Kirjoittaja Aihe: Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!  (Luettu 1498132 kertaa)

Poissa sorrii

• 7pot
  • Ei sen niiv väliä ...
    • Profiili
Vs: Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!
« Vastaus #10700 : Toukokuu 27, 2018, 14:39:27 ip »
Minä käytin alkuun chileillä Ortheksin Pauliina-ruukkuja pelkästään, ja tuli niitä osteltua hirmuvarasto parissa vuodessa. Sitten löysin vesiviljelyn ja samalla aloin harrastella passiivisia hydroja. Siinä ne Pauliinat on omiaan. Toki käyttöohjeita ei kannata Ortheksilta kysellä vaan Sorri'lta  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°` Älä tee niikuin minä, vaan niinkuin viisaammat neuvoo `°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø

Poissa Vuorikaskas

• Habanero
    • Profiili
« Vastaus #10701 : Toukokuu 27, 2018, 16:03:09 ip »
Osaako joku kertoa että onko jollakin chililajikkeella pyöreät siemenet perinteisen litteän muodon sijaan?

No minulle ei tule mieleen, mutta kaikkiin lajeihin en ole tutustunut vaan ainoastaan viiteen yleisimpään: C. annuum chinense frutenscens baccatum pubescens.  Näistä viimeisellä on muista sen verran poikkeavat siemenet että en lähtisi tietämättä arvaamaan. 

Pyöreistä tulee mieleen hajuherne, jota tänään kylvin.   :D  Toki myös kaalit, unikot ja tupakat, mutta ne on tosi pieniä.

Lajikkeiden siemenet ei niin kauheesti yleensä poikkea toisistaan.  Lajit on vähän toinen asia.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 27, 2018, 16:31:12 ip kirjoittanut Vuorikaskas »
Ilman tärkeyttä ei moni näissä hommissa hoksota.

Poissa miiksuli

• Aji Cristal
    • Profiili
« Vastaus #10702 : Toukokuu 29, 2018, 00:01:12 ap »
Mua kiinnostaa nuo valkoset paiseet keskisuonen vieressä, mitä ne on? Ei näyttäis olevan minkään öttimönkiäisen tekosia. Kuvassa eri lehti. Toinen ehtinyt tippua juuri pois ja siksi myös violetti kun tummuu kovassa käytössä tommoseksi.

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 29, 2018, 00:02:58 ap kirjoittanut miiksuli »

Poissa Leparti

• Paprika
  • *
    • Profiili
« Vastaus #10703 : Heinäkuu 13, 2018, 20:46:17 ip »
Mikähän minun scorpioneja vaivaa? Samaan aikaan kylvin siemenet kuin taustalla näkyvän cayannen.

Kasvu näyttää todella oudolle o.o kuten kuvasta näkyy, ovat lehdet TODELLA isot ja kasvavat tiheään. Pituutta ei vaan tule! :D lannoitettu puutarhan kesällä pari kertaa, ja ovat tykänneet kyttyrää kun ovat niin pieniä. Ikää tosin noilla kasveilla jo lähes 3kk... Apuva?

PS: tästä langasta löytyy joitain aikaisempiakin kuvia ja kysymyksiä juuri kyseisistä kasveista ja niiden alkuajoista. Jotain meni kyllä pieleen :(

https://drive.google.com/file/d/1D2EmOh0oS-6HmX85FUZIzZVEJ3XKcxJ0/view?usp=drivesdk

https://drive.google.com/file/d/1YCd5ateYhRmjPE6013WMpU2KZyG_l2g2/view?usp=drivesdk

Edit: tarkistin kasvien iän. 1,5kk ... Tuntuu ikuisuudelta
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 14, 2018, 00:38:42 ap kirjoittanut Leparti »

Poissa Huru-ukko

• 7pot
    • Profiili
    • Koiruuksia kaupan...
« Vastaus #10704 : Heinäkuu 13, 2018, 22:48:59 ip »
1,5 kk ikäiset tuliset chinenset kasvattaa hyvissä valoissa juurikin kuvailemasi ruusukkeen, se on normaalia. Kun ne vanhenee, niin sitä pituuskasvuakin rupeaa tulemaan. Siihen auttaisi myös jos nostat lamppuja hiukan. Matkaa en osaa sanoa, kun en tiedä olosuhteita ja mitä valaistusta käytät.

Joka tapauksessa, 1,5 kk ikäinen taimi ei vielä ole valmis tekemään podeja. Puoli vuotta on sellainen aika jos mitään ei tapahdu, jokin on pielessä.

Itselläni on Reaper, sillä on ikää puoli vuotta, ja korkeus 60 cm, ja on aloittanut kukinnan.

Tuo linkki ei toimi ainakaan minulle.

Poissa Leparti

• Paprika
  • *
    • Profiili
« Vastaus #10705 : Heinäkuu 14, 2018, 00:39:30 ap »
1,5 kk ikäiset tuliset chinenset kasvattaa hyvissä valoissa juurikin kuvailemasi ruusukkeen, se on normaalia. Kun ne vanhenee, niin sitä pituuskasvuakin rupeaa tulemaan. Siihen auttaisi myös jos nostat lamppuja hiukan. Matkaa en osaa sanoa, kun en tiedä olosuhteita ja mitä valaistusta käytät.

Joka tapauksessa, 1,5 kk ikäinen taimi ei vielä ole valmis tekemään podeja. Puoli vuotta on sellainen aika jos mitään ei tapahdu, jokin on pielessä.

Itselläni on Reaper, sillä on ikää puoli vuotta, ja korkeus 60 cm, ja on aloittanut kukinnan.

Tuo linkki ei toimi ainakaan minulle.

Kiitos! Pitää siis vain rauhoittua :/ päivitin linkit

Poissa Huru-ukko

• 7pot
    • Profiili
    • Koiruuksia kaupan...
« Vastaus #10706 : Heinäkuu 14, 2018, 08:58:33 ap »
Nyt Google kehoittaa pyytämään käyttöoikeuden kuviin  ;D.

Poissa Vuorikaskas

• Habanero
    • Profiili
Ilman tärkeyttä ei moni näissä hommissa hoksota.

Poissa Leparti

• Paprika
  • *
    • Profiili