Capsicum frutescens L. in the family Solanaceae, commonly found in South-east Asia.

LainausTaxonomically, it has long been thought that the bird's eye chili belongs to Capsicum frutescens L., but there are now some who list the bird's eye chili as belonging to Capsicum chinense.


Haluaisin tietää mitä tuo nyt sitten lopulta on, annuumina olen sitä pitänyt, ja todennäköisesti pidän vastakin. Minulla on tuota nyt useampi taimi kasvamassa, joten eiköhän se ajan myötä selviä, mutta toki haluaisin nyt viisaammilta mielipiteen. Ja olen toki sen verran pilkkuihin päin, että haluan tehdä faktoihin perustuvat laput noille chileille, enkä vain sellaista "Thaikkuchili, Annuumi tai Frute tai Chine".

Tältä foorumilta kun olen lueskellut, niin annuumi taitaa olla se yleisin vaihtoehto.

wille

Bird's Eye, linnunsilmächili on yleisnimitys noille pieniä, pyöreähköjä, ylöspäin kasvavia podeja tuottaville chileille. Lähes poikkeuksetta kyse on  c. annuumista tai c. frutescensista.

Vastasin annuum.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

boozeman

Itsellä on pari kasvia kasvamassa ja näiden heldelmien siemeniä tallessa Filippiiniläisestä Siling Labuyosta (Bird's eye chili Tagalogin kielellä). Tämä hyvin puumainen kasvi tekee pieniä punaisia podeja muiden "linnunsilmächilien" tapaan. Kukat ovat kuitenkin C. frutescensille tyypilliset. Tarina siementen kulkeutumisesta pieneltä Filippiiniläiseltä saarelta Suomeen löytyy blogissani, muttei siitä sen enempää tässä.


Vielä raakoja tämän kauden podeja. Pituus noin 3cm ja kasville tyypillinen marjan juomuisuus tulee esille


Voimakkaasti alaspäin taipunut täysin levällään oleva kukka, violetit heteiden varret

Joten voidaan siis kaiketi sanoa, että linnunsilmächilit voivat olla annuumeja tai frutescenseja.
https://viinanen.org - Ei se siitä... - #1213

Jani M

Juu, nuokin siemenet mulle kaveri roudasi Thaimaasta, oli joltakin torilta ostanut pirun tulisia pikkuchilejä, phrik khi nu -nimellä. Kukkimisvaiheessa kyllä selkenee mitä nuo minun yksilöt on.

boozeman

Lainaus käyttäjältä: Jarok - maaliskuu 25, 2012, 19:31:35 ip
Juu, nuokin siemenet mulle kaveri roudasi Thaimaasta, oli joltakin torilta ostanut pirun tulisia pikkuchilejä, phrik khi nu -nimellä. Kukkimisvaiheessa kyllä selkenee mitä nuo minun yksilöt on.


Mulla on täällä myös Thaimaasta kaverin roudaamista podeista yksi kasvi kasvamassa. Pieniä punaisia podeja nekin oli. Saas nähdä onko annuum vai frutescens. Kasvutavasta ei vielä oikein osaa sanoa. Lehdet ovat ainakin enemmän pyöreät kuin kapean suipot.

Thaimaassa on tälläkin hetkellä pari matkalaista, joille olen antanut ohjeeksi "Etsi ruokatorilta chilejä jotka eivät ole pieniä punaisia tai pitkiä punaisia. Jos löytyy, osta ja kuvaa nimi. Jos ei löydy, niin pitäkää tunkkinne! Ei tarvitse tuoda mitään!"  ;D
https://viinanen.org - Ei se siitä... - #1213