syyskuu 19, 2019, 23:53:51 ip

Uutiset:

Tervehdys, kaksi samaan aikaan sattunutta teknistä muutosta / ongelmaa summa aiheutti vajaan viikon katkon foorumille. Nyt palvelinohjelmisto on jouduttu päivittämään uuteen ja sekä ulkoasu että toiminnallisuus on muuttunut. Toivotttavasti ei ainakaan kovin paljoa huonompaan suuntaan. Odottamattomia ongelmiakin saattaa ilmaantua.

Arvostelkaapas näitä.

Aloittaja Jussi_2, toukokuu 24, 2006, 22:18:46 ip

« edellinen - seuraava »

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Jussi_2"Niin kertokaahan joku, green rawit? ja green habanero? Mitä eroa on red rawittiin? ja red habaneroon?

habanerossa luki kenya.

Ai, että mitä eroa?

No väri.
Joo.

Jussi_2

Kai niillä nyt muutakin eroa on?

nikke

Green habanero on raaka ja maistuu ihan herneeltä. Itse ostin noita kerran ja jätin kypsymään, niistä tuli oransseja ja paljon tulisempia. Kaippa ne green rawititkin on raakoja. :?

Jussi_2

Huh, onneksi löysin sit noi punaiset.. meinasin eka ottaa vihreitä ku ei punaisia näkyny, mut sit kun kaivoin ni löyty alta punaisia.. :)

Omskakas

Lainaus käyttäjältä: "Jore"Onnekkaita ovat etelän barbaarit.  8)

Täällä pohojosessa ei olla kaupoissa kuultukkaan habaneroista  :?

Oulun Stockmannin herkusta on saanut tuoreita habaneroja ympäri vuoden jo jonkin aikaa.  :wink: Laatu on vaihdellut erinomaisesta tyydyttävään.

Jussi_2

Noissa punaisissa habaneroissa, mitä lajiketta lie onkin niin on kyllä pistävän viiltävä maku.. koko on noin tulitikun pituus, ehkä ihan pikkasen pienempi.. ja kenya. tuleeko mieleen mikä ois tollainen lajike? Ei tuoksu oikein millekkään, ja aluksi eka haukku teki ihan paprikan maun suuhun.. ja heti perään toinen, sit meni aikaa, ja sit yhtäkkiä teki vahvan pistävän viiltävän maun..
:twisted:

Ja maku puree pitkään..  :twisted:

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "Jussi_2"Noissa punaisissa habaneroissa, mitä lajiketta lie onkin niin on kyllä pistävän viiltävä maku.. koko on noin tulitikun pituus, ehkä ihan pikkasen pienempi.. ja kenya. tuleeko mieleen mikä ois tollainen lajike? Ei tuoksu oikein millekkään, ja aluksi eka haukku teki ihan paprikan maun suuhun.. ja heti perään toinen, sit meni aikaa, ja sit yhtäkkiä teki vahvan pistävän viiltävän maun..
:twisted:

Ja maku puree pitkään..  :twisted:

Lajike on "afrikkalainen muunnos punaisesta perus-habanerosta", eli voisi olla vaikka "Kenyan Red Habanero". Habat ovat keskenään varsin samankaltaisia, eli tuon tarkemmin niitä ei ehkä kannatakaan nimetä.

Jore

Lainaus käyttäjältä: "Omskakas"
Lainaus käyttäjältä: "Jore"Onnekkaita ovat etelän barbaarit.  8)

Täällä pohojosessa ei olla kaupoissa kuultukkaan habaneroista  :?

Oulun Stockmannin herkusta on saanut tuoreita habaneroja ympäri vuoden jo jonkin aikaa.  :wink: Laatu on vaihdellut erinomaisesta tyydyttävään.

Aijaa, oisit heti sanonut ;)

Siitähän on tainnut olla jossain puhetta, mutta taisi muisti pettää...
Pitänee käydä analysoimassa tilanne heti kun kerkiää.
Jalapeno = Pelaan jo

tim0

Mä oon maistanut molempia fataliita ja red savinaa ne on tulisimpia. orange habanero on myös tulinen. red cayenne ei ole ehkä niin tulinen

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: "tim0"Mä oon maistanut molempia fataliita ja red savinaa ne on tulisimpia. orange habanero on myös tulinen. red cayenne ei ole ehkä niin tulinen

koitas pistellä kokonainen cayenne moottoriin ja anna käydä jonkun aikaa...tulisempiakin on mutta monelle kunnon cayennen potku on riittävä :twisted:
Meillä määrää Nainen!

JartsaP

Tää nyt on vähän ehkä turhaa keskustelua, mutta...

Harva on maistellut esim. Red Savinaa, ja vielä harvempi jäänyt eloon siitä kertomaan  8)  Nooh, ei vaineskaan, mutta piti kertomani, että tuo koko tulisuus ja sen sietämättömyys on aika dynaaminen ja henkilökohtainen juttu. Itse olen maistellut mm. oranssia habaa, keltaista scotch bonnettia, punaista rocotoa, ulupicaa (tai rocopicaa) jne. suoraan puskasta, mutta pahimmat kaksi kokemusta on silti olleet niinkin tavallisista lajikkeista kuin rawit ja jokin kaupan cayenne. Saattaa johtua siitäkin, että niiltä ei osannut odottaa kovinkaan kummoista tulisuutta...

Pienen, harmittoman näköisen rawitin vetäisin kertaheitolla naamariin, ja kohtasin voittajani saman tien, hitsi mikä polte ja hirveä maku! Olin tosin silloin vielä aika tottumaton chilin syöjä, pitäisi ehkä kokeilla joskus uudestaan. Tai sitten ei, koska ei se mikään maukas ollut todellakaan, tulinen tai ei.

Tuo cayenne taas oli sellainen varmaan 25cm pitkä punainen, kaveri oli ostanut muutaman kappaleen paketin ja bileissä lykkäsi paketin mulle kun "oli liian tulista ruoanlaittoon". No enhän minä uskonut alkuunkaan, ajattelin vaan että onpa mamis jätkä. Aloin sitten jäystää kärjestä alkaen paprikaa nassuun, ja meinasin vielä että "yllättävän maukasta cayenneksi". Sitten alkoi vetää vakavaksi. Jossain puolivälin paikkeilla alkoi olla jo vaikeuksia pitää pokerinaamaa, ja ennen kuin koko palko oli syöty, juoksi hiki valtoimenaan, hikkasin ihan hulluna ja oikein sielusta asti teki kipeää. En kuuna valkeana ymmärrä, että mikä super-cayenne se oikein oli, sillä se ei tosiaankaan ollut ensimmäinen eikä viimeinen raakana popsimani chili. Mutta nolotti kyllä oikein olan takaa, kun koko bileporukka katseli vierestä, miten chilinkasvattaja menee kalpeaksi kaupan paprikasta.

Oman kasvarin tuotoksissakin on kyllä pienoisia ylläreitä ollut, jopa jalapeño voi olla todella tulinen sille päälle sattuessaan. Toisaalta, se voi myös olla aivan mieto. Ota niistä sitten selvää.

EDIT: Tuli vielä mieleen tuossa, että useinkin ns. "kovat jätkät" alkavat kyselemään, että mikäs semmoinen tosi tulinen chili olisi. Yleensä juuri ne kysyvät, joilla ei ole AAVISTUSTAKAAN, miten tulinen chili edes voi olla. Kuvittelevat raukat, että hiukan irvistellen niitä pystyy syömään, kun kerran viimeksi kebabillakin ottivat tulisen kastikkeen tuplana ja pepperonitkin vedettiin kokonaan naamariin.