Muuta > Muut harrastukset ja elämä
Kirjoista
Tepi:
Utelenpa tälläista kun en valmista topickia löytänyt...eli mitä-, minkälaista ja kuinka paljon kirjallisuutta harrastatte?
Omasta puolestani täytyy tunnustaa että kirjat ovat melkein jo paheeni. Kirjojen määrä on jossain 8 hyllymetrin paikkeilla ja joka on mielestäni vähän koska välissä oli useita vuosia etten ostanut kirjoja lainkaan- pari vuotta sitten päästin sisäisen shoppaajani taas irti ja tuloksena on tällä hetkellä n. 20 lukemista odottavaa kirjaa. Oma ongelmani on se, että olen liian kiinnostunut liian monista asioista ja kirjallisuuden tyyleistä verrattuna vapaa-aikaani etten yksinkertaisesti ehdi lukea kaikkea mitä haluaisin. Muutaman kuukauden ajan olen yrittänyt ratkaista tätä ongelmaa sillä etten yritä edes lukea ainoastaan yhtä kirjaa. Luen eri kirjaa riippuen vuorokauden ajasta ja ympäröivästä talon elämästä. Voi kuulostaa hölmöltä mutta toimii hyvin.
Tällä hetkellä keittiössä on kesken divarista löydetty "Lapin herkut"- Peräpohjolan ruokaperinnettä käsittelevä kirja...silmäilen tätä oikeastaan ruuanlaiton ja muksujen iltapalan aikoina. Iltapäiväkirjana (töiden jälkeen kun muksut on syötetty) on makuuhuoneessa Edgar Allan Poen kootut novellit. Ilta ja viikonloppukirjana on pari iltaa sitten aloitettu "Ja ihminen loi Jumalat"- uskontojen evoluutiota käsittelvä opus jota ei edes viitsi aloittaa ilman riittävää keskittymistä.
Aji Inferno:
Nuorempana tuli ahmittua erityisesti fantasiakirjallisuutta - ja hyvä sellainen kolahtaa yhä. Samoin science fiction ja tietynlainen kieroutunut huumori mallia Adams tai Pratchett. Ihan oma lukunsa on Carlos Castanedan koko tuotanto, johon ei tunnu kyllästyvän koskaan. Loputtomasti niin jännitystä, hupia, ajateltavaa kuin jopa opittavaakin niissä. Sitten kiinnostaa aina luonto ja historia + kaikenlaiset mysteerit. Ja kansat & kulttuurit. Pari hyvää elämänkertaakin on luettu, mm. Tom Jones ja Carly Fiorina säväyttivät. Neil Gaiman on omassa luokassaan. Tällä hetkellä luen koko Pratchettin tuotantoa jälleen kerran putkeen - mikä aiheuttaa ajallisia haasteita, koska samalla koetan ehtiä kirjoittamaan omiakin tekeleitäni, eikä lukeminen ja kirjoittaminen oikein onnistu samanaikaisesti. :)
Tepi:
Myös itse luin paljon scifi ennen ja jälkeen armeijan. Scifin lukeminen tyssäsi käytännössä siihen etten enää löytänyt paikallisesta kirjastosta yhtään ainutta lukematonta aihepiirin opusta. Samoihin aikoihin luin myös paljon perinteistä kauhua ja vanhaakin kauhukirjallisuutta. Tältä sektorilta ehdoton ykkönen on edelleenkin Lovecratin Ctulhu teemat eri muodoissaan.
Kymmenkunta vuotta sitten luin Kurt Vonnegutin koko tuotannon noin neljässä viikossa. Vonnegut teki tällöin lähtemättömän vaikutuksen...joskus myöhemmin olen yrittänyt fiilistellä ja lukea Kurtin ajatuksia uudestaan, samaa kolahdusta ei enää kuulu ja aallotkin on paljon vaimeampia (eli parempi jättää se hyvien muistojen joukkoon ilman jälkilämmittelyjä).
Viime vuosina maku on suuntautunut aikalailla historiaan kautta eri kirjallisuus tyylien. Keskiaikaa käsittelevää kirjallisuutta on tullut luettua paljon johtuen oikeastaan sen lievästä muodissa olemisesta- siitä kun julkaistaan kotimaista tai ammattitaitoisesti käännettynä ihan kiitettävästi materiaalia. Välillä tietysti uppoaa kevyempikin materiaali- Jussi Vareksen edesottamukset kun ovat verbaaliakrobatian taidonnäytteitä parhaimmasta päästä.
hyeena:
Itsellanikin taitaa olla kirjoja n. 10m, talla vuosituhannella olen ostanut vissiin <10kpl..
Scifi, fantasia on uponnut aina taysilla (kusti polkee seka porttin, tahtivaeltajan kuin spininkin). Dekkarit, joissa kiinnostus on painottunut christie, carr, freeman-crofts, hume -linjalle ja toisena paana on "rikos kannatta"-sarjaa joista ehdotonta karkea edustavat vachss, bunker ja westlake. Trillerit & toiminta, maclean, innes ja jopa clancy. Kauhuakin on hyllyssa, lovecraft, king, koonz..
Sitten on sekalainen kasa kaikennakoista.. Nakyypa tuolla olevan melkonen pino morgan kaneakin, vaikka yhden lahes taydellisen kokoelman kertaalleen myinkin.. ::)
SahuriX:
Mulla on pakkomielteenä Outsiderin kirjat... sen lisäksi hyllystä löytyy sotahistoriaa, radio ja sähkötekniikkaa, Arto Paasilinnaa ja aikapaljon sekalaisia...
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta