Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: morssubita - lokakuu 24, 2019, 23:13:57 ip
Lainaus käyttäjältä: Whili - lokakuu 15, 2019, 09:42:24 apTasainen kosteahko on hyvä ja myös lannotteilla voi säätää viherkasvua ja hedelmän tuottoa.

Mulla on sama ongelma, eli kukinta ei ole alkanut. Pitäisikö lannoituksessa jättää kokonaan pois kasvua tukeva osa ja siirtyä pelkästään kukintaa tukevaan?
Täällä kasvatetaan chilejä, ei hamppua.

Whili

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - lokakuu 25, 2019, 09:02:05 apTäällä kasvatetaan chilejä, ei hamppua.
Myös chileillä käytetään 2-komponenttilannotteita !!

Chilivaari

Toki, toki, mutta termeissä on kyllä hamppulannoitteiden kaikua. Chileillä ei edes pyritä kukintaa tukevaan lannoitukseen. Kukkia kyllä tulee, mutta raakileiden kehittyminen voi viivästyä liiallisella typpilannoituksella. Hedelmien tuotantoon sitä lannoitetta tarvittaisiin.

Itse olen pärjännyt yksikomponenttisella kastelulannoitteella ihan hyvin. Lämpöä ja valoa tosin tarvitaan tähän aikaan vuodesta lisää, jos hedelmien tuotantoa haluaa.

morssubita

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - lokakuu 25, 2019, 09:02:05 ap
Lainaus käyttäjältä: morssubita - lokakuu 24, 2019, 23:13:57 ip
Lainaus käyttäjältä: Whili - lokakuu 15, 2019, 09:42:24 apTasainen kosteahko on hyvä ja myös lannotteilla voi säätää viherkasvua ja hedelmän tuottoa.

Mulla on sama ongelma, eli kukinta ei ole alkanut. Pitäisikö lannoituksessa jättää kokonaan pois kasvua tukeva osa ja siirtyä pelkästään kukintaa tukevaan?
Täällä kasvatetaan chilejä, ei hamppua.

Joo, niin täälläkin.

morssubita

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - lokakuu 25, 2019, 13:25:56 ipToki, toki, mutta termeissä on kyllä hamppulannoitteiden kaikua. Chileillä ei edes pyritä kukintaa tukevaan lannoitukseen. Kukkia kyllä tulee, mutta raakileiden kehittyminen voi viivästyä liiallisella typpilannoituksella. Hedelmien tuotantoon sitä lannoitetta tarvittaisiin.

Itse olen pärjännyt yksikomponenttisella kastelulannoitteella ihan hyvin. Lämpöä ja valoa tosin tarvitaan tähän aikaan vuodesta lisää, jos hedelmien tuotantoa haluaa.

No chililannoitteena nuo minulle myötiin. Ja jos ymmärrän termin kaksoiskomponentti oikein, niin siitä ei ole. kyse. Vaan on eri purkit kasvua ja kukintaa varten. Growth Technology näyttä olevan noiden purkkien valmistaja.

PS. ja mukana on todellakin purkki joka etikettinsä mukaan tukee kukintaa.

Whili

Lainaus käyttäjältä: morssubita - lokakuu 25, 2019, 15:01:02 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - lokakuu 25, 2019, 13:25:56 ipToki, toki, mutta termeissä on kyllä hamppulannoitteiden kaikua. Chileillä ei edes pyritä kukintaa tukevaan lannoitukseen. Kukkia kyllä tulee, mutta raakileiden kehittyminen voi viivästyä liiallisella typpilannoituksella. Hedelmien tuotantoon sitä lannoitetta tarvittaisiin.

Itse olen pärjännyt yksikomponenttisella kastelulannoitteella ihan hyvin. Lämpöä ja valoa tosin tarvitaan tähän aikaan vuodesta lisää, jos hedelmien tuotantoa haluaa.

No chililannoitteena nuo minulle myötiin. Ja jos ymmärrän termin kaksoiskomponentti oikein, niin siitä ei ole. kyse. Vaan on eri purkit kasvua ja kukintaa varten. Growth Technology näyttä olevan noiden purkkien valmistaja.

PS. ja mukana on todellakin purkki joka etikettinsä mukaan tukee kukintaa.
Juurikin näin. 2-komponenttilannoilla tuota on helppo säätää.

morssubita

Minut on täällä jonkun hurupään toimesta jo leimattu hampun kasvattajaksi, mutta silti yritän kysyä täältä neuvoa.
Eli, kukinta ei ole alkanut, nopeutuuko sen alku jos esim. leikkaan liian korkeiksi kasvaneita latvoja?

sorrii

Kukittaminen PK'lla: anna alustan kuivua ninettä lehdet lerpattavat: sitten PK-lannoitetta vahvana. GHE, Canna, ym. merkkilannotteissa sitä PK'ta sanotaankin kukituslannoitteeksi. Halpaversio esim Nutriforten syyslannoite, joka on myös pelkkää fosforia ja kaliumia.

