toukokuu 17, 2024, 08:07:38 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ensimmäinen kokeilu ZenGrow:lla

Aloittaja icvama, tammikuu 03, 2011, 14:02:25 ip

« edellinen - seuraava »

icvama

tammikuu 03, 2011, 14:02:25 ip Viimeisin muokkaus: tammikuu 03, 2011, 14:31:36 ip käyttäjältä icvama
Olen lukenut jo pidempään näitä kasvatusjuttuja täältä ja marraskuun alkupäivinä päätin laittaa Ruoka/Viini -messuilta ostetut fataliin siemenet (Jungle Collection) tulille ZenGrow-kippoon, joka oli hetken ollut jemmassa odottamassa uutta innostusta. (Jungle Collection PDF)

Seuraava setti meni kylvöön suoraan noihin ZenGrown omiin kasvatusalustoihin:
Lainaus
* CAP 220 (C. baccatum) - Very tasty, fresh C. baccatum. Easy to grow. Gives great yields. Medium hot.
* Habanero, Caribbean Red (C. chinense) - Extremely hot and tasty Habanero variety. Produces huge amount of pods.
* Duke Pequin (C. frutescens) - Very hot wild type C. frutescens. Bears hundreds of pods in one plant. Very suitable for growing in pots.
* Rocoto, Red Peruvian (C. pubescens) - Thick fleshed very sweet tasting Rocoto. Mild-Medium heat for C. pubescens. Great looking plant with huge pods!
* Short Yellow Tabasco (C. annuum) - Very pretty desktop plants which is very easy to grow and gives a great yields even in small pot. Compact plant shape!
* Trinidad Bush (C. annuum) - Great plant that gives huge crops. The plant is still quite compact. Highly recommended for powdering and Thai-type cooking when fresh.


Laitoin joka alustaan neljä lisäreikää. Hyvä oli itävyys, leikin Darwinia ja nypin pois heikoimmat.

2 viikkoa kylvöstä 15.11.:


Kuukausi kylvöstä joulukuun alussa:


2kk kylvön jälkeen, pari päivää sitten. Takana muutama latvominen ja nuppujen nypintää:


Vielä yläviistosta:



Tällä hetkellä käytössä ZenGrown omat lannoitetabut, annostus 4 kpl/vedenvaihtokerta, pari murennettuna ja pari kokonaisena.

Aivan sattumalta kaikki isolehtiset lajit osuivat takariviin ja pienilehtisemmät eteen. Short Yellow Tabasco (edessä vasemmalla) näyttäisi viihtyvän parhaiten, tosin Rocoto (takana keskellä) ja CAP 220 (takana oikealla) kasvattavat ruokalautasen kokoisia lehtiä, ja niitä olen aika rankalla kädellä latvonut.

Kirjaan tähän edistystä kunhan sitä toivottavasti on. Tänään Short Yellow Tabascossa reilusti pulleita nuppuja, ne ajattelin armahtaa ja jättää kasvamaan. Kasvihuonetta ei ole, eikä pihaa, eli sisäkasvatukseen jäävät. Pitää miettiä, jos noita isompia siirtäisi vaikka multaan, jos ne eivät mahdu tuohon.

bedu

Hurja kasvuvauhti ja terveän näköiset chilit sulla. Pidätkö pumppua ja valoja jatkuvasti päällä, vai ajastin hoitelee? Osaatko sanoa montako litraa vettä tuohon menee? Tieto auttaisi noiden samojen lannotteiden annostelussa muihin järjestelmiin ;)

icvama

Lainaus käyttäjältä: bedu - tammikuu 03, 2011, 22:38:52 ip
Hurja kasvuvauhti ja terveän näköiset chilit sulla. Pidätkö pumppua ja valoja jatkuvasti päällä, vai ajastin hoitelee? Osaatko sanoa montako litraa vettä tuohon menee? Tieto auttaisi noiden samojen lannotteiden annostelussa muihin järjestelmiin ;)


Yllätyin itsekin tuosta vauhdista! Seuraavalla vedenvaihtokerralla täytyy napata kuva vielä juurista, ne näyttävät oikein terhakoilta myös. Samalla voisin mitata tuon vesitilavuuden, siitä ei ole tarkkaa havaintoa kun olen täyttänyt vain kyljen pokkaukseen saakka ilman mittaamista.

