huhtikuu 10, 2020, 05:46:57 ap

Uutiset:

Tervehdys, kaksi samaan aikaan sattunutta teknistä muutosta / ongelmaa summa aiheutti vajaan viikon katkon foorumille. Nyt palvelinohjelmisto on jouduttu päivittämään uuteen ja sekä ulkoasu että toiminnallisuus on muuttunut. Toivotttavasti ei ainakaan kovin paljoa huonompaan suuntaan. Odottamattomia ongelmiakin saattaa ilmaantua.

Lehdistä kadonnut väri?

Aloittaja Autio, heinäkuu 26, 2006, 14:26:25 ip

« edellinen - seuraava »

Autio

Kahdesta chilini lehdistä on kadonnut väri ja multaan on tullut jotain valkoista. mistä tämä mahtaa johtua?

Sahkolaite

Pintakosteaan multaan syntyy helposti hometta sekä muita sieniä, joiden itiöitä on kaikkialla ilmassa. Se ei välttämättä ole syy lehtien värittömyyteen, mutta saattaa pidemmällä ajalla vahingoittaa juuria sekä vähentää mullan ravinteikkuutta. Suosittelen lämpimästi mullan peittämistä (ruukun pintassa) parin kolmen sentin lecasora-kerroksella.
Puutarhurin multaiset kädet.

calm

Lainaus käyttäjältä: "Autio"Kahdesta chilini lehdistä on kadonnut väri ja multaan on tullut jotain valkoista. mistä tämä mahtaa johtua?

Multa homeessa ja kasvi hukutettu. Vähennä kastelua radikaalisti. Vasta sitten annetaan vettä vähän, kun kasvi näyttää alkavan nuukahtamaan.

Wiski

Väri voi kadota myös suoran auringonpaisteen seurauksena, kuten itselleni on käynyt tämän vuoden porotuksessa.. täällä jotain aiheesta:

http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?t=500

Autio

kiitos neuvoista toivottavasti ne toimivat

Autio

tknummelin

Lainaus käyttäjältä: "Autio"chilit on jo taysin kunnossa

Sepä hyvä!

Seuraavaksi kannattaa jo harkita altakasteluruukkuihin, esim. Pauliinoihin siirtymistä. Helpottavat urakkaasi kummasti, kun ei tarvitse olla koko aikaa vahtaamassa  :)

thp

^ Ja Pauliinoita saa kohtuuhalvalla ainakin Hong Kongista, jos sattuu sellainen olemaan lähistöllä.
Capsicum misinformation on message boards since 2006

tellie

Lainaus käyttäjältä: "tknummelin"

Sepä hyvä!

Seuraavaksi kannattaa jo harkita altakasteluruukkuihin, esim. Pauliinoihin siirtymistä. Helpottavat urakkaasi kummasti, kun ei tarvitse olla koko aikaa vahtaamassa  :)

Joskin noilla tulee erityisen helposti hukuttaneeksi kasvit jostain syystä... Ainakin minun mielestäni paljon hankalampia kasteltavia kuin tavalliset ruukut.

tknummelin

Lainaus käyttäjältä: "tellie"
Joskin noilla tulee erityisen helposti hukuttaneeksi kasvit jostain syystä... Ainakin minun mielestäni paljon hankalampia kasteltavia kuin tavalliset ruukut.

En ole huomanut  :wink:

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "tellie"
Lainaus käyttäjältä: "tknummelin"

Sepä hyvä!

Totta, eivät nuo Pauliinat ole aivan harmittomia kapistuksia chilille... Olen itse jo vuosia (lähinnä kai laiskuuttani) käyttänyt pääosin juuri niitä lähes kaikillle kasveilleni. Ne ovat näppäriä, helppoja ja kaikkiaan melko hyviä - mutta kuten totesit, niillä on etenkin talvisaikaan aika helppoa myös "hukuttaa" kasvit... Annuumeille se on erityisen fataalia meininkiä...