Tietysti tarvitaan myös paljon valoa ja lämpöä....

(Oon tuota itse kokeillut, mutten oikein osaa arvioida tehoa, kun mulla ovat muutenkin alkaneet lähes kaikki taimet kukkimaan viimeistään 2kk ikäisinä. Toiseksi vaikka "virallisesti" punasävyistä valoa sanotaan kukitusvaloksi, niin itse oon huomannut että täysin siniset akvaarioledit saavat chilit kukkimaan aivan hulluna ???

Taitavat nuo "viralliset" ohjeet liittyä aika usein hampun kasvatukseen ...)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

morssubita

marraskuu 06, 2019, 05:15:49 ap #10888 Viimeisin muokkaus: marraskuu 06, 2019, 05:20:21 ap käyttäjältä morssubita
Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 06, 2019, 04:51:52 apKukittaminen PK'lla: anna alustan kuivua ninettä lehdet lerpattavat:

Mulla on chilit NFT:ssä, joten neuvosi ei oikein toimi. Lämpöä en saa normikämpän noin 20 astetta enempää, ja valona minulla on Puuilosta haettu 2x 50W  4000K ledi. Ja lannoitteena on mainitsemani Growth Technologyn lannoite, 5 purkkia sai hyvä myyjä minulle mukaan kaupattua.

Niin ja tosiaan, taitaa olla jo 6 kk, ja tyytyväisenä venyvät, mutteivat kuki.

PS: Pitäisikö liittää kuva, niin kaikki saisivat tulkita, mitä tässä oikein kasvatetaan.

sorrii

Voihan NFT'ssä pysäyttää pumpun. Sittenkun alkaa näkymään kuivumisen merkkejä lehdissä, niin lorottaa käsin sitä kukituslannoitetta. Ehkä pari kertaa. Kyllähän nuo kasvit nftssä hyvin elävät pari päivää ilman pumppua ja käsin kastelemalla. Mun tietääkseni tuon kukituslannoituksen jälkeen siirrytään takaisin normaaliin lannoituseen kun kasvit alkavat kukkia ... Ei tällä kokeilulla siurta vahinkoa ainakaan tule, jos kuitenkin kukkiminen on jo viipynyt kuinka kauan. Yksinkertaisemmin 2-komponenttilannoitteilla aika sama vaikutus tullee jättämällä typpi-lisät kokonaan pois kunnes kukinta alkaa. Chinenseillä kai noita ongelmia lähinnä on. Joskus kukkii pirustikin, mutta kaikki tippuvat ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Käki

Lainaus käyttäjältä: morssubita - marraskuu 06, 2019, 05:15:49 ap
Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 06, 2019, 04:51:52 apKukittaminen PK'lla: anna alustan kuivua ninettä lehdet lerpattavat:

Mulla on chilit NFT:ssä, joten neuvosi ei oikein toimi. Lämpöä en saa normikämpän noin 20 astetta enempää, ja valona minulla on Puuilosta haettu 2x 50W  4000K ledi. Ja lannoitteena on mainitsemani Growth Technologyn lannoite, 5 purkkia sai hyvä myyjä minulle mukaan kaupattua.

Niin ja tosiaan, taitaa olla jo 6 kk, ja tyytyväisenä venyvät, mutteivat kuki.

PS: Pitäisikö liittää kuva, niin kaikki saisivat tulkita, mitä tässä oikein kasvatetaan.

Laita heijastinkangasta ympärille, niin varmana lämpenee. Yleensähän tuo ongelma on liika lämpeneminen ja kyllä 50w leditkin sen verta lämpenee ainakin 50 asteen tietämiin, että lämmittävät ihan tarpeisiin ja liikaakin, vaikka asunnon lämpötila olisi alhainen.

Eilen laitoin 200w loisteputken chinensen yläpuolelle ja joutui oikein mitoittamaan, ettei ole liian lähellä kun latvoille tuli semmoiset vähintään 40 astetta lämpöä. Jos tuon sulkisi kokonaan, niin voi olla, että sillä henki lähtee liiasta lämmöstä :)

Näyttäis se nyt tuosta ainakin vielä hengissä olevan.

sorrii

Kyllä chilikasvit hengissä pysyy 50°C lämmössäkin kunhan on juuret kunnossa ja kosteutta riittää. Siitepöly vaan kuolee ~42°C'ssa eivätkä siis hedelmöity. Kukinta ylipäänsä kait epäonnistuu liian kuumassa ... Jotenskin arvelisin alkuperäisen ongelman olevan, että kasvit saavat liikaa ravinteita ja haluavat kasvaa kohti valoa. Ylipäätänsä lannoituksen vähentäminen viisi auttaa. Alkaa sitten lisäämään taas kun on raakileita oksilla. ( En muuten muista mainitun lajiketta! Kyllähän esim. Rocotot kukkivat ihan miten sattuu sisällä: kylmät yöt saavat ne kukkimaan - ei lämpö!)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

morssubita

Minullakin kun laitoin nuo ledit osa oksista kääntyi niin lähelle valoa, että meinaavat palaa. Muutenkin liian vähäinen valo taiai olla minun ongelma. Nyt on nimittäin alkanut kukkia tulla. Ei vielä paljon, mutta nuppuja kyllä on.

