joulukuu 06, 2019, 11:19:36 ap

Uutiset:

Tervehdys, kaksi samaan aikaan sattunutta teknistä muutosta / ongelmaa summa aiheutti vajaan viikon katkon foorumille. Nyt palvelinohjelmisto on jouduttu päivittämään uuteen ja sekä ulkoasu että toiminnallisuus on muuttunut. Toivotttavasti ei ainakaan kovin paljoa huonompaan suuntaan. Odottamattomia ongelmiakin saattaa ilmaantua.

Pari peruskyssäriä

Aloittaja Olegs, maaliskuu 26, 2006, 19:33:20 ip

« edellinen - seuraava »

Olegs

Olen lueskellut tätä foorumia muutamana iltana ja asiaa löytyy mukavasti. Kuitenkin muutama ihan perusjuttu on jäänyt hieman epäselväksi.

Tällä hetkellä löytyy ikkunalaudalta muutama taimi:

3 kpl Lemon Drop, 1 kpl Scotch Bonnet, 1 kpl kaupan habanero sekä 2 kpl jotain kaupan chilejä joista tökkäsin siemenet itämään. Taimet ovat n. 10-20 cm pituisia ja vaihdoin ne juuri 15 cm:n ruukkuihin. Kaikki taimet ovat pienilehtisiä ja pitkävartisia luikuroita, lienee johtuu niukasta valosta. Ruukunvaihdon jälkeen ovat päässeet ikkunalaudalle (eteläikkuna). Kai ne vielä toipuvat alkutaipaleensa hieman huonoista kasvuoloista?

Ruukuissa on tavallista kukkamultaa ja pohjalla kevytsoraa. Pitäisikö ruukun pohja puhkaista ja laittaa aluslautaset?

Pitäisikö kasveja lannoittaa jollain? Jotain substralia taitaa emännän kätköistä löytyä.

Ajattelin kantaa kaverit ulos kesällä, koska löytyy aurinkoinen ja suojaisa piha. Koska ne uskaltaa ulos viedä? Mitään kasvihuonetta tai muutakaan luxusta ei pihalta löydy. Voin kyllä nostella ne yöksi eteiseen jos olosuhteet vaativat.

Onko mitään realistista mahdollisuutta saada satoa tänä kesänä jollen onnistu kasveja tappamaan?

Jos laitan tulevalla viikolla vielä siemeniä itämään (uganda red habanero ja red savina habanero), olenko auttamattomasti myöhässä? Ainakin edelliset idätykset menivät ihan hyvin, itämisprosentti luokka 90%. Nyt ei varmaan enää valo ole ongelma. Mieli tekisi haalia vähän monipuolisempi valikoima chilejä mutta tila ei anna myöden.

Siinähän sitä juttua olikin, toivottavasti chilit eivät heti huomaa joutuneensa todellisen amatöörin käsiin...

Os2

Nyt alkaa olla jo myöhäistä liian myöhäistä idätellä. Suosittelen seuraavam ruukunvaihdon yhteydessä turvetta laittamaan, tuntuu toimivan paljon paremmin kuin kukkamulta. Lannoitusta et tarvitse, tekee luultavasti enemmän haittaa kuin hyötyä. Ulos vietäessä totutus suoraan auringonvaloon on syytä hoitaa huolella, hallaharsoa kaksinkerroin kasvien päälle viikoksi/pariksi. Ilman tuota totutusta palavat helposti suoraan aurinkoon joutuessaan, toki se eteläikkunallakin totutus auttaa mutta aivan eri juttu joutua aurinkoon ilman sitä ikkunaan välissä. Ulos vietävien kasvien kanssa ei pikku taimivenähdys taida haitata mitään.

Veikkaisin että mahdollisuudet hyvään satoon olemassa sulla, muista vaan pari seikkaa: 1. Substral kuuluu koristekukille, ei sössitä sillä. 2. totutus aurinkoon harsojen kanssa. 3. Turvetta seuraavassa ruukunvaihdossa.

Niin tosiaan, ei niitä ruukunpohjia tarvitse puhkoa kunhan kastelet maltilla.  :wink:
Ei setä ole paha, setä on vaan ruma

nikke

Mulla on tosta "myöhään idättämisestä" ihan hyviä kokemuksia. Viime kesältä, kun nää tsilihommat aloitin.

Tsilikärpänen puri vasta vissiin joskus kesäkuun tietämillä. Vai olisko ollut toukokuun lopulla...?? Vasta silloin sain ensimmäisiä siemeniäni ja tökkäsin ne multaan suunnilleen noihin aikoihin. Valoa vaan kun tarpeeksi saivat, kasvit kasvoi erittäin nopeasti. Satoa sitten tuli ihan loppukesästä, tosin olin jo siirtänyt puskat sisälle tuolta parvekkeen puolelta. Olisi sitä satoa varmaan enemmän tullut, jos olisi ollut aikaisemmin liikkeellä. Mutta minä olin ihan tyytyväinen, sillä olihan se eka satoni...

Eli mun mielestä ihan hyvin mielin voit vielä laittaa siemenet itämään.

Olegs

Koskakohan noita uskaltaa ulos siirrellä? Piha on tosi suojaisa ja aurinko paistaa sinne koko päivän. Yleensä suojaisan seinustan vieressä voi istuskella t-paidalla jo huhtikuun puolella. Ei niitä varmaan ennen kesäkuuta uskalla yöksi ulkosalle jättää.

Turpeet on tosiaan tarkoitus laittaa seuraavassa ruukunvaihdossa. Sen ajattelin ajoittaa alkukesään.

Jos tosiaan idätys touko-kesäkuussakaan ei ole myöhäistä, niin eihän mulla ole edes kiire :). Täytyy laittaa lisää puskia tulemaan...

Onko muuten ulko- ja sisäkasvatuksella mullistavia eroja? Ajattelin antaa muutaman kukan kököttää koko kesän tossa ikkunaludalla, syksyllähän sen eron sitten huomaa.

Nike

Kyllähän se ulkona on tehokkaampi tuo Taivaallinen Natikka. Mutta chilit tarvitsevat erittäin suojaisan paikan viihtyäkseen ulkona. Eli jos tälläistä ei ole, niin se valoisa ikkunalauta on varmaan parempi.

Nuo Habanerothan ovat C.Chinensejä,jotka ovat varmaan hitaimpia kasvajia chileistä,joten niiden kanssa voi olla kyllä vähän myöhäistä,mutta toisaalta ne ovat pitkäikäisiä,että jos aika loppuu syksyllä kesken,otat ne sisään ja hommaat niille jonkun pikku valon jolla ne selviää seuraavaan kesään, ja sitten saat satoa sitäkin enemmän.
Mummoni viljelyohje:"Juuret tulevat multaan."

Os2

Ulos siirtämisestä sen verran vielä että, yölämpöjen olisi syytä pysyä siellä +10 tienoilla ettei herkemmät heitä henkeään.
Ei setä ole paha, setä on vaan ruma