Kirjoittaja Aihe: Mäntysuopa vs. harsosääski  (Luettu 22511 kertaa)

Poissa miiksuli

• Lemon Drop
    • Profiili
Vs: Mäntysuopa vs. harsosääski
« Vastaus #20 : Huhtikuu 22, 2018, 10:10:08 ap »
Ei ole nyt useampaan päivään näkynyt harsosääskiä lentelemässä. Pikkuhiljaa noita katoaa "mystisesti". Kasvualustan pinnalla vielä poikasia kuhissut. Laitoin vielä varmuudeksi ceylon kanelia aluslautasille ja suihkuttelin vettä päälle.

Poissa sorrii

• 7pot
  • Ennen kaikki muu oli paremmin ...
    • Profiili
« Vastaus #21 : Huhtikuu 22, 2018, 10:56:05 ap »
Tässä kohtaa kevättä varmaan harva ihan pikkutaimia enää kasvattelee. Harsosääkien voi antaa olla tai vähän vähentää liima-ansoilla jos itseä ahdista;, sähköansoilla, vesiansoilla, tuulettimilla, sumuttamalla jne... ja samalla toivoa ettei tule punkkeja, ripsiäisiä, kirvoja ...  ???
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Poissa miiksuli

• Lemon Drop
    • Profiili
« Vastaus #22 : Huhtikuu 22, 2018, 13:57:35 ip »
Tässä kohtaa kevättä varmaan harva ihan pikkutaimia enää kasvattelee. Harsosääkien voi antaa olla tai vähän vähentää liima-ansoilla jos itseä ahdista;, sähköansoilla, vesiansoilla, tuulettimilla, sumuttamalla jne... ja samalla toivoa ettei tule punkkeja, ripsiäisiä, kirvoja ...  ???
Toivottavasti ei :) Mutta ite kun haluan nirhata noi kaikki pirulaiset että voi sitten kasvattaa ensi vuonna uudet chilit.

Poissa sorrii

• 7pot
    • Profiili
« Vastaus #23 : Toukokuu 14, 2018, 13:50:48 ip »
Lainaus
:) Mutta ite kun haluan nirhata noi kaikki pirulaiset..

Siinä sitä on urakkaa ...  ???
[..meinaten että kun niitä vaan jostain aina livahtaa sisään kumminkin: pitäisi tuohota ne kaikki muutaman kilometrin säteeltä, ainakin  ::)...]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Poissa Potmo

• Zibula
    • Profiili
« Vastaus #24 : Elokuu 23, 2019, 22:36:21 ip »
Mäntysuopa ei täällä ainakaan ole tepsinyt harsosääskiin. Eikä myrkkypuikot eikä suihkutettavat myrkyt (ainoa mikä niillä myrkyillä on kuollut on tuo minun calathea -rukka :D )

Kenties jo vähän OT, mutta seuraavaksi varmaan pitää kokeilla harsosääskipunkkeja. Työttömän nollabudjetilla pirullista ottaa riskejä. Onko kellään kokemusta, mistä kannattaa tilata? Löysin googlella vain Biotuksen (Biotusin?), mutta sieltä ei tilaus onnistunut (ei pystynyt maksamaan). Ulkomailta ei varmaan kannata yrittääkään kun kuoleevat matkalla kuitenkin. Äääääää

Poissa sorrii

• 7pot
    • Profiili
« Vastaus #25 : Elokuu 24, 2019, 02:10:52 ap »
Harsosääskistä itsestään ei ole mitään haittaa: ärsyttäviä vaan ovat. Niiden toukat syövät pikkuitutaimien juuria, kuulemma. En ole itse havainnut, vaikka niitä itikoita lähes aina mulla lentelee.

