huhtikuu 18, 2024, 18:27:37 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


7 pod ja Trinidad Scorpion

Aloittaja Triniman, huhtikuu 21, 2008, 20:28:31 ip

« edellinen - seuraava »

Triniman

Olen huomannut että näitäkin lajikkeita on nyt sitten saatu Suomeen, hieno homma!

Kertokaa pls uteliaalle makukokemuksista, ovatko tulisinta kärkeä Suomen oloissa kasvatettuna ja onko maku hyvä?

Herra 47

Näin voisin olettaa... kasvamassa on ja kaikki red savinan tasoa olevat ja siittä ylöspain ovat olleet ainakin mun makuun herkkuja joten miksi nämä olis poikkeuksia  :twisted: mutta vertailu tulossa kunhan kaikki tuolla kasvaa ja tekee satoa... on tuolla nagan ja savinan lisäksi kaikkea muutakin mukavaa
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Tsilimiäs

Olin aikeissa aloittaa 7 Pod -ketjun mutta eipäs tarvinnutkaan.

Kymmenisen vuotta Chilejä kasvatelleena olen jo vakiintunut muutamiin lajikkeisiin mutta Fataliin siemenistä kun aloin tänä vuonna kokeilla kaikenlaista niin johan meni uusiksi moninaiset hommat.

Elikä uusia suosikkeja on tullut, 7 Pod on aivan uskomattoman hedelmäinen ja samalla tulinen herkku. Tuoreeltaan olen vasta kokeillut, Salsaan ja salaatteihin sekä kanacurryyn toimii ainakin upeasti.

Kasvoi itsestään hydrossa kasvihuoneessa aika huonollakin hoidolla ja vaatimattomalla valolla, kesä oli mitä oli... juurimätääkin on tullut... ja puska on silti komea ja hedelmät kypsyvät juuri. Näkyy kestävän kylmääkin. Ensimmäinen vesiviljelykesäni, möhlitty on mutta pippureitakin tulee.

7 Pod on toistaiseksi uusi suosikkini.

Niabo

Tuli tossa viikonloppuna maisteltua ensimmäiset 7pod marjat mökillä ja olipas maukasta!

Kasvatuksesta sen verran että lajike näyttäisi olevan todella helppo, itämisprosentti 100%, kasvaa komeasti heikollakin hoidolla mullassa ja vesiviljelyssä, on suhteellisen aikainen (7podissa hydrossa kypsiä podeja samoissa kasvuoloissa kuin naga ja scotch bonnet ja naga alkoi vasta kukkimaan ja scotch bonnetissakaan ei vielä näy edes raakileita)

Maku oli todella raikas ja hedelmäinen, leikatessa tuntui aika habaneromainen tuoksu. Tulisuus olisi arviolta jotain 500k scovillea, mutta katellaan kun on syöty enemmän podeja miltä ne sitten tuntuu. Oli sitä tulisuutta kuitenkin sen verran että sain kyllä kaverit luulemaan että kuolevat :D

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Niabo - heinäkuu 20, 2009, 16:53:35 ip
Tuli tossa viikonloppuna maisteltua ensimmäiset 7pod marjat mökillä ja olipas maukasta!

Kasvatuksesta sen verran että lajike näyttäisi olevan todella helppo, itämisprosentti 100%, kasvaa komeasti heikollakin hoidolla mullassa ja vesiviljelyssä, on suhteellisen aikainen (7podissa hydrossa kypsiä podeja samoissa kasvuoloissa kuin naga ja scotch bonnet ja naga alkoi vasta kukkimaan ja scotch bonnetissakaan ei vielä näy edes raakileita)

Maku oli todella raikas ja hedelmäinen, leikatessa tuntui aika habaneromainen tuoksu. Tulisuus olisi arviolta jotain 500k scovillea, mutta katellaan kun on syöty enemmän podeja miltä ne sitten tuntuu. Oli sitä tulisuutta kuitenkin sen verran että sain kyllä kaverit luulemaan että kuolevat :D


Molemmista on mitattu yli miljoona SHU... ;)  Toki lämpimämmissä oloissa, mutta kumminkin. Naga-luokassa ollaan.

Keku

Yhdyn edellisiin 7 podia maistaneiden kokemuksiin, eli tulisuutta on reilusti perushabaa enempi, maku on erittäin hedelmäinen ja tuoksu myös voimakkaan hedelmäinen ja tuoksusta voi jo havainnoida että nyt ollaan tekemisisssä julmetun tulisen tapauksen kanssa. Itävyys oli itselläni erittäin hyvä (5/6), kasvoi myös nopeammin kuin monet muut chinenseni parvekkeella (datil, naga, white giant-haba)

Suhteellisen satoisa, sillä puskani tuotti multaruukussa n.40 podia joista suurin osa isoa luokkaa olevia ryppyisiä 5-6 sentin möhköjä, kun esim. Habanero White Giant samoilla kasvatusmetodeilla jäi noin 30 podiin joista puolet alamittaisia 2-3 sentin palloja.