Siksi kokeilenkin nyt Viherpeukusta saamaani vinkkiä: Pauliina täyteen kookoskuitua, ja muutoin täysi vesiviljelylannoitus päälle. Eka "koekaniinini", Naga Morich (maailman tulisimman mitatun chilin maineessa tällä hetkellä) voi erittäin hyvin moisessa, muttei näytä juurikaan kasvavan. Mutta toiveita on... So far, so good. :)

tellie

Lainaus käyttäjältä: "Aji Inferno"Totta, eivät nuo Pauliinat ole aivan harmittomia kapistuksia chilille... Olen itse jo vuosia (lähinnä kai laiskuuttani) käyttänyt pääosin juuri niitä lähes kaikillle kasveilleni. Ne ovat näppäriä, helppoja ja kaikkiaan melko hyviä - mutta kuten totesit, niillä on etenkin talvisaikaan aika helppoa myös "hukuttaa" kasvit... Annuumeille se on erityisen fataalia meininkiä...

Siksi kokeilenkin nyt Viherpeukusta saamaani vinkkiä: Pauliina täyteen kookoskuitua, ja muutoin täysi vesiviljelylannoitus päälle. Eka "koekaniinini", Naga Morich (maailman tulisimman mitatun chilin maineessa tällä hetkellä) voi erittäin hyvin moisessa, muttei näytä juurikaan kasvavan. Mutta toiveita on... So far, so good. :)

Minulla on itse asiassa orkideoita (joo, huimat kaksi (2) kappaletta jotain perhoskämmekkäristeymiä) paulinoissa syystä siitä, että altakasteluruukut ovat siinä mielessä näppäriä, ettei tarvitse neuvotella aluslautasten kanssa, heinät kun hengaavat kajarin päällä, niin oli vähän hasardifiilis välillä. Kokeilu on vielä kesken, mutta ihan lupaavalta näyttää, vaikka juurethan eivät lillumisesta tykkää. Tein niin, että vedin sen välipohjan päälle hyttysverkkoa, ja sitten sen "tötsän" jätin tyhjäksi. Vesi siirtyy siis kasvualustaan (=orkideamultaa ja kaarnanpalaa) haihtumalla - tai näin siis ajattelin, vaikkakin nyt epäilen, että jotenkin muutenkin sitä siirtyy, sillä kasvualusta on pintaa myöten hämmäsytyttävän kostea. En kyllä ymmärrä miten muuten, mutta aika reipasta saisi olla haihtuminen... Toisaalta taas päätellen siitä, miten akvoistakin haihtuu, niin kai se ihan mahdollista on. Tiedä sitten miten onnistuu kukitus ja vastaava, aika näyttää.

Voisikohan tuo toimia chileillekin? Nyt noissa "tötsä" on täynnä lekasoraa, sillä periaatteella, että vesi ei ihan niin hyvin nousisi ja saisi multaa litsamäräksi, mutta kyllä näkyy liiankin mukavasti nousevan kuitenkin. Siksi siirryin kastelemaan kasveja niin, että mullan päälle vaan vettä, ja ihan tilkka pohjalle, joka varmasti jaksaa nousta kerralla muttei märkää liikaa. Tässä kuitenkin ylläripylläri menetetään altakasteluruukun vaivattomuusetu, kun ihan yhtä usein täytyy kastella kuin tavallisessakin ruukussa.

Tuo kookoskuitujuttu kyllä kuulostaa ihan kiinnostavalta... Tosin siitä on sitten niin pieni ponnistus vesiviljelyyn, että samalla vaivalla melkein siirtyisi suoraan siihen :)

Autio

Lainaus käyttäjältä: "Thp"^ Ja Pauliinoita saa kohtuuhalvalla ainakin Hong Kongista, jos sattuu sellainen olemaan lähistöllä.
naapurikaupungista löytyy hong kong , pitää kaydä katsomassa

tknummelin

tellie:

Mulla on siinä Pauliinan pohjimmaisessa "kupissa" pelkkää lekasoraa. Sekin estää liikakastelun aika hyvin, IMHO. Mutta olisihan se sukkahousuviritelmä siinäkin tod.näk. tehokkaampi  :)

Autio

pauliina on nytten hankittu katon sitä lähipäivinä ,joo

Hekuli

Lehdet voivat kellastua ihan oikein hoidetusta kasvistakin.Joskus kasvi vaan päättää ettei nämä yhteytä tarpeeksi ja tiputtaa ne pios koska ei niitä tarvitse. on muuten hyvin yleistä näin syksystä kun valo vähenee.

