huhtikuu 27, 2024, 11:36:04 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kurpitsachutney

Aloittaja Chilivaari, lokakuu 20, 2007, 14:45:35 ip

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

Taitaa olla vähän myöhässä, kun kurpitsat on jo jäätyneet, mutta jos sinulla on varastossa niitä, etkä keksi parempaa käyttöä, kannattaa todella kokeilla. Kaupasta en ole saanut yhtä hyvää. Valmiissa ohjeissa oli kaikissa etikkaa, mutta jätin sen pois ja käytin vähän sitruunamehua.

Määrät on vetäisty hatusta, kun en kokeilureseptiä mittaillut. Kokeile itse ja maistele.

Minulla oli kurpitsan puolikas vailla käyttöä. Olisikohan tuota ollut kilon verran.
Kolmen litran kattilaan tuo hyvin mahtui ja lopulta tulosta tuli alle litra. Keittelin sitä pienellä teholla varmaan pari tuntia.

Tarpeet:
Puoli kurpitsaa
Muutama chili maun mukaan, ilman siemeniä
Pari desiä sokeria, ehkä enemmänkin
Vähän suolaa
Vähän sitruunamehua


Kattilaan pohjalle kiehumaan muutama desi vettä, sokeri, suola ja kuorittu kurpitsa paloina
Lisätään chili ja sitruunaa
Keitellään pehmeäksi

Nyt pääsee maistelemaan. Maun mukaan lisätään chiliä, chilijauhetta, sitruunaa tai sokeria. Seos saa maistua makealta ja tuliselta, sillä sitä käytetään ruoan lisukkeena lautasella, jolloin maku vähän laimenee.

Keitellään kokoon, kunnes on paksua. Purkitetaan.

Minusta sen ei pidä olla aivan tasaista, vaan aavistus kurpitsanpaloista terästää nautintoa ja punainen häivähdys chilistä parantaa kuvaa. Minulla oli Cayennet kypsänä samaan aikaan kurpitsan kanssa, joten käytin niitä.

Netissä olevien reseptien perusteella päättelin, että kurpitsan tilalla voisi käyttää omenia ja vähän sipulia siihen mukaan. Noita en ole vielä kokeillut, kun omenasato jäi vähäiseksi tänä vuonna.

svalli

Minkälaista kurpitsaa tähän kannattaa käyttää? Kokonaan kypsää oranssia, joka menee helposti mössöksi keitettäessä vai sellaista, jonka kuori on vielä pehmeä ja sisus keltaista ja kiinteämpää? Kävisikö kesäkurpitsa?

Mulla on kasvanut yksi kurpitsakasvi kasvimaan laidalle viimevuotisen siemenistä itsekseen ja siihen on nyt ilmestynyt muutama möllykkä, jotka eivät ehdi enää kypsyä ennen pakkasia.  Lisäksi meillä on Halloweenia varten ostettuja kurpitsoita koristeena ulkona, mutta ne ovat ihan kovakuorisia ja kypsiä.

Noista kypsistä kurpitsoista ei voi tehdä pikkelsiä, sillä se ei pysy kuutioina, mutta chutneyhin ne voisivat ehkä käydä. Kypsän kurpitsan maku on kuitenkin erilainen kuin vielä vähän raa-an.

Kurpitsapikkelssistäkin tulee hyvää kun purkkiin heittää sekaan muutaman chilin. Itse käytin viime syksynä tepineitä.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

Chilivaari

En minä noiden asiantuntija ole. Kun sattui ainekset käteen, tein tuollaista. Minun kurpitsani oli vihreäkuorinen, mutta eiköhän siitä kypsästä saisi vähemmällä keittämisellä. Kokoon keittäminen eli veden haihduttaminen on tärkeä vaihe. Siinä maku tiivistyy ja soosi sakeutuu.  :lol:

Tuossa pikkukuvassahan se minun kurpitsani on halkaistuna.