Luin joskus kikan jostain maajussifooeumista, että voi testata onko niitä toukkia niinettä laittaa mullan pinnalle puoliksi upoksiin perunen palasia: toukat on hulluna perunaan, ja kerääntyvät kaikki niihin paloihin! Tätä voi pienimuotoisesti käyttää torjuntakeinokakin: poimii vaan perunat toukkineen pois. Varmaan sitten voi saada lisätyydytystä jos hävittää ne perunan palaset jollan dramaattisen tuskalliselle tavalla  :D :D :D

Itse tuota kerran kokeilin kookoskuidussa: tuloksena ei tullut yhtään toukkaa, mutta paljon pieniä perunan taimia  8)

Poissa Huru-ukko

• 7pot
    • Profiili
    • Koiruuksia kaupan...
« Vastaus #26 : Elokuu 24, 2019, 08:12:53 ap »
Harsosääskistä itsestään ei ole mitään haittaa: ärsyttäviä vaan ovat. Niiden toukat syövät pikkuitutaimien juuria, kuulemma. En ole itse havainnut, vaikka niitä itikoita lähes aina mulla lentelee.

Luin joskus kikan jostain maajussifooeumista, että voi testata onko niitä toukkia niinettä laittaa mullan pinnalle puoliksi upoksiin perunen palasia: toukat on hulluna perunaan, ja kerääntyvät kaikki niihin paloihin! Tätä voi pienimuotoisesti käyttää torjuntakeinokakin: poimii vaan perunat toukkineen pois. Varmaan sitten voi saada lisätyydytystä jos hävittää ne perunan palaset jollan dramaattisen tuskalliselle tavalla  :D :D :D

Itse tuota kerran kokeilin kookoskuidussa: tuloksena ei tullut yhtään toukkaa, mutta paljon pieniä perunan taimia  8)
Se perunan pala toimii kasvimaalla jotenkin sepän toukkiin, ei harsosääsken toukkiin ole mitään vaikutusta.

Poissa Chilivaari

• FG Jigsaw
    • Profiili
    • Chiliä ja sivuhuomioita
« Vastaus #27 : Elokuu 25, 2019, 18:43:09 ip »
Harsosääskiin on kyllä äärimmäisen yksinkertainen ja tehokas keino:
Pitämällä pintamulta kuivana  sääsket häviävät (kastelu alakautta, ruukun pohjassa reiät). On ne tosin sitkeitä, aikaa kuluu jonkin verran ja kaikki mahdollisuudet kosteaan multaan pitää tukkia. Joskus ne käyttävät valmiissa altakasteluruukuissa kasteluputkia tai ruukun alareunassa olevia aukkoja.
Kasvatuspäiväkirjani verkossa: http://chilivaari.blogspot.com/
Chilblogit Suomessa: http://chiliblogit.blogspot.fi

Poissa sorrii

• 7pot
    • Profiili
« Vastaus #28 : Elokuu 25, 2019, 19:36:42 ip »
Kuulosti silti liioittelulta tuo huoli niistä. Minä en ainakaan ole havainnut mitään tuhoja taimissani koskaan, vaikka on itikoita lennellyt monenmoisia. Ehkä ne on ollut vaan hyttysiä ... Tai banaanikärpäsiä  ;D :D
Suurin harmi niistä on ollut tietokoneen ääressä foorumia surfatessa kun tulevat silmiin, nenään ja suuhun  ???

Poissa sorrii

• 7pot
    • Profiili
« Vastaus #29 : Elokuu 25, 2019, 19:38:25 ip »
Ps. Ihan eri tason harmi on sitten jos kirvoja lentelee. Tai jotain ripsiäisiä, punkkeja sum muita..

Poissa Potmo

• Zibula
    • Profiili
« Vastaus #30 : Elokuu 25, 2019, 21:49:35 ip »
Okei, ajattelin että tuo juurien syöminen olisi ongelma kaikille kasveille eikä vain taimille. Ehkä tuo minun vehka oli sitten niin pieni vielä ettei kestänyt moisia (oli juuret ihan kaluttu). Basilikat tuntuu olevan suurinta herkkua, chili ei onneksi näytä vielä kärsineen (en ole kyllä sen juuria tutkaillut). Niitä *keleitä kun on niin tolkuttomasti niin ajattelin että syövät kohta kaiken :D
Huojentavaa kuulla jos huoli on aiheeton! Kiitos :)