Trinidad Scorpionista tulee sitten kokemuksia/arvosteluja ensi kesänä koska viime viikolla tuli postista siemeniä, Fataliilta tilattua Morouga blendiä, jossa pitäisi riittää poltetta niin että taju lähtee. Vielä näyttäisi olevan Fataliillä siemeniä joten nyt kaikki kapsaisiininhimoiset tilausta vetämään.

ladoga

7-pot on myös minun suosikki. Maukkain chinense kokeilemistani tähän mennessä. Tuoksu on koukuttava ja aromit tulevat hyvin esille ruuassa.

ihis81

Lainaus käyttäjältä: herra 47 - huhtikuu 21, 2008, 20:58:08 ip
Näin voisin olettaa... kasvamassa on ja kaikki red savinan tasoa olevat ja siittä ylöspain ovat olleet ainakin mun makuun herkkuja joten miksi nämä olis poikkeuksia  :twisted: mutta vertailu tulossa kunhan kaikki tuolla kasvaa ja tekee satoa... on tuolla nagan ja savinan lisäksi kaikkea muutakin mukavaa


Tuoppa maanantaina töihin scorppari niin päästään maistamaan ;) ;D
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

http://www.youtube.com/watch?v=MLWSb6h6ltk

ladoga

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - heinäkuu 21, 2009, 00:27:33 ap
Lainaus käyttäjältä: Niabo - heinäkuu 20, 2009, 16:53:35 ip
Tuli tossa viikonloppuna maisteltua ensimmäiset 7pod marjat mökillä ja olipas maukasta!

Kasvatuksesta sen verran että lajike näyttäisi olevan todella helppo, itämisprosentti 100%, kasvaa komeasti heikollakin hoidolla mullassa ja vesiviljelyssä, on suhteellisen aikainen (7podissa hydrossa kypsiä podeja samoissa kasvuoloissa kuin naga ja scotch bonnet ja naga alkoi vasta kukkimaan ja scotch bonnetissakaan ei vielä näy edes raakileita)

Maku oli todella raikas ja hedelmäinen, leikatessa tuntui aika habaneromainen tuoksu. Tulisuus olisi arviolta jotain 500k scovillea, mutta katellaan kun on syöty enemmän podeja miltä ne sitten tuntuu. Oli sitä tulisuutta kuitenkin sen verran että sain kyllä kaverit luulemaan että kuolevat :D


Molemmista on mitattu yli miljoona SHU... ;)  Toki lämpimämmissä oloissa, mutta kumminkin. Naga-luokassa ollaan.


Joo. Itse en seven potien ja bih jolokian/nagan välillä tulisuudessa juuri huomaa eroa, maussa kyllä. Omat seven potit saattaa olla hiukan tulisempia kuin fassen nagat, ehkäpä johtuu multakasvatuksesta.

chilihardhead.fi

Pata seiska ei ole minun makuuni, luulin sitä hyväksi nagan tukijaksi kun polte tulee nopeammin, mutta siitä jää kitkerä maku, josta tulee annuumit mieleen. >:(

-Haju oli hyvä, hedelmäinen jopa. ;D
-Tulta nagaa vähemmän. :(

Kasvi ei ole ötöherkkä tai muutenkaan kranttu, ponkaisi pimennosta ja on kestänyt  pieniä pakkas tuulahduksia.  ;D

Tullee tekemään tilaa scorppari kokeilulle jahka kuukahtaa.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

davve

... mustikkaa tai mansikkaa...

Itse sain ison ja hyvän sadon 7podia, ja vieläkin kasvit tekee podeja ja nuppuja myös. Siemenet on ostettu "chillipeppercompanysta", kasvaneet mustassamullassa 24cm ruukuissa ulkona koko kesän ikkunalaudalla, ja talvehtivat melkein täysikokoisina samoissa ruukuissa ikkunan toisella puolella.

Varsinkin kuivattuna tämä lajike on oikein hyvä. Tiivistettyä jauhetta tuli useampi desilitra, joten riittänee pitkäään... Kuivatin kasvikuivurissa ja vahingossa meni liian kuumaksi ja liian kauan, joten jauhe on ikään kuin paahdettu. Se nostaa makuelämystä paljon. Polte tosiaan on nopeampi ja kenties "rehellisempi" kuin Trinidadissa (my favourite, so far...!), mutta en kyllä menisi väittämään että näissä on mitään annuumien tapaista ikävää ja hyökkäävää poltetta. Kasvatusolosuhteet kenties vaikuttavat?


chilihardhead.fi

Olosuhteet tosiaan voi kyllä olla vähän eri. Liian kuumassa kasvarissa samoilla liemillä ebbissä nagat ja muut olleet kyllä hyviä.
Tuo liian kuumassa kuivauskin on kyllä voinut auttaa, kuinkas tuoreet?
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

davve

Potkii hyvin, tosiaan!   ;D 
Mutta vaikka se on "kova" polte, niin se ei ole annumien tapaan ikävän tapainen. Raakana en juuri ehtinyt montaa syömään, kun kerralla tulee toistasataa podia, eri sortteja. Pakko vaan äkkiä saada niitä talteen. Ruokaan, enimmäkseen intia-vaikutteista pataa, tämä menee oikein loistavasti.

