Empä ole NENÄNpäässä huomannut kirvelyä: se on melkein ainoa paikka ...

Pahimmat ja yllättävimmät poltot on tullut Rocotoista: Niiden kapsasiini on ilmeisesti jotenkin erityisen pysyvää, tarttuvaa sormissa ym vaikka ei olisi edes erityisen polttava lajike suussa.
Joskus kun kasvatin ekakerran, arvatenkin R Peru Cuzcoa [=se oli ylläri - piti tulla Orange Rocoto - siemenet kai sekaantuivat] ja päätin sitten sellaista maistaa. Leikkasin ihan kunnon siivun hedelmän kyljestä ja se oli mun mielestä aika mietoa. Hyvä hyvä ... Muija oli silloin tekemässä siskonmakkarakeittoa ja mä ehdotin että jospa vähän lisätään siihen makua. Laitoin kokonaisen kananmunan kokoisen podin paloina keittoon hautumaan. Otin podista siemenet talteen ja pesin kädet oikeaoppisesti öljyn kanssa sekä Fairyllä. Menin suihkuun ruokaa odotellessa. Pesin sitten tukkani: kahteen kertaan XZ-shampoolla. Sitten aloin pestä kainaloita, käsivarsia, kylkiä, selkää ... ja alkoi kummasti kihelmöimään. Sellainen nokkosen polte alkoi levitä ympäri kroppaa. Lopulta suihkun jälkeen tuntui koko keho kirvelevän kuin olisi nokkosila vihtonut. Soppa maistui ihan tavallislta siskonmakkarakeitolta jossa mausteena muutama habanero ....

Voi arviot joskus pettää ensimaistamisella.
Oon tuota "rocoto-poltetta" kyllä kokenut senkin jälkeen aika monta kertaa esim saunassa, kun on tullut vähän syötyä esim. minirocoto-siivuja leivän päällä. Eihän ne mitenkään tappotulisilta maistu, mutta se polte säilyy sormissa iltaan tai seuraavaan päiväänkin kun lääppii vähän saunassa .. Ei se silti hanskoja välttämättä vaadi. Kivahan on että joskus tuntuu ...