Kirjoittaja Aihe: Miten Vesiviljellä?  (Luettu 521784 kertaa)

Poissa MRgreen

• Chiliyhdistyksen jäsen
  • Tabasco
  • Hurahtanut
    • Profiili
Vs: Miten Vesiviljellä?
« Vastaus #2120 : Heinäkuu 30, 2018, 13:55:13 ip »
Blumat-automaattikastelujärjestelmä kiinteälle kasvualustalle tai sitten nimimerkki Jewen Monster-NFT voisivat olla sinulle sopivia vaihtoehtoja. Jewen touhuja kaksikasvihuonetta.blogspot.com tai foorumilta hakemalla
Järrrjen veiit ja minusta orrrjan teiit...

Poissa Huru-ukko

• 7pot
    • Profiili
    • Koiruuksia kaupan...
« Vastaus #2121 : Heinäkuu 30, 2018, 14:01:49 ip »
Peremälle vaan ! ;D.

Kaikki melkein käy, mutta pubeista minä ainakin olen saanut paremman sadon multa/turve kasvatuksista kasvarissa.

Täällä on ollut juttuja lähinnä päiväkirjoissa joissa kokeillaan ainakin muoviputkea, ja muistelisin että teräsputkeakin. Niistä saadut kokemukset vaan jäi näkemättä. Jewellä on itse tehdyt kaukalot pellistä, jos oikein muistan.

Mulla on itsellä laudasta tehdyt ollut käytössä jo viisi vuotta. Oksankohdat rupeaa ajan kanssa vuotamaan, jos joskus rakennan niitä uudestaan, niin oksa pois 22 mm poralla, ja harjanvarresta siihen paikka liiman kanssa. 8 metrin mittainen olisi liian pitkä siirellä, ainakin yksin.

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 30, 2018, 14:09:25 ip kirjoittanut Huru-ukko »

Poissa Chilijamppa

• Goat's Weed
  • Hullu savolainen
    • Profiili
« Vastaus #2122 : Heinäkuu 30, 2018, 14:31:36 ip »
Vesiviljely oli sisätiloissa ylivoimainen järjestelmä, mutta kasvihuoneessa tilaa ja kasveja on melko paljon. Miten vesiviljely onnistuu kasvihuoneissa?

Vesiviljely saattaa olla melko haastavaa kuumassa kasvihuoneessa ilman kunnon mahdollisuutta jäähdyttää vesitankkia, missä ravinteet sijaitsevat tai olen lukenut juttuja että ainakin ph alkaa ainakin heittämään häränpyllyä jos ravinteen lämpötila ei pysy tasaisena.

Poissa Huru-ukko

• 7pot
    • Profiili
    • Koiruuksia kaupan...
« Vastaus #2123 : Heinäkuu 30, 2018, 15:21:35 ip »
Vesiviljely oli sisätiloissa ylivoimainen järjestelmä, mutta kasvihuoneessa tilaa ja kasveja on melko paljon. Miten vesiviljely onnistuu kasvihuoneissa?

Vesiviljely saattaa olla melko haastavaa kuumassa kasvihuoneessa ilman kunnon mahdollisuutta jäähdyttää vesitankkia, missä ravinteet sijaitsevat tai olen lukenut juttuja että ainakin ph alkaa ainakin heittämään häränpyllyä jos ravinteen lämpötila ei pysy tasaisena.

Itsellä on resoina 90 litran mustat laastipaljut kasvihuoneen lattialla, liemi niissä on pysytellyt kesällä vain hiukan yli 20 asteen. 5 vuotta ja parhaina kesinä oli 5 laastipaljua eikä mitään ongelmia. Miten ravinteen lämpötilan heittely vaikuttaa mihinään muutaman asteen verran.   Se 20 astetta on muuten kesällä kasvimaankin ja yleensäkkin maan lämpötila pinnasta 20 senttiä alaspäin. Ne PH:n heittelyt johtunee  siitä, että kasvattajilla on erilaisia vesiä ja siitä, että säädetään liian vahvoilla aineilla eikä tiedetä mitä tehdään. 

Ja PH:n säädöt yleensäkkin, niitä säädetään jos se on 7-8 välillä, mikä on aivan turhaa, jos se pysyy siellä tasaisesti. Ihanne on 5,8, siinä riittää meillefriikeille säätämistä jos sen meinaa pitää siinä XDD.

