Chilifoorumi.fi
Syyskuu 09, 2010, 14:23:57 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Englanninkielinen osio osaksi Fatalii.nettiä. - English section now part of fatalii.net

Etusivu   Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  
{L_INDEX} {L_INDEX} {L_INDEX} {L_INDEX}
Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: M;kon villiintyvä chillailu 2010->  (Luettu 1001 kertaa)
saulir
Cayenne

saulir@hotmail.com
Profiili
« Vastaus #15 : Heinäkuu 25, 2010, 09:18:49 »

UPEITA kuvia, siis nuo mitkä olet "waterstämpännyt" Smiley

Mulla on vielä pahasti opettelu asteella tuo järkkärin käyttö... Tarttis tosiaan tuon 18-55mm Nikkorin rinnalle sekä lyhyen, että pitemmän putken. Pitemmäksi mietin 18-200 tai 300 kohtuuhintaista "yleisputkea" ja sitten jotain kiinteetä 50mm "muotokuvaukseen".

Tosin en mä noista vielä hirveesti tajua, tää on loputonta opettelua Smiley

Osaisiko joku suositella hyvää opastakirjasta digijärkkäriin tutustumiseen? Olisi kivaa iltalukemista ja sitten mietiskelyä mitä seuraavana päivänä voisi kuvailla ja niin edespäin...

Kamerahan tosiaan on Nikon D3000 18-55 VR-Kit, tyytyväinen olen kuviin, vaikka toistaiseksi olen lähinnä kuvannut ihan niin kuin nipponin insinööri on halunnut Smiley

-Timo

Tässä ohje joka käy kaikkien DSLR:ien kanssa... http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=414088
tallennettu

"palko päivässä pitää lääkärin loitolla"
M;kko
Chilaca
**

Profiili
« Vastaus #16 : Heinäkuu 25, 2010, 12:14:54 »

UPEITA kuvia, siis nuo mitkä olet "waterstämpännyt" Smiley

Osaisiko joku suositella hyvää opastakirjasta digijärkkäriin tutustumiseen? Olisi kivaa iltalukemista ja sitten mietiskelyä mitä seuraavana päivänä voisi kuvailla ja niin edespäin...

Kamerahan tosiaan on Nikon D3000 18-55 VR-Kit, tyytyväinen olen kuviin, vaikka toistaiseksi olen lähinnä kuvannut ihan niin kuin nipponin insinööri on halunnut Smiley

Kiitos! Kirjaksi onkin jo tullut suosituksia. Ihan perusasiat kannattaa hanskata ja niistä Saulirin antaman linkin takaa löytyy ihan hyvä selitys. Löytynevät myös kaikista kirjoista, eli käy kirjastossa ja lainaa joku. Sen jälkeen, kun tietää perusteet, loppu on itsestä ja omasta kokeilunhalusta ja viitseliäisyydestä kiinni. Thom Hogan on kirjoittanut erinomaisia Nikonin (digi)järkkäreiden käyttöohjeita, jotka kattavat kameran toiminnot (huomattavasti paremmin kuin kameran manuaalit) ja tilanteet missä niitä voisi käyttää. Suosittelisin kovasti, mutta jostain syystä juuri D3000  mallille ei ole omaa kirjaa. Tutustuminen äijän saittiin voi kuitenkin olla hyödyksi: http://www.bythom.com/
tallennettu
M;kko
Chilaca
**

Profiili
« Vastaus #17 : Heinäkuu 26, 2010, 19:43:03 »

Villi-ihmiset! Nyt tarvittaisiin tunnistusapua. CGN19198 siemenistä näyttää puskevan kahta eri laatua kasvia: Toinen on karvainen toisessa pigmentointia. Tunnistaako kukaan kumpaakaan? Kumpi on CGN19198?

Tuo karvainen on todella karvainen. Selvästi karvaisempi kuin normi Pubet.

tallennettu
saulir
Cayenne

saulir@hotmail.com
Profiili
« Vastaus #18 : Heinäkuu 26, 2010, 21:38:20 »

Kyllä se erittäin todennäköisesti tuo karvaisempi on. Tuo toinen näyttää Bolivian Rainbow:lta tai Pimenta Da Neydeltä nuorena, enemmän kuitenkin bolivialaiselta...
Myös lehtien muoto on tuossa karvaisessa enemmän "epäannuumimainen" kun taas tuossa toisessa hyvin tyypillinen Annuumeille.

tallennettu

"palko päivässä pitää lääkärin loitolla"
M;kko
Chilaca
**

Profiili
« Vastaus #19 : Heinäkuu 31, 2010, 21:39:23 »

Kiitos! Jään odottelemaan ja katsomaan mitä tuosta pigmentoituneesta kehittyy.

Toiseen asiaan, mulla on ollut mullassa istutettuna C. Tovariita 4 kpl 21.6. asti ilman tulosta. Eilen kun kypsähdin odottelemaan niitä jotka eivät ole nousseet, niin laitoin vielä lanceja, galapagoenseja ja tovariita itämään. Tällä kertaa uutena kokeiluna itselleni kostutetulle talouspaperille kelmulla peitettyyn pakastusrasiaan. Rasia meni jääkaapin päälle, missä lämpötila lienee 30+°C.

