toukokuu 15, 2024, 02:21:30 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilin teltta kasvattajat.

Aloittaja punkgrower, helmikuu 24, 2013, 17:16:09 ip

« edellinen - seuraava »

biblo

Lainaus käyttäjältä: punkgrower - helmikuu 25, 2013, 10:04:21 ap
No niin biblo mitkäs ne sitten sulta löytyikään tuhansia watteja natrium valoo ja esl:siä tai lediä vielä päälle ja rupeet mulle nirisee jostain 600w natikan suuruudesta... Enkä edelleenkään ymmärrä miksi se sinua häiritsee jos mulla on teltta vaatehuoneessa ja siinä on tuo kyseinen valaistus teinkö jotain mikä loukkaa sinua? Ja mitä tuohon oma tekele sermiin tulee niin on minulla ollut siinä samassa paikassa sellainenkin ja just ihan vaan sen takia olen siirtynyt telttaan kun on melkein sentilleen ton tilan kokoinen teltta olemassa ,niin ostin sen. Rakennus taitonikin on ihan riittävää luokkaa hmm.  parisenkymmentä taloa olen kasaan niillä taidoilla saanut ja jotakin muutakin n.12 vuotta rakennellut. Eli eiköhän nyt haudata nää sotakirveet ja keskitytä olennaiseen. Mikä ei ollu muuten toisille v......u vaan  mukava keskustelu. ;)


Ei, en inissyt tms mistään wattimäärästä. ihmettelin vain mitä tuolla saavutetaan, että tungetaan pieneen boksiin tehokkaita ja todella paljon kuumenevia valaisimia.

Tila jossa kasveja pidän, lämpenee myös noilla valoilla joita itselläni on. Saan ns.hukkalämmön hyötylämmöksi. Kasvatuspaikkojakin on useampi eikä kaikki lamput samaan aikaan huuda. Nykyinen tila on myös hieman reilumpi kuin 80*80cm.

En mielestäni myöskään vttuile kellekään. Kyseessä on oma näkökulmani asiaan.
"Grow food, not lawns"

punkgrower

helmikuu 25, 2013, 18:49:21 ip #21 Viimeisin muokkaus: helmikuu 25, 2013, 22:05:54 ip käyttäjältä punkgrower
Minulla taitaa tässä kasvatuksessa perustua homma ns, väline urheiluun enemmän kuin "kuhan vaan kasvattelen" hommaan. Minusta on mielekestä värkätä nuiden vesiviljely välineiden kanssa ja optimoida tässä tapauksessa pienen teltan potentiaalia. Loppujen lopuksi olisi varmaan sama kasvaisiko siellä vaikka perunaa ,mutta chili kiinnostaa tällä hetkellä minua. :) Uskoisimpa että tulen aika hyvän tuloksen tekemään tällä systeemilläkin.
Olisi kiva myös nähdä teidän muitten teltassa kasvattajien välineistöä onko vesiviljely vehkeitä vai mullassa ja onko millaisia valaistus vaihtoehtoja käytössä. Koska loppujen lopuksihan tämä on kuitenkin suurimmaksi osaksi "isojen poikien leikkejä" joka saattaaa tulla sillon tällön aika kalliiksikin.  ;D (emännän mielipide)

punkgrower

Laittakaahan hyvät foorumilaiset vaikka kuvia teltoistanne tänne ,kun tuntuu kuolevan tää keskustelu heti kun poistettiin kaikki pieru ja kakkelin jauhanta jutut pois. Voisiko olla että ei täällä sitten ollutkaan niin montaa fiksua tyyppiä kuitenkaan aattelin? Minä kyllä laitan tänne kuvia varmaan ensiviikolla kun on viimeisetkin viritykset tehty ja telttani on täysin käyttökuntoinen.

Macex

helmikuu 28, 2013, 16:17:46 ip #23 Viimeisin muokkaus: helmikuu 28, 2013, 16:25:06 ip käyttäjältä Macex
Oma teltta Homebox L Silver, eli 100x100x200.

