maaliskuu 28, 2024, 10:26:53 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Capsicum Eximium

Aloittaja Aji Inferno, helmikuu 17, 2010, 00:04:09 ap

« edellinen - seuraava »

Aji Inferno

Onhan se 1530 aiketi, jos siemenet eivät ole seonneet. Mutta cardenasiin sijaan eximium. Mukavahan noista on valokuvata ja kirjata ominaisuuksia! :) Liikaa tietoa niistä kun ei totisesti ole mistään.

miiksuli

Risukasa on aika hyvä termi tälle. Vaikkia valoa löytyy reilusti niin kasvaa tollein tikkumaisesti. Kohtalaisen nopea kasvamaan ja itämään jos itää. Mulla kuoli eka satsi ja ostin sitten Italiasta uudet siemenet niin lähti oikein hyvin. Katsotaan pääseekö jossain vaiheessa risteyttämään.


miiksuli

huhtikuu 26, 2020, 12:12:02 ip #62 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 26, 2020, 12:20:01 ip käyttäjältä miiksuli
Vissiin eximium edelleen? Nyt alkanut satoamaan. Pitkäähän tuossa meni :) Tässä muutama kuva. Valkoisia kukkia jossa on vihreätä, hieman keltaisuutta ja aavistus violettia reunoilla. Kukat tulee pääsääntöisesti 3-4 ryppäissä samasta haarasta mutta osassa haarakohdissa on vain 1-2 kukkaa.


miiksuli

Nyt on päästy maistelemaan. Maku on jotain annuumia ja frutescensia. On tulinen. Maun ja tulisuuden puolesta voisi olla hyvä ristetyksiin. En ole varma risteytyykö tämä minkä kanssa mutta ajattelin kokeilla chinensien kanssa risteyttää. Ainut että jos saisi marjoista isompia niin olisi vähän käyttökelpoisempi. Nyt marjat on hyvin pieniä ja koko on pippurien luokkaa. Kasvaa käynnösmäisesti >2,5M ja tarvitsee hyvän tuennan.

Tässä vielä jokseenkin kelpo lähikuva kukasta.

rpa

kesäkuu 12, 2020, 16:53:32 ip #64 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 12, 2020, 17:00:59 ip käyttäjältä rpa
C. eximium pitäisi risteytyä ainakin pubescens, cardenasii, tovarii, praetermissum, baccatum ja frutescens lajien kanssa. Se ei tietenkään takaa että risteytys onnistuu.


(Googlen kuvahaku Capsicum crossability polygon.)

miiksuli

kesäkuu 13, 2020, 17:42:47 ip #65 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 13, 2020, 19:52:24 ip käyttäjältä miiksuli
Lainaus käyttäjältä: rpa - kesäkuu 12, 2020, 16:53:32 ipC. eximium pitäisi risteytyä ainakin pubescens, cardenasii, tovarii, praetermissum, baccatum ja frutescens lajien kanssa. Se ei tietenkään takaa että risteytys onnistuu.


(Googlen kuvahaku Capsicum crossability polygon.)
Eikös kukan värin pitäisi olla violetti? Näin olen jostain lukenut että kukan värillä on väliä myös? Mulla noi pubescensit huonosti kukkii tai satoaa. En tiedä mitä teen väärin kun ei kuki/satoa.

Mitä jos koittaisi baccatumien kanssa ja sitten tuo Eximium x Baccatum ehkä risteytyisi chinensen kanssa?

Edit. Semmonen hätähousu jo että ehdin pistää itämään jo kolme baccatumia. Peruvian Arancio keltainen, PI 260460 ja Aji Verde. Vissiin kaikki tuottaa kookkaita marjoja. Tässä on sitten aikaa odotella useita kuukausia. Palaan taas asiaan kunhan alkaa tapahtumaan.

rpa

kesäkuu 13, 2020, 20:32:13 ip #66 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 13, 2020, 20:34:14 ip käyttäjältä rpa
Sikäli kun olen asian oikein ymmärtänyt, baccatum x eximium, siis baccatum pölytetty eximiumin siitepölyllä pitäisi olla mahdollinen. Toisinpäin ei onnistu.
Itsepölyttyvillä ( == lähes kaikki chilit) pitää pipertää terälehdet ja heteet pois nupusta ennen sen pölyttämistä ja suojata emi muulta siitepölyltä.
Se on sitten eri asia miten iso % pölytetyistä kukista tekee marjan jossa on siemeniä ja montako % F1 siemeniä itää ja tekeekö F1 kasvit marjoja ja itävää F2:ta.