Rasia:

Ja päivää myöhemmin *TA-DAA*...

ensimmäinen Tovarii on työntänyt häntänsä ulos!!!  Grin Taitaa olla mulla multaidätykset taaksejäänyttä elämää.

Loikkariselle, joka odottelee Ulupican siemeniä, tiedoksi. Marjat ovat näköjään hitaita punastujia. Tällä hetkellä ne ovat lähinnä ruskeita, eli vielä kestää jonkun aikaa.
tallennettu
Kimppu
Rocoto

Profiili
« Vastaus #20 : Heinäkuu 31, 2010, 21:49:53 »

Haiskahtaa käsittämättömältä että tovari itäisi päivässä. Voisiko olla mahollista että siihen on jonku muun lajikkeen siemen eksyny? Tai mikä mie olen puhuhmaan, ko en saa puolessa vuessa tovarin siemeniä itähmään millään metodilla.  Grin
tallennettu

Lainaus käyttäjältä: Hydrosora
...täällä on kaiken maailman noobit jotka eivät ole ensimmäistä satoaan edes korjanneet meuhkaamassa kuin lapset hiekkalaatikolla. Menee vain aika pahasti hyvän maun rajan yli, kun vielä pitää alkaa blogia pitämään aiheesta josta ei tasan tiedä paljon krapulapaskaakaan.
M;kko
Chilaca
**

Profiili
« Vastaus #21 : Heinäkuu 31, 2010, 22:04:42 »

En ymmärrä itsekään, mutta ei kai minkään muunkaan pitäisi päivässä itää?? Jos itse olen kämmännyt niin ainoa mahdollisuus on C. Galapagoense, lancet kyllä erottaa. Siemenpussissa, jonka lähde on www.thechilliman.biz, on tietysti voinut olla mitä vaan. Toisaalta, saisi se minun puolestani tuo galakin olla. Wink

Saa nähdä nouseeko niskalenkki mullasta, mihin sen pistin. Muistaakseni joku on kirjoitellut extranopeasti itäneistä, etteivät kestäneet. Eli olisivat olleet jotenkin viallisia. No, katsotaan ja toivotaan, että kävi vaan käsittämättömän hyvä tuuri.

tallennettu
Loikkarinen
Chilaca
**

Profiili
« Vastaus #22 : Elokuu 01, 2010, 11:34:18 »

Loikkariselle, joka odottelee Ulupican siemeniä, tiedoksi. Marjat ovat näköjään hitaita punastujia. Tällä hetkellä ne ovat lähinnä ruskeita, eli vielä kestää jonkun aikaa.

Joo kypsyttele vaan rauhassa niin tulee sit pätevät siemenet! Ei kiirusta:) Toivottavasti rhombot itää!
tallennettu
M;kko
Chilaca
**

Profiili
« Vastaus #23 : Elokuu 03, 2010, 19:08:33 »

Muutama päivä sitten Rocoto, Red Peruvian kypsytti ensimmäisen podinsa. Muutaman päivän jaksoin odottaa, että saisi lisää makua. Kokoa oli massiiviset 55 g. Ulupican marjat ovat myös viime päivinä saaneet väriä. Marjaa en punninnut, mutta on se jonkun verran tuota rocotoa pienempi.. Rocoto oli lähes tuleton ja jotenkin maultansa pieni pettymys, kohtuullisen lähellä normaalia paprikaa. Ulupicasta sen sijaan löytyy mukavasti makua ja potkua (ja 3 siementäkin mahtui mukaan)!

Rhomboideum järjesti tänään iloisen perhetapahtuman. Hassu juttu sinänsä, että vaikka kuinka usein käy istutuspurkkeja tarkastamassa, niin kasvit näkee usein vasta tuon kokoisina. Tänäänkin vannoisin, että vain paria tuntia aikaisemmin ko. kasvista ei näkynyt vielä mitään. Loikkariselle kiitokset Rhomboista!

tallennettu
Loikkarinen
Chilaca
**

Profiili
« Vastaus #24 : Elokuu 03, 2010, 20:46:15 »

Hoo jes hienoa lissää Rhomboja maailmaan<3 Ompa se karvanen ku nuin läheltä näkee:D
tallennettu
M;kko
Chilaca
**

Profiili
« Vastaus #25 : Elokuu 14, 2010, 22:30:00 »

Hieman kasvien kuulumisia:

Pimenta cambuci (C. Baccatum) on tekemässä ensimmäistä podiaan ja heti sen on vallannut joku mustekala-alien -otus

jalapeño Hercules teki melkoisen kukan. Viisi terälehtisen kukan halkaisija oli noin 3,8 cm!

Muuten näyttävät lämpimät ja valoisat (poislukien muutama ukkosrintama) päivät hellivät nuoriakin chilejä:

CAP 1530 (C. Cardenasii)

Bolivian Small Red (C. Baccatum var Baccatum)

Tepin, Guatemala (C. Annuum var. Glabriusculum)

Piquin, myös joku villimpi annuum (var Glabriusculum?)

Pari puolivilliä baccaa:
Heart Throb (C. Baccatum)

ja PI 439380

Loppukevennykseksi CAP 220 photoshopin uhrina...
tallennettu
Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.7 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!