Silver on siis tuo parempi malli noista, jossa on sisäpinnat vuorattu mylarilla, eika perus mustavalkomuovilla. Näin saadaan parempi heijastuvuus seinistä. Muita etuuksia sitten ei olekkaan.

Valoina aikaisemmin mainittuna 2x250W ESL ja näillä saadaan lämmöt sinne 30+c kohdille, kun kaikki ilmareiät(myös kasvattajan) on suljettuna.

Muutama kuvakin tähän tuli:


Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

punkgrower

Oliko kallis tuo homebox silver ?  Itse ostin telttani edullisesti ranskan maalta olen tyytyväinen kyllä tuohon. Tässä on linkki kauppaan josta tilasin teltan. http://www.cultureindoor.com/chambre-de-culture-67/blackbox-silver/blackbox-silver-80-80x80x180cm.html Tilauksiin tulee 21€ postit päälle ,mutta kun ostaa esim. 250€ listahintaisia tuotteita postit ja kuljetus on jo maksuton suomeen. Ja ostoksista saa jo 100€ ylityksestä 5% pois ja sitä rataa ylöspäin kun ostos summa nousee. Lisäksi tuolla on kattava valikoima samoja tuotteita mitä myyvät suomalaisetkin liikkeet mutta huomattavasti edullisemmin. Tavarat kulkeutuu suomeen kotiovelle asti noin viikossa. Suosittelen rohkeesti tilaamaan vaan tuolta jos on tarvetta kellään kasvatus tarvikkeille sillä on suorastaan tyhmää maksaa näitä suomen hintoja mm. kasvatus teltoista.

biblo

Mieluummin tuen kotimaan pientä yrittäjää kun tuollaisia ulkomailta lähden tilaamaan.

Valaisimet saatan tulevaisuudessa haalia ulkomailta. Sen verran hyvä tarjous häilyy silmissä.
"Grow food, not lawns"

SheiK9ni

helmikuu 28, 2013, 21:05:35 ip #26 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 01, 2013, 00:15:05 ap käyttäjältä jaolsten
Teltalla saa kasvit asianmukaiseen paikkaan huoneistossa. Saa valohaitan minimoitua eikä tarvitse virittää mitään sähköä ja tuuletusta johonkin komeroon.
Vaikka BioBizz haisee raakana perin ikävältä niin sitä laitetaan enintään muutama kymmenen millilitraa kerralla, ja se on tarpeeksi vähän ettei sitä normiasunnossa huomaa.

Edit, jaolsten: pidetään puheenaiheet topicinmukaisina, kiitokset!

punkgrower

helmikuu 28, 2013, 21:40:05 ip #27 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 01, 2013, 00:15:29 ap käyttäjältä jaolsten
Ja biblo: Kyllä minäkin tuen suomalaisia liikkeitä joidenkin tarvikkeiden osalta mitä olen profiilissanikin linkittänyt . Muuten kyllä teen kalliimmat hankinnat ulkomailta. Ei muuten kukkaro kestäis. :-\

Macex

helmikuu 28, 2013, 22:07:33 ip #28 Viimeisin muokkaus: helmikuu 28, 2013, 22:09:07 ip käyttäjältä Macex
Lainaus käyttäjältä: punkgrower - helmikuu 28, 2013, 20:29:34 ip
Oliko kallis tuo homebox silver ?


Tuossahan tuo myyjän hinta on :)
http://www.chilitarvike.fi/homebox_l_silver

Lainaus käyttäjältä: biblo - helmikuu 28, 2013, 20:34:17 ip
Mieluummin tuen kotimaan pientä yrittäjää kun tuollaisia ulkomailta lähden tilaamaan.


Itse tuen jokaisessa ostoksessa kotimaista, jos mahdollista. Ei ne hinnat muuten tule muutakuin nousemaan, jos syynätään rahat ulkomaille.

