Luomu on elämäntapa ennemmin kuin kasvatustustyyli. Katsoo vaikka Tanskalaista maajussia, sillä luomu onnistuu, kun se opiskelee ja näkee vaivan luomun takia. Mutta jos luomua viljelee sen takia, että se on terveellistä tai rahan takia, niin silloin on aina valmis oikomaan asioissa.
Raha se se on kaiken pahan alku ja juuri

Urheilu on yksi hyvä näyttämö siihen mitä vaikuttaa kun raha on motiivina kaikessa. Eipä vielä 70-80 luvulla paljon dopingista esim puhuttu. Mitä nyt vähän Itäsaksalaisia ja neukkuja epäiltiin jostain: Politiikkahan toisaalta on melkein rahaa ... NL+DDR vs. länsi ..
Raha ja kannattavuus, kilpailukyky ym oikeuttaaa monesti aika arveluttavia juttuja laajemmankin yleisön mielissä.
Mä olen tutustunut yhteen pariskuntaan Hartolassa [=eukon vanhoja naapureita keskellä ei mitään] jotka hoitaa pientä kotitilaa käytännössä hyvinkin perinteisellä luonnollisella tavalla. Lapinlehmiä juoksentelee kesät niityillä harmaan hirsitalon ympärillä; lampaat määkii ja kanat juoksentelee pihapiirissä. Navetta on mummonmökin kokoinen vanha hirsihökkeli joka näyttää kaatuvan jne.
Se emäntä joskus kertoili ettei heidänkään kannata mihinkään luomuhömpötyksiin lähteä, kun se sertifiointi jo maksaa vaikka mitä. Samaan tankkiin menee heidän käsin lypsämä maito kuin muidenkin. On niillä lypsykone sentään ,mutta käsin pitää joka lehmälle laitella ne "imuttimet" ja lypsetään yksi kerrallaan ..
Vähän minä ihmettelin miten nuo elävät, mutta selitys lienee siinä että ovat kaikissa mahdollisissa luottamustoimissa, kunnanvaltuustossa jne. ja isäntä taitaa käydä jossain raksahommissa myös. Ehkä se tilanhoito on käytännössä osa-aikaista.
Tuo Hartolalainen pientila on juuri sitä mitä, mitä mielikuvaa varmaan Luomu-merkillä halutaan kuluttajille viestiä. Sellaisia tiloja vaan pitäisi olla aika monta (kymmentä?) tuhatta täällä kotosuomessa, että riittäsi maitoa, munia ja ruista meille ruoaksi ...
Juustoportin "Vapaan Lehmän Maito" on musta aika huippu! Jotenkin se vapaa lehmä luo mielikuvan juurikin niityllä makailevista lehmistä jotka auringossa tyytyväisinä märehtivät vailla huolia. Ja sitten sen maidon viimeinen käyttöpäivä on kuukauden päässä