Kirjoittaja Aihe: Pinkin kausi 2018 ->  (Luettu 608 kertaa)

Poissa Pink

• Paprika
  • *
  • BST BEB DR EODE KALE MPP N/PO PH RRP JPG KVG LOL
    • Profiili
Pinkin kausi 2018 ->
« : Lokakuu 02, 2018, 20:28:47 ip »
Olen tässä kolmatta kautta aloittelemassa melkoisen ajoissa. Osa on tarkoitus yrittää kukittaa jo sisällä, osan kasvatin kaikesta päätellen ihan vain päänvaivaksi. Ei aavistustakaan mitä esim. tuolle isolle El Oro De Ecuadorille tapahtuu tässä talven aikana...sakset varmaankin.

Elokuun puolivälistä alkaen taimet ovat itäneet. Ovat siis noin 1,5 kk vanhoja. Kuvan alla selitykset taimista takarivistä alkaen vasemmalta oikealle, rivi kerrallaan. Note to self: on ihan mahdollista miettiä asioita idätystä pidemmälle. Vaikka nyt ei ihan onnistunut niin ensi kerralla sitten.

- El Oro De Ecuador tarvii jo kohta oman kasvarin, sitten oman huoneen. Sitten muutaman vuoden päästä se menee kouluun ja haluaa ajokortin. Kuvan ottamisen jälkeen hää muutti kasvarin alakertaan orkidean ja juurtuvan kaktuspistokkaan kanssa. Pitävät siellä poikamiesboksia kolmistaan.
- Bird's Eye Baby kuvittelee kasvattavansa jo pienen pieniä linnunsilmänlapsennuppuja, kuva alla.
- Kaleidoskop, mikähän sitäkin riivaa, kai se jo laihduttaa niin kuin nykyään tapana on.
- Maya Purple Passion, muistuttaa erehdyttävästi BST:a, vaikka nimilaput ja idätyspussit oli satavarmasti oikein. Hmph.
- Black Scorpion Tongue on tällä hetkellä kiinni hopeassa chilin taimien pituuskilpailussa, ja puskee nuppua samalla.
- Demon Red x2, näiden piti kasvaa joulukukiksi. Ehkä vuodelle 2019 sitten. Tai 2020. Mikäs kiire tässä valmiissa maailmassa.
- Rocoto Red Peruvian x2, mitähän helv... mä oikein ajattelin kun sisäkaudelle näitä idätin...? Tossa ne nyt töröttää.
- Pink Habanero, punkkisodan veteraani nuoresta iästään huolimatta. Saa vielä jonkun selviytymispalkinnon kun kasvaa isoksi.
- viälä yks Demon Red ja sivussa jotain timjamia sun muita rehuja.

Siinä BST-nuppuja

Ja siinä BEB-nuppuja. Viime kesänä nypin kaikki nuput mutta nyt houkuttaa katsoa, mitä tapahtuu jos vain antaa kukkia. On kuitenkin ihan hyvästi aikaa varsinaiseen satokauteen...  ;D

Sytytysneste ja tulitikku harvoin ratkaisevat ongelmia, mutta vihannespunkkeihin ne tehosivat.

Poissa Pink

• Paprika
  • *
    • Profiili
Vs: Pinkin kausi 2018 ->
« Vastaus #1 : Lokakuu 09, 2018, 14:22:42 ip »
Taimissa on melkoinen ero kasvuvauhdissa, vaikka kutakuinkin identtisissä olosuhteissa ovat kasvaneet. Ikää niillä nyt on vajaa 2 kk, kasvavat kookos-taimimultasekoituksessa. Ihan pikkutaimina pienemmissä ruukuissa ollessaan kookos jäi helposti liian kosteaksi, mutta kun sitä kerran mulla oli sellaiset sellaiset 20 litraa, päätin hyödyntää sen sekoitukseen, ja siinä näkyy toimivan hyvin. Hölväsin välillä sumutepulloa kuin perjantailageria, ja sitten kun päätin antaa kasvualustan kuivahtaa, tein sen vahingossa ihan kunnolla: muistin vasta vajaan kahden vkon päästä kastella uudestaan. Hups. Selvisivät kylläkin kaikki, vaikka aika kuiviksi olivat päässeet.

Takarivi vasemmalta: BEB, BST, EODE. Keskirivi: RRP, MPP, PH, Kale. Eturivi: RRP, DR x 3

Eli kasvualustan valintaan vaikutti paljon kasvattajan luonne, ja minulle sopii muistaa kastelu 1-2 kertaa viikossa. Vesiviljelyäkin olen harkinnut, mutta multaviljely on tuttua ja se tuntuu niin paljon yksinkertaisemmalta näin yksinkertaiselle mielelle. Eikä mulla ole tarvis megasadolle, kert alunperinkin aloin kasvattaa chilejä lähinnä ajanvietteenä, josta voi saada kylkiäisinä satoa ja sisustuselementtejä bonchien muodossa.

Kert mulla on siemeniä tarpeeksi ja ensi kesäkauteen on rutkasti aikaa, hippi-ideologia pääsee testiin ja annan kaikkien kukkien kukkia. Vähän epäilyttää valon riittävyys edes baccojen sadotukseen, mutta testaamalla se selviää. Lukseja on 10-15 cm lampusta kännykkätesterin mukaaan about 10 000, kyseessä Supragardenin päivänvaloledit, jotka eivät juuri kuumene.

