toukokuu 22, 2024, 19:29:10 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Nightfrostin suunnitelmia kaudelle 2013

Aloittaja Nightfrost89, maaliskuu 30, 2012, 08:33:58 ap

« edellinen - seuraava »

Nightfrost89

maaliskuu 30, 2012, 08:33:58 ap Viimeisin muokkaus: lokakuu 25, 2012, 12:56:41 ip käyttäjältä Nightfrost89
Nyt siis on lähdössä aivan ensimmäinen kertani chilien kasvattamisen saralla. Meinasin olla tekemättä koko päiväkirjaa, mutta tarkemmin ajateltuani tulin tulokseen, että tätä kautta voisin saada paljon hyödyllistä tietoa sekä apua kasvatukseeni.

Tämä ensimmäinen kasvatuskerta tulee menemään ihan harjoittelusta, enkä ole panostanut valaistukseen tai tiloihin sen kummemmin. Jos kesänjälkeen homma tuntuu mielenkiintoiselta (hyvin todennäköisesti kyllä) ajattelin seuraavaan kauteen satsata vähän enemmän ja hankkia ainakin paremman valaistuksen

Noniin
Siementen idätys siis tapahtui helmikuun puolenvälin paikkeilla. Siemenet idätin ihan turvenapeissa, ja ensimmäiset tulivat pintaan 15.2.

Kokeiluni lajikkeina ovat:
      Sárga Cseresznye
      Hungarian hot Cherry
      Pinquito de Mono
      Pimenta da Neyde
      Naga Morich
      TSMB
      Boliwian Rainbow
      Joku habanero   (siemenen olen saanut kaverilta, joten tarkkaan lajiketta en tiedä)
      Lisäksi 3 kappaletta ylläri chilejä

      + kaksi tainta ananaskirsikoita

Valaistuksena kasveilleni ei ole ollut muuta kuin ikkunasta tuleva valo, sekä kaksi kappaletta 15W ESL. Lannoitteeksi valitsin hetken foorumilla pyörimisen jälkeen puutarhankesän.




Babu

Tervetuloa forumille! Itsekin liityin vasta hetki sitten tänne.. ihan vaan, että saan kuvia ja tekstejä lisäiltyä chileistäni. Voi olla sitten seuraavina vuosina hyödyllistä, kun voi tarkistella asioita täältä. Chilin kasvatus on ehkä hienoin harrastus maan päällä! :P Suht helppoakin se on, kun vaan muistaa, että maltti on valttia ja yrittää maalaisjärjellä ajatella asiat. Varsinkin kastelun kanssa malttia niin hyvä tulee! :)
Päiväkirjani:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11329.0

                        Peace&Love

Nightfrost89

maaliskuu 30, 2012, 09:24:05 ap #2 Viimeisin muokkaus: toukokuu 12, 2012, 21:44:09 ip käyttäjältä Nightfrost89
27.3 Otettuja kuvia


Pinquito de Mono ja ylläri

Naga Morich ja Pimenta da Neyde

TSMB

Sárga Cseresznye ja Habanero alhaalla

Ryhis

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Babu

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - maaliskuu 30, 2012, 09:34:11 ap
Lainaus käyttäjältä: Babu - maaliskuu 30, 2012, 09:03:20 apChilin kasvatus on ehkä hienoin harrastus maan päällä!


Miten niin ehkä;)


Niin.. totta turiset! Perun "ehkä" sanan ja otetaan sen tilalle sana "ehdottomasti"! :D
Päiväkirjani:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11329.0

                        Peace&Love

Nightfrost89

Kyllähän tämä mukavaa puuhaa on :) Toivottavasti vain saan kasvit pysymään hengissä ja että kerkiävät miunkin kasvini tehdä satoa ennen ensi talvea

Nightfrost89

On tässä viimeviikon aikana tullu mietiskeltyä, että mihin sitä nuo kasvit sit keväämmällä siirtäisi. Nyt olen viimein tarttunu toimeen ja suunnittelin millaasen kasvatuskopin tai kasvihuoneen niille tekis. Lopulta tuli pääryttyä ihan perinteiseen pieneen harjakattoiseen kasvihuoneeseen.

Mittoina kasvihuoneelle on 1.5 x 2.5 [m] ja korkeutta parisen metriä. Rungon teen puusta ja seiniin laitan kaksi kerrosta perus muovia. Kasvihuone ei siis ole kummoinen, mutta eiköhän se saa kelvata tämän kesän kasvatteluihin. Kasvihuoneen ei ole tarkoituskaan kestää kesää enempää, kun syksyllä puran sen kuitenkin pois. Niimpä rakennekin koostuu elementeistä, jotta purku on nopea ja vaivaton.

Tulevina vuosina täytyy harkita vähän paremman kasvihuoneen tekemistä. Silloin täytyy miettiä vähän enemmän kestävyyttä ja toimivuutta.