Autio

kasvini tiputti nuo lehdet jo vähän aikaa sitten. nytten on pelkkiä terveitä lehtiä, olen jo vaihtanut toisen kasvini ruukkua

Mapa

Tää ei taida liittyy mitenkään chilin kasvatukseen mutta mun avokado puulta tippuu aina välillä alimmat lehdet
Ratkaisua ilman ongelmaa ei ole, toisin kuin ongelma ilman ratkaisua on mahdollinen

Harzzu

Minun Red Habanero Ugandan lehdet alkavat muuttua sivuista ruskeiksi ja lehtien kärjet alkavat mennä rullalle.Kasvatan Habaneroa vanhassa akvaariossa jossa lämmöstä ja valosta pitää huolen 40w,60w hehkulamppu ja 15w akvaariolamppu.Lämpö pysyy hyvin siinä 28C.Multana käytän Pelkkää Kaktusmultaa.Kasvi on ehtinyt kasvaa noin 10cm korkeaksi.Vettä annan aina kun mullan pinta on kuivunut, veteen olen lisänny myös todella vähän Substralia.

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Harzzu"Minun Red Habanero Ugandan lehdet alkavat muuttua sivuista ruskeiksi ja lehtien kärjet alkavat mennä rullalle.Kasvatan Habaneroa vanhassa akvaariossa jossa lämmöstä ja valosta pitää huolen 40w,60w hehkulamppu ja 15w akvaariolamppu.Lämpö pysyy hyvin siinä 28C.Multana käytän Pelkkää Kaktusmultaa.Kasvi on ehtinyt kasvaa noin 10cm korkeaksi.Vettä annan aina kun mullan pinta on kuivunut, veteen olen lisänny myös todella vähän Substralia.

Kaipa tuo viritelmä jotenkuten ilmeisesti sitten kerran toimii, mutta paljon voisi tehdä paremminkin. PALJON paremmin.

Ensinnäkin nuo hehkulamput ovat täysiä paskoja tähän hommaan. Ilman kunnollista tuuletusta joudut laittamaan ne luultavasti niin kauas, että valoteho on sama kuin kärp.. kröhöm.. kiiltomato Saharassa. Hehkulamppujen hyötysuhdekin on muutenkin surkea. Mites onko tuo akvaariolamppu millainen, hehku, loisteputki vai ESLi? Ratkaisu: Hankit niihin hehkulamppujen kantoihin sopivat ESL:ät ja/tai loisteputken(/-putkia) yläpuolelle.

Toiseksi tuosta kaktusmullasta. Itse en ole kokeillut, mutta muistaakseni sitä täälläkin aika huonoksi haukuttiin. Pakkautuu kastellessa ja on niin köyhää, että sentään vähän saisi olla ravintoakin. Varmaan kalliimpaakin kuin se mitä suosittelen.. peruslannoitettu turve.

Sitten tuosta kastelusta vielä. Ei sitä kasvia kastella tarvitse aina kun se pintamulta on kuiva. Mietippä loogisesti hetki sitä missä ne juuret ovat... aivan siellä syvemmällä. Ratkaisevaa on pohja- ja keskivaihemullan kosteus. Sen oppii tuntemaan hetken kasvattelun jälkeen jo usein tiettynä syklinäkin, mutta painostakin hetken harjoiteltuaan varsinkin kuivana kevyen turpeen kanssa helposti. Varma tapa testata mullan kosteus on törkätä tikku tai sormi multaan pintaa syvemmälle. Substarista sen verran, että mieluummin hankit peruslannoitetun turpeen kuin käytät tota. Subsi ei sovi näille kasveille oikein ollenkaan. Varsinkin pubescensien ohella kasvattamasi chinense on välillä oikeinkin herkkä ravinteiden kanssa.

Tuo ongelmasi(lehdet rullautuu) on varmaan kaikkien näiden ym. tulosta.
Valot= Ei välttämättä tarpeeksi valotehoa(usein myös liikalämpö hehkujen tapauksessa, mutta ei ilmeisesti sinun tapauksessasi)
Multa= Kuten mainitsin, kaktusmulta on ravinteiltaan köyhää ja pakkautuu tiiviiksi eli tukeduttaa juuret kastellessa.
Kastelu= Liikakastelu on yleinen virhe aloittelijoiden keskuudessa(en tiedä kylläkään kuinka kauan olet kasvattanut capsicumeja).
Substral= Pienikin liikalannoitus varsinkin typellä voi aiheuttaa ongelmia.

Tulipas taas vuodatettua.. :)

Ps. Kannattaa lukea infernon ja fataliin kasvatusoppaat(jos et ole jo...)..
Joo.