toukokuu 14, 2024, 07:19:07 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chili-sitruunahillo, ensimmäinen kokeilu

Aloittaja Chilivaari, elokuu 28, 2010, 17:15:24 ip

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

Tuo on varmaan totta. Ensin laitetaan vettä ja sitten se keitellään pois.
Olet ilmeisesti surauttanut sitruunat sileiksi jollakin koneella, sillä minulla menee puoli tuntia keitellessä sitruunan- ja kuoren palat tasaiseksi. Sittenkin jää kalvoja yms. Punainen chilinpala tämmöisessä aika värittömässä hillossa on muuten hieno vielä lautasellakin.

Miksu77

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - syyskuu 04, 2010, 14:44:00 ip
Tuo on varmaan totta. Ensin laitetaan vettä ja sitten se keitellään pois.
Olet ilmeisesti surauttanut sitruunat sileiksi jollakin koneella, sillä minulla menee puoli tuntia keitellessä sitruunan- ja kuoren palat tasaiseksi. Sittenkin jää kalvoja yms. Punainen chilinpala tämmöisessä aika värittömässä hillossa on muuten hieno vielä lautasellakin.


Sekoittamiseen on kätevä käyttää metallista vispilää, kaikki kalvot jää siihen kiinni.

hessi

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - syyskuu 04, 2010, 14:44:00 ip
Tuo on varmaan totta. Ensin laitetaan vettä ja sitten se keitellään pois.
Olet ilmeisesti surauttanut sitruunat sileiksi jollakin koneella, sillä minulla menee puoli tuntia keitellessä sitruunan- ja kuoren palat tasaiseksi. Sittenkin jää kalvoja yms. Punainen chilinpala tämmöisessä aika värittömässä hillossa on muuten hieno vielä lautasellakin.

niin.... me(minä ja tuo tammisillan sihteeri) poistamme ne "kalvot" jo siinä pilkkomis vaiheessa,
eli leikkaamme sitruunasta kuoret veitsellä ja sitten ainakin itse otan "taskuista" hedelmälihat terävällä veitsellä, kätevästi tulevat leikaten siivuina, toinen vaihtoehto jonka sihteeri keksi on puristaa sitruspuristimella, siitä sitten poistaa siemenet ja näin saa loput hedelmälihatkin talteen :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

ottulo

Itse kaivoin ronskisti käsin. Ensin sitruuna neljäksi lohkoksi pitkittäissuuntaan, sitten riivin hedelmälihat kalvoista. Ensimmäisen lohkon menin pilkkomaan paloiksi, joten hieman tuli myös kalvoa mukaan, mutta eipä ne tuossa häiritse kun niitä on vähän.

Testasin muuten paahtoleivän päällä, ja sopi hyvin siihenkin. Pitänee piakkoin keitellä lisää. ;D

TepinKapsikuumi

Mukailin tuota Chilivaarin reseptiä. Laitoin Limonia ja punaista Goronongia vajaan desin verran silputtuna sekä kuorta kolmesta sitruunasta. 20min keittämisen jälkeen sauvasekoittimella tasaiseksi, lisäilin sokerit ja aavistuksen hunajaa, muuten sama resepti.
Tulisuus on sopiva, mutta ilmeisesti tuota kuorta tuli liikaa kun jokin turhan karvas maku puskee pintaan.
Koostumus oli tänään jo hillomaisempi kuin vastakeitettynä.
On se kyllä näinkin ihan kelpoa, aamulla tuli myslin joukkoon jo lorautettua.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: TepinKapsikuumi - syyskuu 05, 2010, 11:53:00 ap
Tulisuus on sopiva, mutta ilmeisesti tuota kuorta tuli liikaa kun jokin turhan karvas maku puskee pintaan.

Tämä onkin innostanut monia kokeilemaan. Sehän oli tarkoituskin.
Itse olen kokeillut jo pari erää lisää vaihtelevalla koostumuksella. Valkoinen kuori on kuulemma se karvas osio, se pitäisi saada aika tarkkaan pois. Keltaisessa taas on niitä hyydyttäviä, hilloa paksuntavia aineita. Niitä on myös hillosokerissa.

Hombre

ihan perus raastimella saa mielestäni hyvin jätettyä sen valkoisen karvaan osan pois. Pitää vaan muistaa raastaa ennenkuin pilkkoo.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Minbaari

Pakkohan sitä oli itsekin kokeilla kun muutkin! Eilen keittelin kuudentoista sitruunanmehut+kuoret, 20kpl lemon droppeja ja 1tl aji cristal jauhetta. Makeutukseen käytin 0,5dl luomuruokosokeria, 0,5dl rapaduran puhdistamatonta ruokosokeria ja n.3dl hillosokeria. Lisäksi laitoin ripaukset galangal ja inkiväärijauhetta. Tänään maistelin ja voi vitja kun on hyvää! Hillosokeria olisi saanut olla hieman enemmän, koska valmis tuotos on löysähköä, mutta en anna sen asian haitata kun maku on kohdallaan. Tästä lähdenkin keittelemään seuraavaa hilloa: Verigreippi-ananas-7pod hilloa.  :P
#816

jewe

Tää ei nyt välttämättä liity pelkästään chili-sitruunahilloon, mutta itse olen keitellyt nyt sitruuna Lemon Drop hillon lisäksi appelsiinirocoto, greippirocoto ja minneolaturbopube hilloa ja nämä sopii maisteltavaksi suolakeksien päällä. :P
Merkkipäivät lähestyy ja ajattelin vieraille maistattaa näitä hilloja juuri suolakeksien päällä, niin ymmärtäisivät paremmin miksi kasvatan chiliä ja mihin kaikkeen sitä voi käyttää...

MikaK

Lainaus käyttäjältä: Janne - syyskuu 03, 2010, 09:12:19 ap
Ehdoton peli sitrushedelmien kuorten hyödyntämiseen, sitrusraastin aka strimlarauta:




Löytyy keittiöstä ja tekee helposti pidempää suikaletta. Itse suosin Jamie Oliverin raastinta, millä saa kätevästi hienoa raastetta, mikä hilloissa miellyttää itseäni enemmän. Toki marmeladin ystävät pärjäävät suikaleillakin ja tortilla kastikkeeseen käytän limen kuorintaan tuota kätevää välinettä.