Kirjoittaja Aihe: Ají Charapita  (Luettu 37895 kertaa)

Poissa sorrii

• 7pot
  • Ennen kaikki muu oli paremmin ...
    • Profiili
Vs: Ají Charapita
« Vastaus #60 : Toukokuu 30, 2019, 02:25:20 ap »
Mun käsitys ja voisi sanoa kokemuskin on että taimien kasvatuksessa se 16t valoa on hyvä juttu jos haluaa jättikasveja. Sisäkasvatusessa se ei ehkä aina ole tarpeen. Kun sitten haluaa satoa, niin 12t tai jopa vähemmän. Oon vuosien varrella havainnut että monet chilit jotka on tehnyt tasaisen vähäisesti podia koko kesän, hullaantuu tekemään satoa syksyllä kun illat/yöt pimenee ja päivä lyhenee. Ollut aika turhauttavaakin koska parvekeella ja kasvarissa on silloin jo liian kylmää ... Päiväntasaajan kasvit on sopeutuneet 12 tunnin päivään. Jossain Meksikossakin päivä on pisimmillään ~14 tuntia : kasvuvaiheessa siis. Satovaiheessa syksyllä varmaan sitten tuo reilu 12 tuntia. Varmaan eri lajikkeilla on eroja miten paljon se valojakso vaikuttaa .... Mutu kyllä on että sadontuotossa yli 12t on turhaa.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Poissa Henri243

• Zibula
    • Profiili
« Vastaus #61 : Toukokuu 30, 2019, 13:42:37 ip »
Ok hyvä tietää. Eikö kuitenkin kukitus vaiheessa olisi hyvä pitää pidempää valotusjaksoa? Ja sitten varsinaisen kypsyminen ei niinkään vaadi pitkiä valojaksoja? Nämä ovat kuitenkin vielä nuoria kasveja, että kasvua tulee kyllä vielä tapahtumaan, ettei nyt varmaan kovin rajusti kannata/tarvi leikata valojakson pituutta?

Olen aika noviisi näissä chilinkasvatus asioissa vielä. Nyt on meneillään toinen kausi. Ensimmäisellä kaudella tuli tehtyä aika paljon virheitä ja kausi tuli aloitettua auttamatta liian myöhään, mutta oli oikein hyvää kantapään kautta oppia ja niistä viisastuneena tämä kausi on mennyt huomattavasti paremmin.

Pahoittelut tästä offtopicista, alkaa ketju karata varsinaisesti aiheesti, mutta mitäs mieltä olette, että tarviiko tähän aikaan vuodesta enää antaa lisävaloa? Että riittääkö ikkunalta tuleva luonnonvalo vai kannattaisiko kuitenkin iltaa vasten laittaa muutamaksi tunniksi ledien alle?

Poissa sorrii

• 7pot
  • Ennen kaikki muu oli paremmin ...
    • Profiili
« Vastaus #62 : Toukokuu 30, 2019, 16:09:34 ip »
Eipä ikkunasta tehokasta valoa tule kuin ~6t vaikka olisi eteläänkin. Jyrkässä kulmassa valoa heijastuu lasista paljon, ja aukko pienenee kummasti kun katsot sitä vinoon, huomioiden seinän vahvuuden. Mä olen antanut keinovaloa ikkunoillakin 6-8t. Mulla se sopii kätevästi ilmansuuntiin, kun on ikkunat aamuaurinkoon. Valot on ajastimella klo11 tai 12 eteenpäin ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Poissa Rähinä-Reetta

• Canario
    • Profiili
« Vastaus #63 : Kesäkuu 12, 2019, 11:19:33 ap »

Kasvattelin viimevuonna (kuvassa keskellä), nätit kompaktit puskat kasvoivat ja paljon pieniä podeja. Todellisia pieniä hedelmäpommeja. Tänä kesänä taas kasvattelussa.