Itse olen yrittänyt risteyttämistä sen verran että olen saanut aikaan yhden (1kpl) marjan jossa oli yksi siemenen (1kpl) mikä ei ole vielä itänyt. Itävyys lajien välisillä risteytyksillä on yleensä heikko.

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: rpa - kesäkuu 13, 2020, 20:32:13 ipSikäli kun olen asian oikein ymmärtänyt, baccatum x eximium, siis baccatum pölytetty eximiumin siitepölyllä pitäisi olla mahdollinen. Toisinpäin ei onnistu.
Itsepölyttyvillä ( == lähes kaikki chilit) pitää pipertää terälehdet ja heteet pois nupusta ennen sen pölyttämistä ja suojata emi muulta siitepölyltä.
Se on sitten eri asia miten iso % pölytetyistä kukista tekee marjan jossa on siemeniä ja montako % F1 siemeniä itää ja tekeekö F1 kasvit marjoja ja itävää F2:ta.

Itse olen yrittänyt risteyttämistä sen verran että olen saanut aikaan yhden (1kpl) marjan jossa oli yksi siemenen (1kpl) mikä ei ole vielä itänyt. Itävyys lajien välisillä risteytyksillä on yleensä heikko.
Ajattelin toistepäin. Ennen  kuin pääsee liikkeelle niin viedään jalat alta. Eli baccatumin siitepöly eximiumin emiin. Ehdin kokeilla yhdellä pubescens siitepölyllä joka meni eximiumiin mutta tiputti kukkansa. Pubescencit ei nähtävästi tykkää tarjoamista olosuhteista niin ei ole siitepölyä tarjolla.

Voishan tuossa koittaa siltaa tehdä että sais toistepäin pölyttymään. Eli baccatum x eximium hybrid > hybrid x eximium > eximium x hybrid.

rpa

Rocotot ei pidä typestä eikä liiasta lämmöstä.
Pube ja eximium pitäisi risteytyä kumminkin päin ja F1 pitäisi tuottaa itävää F2 siementä.

Suosittelen harjoittelemaan nuppujen emaskulaatiota (heteitten poistamista), ainakin minun nakkisormillä mikrokirurginen leikkausoperaatio kukkaa tuhoamatta on paljon helpommin sanottu kuin tehty.

Itselläni on kasvamassa mm. Brown Rocoto ja Ulupica LX orange. Toistaiseksi eivät erityisemmin oireile kukkimista, mutta jos ne sattuvat innostumaan yhtä aikaa aion ne ainakin yrittää risteyttää. Jos puberyhmän värigeenit menee samoin kuin annuumilla asian ymmärrän olevan, F2 taimista 9/16 tuottaa punaisia marjoja, 3/16 keltaisia, 3/16 ruskeita ja 1/16 vihreitä.


miiksuli

kesäkuu 14, 2020, 13:04:08 ip #69 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 14, 2020, 13:12:07 ip käyttäjältä miiksuli
Voishan tuossa yrittää rocoton olosuhteitakin parantaa ja pitää senkin option avoimena vielä :) Mulla vaan kuuma kesällä sisällä ja ulkona on sitten karut olosuhteet tuulee jatkuvasti ja suojaa ei ole. Tuon lannoituksen voin korjata.

Tuon eximiumin kukat on pieniä ja hauraita. Tosi vaikea operaatio. On tuossa jo harjoiteltu.

Edit. Juuri kun sanoin ettei rocoto kuki niin tuolla jotain pientä tapahtumassa. Muutama kukka aukeamassa sopivaan aikaan. Varmaan tuo yöviileys auttanut.

miiksuli

Näyttäis risteytyvän valkokukkainen eximium pubescensin kanssa. Ainakin rupesi tuottamaan marjaa useampien yritysten jälkeen noin 50% mahdolisuudella. Ongelma olikin vain rocoton olematon siitepöly. Heivasin rocoton parvekkeelle ja odototin kunnes rurpesi satoamaan niin aloin sitten keräämään vasta siitepölyä.

Pölytys helpottui ajan kanssa kun opin pitämään oikein kukasta kiinni niin joskus kaikki terälehdet ja heteet lähtivät yhdellä kertaa yhdellä vedolla.

Baccatumin kanssa en ole vielä saanut risteytymään mutta kukinto on jo alkanut. Katsotaan mites päin onnistuu :)