Tapasin sattumalta närpiöläisen kasvihuoneviljelijän kun olin tutkimuksissa Turussa. Keskusteltavaa luonnollisesti riitti, vaikka minä olenkin puhdas amatööri mitä kasvihuonekasvatukseen tulee. Eräs seikka joka hänen jutuistaan jäi erityisesti mieleeni, koski kasvivalojen käyttöä taimikasvatuksessa. Olettaisin hänen tarkoittaneen SPNa - valoja, sillä tuskinpa ammattilaiset muita käyttävät. Hän nimittäin kertoi, että kun taimet kasvatetaan pimeään vuodenaikaan keinovalossa, niin lamppuja täytyy pitää päivittäin päällä myös pitkähkön siirtymäajan sittenkin, kun auringon valo jo periaatteessa yksinkin riittäisi. Jos keinovalo äkillisesti lopetetaan päivän pidennyttyä riittävästi, niin kasvit lopettavat pitkäksi aikaa kasvunsa, ja saattavat ääritapauksessa jopa kuolla. Niinpä keinovalotus täytyykin kuulemma lopettaa vähitellen keinovalojaksoa lyhentämällä, jotta kasvit saavat hiljakseen tottua pelkkään auringon valoon.
Kiinnostava, joskin minulle aivan uusi väite. Onko kenelläkään täällä tietoa tuosta asiasta. Minä en ole törmännyt moiseen tietoon edes alan kirjallisuudessa, joten hiukan kyllä epäilyttää. Toisaalta kyllähän keinovalon spektri parhaimmillaankin tietysti poikkeaa huomattavasti luonnon valon spektristä. Mutta tarvitseeko kasvi tosiaankin jopa viikkojen ajan molempia valoja sopeutuakseen spektrinmuutokseen kasvun kärsimättä?