Pumppu on päällä koko ajan, valaistus ajastimella klo 7-24. Sijoitus kämpän pimeimpään koloon.

shp

Zeniin menee noin 8 litraa vettä kun täyttää siihen vekkiin asti
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

bedu

Kiitos tiedosta. Eli neljä tabua 8l vettä. Itselläni on kilpailijan hydro mihin mahtuu noin 2l vettä ja jo puolikas ZenGrow revinnetabletti vaikutti olevan liikaa. Pitää yrittää kuitenkin nostaa tuota ravinneannostusta pikkuhiljaa kasvun edetessä.

icvama

Lainaus käyttäjältä: bedu - tammikuu 06, 2011, 00:31:03 ap
Kiitos tiedosta. Eli neljä tabua 8l vettä. Itselläni on kilpailijan hydro mihin mahtuu noin 2l vettä ja jo puolikas ZenGrow revinnetabletti vaikutti olevan liikaa. Pitää yrittää kuitenkin nostaa tuota ravinneannostusta pikkuhiljaa kasvun edetessä.


Mulla oli sirkkalehtivaiheen jälkeen parin tabletin annos, mutta kuten tuosta toisesta kuvasta näkyy, menivät vähän kalvakoiksi kun kasvu lähti kunnolla etenemään. Nyt siis 4:llä.

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: shp - tammikuu 05, 2011, 15:57:52 ip
Zeniin menee noin 8 litraa vettä kun täyttää siihen vekkiin asti

Pieni korjaus :) Kun täytät vesirajaan asti niin menee 5,5 litraa vettä. 7 litraa alkaa jo olemaan aivan ehdoton maksimi ja olen itse huomannut että jo seitsemälläkin litralla vesiraja on niin korkealla että kasvien juurien yläosat ovat jo upoksissa, ja siitä ei ainakaan chilit tykkää pätkääkään. Olen tällä tavalla hukuttamalla tappanut zeniin jo muutaman isohkonkin chilin :(

Woodenleg

Nyt tuli tuommoinen kuuden istuttava malli tännekin.

Kysymys: mitenkäs äänekäs tuo pumppu on muilla? Eilen kun pistin setin pystyyn, ei pitänyt oikeastaan mitään ääntä. Olin erittäin positiivisesti yllättynyt ja hyvin tyytyväinen. Tänään ruksuttaa / röpöttää aika kovaäänisesti kun eilen se ääni oli lähinnä tasaista huminaa / hurinaa. Yritin ensin selittää asiaa itselleni korvien tottumisella, mutta rouvakin huomautti samaa plus samoilla taustameteleillä eilen en kyllä huomannut mitään ja nyt se ääni kuuluu joka puolelle kämpän alakertaa.

Ideoita? Ekaa kertaa olen tekemisissä ylipäätään minkäänlaisen pumppuhärdellin kanssa, joten varsin kädetön olen tekemään minkäänlaista vikadiagnostiikkaa itsekseni.

Toki voin olla Zengrow:n asiakaspalveluunkin / tukeen yhteydessä, mutta nythän on viikonloppu joten täältä ajattelin saavani nopeammin jonkinlaista arvailua asian suhteen. :)

Lihamestari

Mulla rupes pitämään enempi ääntä, kun veden pinta laski alle puolen välin (vesimittarista katsottuna)!
Taisi johtua, siitä, että pumpussa oli ilmaa.

Muuten on aika äänetön tapas, pientä huminaa pitää!

Heti kun rupeaa lorina kuulumaan, niin tietää, että vettä tarttee lisätä.

Toi ei taida, pienen vesitilan takia soveltua kesällä chilien kasvattamiseen. Voipi olla, että viikossa on pönttö tyhjä, kun nyt menee jo sellainen 3L vettä viikossa.
Kasveina siellä on Habanero - Large Brown (suht iso), Lemon Drop (kasvattelee toista lehtiparia), amppelimansikka (kasvaa tosi nihkeästi), valkosipuliruoho (nihkeä tapaus), oregano (todella heikko tapaus) ja viinisuolaheinä (ihan reipas puska).