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

Kärsä Babar

Itse kun olen vertaillut hintoja sekä Suomessa että muualla Euroopassa, en ole huomannut että Suomessa olisi mitenkään erityisen kalliita hyvän merkkiset teltat. Kyllähän ebaystakin saa melkein ilmaiseksi telttoja se laatu ei välttämättä ole niin hyvä kun jollain nimekkäämmällä valmistajalla.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

punkgrower

helmikuu 28, 2013, 22:58:05 ip #30 Viimeisin muokkaus: helmikuu 28, 2013, 22:59:41 ip käyttäjältä punkgrower
Kyllä näin on myös ulkomailla että esim tuo homebox silver L on tuolla linkissäni 206€ eli kalliimpi kuin sulla kärsä ,mutta esimerkiksi tuo minun tilaama teltta on laadultaan erittäin hyvä. tosiaan on 100% valotiivis ja mylar pinnoite on sama mikä on kalliimmissakin teltoissa. Myös ompeleet on hyvät mitkä on monissa halpateltoissa huonot ja muutenkin pitää ryhtinsä. Voi olla että tuo on poikkeus.  Olis tuolla samassa kaupassa ollut halvempiakin ja varmasti huonompia laadultaan.
Pavunvarsi myy samoja tuotteita mitä tuo ranskalainen firma ja varmaan tilaa ne tuolta ranskalaisen tukustakin kun on tullut samat tuotteet myyntiin hiljattain heille. Teltat mitä papu myy on superbox mylar ja mm. 100 x 100 x 200 teltta on suomessa 230€ kun tuolla mistä se ne ostaa teltta maksaa 152€ joka ei ole edes tukku hinta. Ymmärtääkseni tuo teltta on sellaista parempaa laatua kuitenkin. ( ei homebox tasoa kylläkään)

biblo

Lainaus käyttäjältä: Macex - helmikuu 28, 2013, 22:07:33 ip

Itse tuen jokaisessa ostoksessa kotimaista, jos mahdollista. Ei ne hinnat muuten tule muutakuin nousemaan, jos syynätään rahat ulkomaille.


Näin on kyllä itsekin tullut tehtyä. Jääkaapin ostossa saatan joutua kääntymään sakemannien puoleen. On se Smeg sen verran edullisempi siellä.
"Grow food, not lawns"

punkgrower

maaliskuu 01, 2013, 18:01:04 ip #32 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 01, 2013, 18:05:13 ip käyttäjältä punkgrower
Lainaus käyttäjältä: punkgrower - helmikuu 25, 2013, 12:53:55 ip
Minulla on teltassa korvaus ilmaa vahvistamassa tällainen DIY puhallin joka on tehty kameran pahvilaatikosta ja tietokone tuulettimesta. Olen kiinnittänyt sen teltan alakulmassa olevaan tuuletus reikään jonka halkaisia on 125mm. Oikeasti siihen kuuluisi esim. haitari letkua jota pitkin korvausilmaa puhallettaisiin kanava puhaltimella telttaan. Tällainen on hyödyllistä jos haluaa tehostaa tuloilman virtausta sisään ja jos on käytössä voimakkaita lamppuja jotka vaativat tehokasta tuuletusta. Toi mun tekele ajaa kyllä minun tapauksessa asiansa hyvin ja loppu ilma tulee sitten passiivisesti muista tuuletus luukuista.





Tuo on minustakin hieman huvittavan näköinen ,mutta ei sen niin väliä kunhan toimii  ;D

Kuules  Macex. Sulla kun on ne esl valot siellä teltassa ja kuitenkin tuo lämpö on suhteelisen korkee , niin aattelin että tällaisella mun tekemällä puhaltimella jos laittaisit sen teltan ylimpään tuuletus reikään puhaltamaan lämmöt ulos saisit lämmöt tippumaan just sen verran että olis kohdillaan. Tuo ei pidä minkäänlaista ääntä edes joten ei häiritse vaikka olis samassa tilassa kun itse oleskelet. Ja maksaa n. 5€ jos ei löydy itseltä ropellia tuohon.

Macex

maaliskuu 02, 2013, 06:28:23 ap #33 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 02, 2013, 06:30:25 ap käyttäjältä Macex
Lainaus käyttäjältä: punkgrower - maaliskuu 01, 2013, 18:01:04 ip
Kuules  Macex. Sulla kun on ne esl valot siellä teltassa ja kuitenkin tuo lämpö on suhteelisen korkee , niin aattelin että tällaisella mun tekemällä puhaltimella jos laittaisit sen teltan ylimpään tuuletus reikään puhaltamaan lämmöt ulos saisit lämmöt tippumaan just sen verran että olis kohdillaan.
Kuules Punkgrower. Kerroppa mulle, mikä on se chilien kasvamiseen tarvittava lämpötila, mitä mahdat tarkoittaa tuolla "kohdillaan" sanallasi?

Kun itellä on tuolla vain C.Chinense lajikkeen edustajia ja yksi C.Annuum ja kumpikaan eivät laita pahakseen tuosta lämmöstä. Varsinkaan, kun ilmankosteuskin on 60-70% tuolla mun teltassa.

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

Finsku

Jos tilaa on ensikaudella enemmän käytettävissä, niin silloin itsekin ajattelin teltan hankkia. Juurikin siitä syystä, että ilmankosteutta pystyy nostattamaan helpommin. Toki häiritsevät valotkin saa suojaan ja kuvittelisi vesivehkeiden äänenkin hieman vaimentuvan.

punkgrower

Hmm , :o niin ei kai sillä chilillä ole se lämpötila niin paha jos on ylikin 30. Olen vaan lukenut tuolta fatalista joskus että olis alle 30 hyvä ? Eikö ole siis ole mitään haittaa että on ylikin? Mutta hydrojen vedet ei kyllä saa olla 30 asteen tienoilla rupee monnähtää juuret.

mohla

Lainaus käyttäjältä: punkgrower - maaliskuu 02, 2013, 15:33:37 ip
Hmm , :o niin ei kai sillä chilillä ole se lämpötila niin paha jos on ylikin 30. Olen vaan lukenut tuolta fatalista joskus että olis alle 30 hyvä ? Eikö ole siis ole mitään haittaa että on ylikin? Mutta hydrojen vedet ei kyllä saa olla 30 asteen tienoilla rupee monnähtää juuret.


Ihan lajikkeestahan se riippuu, millaiset olot kyseiselle chilille on optimit. Mönnähtäminen ei mulle kerro mitään. Eikö teltassa resoa saisi ulkopuolelle sijoitettua? Toisaalta kasvarissakin liemen lämmöt välillä nousee eikä siitä nyt merkittävää haittaa ole, kun liemiä vaihtaa ja täydentää. Bioponiikasta en tiiä, miten siellä eliöstö reagoi lämpötiloihin.

Nikodeemus

Minä tilasin Saksasta Darkstreet 90 -teltan valoineen ja ilmastointeineen. Koin tarpeelliseksi lähinnä siksi, että aterimien jakamisen jälkeen muutin kaksioon. Suomeksi nukun siis samassa huoneessa, jossa chilit kasvavat. Valon määrä jo tuollaisessa 400W natikassa tuntuu olevan sen verran reilu, ettei esimerkiksi lukemisesta tai dataamisesta sängyssä tule yhtään mitään. Päiväunista nyt puhumattakaan.
Tämänvuotiset kasvit ovat mullassa, kun teltan mukana nyt sattui tulemaan pohjapinta-alan verran tuollaisia kantikkaita muoviruukkuja.
Ensikerralle ajattelin jonkin sorttista hydroa viritellä. Ainakaan puhaltimen melu ei mielestäni juuri vaimene teltan läpi, joten eiköhän se hydron pulputuskin sieltä kuulu ihan mukavasti.
Teltan mukana tuli myös aktiivihiilifiltteri, mutta en ole kokenut noiden rocotojenkaan tuoksua lainkaan vastenmieliseksi, joten pussissaan möllöttää vielä.
Mikään ei ole niin tärkeää, kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeää.

SheiK9ni

Mutta telttamainoksissa puhutaan että ne pitäisi kaiken valon sisällään?

punkgrower

Lainaus käyttäjältä: SheiK9ni - maaliskuu 02, 2013, 20:33:00 ip
Mutta telttamainoksissa puhutaan että ne pitäisi kaiken valon sisällään?
Nikodeemus tarkoitti varmaan että ilman teltaa voisi olla tukalaa tuon valon kanssa asamassa huoneessa.