Saarioisten jauhelihakiusaus (tarjouksessa 1 euro) + Pirkan sriracha-valkosipulichilisoosia sekaan... Ehkei ihan Michelin-tähden arvoinen elämys, mutta oikeasti ihan maukas kokemus (oli kyllä aikamoinen nälkäkin). Hinta-maku-suhde luokkaa loistava! Ratkaisevana tekijänä tuo chilikastike, joka teki "täyttävästä" oikeaa "ruokaa".
Ettei vaan täällä olisi päällä pientä "hifistelyä" ruoan kanssa..?

Arvostan nimittäin kyllä itse *hyvää* ruokaa! Kyllä, Chez Dominiquekin *on* koettu, ja hyväksi havaittu. Ja ulkomailla kaikenlaista aivan perkeleellisenkin kallista ja eksoottista.
Mutta: kuten moni täällä jo tietää, nautin yhtä suuresti myös vaikkapa Hesen Kebabeista (myynnissä lähinnä vain Turun seudulla), ja ylipäätään kaikesta mikä tietyssä hetkessä *maistuu hyvälle*... Tilanteen mukaan.
Suomalainen valmisruoka on lähes sataprosenttisesti mautonta paskaa. Sen ongelmana ei ole aina niinkään itse ruoan "huonous", vaan se, etteivät valmistajat uskalla maustaa ruokia maukkaiksi, pelätessään Tauno ja Tyyne Tampion + kullanmurujen "Hui, kauheaa, tämä on mausteista (tai jopa "tulista")!!" -reaktiota. Tavisefekti.
Mutta yllättävän moni "eines" muuttuu oikeaksi ruoaksi, kun lisäämme siihen sen, mitä valmistaja ei uskalla lisätä... Räyhis ihmetteli kehujani Kokkikartanon Lohikeitosta. En muista vielä koskaan syöneeni sitä sellaisenaan. Mutta kun lisään siihen oman "mixini" mm. Fassen Nagaa ja muuta mukavaa, siitä tulee minulle jo aika nautinnollinen ruokaelämys! Sillä tuon keiton itse raaka-aineet ovat kyllä ihan kunnollisia. Vain se "piste iin päälle" puuttuu.

Ja ihan lopuksi: ollaan Saarioisten 1 euron jauhelihakiusauksesta sitten mitä mieltä tahansa, se maistui - lisämausteineni - lopulta... aika hyvältä! :-)
Mikä ei todellakaan tarkoita sitä, etteikö itse tekemällä voisi tehdä parempaa - ja jopa loistavaa ruokaa. Mutta automaattista sekään ei ole.
Olen itse esim. todistanut aikanaan Chicagossa 1500 taalan jättiläisrapua järjettömän hintaisten, ei kovinkaan hyvältä maistuneiden kalifornialaisten viinien ja osterien kera. Sanoisin sitä miltei diivailuruoaksi. Ei se kaikki maistunut lopultakaan kovin hyvältä! Sama pätee moniin muihin ns. hienoihin paikkoihin maailmalla.
Hyvä maku on ihan oma juttunsa. USA:ssa, Atlantassa hyvän makuisia hampurilaisia teki paikallinen ketju Checker's. Meikäläisen Hesen vastine. Aivan sama, mitä mieltä niistä oli periaatteellisella tasolla - mutta maku toimi! Eikä Hesen kebabia suomessakaan voita juuri mikään toimija... Jos, siis, antaa maun puhua!

Tai, voihan hyvinkin olla niinkin, etten itse vain tajua ns. hyvän ruoan päälle... Mutta enpä allekirjoittaisi tuotakaan.