Perimmäisenä tarkoituksena mulla on siis saada vielä joskus bonchi-kokoelma itse kasvatetuista chileistä. Niitä kait voisi hyvinkin sadottaa sisätiloissa - poislukien varmaankin noi Rocotot. En vieläkään tiedä tarkalleen, miksi idätin ne nyt. Silloin täytyi olla viikonloppu, ja alkoholilla saattoi olla osuutta asiaan.

Annan nyt taimien kasvaa muutaman kuukauden, ja sitten alkaa leikkaukset kuin Sipilän hallituksella.

Annuumit:
- Bird's Eye Baby tekee jo nuppuja. Sen varsi kylläkin näyttää heiveröiseltä kukkakepiltä - ei tarpeeksi tukevalta edes itselleen.

- Black Scorpion Tongue käpristää uusimpia lehtiään, mikä viitannee liikalannoitukseen. Ei ole saanut sen enempää lannoitetta kuin muutkaan, mutta ehkä mullassa oli jokin lannoitepaakku tms. Saa nyt pelkkää vettä pari-kolme kastelua. Nuput ovat hauskan violetinvivahteiset, kuten myös jotkin lehtiruodit. Saa isomman ruukun toivottavasti jo tänään.

- Demon Redit kasvavat epätasaisesti, mutta näkyvät haaroittuvan kivasti ihan ilman saksia.

- Maya Purple Passion (kuvassa oikealla) kasvaa hitaasti, mutta vähän. Kuvassa ei oikein näy, kuinka jotkin lehtiruodit ovat violetinvivahteiset, aivan kuten BST:lla.

Baccatumit
- Kaleidoskop (ylläolevassa kuvassa vasemmalla MPP:n vieressä) on hieman piristynyt. Liekö nyt joku planeetta oikeassa asennossa kasvun suhteen...?

- El Oro De Ecuador kasvaa kovempaa kuin valtion velka. Oikea mörkö.

Chinense
- Pink Habanero, tuttavallisemmin Rambo, saa urhoollisuusmitalin taistelusta vihannespunkkisodassa. Tämä sitkeä sissi selvisi jo taimena punkkien salakavalalta hyökkäykseltä, uhmasi hukkumiskuolemaa useilla uintireissuilla vahvassa mäntysuopavedessä, sekä kesti Spruzit-käsittelyt kuin olisi syntynyt ottamaan niitä vastaan. Taistelijaluonne tekee uutta, tervettä kasvustoa! Hah, in your face spider mites.
Moni olisi heittänyt näin pienen saastuneen taimenen pois, mutta minä tahdoin nähdä mitä chili kestää. Ja sehän kesti. Punkkisota on myös näillä näkymin voitettu.

Pubescens
Rocoto Red Peruvianit kasvavat lähes samaan tahtiin, ja ovat nimensä mukaisesti todella karvaisia.
Sytytysneste ja tulitikku harvoin ratkaisevat ongelmia, mutta vihannespunkkeihin ne tehosivat.

Poissa Pink

• Paprika
  • *
    • Profiili
Vs: Pinkin kausi 2018 ->
« Vastaus #2 : Lokakuu 16, 2018, 15:53:38 ip »
Partytime, excellent! Bilehileitä ja chilien överit kele.

Kuvittelin tällä kertaa lannoittavani homeopaattisilla annostuksilla, mutta muutama chili on toista mieltä. Yhdessä jos toisessa taimessa on hileitä lehdissä ja Demon Redissä jopa varressa:

Vissiinkin kasvit saavat kookoskuidun "hitaasti liukenevan lannoitteen" paljon luultua nopeammin käyttöönsä. Eli kerralla kaikki, mitä sitä turhia säästelemään. Miten meni noin niinkuin omasta mielestä? Lisäsin kookoskuituun vielä taimimultaa, joka on hyvin kevyesti lannoitettua, ja silloin tällöin, ehkä 2 krt/kk, olen antanut yrttilannoitetta 3-1-5 hyvin vahvasti laimennettuna. Noh, nyt ollaan vesilinjalla kuin Santapukki.
Luuppitarkastelu ei onneksi antanut osviittaa mistään ötököistä, joten vesikuurin pitäisi hoitaa homma. Ärsyttää silti kuin mesimäyrää  >:(

Demon Red yrittää reppana hädissään jatkaa sukua, kun viikatemiehen sormi jo kasvarin ovea hamuaa:

Bird's Eye Baby ei ainakaan vielä oireile kovin paljoa, jos ei nuppujen puskemista lasketa. Nuo pienet valkoiset pisteet ovat muiden chilien hileitä, kun niitä sormeilin kuvatessani.

BST kouristelee kuin viimeistä kesäpäivää nuppujen kera:

Jotain hauskaa sentään - Rocoto Red Peruvianit ja niiden karvat. Ihan kauheat turkit molemmilla! Hankin niille joululahjaksi trimmerin ;D

Siinä koko sekamelska. Alakerta ei oikeasti ole noin hämärä, kuva vähän huijaa. Lihansyöjä puskee kukkaa ihan väärään aikaan, mutta en malta olla katsomatta miten se kukkii. Yrttikokeilu kasvarissa ei ainakaan vielä ole osoittautunut menestykseksi - yllätys.

Hyvin menee mutta menköön, tana. Ei muuta kuin leuka rintaan ja rohkeasti kohti uusia pettymyksiä.