syyskuu 19, 2019, 23:52:11 ip

Uutiset:

Tervehdys, kaksi samaan aikaan sattunutta teknistä muutosta / ongelmaa summa aiheutti vajaan viikon katkon foorumille. Nyt palvelinohjelmisto on jouduttu päivittämään uuteen ja sekä ulkoasu että toiminnallisuus on muuttunut. Toivotttavasti ei ainakaan kovin paljoa huonompaan suuntaan. Odottamattomia ongelmiakin saattaa ilmaantua.

CATATONIA: International Velvet (1998)

Aloittaja Aji Inferno, maaliskuu 14, 2003, 23:18:53 ip

« edellinen - seuraava »

Aji Inferno

Walesilainen Catatonia ehti tehdä neljä albumia ennen laulajatar Cerys Matthewsin hermoromahdusta - ja bändin hajoamista. Catatonian varsinainen ongelmahan oli se, että se teki mestariteoksensa jo toisena levynään - eikä sellaista meininkiä oikein voi mitenkään jatkaa...

Catatonia teki iloista, mielikuvituksellista poppia - välillä kieroutuneen synkkää, usein hurmaavan kummallista. Aina kuitenkin mestarillisen melodista, vähän samaan tapaan kuin Abba onnistui aina löytämään sen "täydellisen koukun"...

Bändin musiikki olisi jo itsessään kuuntelemisen arvoista, mutta loppusinetin sille antaa laulajatar Cerys, epätodennäköinen käheä-ääninen, kotoisen oloinen seksisymboli ja yksi rock-maailman todellisia persoonallisuuksia. Hän todella laittaa itsensä peliin, on kyse sitten herkimmästä balladista tai "Part of the furniture":n kaltaisesta synkästä, raskaasta, oudolla tavalla eroottisestakin rokista.

Sanoituksissa on kieroja, nautittavia koukkuja, eikä musiikkikaan toista itseään. Kaikkiaan levy jonka musiikkilehti "Q" valitsi 90-luvun parhaiden albumien joukkoon, eikä ollenkaan syyttä. Hurmaava, sopivan outo rock-levy!

Anonymous

Itse olen aivan pari kuukautta sitten kuullut ekan kerran Catatonian Mulder and Scully -biisin. Ihastuin siihen täysin ja nyt mietin, että onko koko International velvet yhtä hyvää tavaraa. Sehän on toinen levy?

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "Anonymous"Itse olen aivan pari kuukautta sitten kuullut ekan kerran Catatonian Mulder and Scully -biisin. Ihastuin siihen täysin ja nyt mietin, että onko koko International velvet yhtä hyvää tavaraa. Sehän on toinen levy?

Ei, kyllähän tuo M&S on juuri samaisella kiekolla... Ja vaikka loistava biisi onkin, ei silti välttämättä levyn edes parasta antia. Makuasioitahan nämä, mutta minusta koko levy on täysosuma, hienoa biisiä toisensa jälkeen, ja aika vaihtelevallakin tavalla. Siihenhän Catatonia sitten tavallaan kaatuikin: liian hyvää kakkoslevyä saattoi seurata vain hyvä mutta jo heikompi kolmonen, ja sitten... En usko että petyt, eli osta ihmeessä.