davve

Oli tosiaan pakko ottaa tuore podi puskasta ja tehdä tarkempi "analyysi"...   ;)

Raikas ja runsas maku
Aika lähellä punaisen habaneron makua
Hedelmäinen joo, mutta ei samalla tavalla kuin Trinidad.
Hiukan karvas maku lisänä
Polte on hyvä, ja iskee ikään kuin koko suun alueella.
Kieli lähti turpoamaan... Suu on täynnä kuolaa...

Kirjoitus loppu ny!

Aji Inferno

Aivan pähkähulluja sällejä... puhutte miljoonan (!) scovillen tavarasta ihan kuin normijallusta... Vielä muutama vuosi sitten jengi piti Habaneroa helvetillisen tiukkana aineena. Nyt 10 kertaa vahvemmat aineet ovat "tavallista"!  ;D

Macex

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - lokakuu 31, 2010, 16:16:11 ip
Aivan pähkähulluja sällejä... puhutte miljoonan (!) scovillen tavarasta ihan kuin normijallusta... Vielä muutama vuosi sitten jengi piti Habaneroa helvetillisen tiukkana aineena. Nyt 10 kertaa vahvemmat aineet ovat "tavallista"!  ;D
Kohta joka jannu heittelee noita 1milj shu tuotteita suoraan pullosta puuroon :D

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

davve

Näin se menee jokaisessa "riippuvuutta" kehittävässä touhussa... !  :D

Olen popsinyt chilejä siinä 20-25 vuotta, mutta mitään perusannuumia ja Cayenneä tai sitten thai-syömäläiden juttuja vahvempaa ei tullut hirveesti testattua eikä ollut juuri mahdollisuuttakaan. Kun sitten jossain vaiheessa ryhdyttiin (nykyään) vaimon kanssa ostelemaan Citymarket-laatuisia Habaneroja, niin niitä käsiteltiin kuin jotain pieniä ydinpommia! Hanskat käteen, ja muu väki ulos keittiöstä, tuuletus täysille... Nykyään uskallan antaa muksun leikkiä 7Pod yms lajikkeiden podeilla ja hän saa itse mennä kastelemaan ja hoitamaan niitä; mä nimittäin tiedän että se alle 3-vuotias tyttö ei laita niitä suuhunsa. Tai jos laittaa niin, so what oma vika, oppiipahan uskoa mitä pappa sanoo... 

"... one naga a day, keeps the doctor away..."?

Mutta kyllä ruokaan sa oikeesti paljonkin tulisuutta ilman yhtää chiliä! Koittakaapas keittää kunnon piparjuuri pataa, siinä melkein nagat jää kakkoseksi. Mä en ole päässyt maistamaan sitä unkarin "kansallisruokaa" joka kuulemma on aikamoinen tulisuudeltaan. Paprikat on sietty heillä yks, muta piparjuurtakaan ei kannata unohtaa. Sen polte (~vrt Wasabi) vaan meinaa iskeä pahimmin nenässä (!)

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: davve - lokakuu 31, 2010, 17:51:44 ip
"... one naga a day, keeps the doctor away..."?


...one day, every children eat one naga more than their parents..
#816

ladoga

Tänä vuonna fassen siemenistä tuli aivan erilainen 7pod kuin mitä aikaisemmat.

Normaalisti marjat ovat olleet tummanvihreitä ja kypsyneet suoraan tummaan punaiseen. Tämä uusi sensijaan tekee vaaleanvihreä marjoja jotka kypsyvät oranssin kautta kirkkaan punaiseksi. Maku on kyllä tässä uudessa kitkerämpi ja vähemmän täyteläinen.

chilihardhead.fi

tammikuu 03, 2011, 11:05:42 ap #19 Viimeisin muokkaus: tammikuu 25, 2011, 23:34:27 ip käyttäjältä chilihardhead.fi
Lainaus käyttäjältä: ladoga - tammikuu 02, 2011, 22:38:48 ip
Tänä vuonna fassen siemenistä tuli aivan erilainen 7pod kuin mitä aikaisemmat.

Normaalisti marjat ovat olleet tummanvihreitä ja kypsyneet suoraan tummaan punaiseen. Tämä uusi sensijaan tekee vaaleanvihreä marjoja jotka kypsyvät oranssin kautta kirkkaan punaiseksi. Maku on kyllä tässä uudessa kitkerämpi ja vähemmän täyteläinen.

Olivat minulla aika kauankin oranssina, eikä kaikki oikeastaan suostuneet punertumaan kunnolla ennen nahistumista.
Nyt viileämmässä on tullut vähän paremman makuisia.
Kuivattuna jopa oikeinkin hyvää.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin