Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

sorrii

Passiivihydrossa tahtoo aina olla levää ja varmaan paljon muutakin jännää; niin on maassakin.

Levä on haitallista vesiviljelyssä lähinnä pumpuille ja letkuille kun se tukkii ja haittaa vedenkiertoa. Tiedäsitten kuluttaako osaltaan vähän ravinteita tai sekoittaisiko hienosti hifisteltyjä Ph- ja EC-arvoja ikävästi.

Mä olen alunalkaen pitänyt muutamaa passiivihydroa kun olen poistanut kasveja esim. ebbistä enkä ole heti raaskinut tappaa: laitoin siis "valeistutukseen" ämpäriin ja soraa päälle. Siitä sitten huomasin -alkuun baccatum -lajeilla- että nuohan viihtyvät ja kasvavat. Hedelmääkin alkoivat jotkut yllättäen pukata. Sittemmin on ollut passiivihydroissa monia kasveja talven yli, yli koko vuoden ja lopun ikääkin. Mä olen noita oppinut hoitamaan hyvin huolettomasti. Antanut vaan litkua silloin tällöin ja poiminut roskat soran päältä. Nyt on kokeilut laajentuneet perliittiin ja kookokseen. Ne on yhtä helppoja kuin multakasvatus mutta tekevät helpommin hedelmää.

Annuumit eivät ole kaikkein parhaita lajeja passiivihydroon. Jos olet saanut sen serranon viihtymään niin ole tyytyväinen vaan  ;)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

masterboy

Yksi chilipuskista alkaa tuottaa podeja. Kyseinen puska on taimesta asti ollut sellaisessa litran purkkissa. Uskaltaisiko sen nyt siirtää isompiin astiaan vai parempi odottaa syksylle?

E: Tämä puska oli ostettu marketista, ja en odottanut, että jaksaisi talven yli...

Jani M

Lainaus käyttäjältä: masterboy - toukokuu 01, 2013, 16:04:37 ip
Yksi chilipuskista alkaa tuottaa podeja. Kyseinen puska on taimesta asti ollut sellaisessa litran purkkissa. Uskaltaisiko sen nyt siirtää isompiin astiaan vai parempi odottaa syksylle?

E: Tämä puska oli ostettu marketista, ja en odottanut, että jaksaisi talven yli...


Vaihda vaan. Litran purkki on lähtökohtaisestikin jo aivan liian pieni melkein mille tahansa chilille. Eipä nuo ole hirveästi hermostuneet, oli sen ruukun vaihtanut millon tahansa.

masterboy

Kiitoksia Jarolle!
Toinen kysymys lähentelee henkimaailman juttuja: yksi chililajike(myöskin ostettu markeitsta) oli sopivan vahva vaimokkeelle. Seuraavana kesänä sen koko on muuttunut pienemmäksi ja vahvuus paljon paljon vahvemmaksi. Millaisen selityksen antaisitte sille? Kasvatan muutama eri lajikketta, kaikki yhdessä samassa paikassa, joten pölyttyneet keskenään?

wille

Lainaus käyttäjältä: masterboy - toukokuu 02, 2013, 08:46:32 ap
Kiitoksia Jarolle!
Toinen kysymys lähentelee henkimaailman juttuja: yksi chililajike(myöskin ostettu markeitsta) oli sopivan vahva vaimokkeelle. Seuraavana kesänä sen koko on muuttunut pienemmäksi ja vahvuus paljon paljon vahvemmaksi. Millaisen selityksen antaisitte sille? Kasvatan muutama eri lajikketta, kaikki yhdessä samassa paikassa, joten pölyttyneet keskenään?


Kaupan chili on ollut epästabiili kaupallinen risteytys, jonka jälkeläiset voivat olla jotain aivan muuta.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

sorrii

LainausSeuraavana kesänä sen koko on muuttunut pienemmäksi ja vahvuus paljon paljon vahvemmaksi


..vai onko kyseessä sama kasviyksilö??
Oon kuullut -ja vähän itse aavistellut- että chilit muuttuisivat miedommiksi kun tulee ikävuosia. Voisiko mennä joskus toisin?
Kasvuolosuhteet vaikuttaa paljon: Jospa ostettu laji on kasvatettu lempeässä kosteassa kasvihuoneessa ja sitten talvetettu aurinkoisella ikkunalaudalla kuivassa huoneilmassa. Auringonpaahteessa rääkkäämällä tulee potkua ...

Vaimo alkaa kyllä vaatia lisääkin tulisuutta kun tottuu vähän  ;D
Mun emäntä ei hätkähdä enää tulisempaakaan guurmeeta joka saa itsellä hien virtaamaan ja silmät valumaan. Ne oppii ...  8) 8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Oliko ne samoja siemeniä, kuin ed.vuonna, vai itse otit ne podista syksyllä?.
Jos jälkimmäinen, niin olet luonut ekan risteymäsi.
Tai sitten Willen tarjoma mahdollisuus...

masterboy

Tarkennan viestiäni niinkuin sorrii yritti kysyä, eli kyseessä siis sama yksilö. Eka sato oli miedon makuista mutta seuraava sato(seuraava kesä) podit olivat noin puolet pienempiä mutta vahvuus moninkertaistui paaljon(mielestäni hyvä asia).

wille

Siinä tapauksessa on kyse kasvatusolosuhteiden muutoksesta.
Joskus saman kasvin hedelmissäkin on suurta heittelyä tulisuudessa.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

ilpo00

toukokuu 03, 2013, 17:32:16 ip #6529 Viimeisin muokkaus: toukokuu 03, 2013, 17:34:16 ip käyttäjältä ilpo00

Mikä olisi valistunut veikkaus viimevuotiselle Nagalle, kerran pistetty kunnolla alas ja nyt maaliskuussa innostunut uudestaan kukkimaan. Jotain puutosoireita tuntuu olevan, ei vielä vaivaksi asti, mutta toivottavasti ei rupeakkaan. Viimevuotisilla mullilla, GHE tripäkin lannoitteilla mennyt tämä kevät. Vinkkejä mikä vikana?

Kärsä Babar

Itsellä on tullut samanlaista. Syyksi olen epäillyt liian korkeaa ph arvoa, joka estää raudan tehokkaan imeytymisen.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

bluesman

 Arviokauppaa veikkaisin samaa kuin Kärsä. Omissa rehuissani ilmiötä esiintyy vähän väliä kun en aina tarkista pH:ta. PhDownilla siitä yleensä selviää.

Hubert

Lainaus käyttäjältä: F1kus - toukokuu 03, 2013, 23:33:12 ip
[Mihin rauta "imeytyy" chilissä?


Rautahuokosiin, jotka sijaitsevat haarojen haarautumien oksien yläosissa olevien podien juurien kukkien tynkien välikohdissa olevien erikoisrautaonkalo-origameissa, jotka yleensä ovat erikoissupernollapostauspaikoissa!

Pirunpalko

Lainaus käyttäjältä: Hubert - toukokuu 04, 2013, 03:45:52 ap

Rautahuokosiin, jotka sijaitsevat haarojen haarautumien oksien yläosissa olevien podien juurien kukkien tynkien välikohdissa olevien erikoisrautaonkalo-origameissa, jotka yleensä ovat erikoissupernollapostauspaikoissa!


Saisko saman englanniksi  ;D

unenkuva


mxv

Kauan podien kypsymisessä about mahtaa kestää, mysteeri on täynnä palkoja, isoimmat ollut tulossa jo varmaan parisen viikkoa, vihreitä ovat edelleen. Kasvi on ikkunalaudalla/lasitetulla parvekkeella. Välillä saanut lisävaloa 36w loistarista.


bobster

Kyllä siinä yli kuukausi menee. Odottavan aika on pitkä.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

mxv

^Jep! Onneks on paljon podei tulos, siitä tosin ei vieläkään hajua mikä lajike toi on, villi veikkaus on rawit kenties.

Kummasta muuten on kysy, kun toi mun aji cristal vammailee, oon kärränny sitä parvekkeelle surinkoon, mutta se lerpahtaa melkein välittömästi kun paistaa aurinko suoraan, onko kyse siitä että se ei kestä aurinkoa (täytyy totutella?), ei tykkää lämmöstä (lähemmäs 30 astetta lasitetulla parvekkeella) vai mistä? Kyseessä on sama planttu johon vaihdoin ruukun n. Viikko tai vähän yli sitten, jolloin iso osa juurista jäi edelliseen ruukkuun, että eikö ole vielä toipunut siitä.

Nizo

Todennäköisesti tuo sinun Aji Cristalisi ei ole vielä ehtinyt kasvattaa tarpeeksi uusia juuria. Älä pidä suorassa paahteessa, vaan pistä vähän varjoisempaan paikkaan.

Caide

Olen noita pubeja jo ulkoiluttanut pihalla muutaman päivän ja ajattelin myös baccatumeille tehdä saman, kun on luvattu todella lämmintä. Chinenset saavat kasvaa vielä sisällä lämpöisessä, kun olen lukenut, että näin kylmässä jumittavat helposti kasvun kanssa, jos pihalle jo vie.

Mutta kysymykseeni, voisikohan annuumit myös viedä pihalle vai ovatko yhtä herkkiä, kuin chinenset? Yritin haulla etsiä foorumilta tietoa, mutta ei ihan heti löytynyt.