Otan kuitenkin mielelläni vastaan hyviä vinkkejä kasvihuonetta varten, vaikkakin nyt tälle kesälle en vielä kummoista tee. oppimistavartenhan tämä päiväkirja tuli tehtyä :)

Nightfrost89

Laitetaampa vaihteeksi kuva, jossa Naga Morich ja Pimenta da Neyde nykyisessä koossaan

Nightfrost89

Sárga Cseresznyeni on yrittänyt nuppuja vääntää jo kertaallee jolloin nypin ne pois, nyt se yrittää samaa uudemman kerran.

Ihmettelin vain minkä takia tuossa kuvassakin näkyvät kaksi lehteä ovat tylppäpäisiä, kun kasvilla muuten on suipot lehdet?
Olenko kastellut liikaa/liian vähän vai vaivaako sitä joku puutos vai onko saanut överit? olen kyllä käyttänyt puutarhankesää mielestäni aika maltillisesti.

PP

Lainaus käyttäjältä: Nightfrost89 - huhtikuu 11, 2012, 07:30:11 ap
Ihmettelin vain minkä takia tuossa kuvassakin näkyvät kaksi lehteä ovat tylppäpäisiä, kun kasvilla muuten on suipot lehdet?
Olenko kastellut liikaa/liian vähän vai vaivaako sitä joku puutos vai onko saanut överit? olen kyllä käyttänyt puutarhankesää mielestäni aika maltillisesti.


Onko tuo latvottu pienempänä? Näyttää ihan siltä, että lehtien kärjistä on otettu pala pois lehtien ollessa ihan pieniä. Övereistä tuo ei ainakaan johdu, se on varma.

Nightfrost89

Kasvia ei ole latvottu. Aiemmat nuput tosiaan tuli nypittyä pois, tai no litistin ne vain kahden tikun väliin. En usko että lehdet olisi siinä vaurioitunu.

PP

Usko vaan. Juuri tuollaisia lehtieä tulee kun lehdenalkuja vaurioittaa edes vähän.

Nightfrost89

Oookei, ja kiitoksia :) Täytyy olla jatkossa entistäkin varovaisempi. Onneksi ei kuitenkaan sen haitallisempaa ollu kyseessä :)

jaolsten

Mulla on 120W ledin paisteessa tullut tuollaisia mutaatioitakin lehtiin. Ainakin sinipainotteinen valo aiheuttaa äärimmäisen tiheää kasvua ja mutaatioita. Olikos sulla ne 15W eslit niitä violetteja kasvivaloja?

Vaarallista nuo mutaatiotkaan eivät ole..
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Nightfrost89

Toinen on juurikin se megamanin 15W sinertävä kasvivalo, toinen puolestaan on 15W kirkas valo. Kumpikin valo on yhtä kaukana kasvista (noin 20cm)

Babu

Minä mutuilisin samaa kuin PP. Itselläni myös tullut tuollaisia lehtiä esim. latvomisen jälkeen tai kun olen nuppuja nyppinyt, niin on saattanut pieni osa lehteä lähteä samalla.
Päiväkirjani:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11329.0

                        Peace&Love

Nightfrost89

Juu onhan se mahdollista. Tuossa tuota sinertävää valoa lähempänä on kuitenkin muita chilejä, eikä niissä moisia lehtiä ole viellä näkynyt.

Nightfrost89

Jostain syystä Pinquito de Monon alimmat lehdet ovat väritykseltään ei niin hyvinvoivan näköisiä  :(

tässä pari kuvaa lehdistä:

väritykseltään todella vaalea kauttaaltaan


Isommassakin lehdessä näkyy vähän vaaleita läikkiä


Lehtien väristä huolimatta Pinquito de Mono on kyllä kasvanut reipasta vauhtia, ehkäpä nopeiten kaikista.
Luin foorumilta, että jotkut puutosoireet voisivat täsmätä tähän.

Olen antanut noin (1/2)-(3/4) tl puutarhankesää sekoitettuna noin 3l vettä kerran viikossa, muuten kastellut pelkällä vedellä

Pitäisikö määrää kasvattaa tai lannoteveden käyttöä lisätä esim kahteen kertaan viikossa? Kasvit siis ovat 12cm pyöreässä ruukussa jossa turvetta. Muut chilit eivät tätä ainakaan vielä ole tehneet vaikka täsmälleen saman kastelun ovat saaneet.

sami.

Minulla on Aji Fantasyssä tuon näköisiä vanhimmat lehdet. Sen olen huomannut, että keltaista tulee lisää aina kun kasvi kuivuu niin että lehdet roikkuu ihan velttona.

Babu

Itse ehkäpä kokeilisin antaa vähän reilummin lannoitetta. Olisikohan tuo typen puutosta..? En ihan varma ole kyllä.
Päiväkirjani:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11329.0

                        Peace&Love