Ensi syksynä hankin varmaan toisen tollaisen, mutta ilman valoja. Siihen sitten jollain kikka kolmosella joku esl-, loistari-, pikkunatikaviritys, missä saa korkeutta säädettyä hieman paremmin! Nyt on kohta toinen valo tapissa. Toisessa vois sit pitää esim. kahta isoa puskaa ja toisessa kolmea saksittua pikkupuskaa...

Mulla on jo mietittynä valoratkaisu, mutta enää pitäis löytää joku innokas metallin työstön hallitseva veijari sitä toteuttamaan, kun mulla ei ole työkaluja, eikä todellakaan taitoa tollaisen toteuttamiseen... :(
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Maikol

Mitä ravinnetta ootte käyttänyt kun Zenin omat tabut loppunu? meinasin juuri aloittaa samanlaisella vehkeellä kasvatamisen ja ei ole noita ravinne tabuja itsellä ollenkaan. Vai liekkö normi k-marketeilla noita hyllyissä  ???

Lihamestari

Mä käytin GHE:n Micro-Mato settiä!

Vedellä menin, kunnes rupes kamat puskemaan ekaa lehtiparia, sitten laiton sillä purkin kyljessä olevalla ohjeella laimeammama seoksella ja kun hieman oli noussut, niin sillä keskivahvalla seoksella!
Hyvin toimi, samaa lientä olen antanut bublerissa olevalle Lemon Dropille, mikä venähti aivan hirviöksi partsilla! ;D

Zenissä noita chilejä joutuu saksimaan aika tiuhaan, tai sitten varautua sellaisiin jättipuskiin, joista shp:lla tais olla esimerkkikuva jossain esillä... :)
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Maikol

No jahka saapi omat tulille nii pitää vaikka tollaasta tilailla! :)

Maikol

elokuu 29, 2011, 08:54:31 ap #12 Viimeisin muokkaus: elokuu 29, 2011, 09:59:49 ap käyttäjältä Maikol
Vielä kysyisin sellasta, että mitenkäs tossa zenissä, kun sehän ruplattaa sitä vettä koko ajan, niin onko siinä vaaraa että se onnistuisi hukuttamaan siemenet/taimet kun multaan istuttaa? Vai onko se niin nero vehjes ettei sellaista tee?

InkRose

Eihän Zeniin multaa laiteta, se on vesiviljelylaite! Kivivillaan siemenet ja sinne kököttämään, eikös siellä jotkut jalustat tms. niille ole? Ja onhan Zenillä myös se idätysmoduuli olemassa.

Ryhis

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Maikol

elokuu 29, 2011, 09:55:26 ap #15 Viimeisin muokkaus: elokuu 29, 2011, 10:06:31 ap käyttäjältä Maikol
juuri, hyväpä että kysäsin. :D sen verran pitää ittiään puolustella, etten oo tähän mennessä kasvattanu kuin partaa, ja sitäkin huonolla menestyksellä!

Lihamestari

Siellä pitäis olla aika selkeät ohjeet paketissa!
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Maikol

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - elokuu 29, 2011, 14:51:36 ip
Siellä pitäis olla aika selkeät ohjeet paketissa!


No niin pitäisi, vaan kun ei ole. Ainoa mitä siellä "ohjeena" on kuinka kokoat lamput  :-\ Siksi tietämättömyys..

Lihamestari

http://www.zengrow.com/poytapuutarhan-kayttoonotto
Sitten kun klikkaat sitä pdf linkkiä, niin siinä on se pumaska, mikä on tullut mukana siellä pakkauksessa!

Mulla ainakin oli! Ja sellainen laminoitu pikaopas myös...
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Maikol

Kiitos :) joo ja ei tosiaan ole ollut ikinä minkäänlaista ohjesta kyseisen vermeen kylkiäisenä.