huhtikuu 18, 2024, 08:01:25 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ebb&flood järjestelmien ajastus

Aloittaja Kikimauri, heinäkuu 06, 2012, 22:42:14 ip

« edellinen - seuraava »

Kikimauri

Tere. Tippaakaan en oo utelias, mut minkälaisilla ajastuksilla kastelette chilejä ja kuinka kauan. (puhutaan ebb&flood systeemeistä)? itellä 5tunnin välein kastelee kasvu kaukalon täyteen muutama tippa tulee ylivuotoputkesta.

jaolsten

-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

11-13

Neljä kerttaa päivässä siten, että ilta kymmeneltä viimeinen ja aamulla seiskalta ensimmäinen. 5 minuuttia kerrallaan. Eli yöllä pitempi tauko, ettei pidä silloin meteliä, vaikka tuskin siihen lorinaan edes heräis.


Chilitatti

Neljästi päivässä 15min kerrallaan, yöllä tauko. 

Huru-ukko


chilihardhead.fi

2-3*15min. kerrallaan: 8.00 tarvittaessa helteillä 12.00 ja 20.00
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Moose

heinäkuu 10, 2012, 01:01:29 ap #6 Viimeisin muokkaus: helmikuu 28, 2014, 18:20:18 ip käyttäjältä Moose
klo 8, 12, 16 ja 20. Minuutin kerrallaan.

edit. Ei ehdi ihan tuossa ajassa imeytyä papuihin kaikki mikä on imeytyäkseen. Parempi tulos kun muutti vartiksi.

Upcider

9-12-15-18-21 3min kerrallaan.

Mutta miksi vartti? Hapetatteko liuosta?

chilihardhead.fi

heinäkuu 11, 2012, 04:55:41 ap #8 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 11, 2012, 04:59:09 ap käyttäjältä chilihardhead.fi
Mekaanisessa kellossa yleensä n. vartin  välein ajastukset.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

jaolsten

Jep, vartti mekaanisen ajastimen vuoksi, usein jotta hapettaa bioponista resoa.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Larski

Clas ohlsonin digiajastimella oon säätäny omat pöntöt käymään 2 min 3 h välein.

zarmo

Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys

PP

Omat ebbit pumppaa 15 min 5 krt/vrtk. Ajastin on mekaaninen, koska en uskalla luottaa elektronisiin kasvihuoneoloissa.

zarmo

Lainaus käyttäjältä: PP - heinäkuu 12, 2012, 12:36:43 ip
Omat ebbit pumppaa 15 min 5 krt/vrtk. Ajastin on mekaaninen, koska en uskalla luottaa elektronisiin kasvihuoneoloissa.


Itseäni taas pelotti, että 15 min pumppauksella pumppu ehtii pienemmällä vesimäärällä pumpata niin paljon tyhjää, että se kärähtää.
Ilmeisesti pelkoni on turha.
Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys

PP

Lainaus käyttäjältä: zarmo - heinäkuu 12, 2012, 19:34:25 ip
Itseäni taas pelotti, että 15 min pumppauksella pumppu ehtii pienemmällä vesimäärällä pumpata niin paljon tyhjää, että se kärähtää.
Ilmeisesti pelkoni on turha.


Sinuna laittaisin isomman reson. Yleissääntö on, että reson koko on 3-4 kertaa kasvatusastian koko, jolloin resoon jää paljon vettä vaikka pumppausta jatkaa pitkään. Samalla vesi hapettuu loristessaan ylivuotoputkesta takaisin resoon.

Kikimauri

LainausOmat ebbit pumppaa 15 min 5 krt/vrtk. Ajastin on mekaaninen, koska en uskalla luottaa elektronisiin kasvihuoneoloissa.

Totta itelle kävi noin hassusti kun askartelin liian monimutkasen sydeemin. http://www.albumini.fi/Albumi=NELNJJFH

fly

Ebbin kastelussa olen itse suosinut kirjan "Paprikan kasvatus" vinkkejä:
- Ensimmäinen kastelu 2,5-4 h auringonnousun jälkeen
- Ei kastella yöllä

Vähän olen ajastuksia säätänyt kauden aikana, jotta etenkin aamun ensimmäinen kastelu olisi kohdallaan. Ja vuorokaudessa pumput ovat päällä 4x15 min. Viimeinen kerta on ollut klo 19-21.

