joulukuu 06, 2019, 11:17:29 ap

Uutiset:

Tervehdys, kaksi samaan aikaan sattunutta teknistä muutosta / ongelmaa summa aiheutti vajaan viikon katkon foorumille. Nyt palvelinohjelmisto on jouduttu päivittämään uuteen ja sekä ulkoasu että toiminnallisuus on muuttunut. Toivotttavasti ei ainakaan kovin paljoa huonompaan suuntaan. Odottamattomia ongelmiakin saattaa ilmaantua.

Etikkasäilöntä

Aloittaja miau., elokuu 15, 2005, 15:00:25 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

joulukuu 02, 2019, 19:11:07 ip #180 Viimeisin muokkaus: joulukuu 03, 2019, 12:51:57 ip käyttäjältä sorrii Syy: Korjausta reseptiin ym. yön virheitä ..
Myöhäistä päivitystä aiheeseen  8) Tuli juuri ne ihan viimeiset säilöttyä oikein rakkaudella  :-*  :-*  :-*

On siis vuosien varrella tullut kokeiltua kaikenmoista, enkä oikein koskaan ole ollut ihan tyytyväinen tuotoksiini. Jostain kumman syystä Aji Cristalista on kuitenkin aina tullut vähintään kohtuullisen hyvää ... Siinä kai niin vahva oma makunsa, ettei mene pilalle edes Meiran Sieni-säilötteellä ...  ;D  ;D  ;D

Pilaantumaan ei ole mulla koskaan päässyt vaikka on nytkin kellarissa yli 5v vanhoja (Piltti-)purkkeja: Oon aina laittanut vähän Atamonia: Jauheena, jonka sanotaan olevan mautonta ja hajutonta - nestemäisessähän on rommiaromia.

Tämän syksyn pääsadon -tai pääsäilönnän- laitoin ilman mitään sipuleita, mausteita tai yrttejä: Halusin että maku tulee vain chileistä. Ohjeita oon yleensä joka kerta erikseen surffaillut jenkkiläisiltä sivuilta - niin nytkin. Amerikkalainen etikka vaan kuulemma on 5% kun meillä se on 10% ((paitsi viinietikka 6%  sitäkään en käytä)) Suomalaisella etikalla siis jenkkiohjeen pint wettä ja pint etikkaa muuttuu litra vettä ja puolikas etikkaa; siitä sitten aikojen kuluessa viisastuneena laitan lopulta 250ml etikkaa tai etikka/lime/sitruuna ja vettä 750ml . Käytännössä korvaan puolet etikasta lime-sitruunamehulla (tuoreista hedelmistä tietysti!) ...

Siltikin: En nytkään ollut ihan tyytyväinen, kun maistelin valmiita ja sitä lientä. Oon täysin vakuuttunut että Atamonista tulee joku outo sivumaku, josta en pidä. Samoin noiden Jenkkien suolakin taitaaa olla jotain puoliksi laimennettua ihmesuolaa jota laitetaan ruokalusikkallinen ½ litraan: Usein puhutaankin kosher-suolasta tain "picling salt"istä ... ?!? Tai nuo vaan tykkäävät tönkkösuolatuista säilykkeistä ...

Olipa jääkaapissa jemmassa vielä vajaa litra sekalaisia mietoja chilejä: Fantasyä keltaisena ja valkoisena; muutama Bishops Crown; Sugarrush, Aji Cristal ja muutama osin keltaiseksi kypsynyt Jalapeno. Silppusin siis sekaisin ne 2dl Pilttipurkkeihin ja keittelin liemen lähes Chilivaarin ohjeen mukaan: Vaihdoin vaan 2dl viinietikkaa 1dl'aan väkiviinaetikkaa:
4dl vettä
50g juoksevaa hunajaa
25g valkoista sokeria
1tl(kukkura) suolaa [=4g]
60ml lime-sitruuna -mehua [tuoreista!]

lopuksi 1dl etikkaa

Lisäsin liemeen ~60ml sitruunan ja limen mehua kiehautin sen
Kaadoin liemen purkkeihin ja annoin chilien hetken lämmetä kunnes siivilöin sen takaisin kattilaan
Lisäsin 1dl etikkaa; kiehautin vielä ja kaadoin purkit piri-piri-pintaan. Suljin kannet heti tiukasti puristaen: Bauhausista ostetut Honeywell talvikäyttöön tehdyt asentajan työhanskat toimivat hyvin tässäkin asennuksessa ...

Laitoin purkit heti kuumina kylmään veteen, ja muutaman minuutin kuluttua kuului tänne tietokoneelle asti "pok" ... "naps" ... "poks" ... Kaikki kolmen purkin kantta napsahtivat umpioon ...

Maistoin tuota ylijäänyttä liemen tilkkaa ja oli niin hyvää, että lotkotin janooni koko desin  8)  8)  8)
Jouluna kerron ehkä tuliko oikeesti hyvää, ja miten solmuun meni veljen muijan naama mun "paprikasuokaleista" //

PS. Purkkien desinfiointiin on hyvä ohje/selitys mm. Marttojen sivuilla: Pestyt purkit (ja kannet?!) liotetaan vedessä yön yli. Sitten pidetään uunissa 125oC puolisen tuntia. Purkit täytetään kuumana. Bakteerien tai homeiden ja virusten(?) lepoitiöt voivat kestää jopa uunin, jos ei ole ensin liotettu ...
Toinen tapa on toki huuhtoa purkit ja kannet Atamon-litkulla. Mä olen tehnyt molempia.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`