Ja niistä lajeista... Tyypilliseen(?) aloittelijan tapaan onnistuin sotkemaan idätysvaiheessa kasvit, enkä ole varma, mitä on tulossa. Yksi oli Aji Cristal, toinen joku habanero ja kolmannesta ei mitään hajua. Joten kaksi noista kolmesta kasvaa minulla. Toisessa on pienet valkeat kukat ja toisessa ainakin tuplasti isommat, violetit.

sorrii

Kyllä nuo kasvutavasta erottaa jo aika pieninä: Habaneron sukuiset on yleensä hyvin tukevia, puumaisia jo taimina. Valkoiset (pienet)kukat joita useita samassa pisteessä; usein oksan haarassa. Aji-sukuiset yleensä kasvaa paljon pituutta ja oksat vaativat tukea, tai kiipeievät/roikkuvat. Kukat aika isoja valkoisia joissa vihreitä laikkuja. Violetteja kukkia on Rocotoilla ja monilla koriste-annuumeilla ja jollain villeillä ... Valontarve on sitten Habanerolla varmaankin suurin; ajit pärjäävät paljon vähemmällä. Koriste-annuumit vaativat valoa ja lämpöä; rocotot pärjäävät vähemmällä valolla; kukkiminen usein vaatii kylmiä öitä ... Siitä vaan analysoimaan  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Whili

Chiliwikistä löytyy hyviä kukkakuvia joista on apua tunnistuksessa.
http://chiliwiki.fi/index.php/ChiliWiki


baccatum  esim. aji cristal


chinence, esim. habanero


pubescens,  rocoto

morssubita

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 22, 2019, 01:12:46 apKyllä nuo kasvutavasta erottaa jo aika pieninä: Habaneron sukuiset on yleensä hyvin tukevia, puumaisia jo taimina. Valkoiset (pienet)kukat joita useita samassa pisteessä; usein oksan haarassa. Aji-sukuiset yleensä kasvaa paljon pituutta ja oksat vaativat tukea, tai kiipeievät/roikkuvat. Kukat aika isoja valkoisia joissa vihreitä laikkuja. Violetteja kukkia on Rocotoilla ja monilla koriste-annuumeilla ja jollain villeillä ... Valontarve on sitten Habanerolla varmaankin suurin; ajit pärjäävät paljon vähemmällä. Koriste-annuumit vaativat valoa ja lämpöä; rocotot pärjäävät vähemmällä valolla; kukkiminen usein vaatii kylmiä öitä ... Siitä vaan analysoimaan  8)

Täydellinen kuvaus toisesta lajistani, eli habaneroa pukkaa. Toisen kukka muistuttaa muodoltaan tuota pupescensea, mutta on kokovioletti.

sorrii

Ettei olisi wanha kunnon Bolle (Bolivian Rainbow). Se on yksi tyypillinen laji jota tyrkytetään aloitteleville chilipäille: onhan se onnistuessaan niiin hieno, että chilipäisyys varmasti kroonistuu ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Whili

Bolle kävi kyllä mielessä, mutta kukkien iso koko viittaisi pubeen.
Eri lajikkeiden kukissa on paljon eroja. Kuva kasvista auttaisi tunnistusta.

sorrii

Viisastellaan vielä, kun ei tunnu muutakaan jaksavan tehdä ...

Mulla kasvaa tuolla boncheina Bolle ja pari HYL'iä. Bollen isoimmat kukat 26mm - HYL 18mm
Toki näyttää ne HYLin kukat erikoisenkin pieniltä.

(On muuten mielenkiintoinen Bolle: Idättelin piruuttani muiden 25 lajin mukana keväällä. En sitä erikoisemmin jaksanut hoitaa, vaan kulkeutui muiden ohessa mökille kasvarin lattialle ja kasvoi 9cm taimiruukussa (kookos) koko kesän. Loppukesästä huomasin, että siitä oli tullut aika kivannäköinen pieni puu, jossa tukeva runko ja korkeutta (rungolla) vain ~20cm. Rupesin sitä tutkimaan lähempää, ja kävi niin hassusti, että se katkesi tyvestä! Varren paksuimman osan alta katkesi pääjuuri joka jäi multaan. (vittu). Liikakastelua  ???  ???  ???
Se näytti kuitenkin niin kivalta, että upotin vartta samaan ruukkuun pari senttiä maan alle ja vedin muovipussin päälle ja jätin viileään puutarhavajaan roikkumaan muovikassiamppelina kattoikkunan alle. Sehän juurtui uudestaan: Ihan kokonaisena juurtui ja jatkoi kukkimista kuin ennenkin! Tämä pysynee tallessa useammankin vuoden, jos ei kirvat syö tai taivas putoa niskaamme ...)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`