toukokuu 11, 2024, 18:49:42 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chinensejen multa ja muu kasvatus?

Aloittaja Toivo, kesäkuu 28, 2006, 22:13:30 ip

« edellinen - seuraava »

Toivo

Lainaus infernon sivuilta:
-Chinenset ovat lannoituksen ja mullan suhteen tavallista huomattavasti vaativampia, ja esim. oikeaa multaseosta voi joutua kokeilemaan paljonkin.

Millasia multa sekotuksia olette käyttäneet chinenseillä? Itsellä ei ole kuin nuo muuta habanero ja ovat onnettomia risuja , en tiiä johtuuko kastelusta vai mullasta. Voika olla että kerran laitoin tyhmänä sen pauliinan säiliön ihan täyteen, niin sen jälkeen se kasvi on vaan kitunu eikä ole yhtään hyvän näkönen. Lehet iha kurttusia yms. muu vika. Kiinnostus ois kova ens kautena kasvattaa haboja ja fataalia, niin nytten neuvoja mullasta ja muistakin chinensejen omista nikseistä otetaan vastaan :lol:

Triniman

Mä alunperin laitoin habat ihan vaan tavalliseen multaan. Ongelmia alkoi tulla n. 6-8 kk jälkeen. Paljonko noista ongelmista ohtui mullasta, paha sanoa kun talvella osaan tuli punkkejakin.

Nyt on menossa maasekoitus: turvetta, multaa, taimimultaa ja hiekkaa, ja kasvit ainakin alkoivat taas rehottamaan ja tuottamaan satoa. Tuntuisi toimivan ainakin jonkun aikaa.

Lannoituksena laitoin mukaan konservatiivisesti kanankakkaa, ja silloin tällöin annan veden joukossa hiukan ruukun voimaa ja merileväuutetta.

Triniman

Tässä kuva kypsyvistä chileitä, kesän satoa..


Tupakka

No mulla on habat pelkässä pelkässä puutarhaturpeessa ja kyllä kasvaa...

Lannoitan joskus(esim. seuraavan kerran huom... eiku tänään) nutriforten syyslannoitteella, jotta kukinta alkaisi rehottamaan kunnolla.
Joo.

Nike

Mä olen huomannut että chinenset tarvitsee suhteessa paljon reilumman kokoiset ruukut kuin muut lajit. Juurakko on usein jopa isompi kuin maanpäällinen kasvusto.
Mummoni viljelyohje:"Juuret tulevat multaan."

Toivo

Eli mun habojen ongelmat saattavat johtua pienestä ruukusta. Mites olette kastellu? Mulla haboilla on nyt kekkilän puutarha turve ja siihen sekotettu 25% lecasoraa ja ravinteena 1/4 vanhoja hydrovesiä(mikro/mato) ja loput vettä.

Triniman

Jees, isoja ruukkuja käytän ja kasvit ovat kasvaneet isoiksi. Kaverit joilla samoja kasveja pikkupurkeissa eivät ole saaneet juurikaan satoa ja kasvit ovat paljon pienempiä.

Silloin kun kukkiminen käynnissä, koitan pitää maan aina vähän kosteana, ettei kasvit pääsisi pahemmin lurpahtamaan - jos niin käy, turhan moni kukka putoaa jo samana iltana pois.