Poissa sorrii

• 7pot
  • Ei sen niiv väliä ...
    • Profiili
« Vastaus #2124 : Heinäkuu 30, 2018, 15:45:44 ip »
Ei taida juuri olla myynnissä näissä harrastelijoiden kaupoissa kuin jotain aika kalliita Nurticulturen, Wilman tai GHE'n hydroja, joista isoimmat ehkä 8'lle kasville.
Riskien kannalta -esim. pumpun tilttaaminen- voi olla viisastakin että on useampia erillisiä ...

NFT taitaa olla nykyään se "oikea". Minä rakentelisin itse puusta [fanerista] ja puromuovista muutaman ~3m pitkän ebbin tai NFT'n. Ideoin kerran (mutten toteuttanut, vielä) sellaista NFT'n tyyppistä pitkää laatikkoa, jossa välipohja/kouru + patolevy on resolaatikon sisällä ripustettuna, tangoilla tuettuna pohjasta tai sivuilta, ja jossa vesi valuu NFT'n ja putkihydron tapaan päästä päähän, mutta kuitukankaat (ja juuret, toivottavasti) roikkuvatkin matalan kourun sivulta resossa: Silloin kuitukangasta pitkin kasvaisi (toivottavasti) vesijuuria suorinta tietä vesisäliöön eikä olisi niin katastrofi heti jos vesipumppu pysähtyisi. Tässä omassa toki syynä myös se, että sijatsisi kesämökillä jossa en välillä käy viikoon - kahteen. Eikä myöskään ole verkkosähköä, vaan aurinkopaneeleita. Pieneillä aurinkopaneeleilla ja 2-4W vesipumpuilla on pienemmät kokeilut toimineet oikein hyvin koko kesän viljelypalstalla kodin lähellä. Aurinkoisella paikalla sain pumput pyörimään ~8t/vrk. Kasvuteho oli ihan sopivaa noinkin ja ainakin selvästi tehokkaampaa kuin passiivisissa systeemeissä tai mullassa. Noita kokeiluita tein kookoskuidulla, hydrosoran kera, mutta myös pelkän patolevyn ja kuitukankaan kanssa. Kyllä ne kaikki toimi ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°` Älä tee niikuin minä, vaan niinkuin viisaammat neuvoo `°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø

Poissa Feint

• Fatalii
    • Profiili
« Vastaus #2125 : Elokuu 01, 2018, 06:52:36 ap »
Kiitos kaikille vastauksista ;D

NFT taitaa olla hyvä vaihtoehto. Valmiit systeemit eivät tule hintansa takia kysymykseen, mutta nuo omatekoiset ikeaviritykset voisivat toimia. Onneksi tässä on syksy ja talvi aikaa pyöritellä näitä suunnitelmia, keväällä sitten pääsee testaamaan :D

Poissa Kojootti

• Pepperoni
  • **
    • Profiili
« Vastaus #2126 : Elokuu 04, 2018, 23:48:29 ip »
Tämä kesä on menty turpeessa 30 neliöisessä kasvarissa, muutama vesiviljelty on nurkassa. Ensi kesänä ei multaa/turvetta tule mikäli mahdollista aikataulullisesti saada vesiviljelyyn rehut (keikkatyöt...) Aivan älyttömän työllistävää on ollut kastelu, toki ei chilit vaan tomaatin ja kurkut nyt lähinnä...

Nft tai ebb, tekniikan tuplaaminen/astia mikäli nämä matkatyöt jatkuu ettei tarvitse kauniimman osapuolen stressata niistä...

Poissa ChIlIDoG

• Canario
    • Profiili
« Vastaus #2127 : Elokuu 05, 2018, 20:15:07 ip »
Itsellä on 200mm rumpuputkesta kyhätty putkihydro (toiminta kait NFT tyylinen, tosin ilman kangasta). Ihan hyvin tuo on toiminut pari kesää. Nyt oli laitettava chilit putkon pohjalle, kun esikasvatuksessa ei kerennyt saada riittävän pitkiä juuria. Ensi kaudella pitää panostaa paremmin esikasvatukseen, esim. bubblerissa saa hyvin venytettyä juuret.

Poissa karvainen

• Aji Cristal
    • Profiili
« Vastaus #2128 : Syyskuu 08, 2018, 16:08:03 ip »
Kiitos kaikille vastauksista ;D

NFT taitaa olla hyvä vaihtoehto. Valmiit systeemit eivät tule hintansa takia kysymykseen, mutta nuo omatekoiset ikeaviritykset voisivat toimia. Onneksi tässä on syksy ja talvi aikaa pyöritellä näitä suunnitelmia, keväällä sitten pääsee testaamaan :D

PutkiNTF on todettu erittäin toimivaksi, suosittelen.