Tämä keskustelu on ollut sen verran rokki- ja metallipainotteinen, että taidan laittaa soraäänen sekaan ihan kiusallani. :lol:
Musiikkia tulee kuunneltua laidasta laitaan, mutta tällä hetkellä on menossa jo aika pitkään jatkunut vahva
Jamiroquai -kausi. Haluaisin korostaa, että etenkin
livepuolelta löytyy sellaista settiä, jota ei levyjen perusteella osaisi edes odottaa. Bändissä on todella lahjakkaita muusikoita ja he soittavat hyvin yhteen
Jay Kayn hoitaessa lauluosuutensa puhtaasti. Tiedän, että mm. herra Kayn ääni jakaa mielipiteitä vahvasti kahtia eikä funk kuulu valtavirtamusiikkiin tänä päivänä, mutten välitä. Pääasia, että itse saan kaipaamani piristysruiskeen kuuntelemalla yhtyeen tuotantoa.

Jamiroquain hittejä ovat olleet ilmestymisjärjestyksessä mm.
Emergency on Planet Earth, Space Cowboy, Virtual Insanity, Cosmic Girl, Deeper Underground, Canned Heat, Little L, Love Foolosophy, Seven Days in Sunny June ym. Varmaan monelle ainakin jokin noista on tuttu.
Livetuotannosta mainittakoon legendaariseksi muodostunut
Live in Verona, joka on saatavilla DVD-levynä. Mutta itse suosittelisin etsimään livetuotannosta käsiin
Live at Montreaux Jazz Festival 2003 -videotaltioinnin. Jo pelkästään avausraita
Shoot the Moon on niin täynnä energiaa, että ensikuuntelulla jäin suu auki. Vasta siinä vaiheessa tajusin yhtyeen livepotentiaalin ja sen jälkeen olen pääasiassa kuunnellut livetuotantoa. Rankka mielipiteeni on, että Jamiroquai on livenä parempi kuin levyillä. Lisäksi haluan erikseen mainita suomalaisen näkökulmasta mielenkiintoisen bootlegin
Pori Jazz Festivaaleilta 2003, jonka onnistuin saamaan käsiini. Ikävä kyllä en itse ollut paikalla kuuntelemassa yhtyettä, mutta ainakin yli 13 minuutin mittainen
Love Foolosophy kaikkine sooloineen on upeaa kuunneltavaa.

Jamiroquain tyylihän on muuttunut -92 vuoden acid jazz -henkisestä musiikista funkin kautta jopa funkahtavan popin suuntaan, mutta odotettavissa on muutoksia, sillä 8 albumin sopimus Sonyn kanssa loppuu seuraavan levyn (joka on kokoelma) jälkeen. Sony on levyjättinä ollut melkoinen musiikillisen vapauden rajoittaja ja harjoittanut ikävää sanelupolitiikkaa. Katsotaan, mihin uusi aika
Jamiroquaita vie ja sattuisiko yhtye vaikkapa eksymään Suomeen seuraavalla kiertueellaan. Toivossa on hyvä elää... :roll:
Lisätietona mainittakoon, että Jamiroquailta ilmestyi juuri uusi sinkku '
Runaway', joka tulee löytymään marraskuussa ilmestyvältä kokoelmalta '
High Times - Singles 1992-2006'. Albumilla on myös toinen uusi kappale '
Radio', jota ei ole toistaiseksi julkaistu.
Jotain rokin tapaista voisin kuitenkin loppuun lisätä.
U2 on kuulunut ainaissuosikkeihini pitkään, ja Helsingin keikka 97 on edelleen paras livekeikka, jolla olen ollut..

-Harry