Miten (vitussa) saan renkaat irti vanteelta läskin pyörästäni ?!?
Ostin kesän lopulla Ghost merkkisen sähkömaastopyörän, jossa 27.5" plus-koon renkaat [2.65"] Kantavuus/suositus 120kg

... Hommasin sitten pitkän harkinnan jälkeen nastakumitkin siihen [Suomi Tyres Fat Freddie] jottas voin leikkiä talvellakin. Eipä tullut wanhalle velofiilille mieleen, että voi joku olla niin vaikeeta: Ensinkään en meinannut saada edes pyöriä irti siitä $£@€$%'n rakkineesta. Näissä uusissa hienoissa on ihan ihmeelliset läpipultit pyörissä ja umpinaiset haarukan päät. Etupyörän sain kokeilemalla vaikkakin meinasin rikkoa sen akselin. Kiristys samannnäköinen kuin porassa terän kiinnitys, mutta kiristyy ulospäin. Kun sen nupin erehtyy avaamaan päästä, niin vieterit ja kiristypalat lentää ympäriinsä. Älysin 1/10 s ennen sitä ...
Takapultin ohjeita etsin valmistajan sivuilta [Formula EHL-148S 12x148 mm] Siellä hienoa multimediaa ja mainontaa, muttei tietoa. Parissakin liikeessä kyselin, mutta en varmaa tietoa näyttämättä saanut. Arvailuja vaan. Kokeilin sitten rohkeasti väännellä kaikkia ruuveja joka suuntaan; irroittelin ylimääräisiäkin ruuveja; kiinnitin uudestaan, ja yritin uudelleen. Pikku tönäisyllä huomasin sitten minne se liikkui, eli juuri päinvastaiseen suuntaan kuin luulin. Pyörät sain siis irti ... Ehkä joskus takaisinkin.
Sitten irroittamaan kesärenkaita. Ilmat pois ja tukeva puristus renkaan sivusta. Ei. Uudelleen vähän kovempaa. Ei tullut edes ½mm rakoa vanteen ja kumin väliin. Sitten Googlailin netistä. Samaa ksymystä löysin monesta foorumista [liittyen usein tubeless-setuppiin], mutten montaakaan vastausta. Wanhojen mummopyöräpierujen selityksiä kuinka pitää vaan renkaan reuna työntää vanteen keskelle ym itsestäänselvyyttä, niitä riitti. Muttakun se vitu renkaan reuna ei liikahdakaan mihinkään vaikka hypin päällä. Yritin tyhjällä renkaalla ja vähän täytettynäkin jolloin saa siihen painetta enempi. Ei liiku. Kokeilin kastella ja lopulta suihkuttelin kylppärissä kuumallakin. Nyt sain 1/4-osa millin raon siihen tylpällä veitsellä. Ei vaan kestä vääntää. Ei ...
Huomenna ajattelin kokeilla vetää sen kumin palikoitten väliin ruuvipuristimeen. Sitten väännän ... ja lopuksi kai laitan hinausköyden kiinni pyörän napaan ja Juken peräkoukkuun. Naru löysälle ja täysi kiihdytys

Olis pitänyt kai kirjoittaa "Mikä tänään vituttaa" -ketjuun, mutten löytänyt sitä.
PS. Moni maastopyöräilijä kehoitti vaan ajamaan renkaan loppuun ja sitten irrottamaan puukon kanssa palasina! Nykyisillä tubeles-pyörillä niitä vaan ei koskaan irroiteta! Paikkauskin tehdään päältä ja jollain massalla, liimalla .. Vois olla vähän kallis ratkaisu ostaa erilliset vanteet talvipyörille, kuten autossa ... Saapa nähdä palautanko ne kumit ?!?
EDIT: Onnistui

Piti vaan keksiä oikea työkalu ja -tapa. Rengas "puolillaan" ilmaa. Lattialle tukevasti vaikka seinää vasten. Laminaattiraudan leveä pää renkaan reunaan ihan kiinni vanteeseen. Polvella kunnon miehen paino päälle [>100kg] ... Kun se sitten yhdestä kohdasta irtosi vähän, niin loput lähti sormin painamalla. Sittenhän tuo lähti ilman työkaluja helposti. Uudet Fat Freddiet vaikutti turhankin löysiltä, kun ne sai väännettyä vanteelle sormenpäillä. Sitten ilmaa 4bar ja äänekkäästi nuo pamahtivat paikalleen tiukasti.
On muuten kivat renkaat, kun pääsee kovassa lumessa sellaisikin polkuja ylös, missä ei kesälläkään tahdo pitää renkaat. Eikä talvella olisi toivoakaan kävellä ilman nastakenkiä ja sauvoja!
(Vittuku mies tahtoo olla laiska. Ei oo tullut ajeltua pyörällä kuin pari hassua kertaa, kun aina on muka kiire tai pitää kuskata tavaraa mitä ei saisi pyörällä ... )