Kirjoittaja Aihe: Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!  (Luettu 1660332 kertaa)

Poissa morssubita

• Zibula
    • Profiili
Vs: Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!
« Vastaus #10840 : Maaliskuu 27, 2019, 16:06:46 ip »
Oho, enpäs arvannutkaan, että ne vaatii noin paljon tilaa. Neljälle taimelle olisi sitten ilmeisesti sopiva NFT GT901.
Pituus 2095 mm ja vesitila 80l. Vai riittääkö tuokaan vesitila?

Vesitila ei niinkään ole se ongelma, vaan se, että vesiviljelyssä jos valoa on paljon, chili kasvaa helposti jopa 2,5m korkeaksi ja 2m leveäksi.
Tuossa esim. mitä sain 4-5kk aikana siemenestä kasvamaan. Eri järjestelmä, mutta vesiviljelyssä kuitenkin. Ajatteleppa tuollaisia neljä vierekkäin, niin ei mahdu millään metrin matkalle

Nyt ymmärrän täysin mitä tarkoitat. Videosi oli hyvin valaiseva.

Poissa unenkuva

• Chiliyhdistyksen hallitus
  • Administrator
  • Naga Morich
    • Profiili
    • Youtube-kanava
« Vastaus #10841 : Maaliskuu 29, 2019, 00:07:06 ap »
Nyt ymmärrän täysin mitä tarkoitat. Videosi oli hyvin valaiseva.

Hyvä juttu :)

Poissa MRgreen

• Chiliyhdistyksen hallitus
  • Thai
  • Hurahtanut
    • Profiili
« Vastaus #10842 : Maaliskuu 29, 2019, 13:52:42 ip »
Mikä olisi sopiva amppelin koko rocotoille? Hedelmät eivät ole suuria. Mulla olis kakstoistalitrasia ämpäreitä.

Poissa Vanhakoira

• Zibula
    • Profiili
« Vastaus #10843 : Huhtikuu 01, 2019, 15:03:04 ip »
Hei. Aloittelen tässä kasvattelua usean vuoden tauon jälkeen. Aikoinaam kasvattelin bubblerin sekä Waterfarmin avulla ja valaistuksena toimi SpNa 400w. Nyt en enää lupaa saanut vesiviljelyyn ja natikan asentamiseen sisälle joten joudun tyytymään LED-lamppuihin ja kookoskuituun.  ::)

Kysymykseni koskee kasvunopeutta. Minulla on nyt kasvamassa Aji Valle de Canca ja Moruga Scorpion. Tuo ensiksi mainittu iti alle viikossa ja useampi taimi on jo kasvattanut useamman lehtiparin. Morugan itäminen kesti huomattavasti kauemmin. Vaihdoin kaikki isompiin ruukkuihin samaan aikaan ja nyt tuntuu että morugan taimien kasvu lähes pysähtynyt. Voiko olla että kasvattelevat vain juuriaan vai onko vaan sattunut huono erä siemeniä?

Poissa Chilivaari

• FG Jigsaw
    • Profiili
    • Chiliä ja sivuhuomioita
« Vastaus #10844 : Huhtikuu 01, 2019, 18:00:21 ip »
Eiköhän siinä ole lähinnä kysymys baccatumin ja chinensen kasvueroista. Morugat kasvavat aluksi hitaasti ja matalaa kasvua, baccatumit rehevästi korkeutta.
Voi tietysti olla juurien kasvattelua tuo hitaus. Anna niille lannoitepaukku, lisää typpeä, jos vaikka innostuisivat.

Kasvatuspäiväkirjani verkossa: http://chilivaari.blogspot.com/
Chilblogit Suomessa: http://chiliblogit.blogspot.fi

Poissa Plantopia

• Paprika
  • *
    • Profiili
« Vastaus #10845 : Huhtikuu 03, 2019, 12:11:08 ip »
Joo mulla kanssa Morugat itää ja kasvaa hiiiiiiiiiiiitaasti, mut kyllä ne sieltä lopulta aina sit.

Poissa Plantopia

• Paprika
  • *
    • Profiili
« Vastaus #10846 : Huhtikuu 17, 2019, 09:49:45 ap »
Taas kysyn kookoksesta, mikähän tässä nyt menee väärin: Laitoin samaan aikaan itäneet Lemon dropit kokeeksi toisen multaan ja toisen kookokseen. Nyt on mennyt 2kk itämisestä ja mullassa lehdet on kasvaneet selvästi isommiksi ja tummemmiksi (kuva). Molempia olen lannoittanut puutarhan kesällä 5 ml/10 L. Samalla paikalla ikkunalaudalla samankokoisissa ruukuissa jne. Ei kasvu kookoksessa nyt huonoakaan ole, mutta olen kyllä vähän pettynyt kun sitä on täällä niin paljon kehuttu  ;D Kyseessä tuo Clas Ohlsonin kookos, voiko siinä olla jotain vikaa vai enkö vain lannoita tarpeeksi? Senhän pitäisi olla esilannoitettua. Juuret on kyllä molemilla kasvaneet hyviksi, mutta lehtiä on tosiaan reilummin tossa mullassa kasvaneessa ja ne ovat isompia. Ja multana kyseessä on vielä se haukuttu Biolan Musta multa, jonka kai pitäisi olla ihan huonoa. Ilman perliittiä tai mitään muutakaan, mutta hyvin ne siinä mullassa kasvaa.

Edit: Niin siis tuo vasemmalla kasvanut biolan musta mullassa, oikealla Clas Ohlsonin kookos. Sama määrä lannoitetta.

Poissa sorrii

• 7pot
  • Ennen kaikki muu oli paremmin ...
    • Profiili
« Vastaus #10847 : Huhtikuu 17, 2019, 12:09:50 ip »
Vastasit itse kysymykseesi  8)

Kookosta lannoitetaan samalla vahvuudella kuin vesiviljelyssä: 5g/4l... Minä -jos Puutarhan kesää käyttäisin- laittaisin ~15g/10l ... EC 1.5 - 2. Toki kookoksella kannattanee välillä huuhtoa se alusta vedellä tai jollain Canna Flush -tapaisella. Eli kaataa vettä alustan kunnolla niin että valuneet vedet heivaa viemäriin ...

Mulla on yleensä tässä vaiheessa taimikasvatuksissa puolet kasveista kivivilla/hydrosora/perliitti ja puolet kookoksessa, jossa 1/4-osa perliitin ja vermikuliitin sekoitusta. Oon vuosia käyttänyt kookoksessa kookoslannoitteita ja hydroilussa Nutriforten legendaarista Tomaatti&Mansikka-settiä, jonka nyt korvaa Yaran Hydro+Calcinit. Tavaksi on viime vuosina tullut, etten niin tarkkaan erottele noita. Kaadan välillä ylimääräiset hydrolitkut kookostaimille ja välillä kookoslitkut hydrotaimille. Hyvin se toimii: Vahvuus on aina öbaut sama 1.5-2 ... Kasvu ei ole koskaan olut ongelma muuten kuin joskus on vaikeaa hillitä sitä, kun kasvit valtaavat kaiken tilan kotona  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`