Isosta resosta en enää ole samaa mieltä. Alkukaudesta käytin isoa resoa siten, että kasvatuslaatikko lepäsi reson päällä. Reson vaihtaminen/puhdistaminen oli kuitenkin muutaman ebbin kohdalla mahdotonta tehdä yksin. Vaihdoin heinäkuussa kaikki resot kahta lukkuunottamatta samoihin laatikoihin, joita kasvatuslaatikot ovat. Ja homma toimii nyt kuin unelma.

Ebbit ovat sellaisia, että kasvatuslaatikko on nostettu kahden poikittaisen kierretangon varaan n. 5 cm reson yläpuolella. Kierretangot menevät molemmilla puolilla laudanpätkien läpi. Nämä laudat toimivat tavallaan jalkoina, jotka kannattelevat kasvatuslaatikkoa. Muitakin ratkaisuja on olemassa mutta tämä nyt sattui olemaan halpa, kun noita ebbejä on 15 kappaletta.

Pelkäsin, että resoon kasvaisi herkästi levää, koska valo pääsee sinne esteettä tuon yläreunan aukon kautta. Tein kokeiluksi yhdelle ebbille valkoisesta kevytpeitteestä hupun kasvatuslaatikon yläreunasta lattiaan asti, jotta valoa ei pääse suoraan resoon. Levän muodostukseen tällä en kuitenkaan ole havainnut mitään vaikutusta. Ainoa etu on se, että resoon ei pääse roskia.

Nyt resojen laatikkojen vaihtaminen ja vesien lisääminen suoraan resoon on naurettavan helppoa. Kun pumpun irrottaa ja kasvatuslaatikon etureunaa kohottaa hieman, saa reson vedettyä kokonaan pois. Ja kun reso on paikallaan siten, että sen etureuna on vähän kasvatuslaatikon etureunaa ulompana, niin liemet voi kaataa ämpärillä suoraan resoon esteettä.

Bonuksena on myös se, että kaikkien resojen nesteen määrä näkyy koko ajan. Ja kun pumput ovat päällä, niin niiden toiminta näkyy myös.

Kehiteltävää varmaan riittää vielä mutta tällä hetkellä homma rokkaa todella hyvin.

levo

Tänä vuonna kokeiltu kerran päivässä 15 min kastelua. Hyvin toiminut.
Parveke on länteen päin, niin olen puolen päivän jälkeen ennen auringon porotusta asettanut kastelun.
Alussa kastelu oli 2 x pv, mutta kun puska tuntui jäävän suhteellisen pieneksi (sattui pieni moka...) niin tuumasin kokeilla jospa riittäis kerran päivässäkin...
Kasvoihan tuosta lopuksi komea puska kuitenkin! :)
Chilipää #105 :: Jo vuodesta 2005! ;-)

ChillOut

Lainaus käyttäjältä: fly - elokuu 04, 2012, 21:50:48 ip
Ebbin kastelussa olen itse suosinut kirjan "Paprikan kasvatus" vinkkejä:
- Ensimmäinen kastelu 2,5-4 h auringonnousun jälkeen
- Ei kastella yöllä



Samoilla mennään, mutta eka on 2h auringonnousun jälkeen ja hieman keskipäivän jälkeen eli yritetty ainakin päivän kuumimpaan aikaan tuo toinen kastelu, tai miten nyt itse tasaisessa lämmössä sen kuumimman ajan päättelin..

EDIT. Ja nuo on siis 15min tulvia :D
Jos, jos, jos ja jos. Mitä sitten jos kuitenkin jos?

tomjo78

Mulla lorisee sen pari minuuttia niin että allas täyttyy ja lorahtaa ylivuoto putkesta takaisin resoon. Vasta harjoittelen tuota vesiviljelyä niin onko tuo tarpeellista lorottaa sitä pidemmän aikaan ?