Kirjoittaja Aihe: Mikä chilejäni vaivaa?  (Luettu 465598 kertaa)

Poissa Kehiz

• Pepperoni
  • **
    • Profiili
Vs: Mikä chilejäni vaivaa?
« Vastaus #2560 : Lokakuu 08, 2018, 20:32:09 ip »
Taas iskeneet jotkin pirulaiset kasveihin. Jäivät tänään kiinni itse teosta. Mitähän lienevät olla ja millainen myrkkykuuri tehoaa? Seassa näyttää olevan ainakin ihan perus kirvaa mutta eivät tee tällaisia tuhoja? Joukossa näyttää olevan jotain valkoisia hämähäkin kaltaisia elukoita(?!)
Kasvupisteet kuolevat ja tiputtavat ylipäätänsä lehtiä. Vanhemmat lehdet muuttuvat laikukkaiksi. Tapahtui nyt sisälle tulon yhteydessä. Viime vuonna sama homma ja tällöin peli menetettiin talvehtivien kasvien osalta, tätä en haluaisi uudestaan tapahtuvan.

http://pove.arkku.net/upload/uploads/WhatsApp_Image_2018-10-08_at_20.23.04.jpeg

http://pove.arkku.net/upload/uploads/WhatsApp_Image_2018-10-08_at_20.23.20.jpeg

http://pove.arkku.net/upload/uploads/WhatsApp_Image_2018-10-07_at_16.58.24.jpeg

Poissa Huru-ukko

• 7pot
    • Profiili
    • Koiruuksia kaupan...
« Vastaus #2561 : Lokakuu 08, 2018, 21:51:38 ip »
Nuo valkoiset on kirvojen nahkoja, kun kirva kasvaa, vanha nahka putoaa ja uusi kasvaa tilalle. Munasta neljä muutosta aikuiseksi.

Poissa sorrii

• 7pot
  • Ei sen niiv väliä ...
    • Profiili
« Vastaus #2562 : Lokakuu 08, 2018, 22:38:26 ip »
Kirvoja vain, munkin mielestä ... ja nahkoja. "Hämähäkin kaltainen" tuo mieleen jonkun punkin, mutta ei ainakaan kuvissa näy.

Jos ei ole punkkeja joukossa, niin mä antaisin tehokuurin Provadoa tms. systeemistä myrkkyä. Nykyinen Provdo Care on vähän eri aine kuin entinen P. Ja taisi olla samaa puikkoa Substral tuotemerkilläkin. Niistä saa tehokuurin murskaamalla ja liottamalla pari pilleriä per litra vettä. Sillä litkulla sitten kastelee ja vaikka lisäksi sumuttaa kasvit. Aine tehoaa kuukauden tai pari jopa. Se vaan ei sovi punkkien torjuntaan.

Eikä siis ole ihmiselle nikotiinia pahempi myrkky. Jostain chilipalosta saa jonkun mikrogramman osan ... Provadoa (imidaklopridi) vastaavalla ammattimyrkyllä (confidor WG70)  on se varoaika luokkaa 4 päivää käsittelystä.

Eikä varmaan ole odotusta että nyt heti pitäisi niistä satoa saadakaan..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°` Älä tee niikuin minä, vaan niinkuin viisaammat neuvoo `°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø

Poissa Kehiz

• Pepperoni
  • **
    • Profiili
« Vastaus #2563 : Lokakuu 09, 2018, 06:16:18 ap »
Kiitoksia. Tänään ostoksille... Satoa ei tulossa ennen ensi kesää joten hyvillä mielin myrkyttelemään  >:D

Poissa sorrii

• 7pot
  • Ei sen niiv väliä ...
    • Profiili
« Vastaus #2564 : Lokakuu 09, 2018, 09:44:40 ap »
Hyvä huomioida että Provado Care sisältää lannoitetta: se pilleri/1/2l tekee EC ~2 liemen. Ei siis muuta lannoitetta seuraavallakaan kastelulla!

Mä myrkytin joskus kaikki kasvini antamalla 2-5dl lientä per kasvi: 2dl 2l ruukkuun; 5dl/5l ruukku; eli en mitenkään likomäräksi. Ja toimii se myrkky laimeammallaki esim pilleri/1l. Tuo annos 2/1l. on laskettu Confidorin annostelua vastaavaksi. Minä sekoittelin tylysti ne pillerit vanhalla sauvasekoittimella 1/2 litraan ensin ... Ei ole kovin liukenevaa se aine.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°` Älä tee niikuin minä, vaan niinkuin viisaammat neuvoo `°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø

Poissa miiksuli

• Tabasco
    • Profiili
« Vastaus #2565 : Lokakuu 09, 2018, 18:43:30 ip »
Hyvä huomioida että Provado Care sisältää lannoitetta: se pilleri/1/2l tekee EC ~2 liemen. Ei siis muuta lannoitetta seuraavallakaan kastelulla!

Mä myrkytin joskus kaikki kasvini antamalla 2-5dl lientä per kasvi: 2dl 2l ruukkuun; 5dl/5l ruukku; eli en mitenkään likomäräksi. Ja toimii se myrkky laimeammallaki esim pilleri/1l. Tuo annos 2/1l. on laskettu Confidorin annostelua vastaavaksi. Minä sekoittelin tylysti ne pillerit vanhalla sauvasekoittimella 1/2 litraan ensin ... Ei ole kovin liukenevaa se aine.
Lähti kokeiluun. Noin puolikkaan annoksen laitoin suoraan multaan En jaksanut murentaa/hajottaa veteen. Tässä 2018 kausi on jo ohi niin aivan hiton hyvä jos lähtis samalla harsosääsken toukat, mutta sanon että nuo kirvat on ne kaikista pahimmat perrkeleet mitä itellä nyt ollut. Mutta tuo mäntysaippua ja öljy seos kanssa toimii ihan jees mutta vaivalloista sumuttaa jokainen lehti alhaalta ja ylhäältä. Enkä saanut sillä kaikkia noita kirvoja hoideltua. Toivotaan että tää torjuntapuikko toimii.

Edit. Korjattu asiavirhe. Asetamipridi pitäs toimia myös harsosääsken toukkiin.
Lainaus
Refer to label for application instructions. Only effective against larvae.
https://www.ngia.com.au/Folder?Action=View+File&Folder_id=135&File=Fungus+gnat+pest+management+plan++FINAL+June+2013.pdf

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 13, 2018, 14:24:46 ip kirjoittanut miiksuli »