toukokuu 18, 2024, 16:38:30 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Lajikkeen tunnistaminen

Aloittaja Masapena, elokuu 03, 2008, 23:16:24 ip

« edellinen - seuraava »

MiM

Voisi mielestäni hyvin olla Fantasy. Niillä ulkomuoto vaihtelee melkoisesti.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

kprs

Mullapa kasvaa tämmöinen, mutta lajikkeesta ei mitään hajua. Tunnistaako joku?

Lähetetty minun LG-H525n laitteesta Tapatalkilla


chipe


ALi

Panambi?

Marjoja poimittu 512g


kprs

Lainaus käyttäjältä: chipe - syyskuu 12, 2015, 13:56:47 ip
Oisko ylläoleva Champion?

Vois vaikka ollakin. Hyvin samanlaiset hedelmät ja kukkakin näyttäis olevan samanlainen.

Kiitosta.

Lähetetty minun LG-H525n laitteesta Tapatalkilla


kirppu

syyskuu 16, 2015, 16:17:44 ip #1845 Viimeisin muokkaus: syyskuu 16, 2015, 16:19:59 ip käyttäjältä kirppu
Nonii,

Aika huikeeta että ihmiset osaa tunnistaa kuvien perusteella  :) joten minäkin haluan kysellä, keväällä laitoin muutaman puskan kavamaan. Ihan kokeilu mielessä lähdin tähän hommaan, kun kaktuksetkin ovat aina kuolleet, mutta näähän lähti kasvamaan ja jopa sain muutaman chilinkin sekä selvittiin kirva-hyökkäykseltä ;D nyt kuitenkin haluan koittaa saada ne pysymään hengissä talven yli, ja niinpä mua kiinnostais tietää vähän tarkemmin mitä kasvatan  :D


kuva on valitettavasti nyt vähän surkee, mutta on kasvatettu kaupan punaisen habaneron siemenestä.


tää on joku thai chili? vai kulkeeko se myös jollain muulla nimellä?


marjat


Ja sitten tämä mysteeri kasvi, ei mitään tietoa mikä voisi olla ?


mut maku oli ainakin hyvä  :P

Osaisko joku fiksumpi näiden kuvien perusteella kertoo mitä nää ovat ?
Kiitos  :) :)

chilinerd

Rawitilta näyttää. Niitäkin on ilmeisesti vähän erinäköisiä. Tyypillisesti ainakin ensimmäiset chilit kasvavat kauniisti ylöspäin.

Wahi

lokakuu 11, 2015, 13:45:58 ip #1847 Viimeisin muokkaus: lokakuu 13, 2015, 08:49:08 ap käyttäjältä Wahi
Mikäköhän lajike tämä Fataliin yllärinä tullut voisi olla? Kasvutavan ja kukkien perusteella ihan selkeä baccatum. Podit kasvaa ylöspäin ja näyttää vähän rawitilta tai tabascolta. Maistamaan en ole vielä ehtinyt.

https://www.dropbox.com/s/0l912jbwjeb528g/01.jpg

https://www.dropbox.com/s/5m4pdxzm6g7xzm1/02.jpg

https://www.dropbox.com/s/5972atvnp41tsg5/03.jpg?dl=0

chipe

Lainaus käyttäjältä: Wahi - lokakuu 11, 2015, 13:45:58 ip
Mikäköhän lajike tämä Fataliin yllärinä tullut voisi olla? Kasvutavan ja kukkien perusteella ihan selkeä baccatum. Podit kasvaa ylöspäin ja näyttää vähän rawitilta tai tabascolta. Maistamaan en ole vielä ehtinyt.


Kuvat ei näy. Näkyvyys ilmeisesti rajoitettu vain omistajalle tms.

Wahi

Lainaus käyttäjältä: chipe - lokakuu 11, 2015, 20:38:08 ip
Lainaus käyttäjältä: Wahi - lokakuu 11, 2015, 13:45:58 ip
Mikäköhän lajike tämä Fataliin yllärinä tullut voisi olla? Kasvutavan ja kukkien perusteella ihan selkeä baccatum. Podit kasvaa ylöspäin ja näyttää vähän rawitilta tai tabascolta. Maistamaan en ole vielä ehtinyt.


Kuvat ei näy. Näkyvyys ilmeisesti rajoitettu vain omistajalle tms.


Muutin linkeiksi, nyt pitäisi toimia.

Einari K.

Tilasin seuraavat siemenet  Fataji Seedsilta keväällä:
Aji Benito
Cheiro Roxa
Madagascar
Omnicolor
Purira
Ramiro (tuli kaupanpäällisinä)

Nyt kun kasvit ovat tuottamassa hedelmää, poikkeaa yksi kovasti muista. Olin laittanut tähän lappuun "Purira" mutta ei se taida ollakaan Purira (kaksi ensimmäistä kuvaa):




Tämä ylläoleva tuotti hedelmät kakista ensimmäisenä ja yhtä olen jo päässyt maistelemaan. Helvetin tulista oli, mutta tulisuus ei jatkunut suussa kovin pitkään. Paprika muuttuu suoraan vihreästä punaiseksi.

Alla on kuva oikeasta Purirasta, joita minulla on useampia:


Tämä kaveri kasvattaa paprikat ylöspäin ja niiden väri vaihtuu vaalean vihreästä, oranssin kautta punaiseksi. En ole vielä päässyt maistamaan.

Harmittaa kun yksikään Omnicoloreista ei itänyt. Olen kuitenkin aika varma, että tämä tuntemattomaksi jäänyt kappale ei ole Omnicolor. Madagascarit ja Cheiro Roxat eivät ole vielä tehneet hedelmää enkä usko niiden tänä vuonna tekevänkään. Aji Benitoja, Puriraa ja Ramiroa päästään maistelemaan jo ensimmäisenä vuonna. Sekä tuota tuntematonta yksilöä...

fatalij

marraskuu 09, 2015, 20:02:02 ip #1851 Viimeisin muokkaus: elokuu 22, 2016, 18:58:27 ip käyttäjältä fatalij
Mitkä ne voi olla? Musta ja keltaiset kai habanerot. Vihreat fresnot.
Mutta punaiset?
Prismasta. Siemenet otettu talteen...





unenkuva

Lainaus käyttäjältä: fatalij - marraskuu 09, 2015, 20:02:02 ip
Mitkä ne voi olla? Musta ja keltaiset kai habanerot. Vihreat fresnot.
Mutta punaiset?
Prismasta. Siemenet otettu talteen...


Chocolate Habanero?

chipe

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - marraskuu 10, 2015, 09:27:37 ap
Lainaus käyttäjältä: fatalij - marraskuu 09, 2015, 20:02:02 ip
Mitkä ne voi olla? Musta ja keltaiset kai habanerot. Vihreat fresnot.
Mutta punaiset?
Prismasta. Siemenet otettu talteen...


Chocolate Habanero?


Jossain kohtaa on nyt väreissä heittoa kun mustaa chiliä en kuvassa näe ja kysymys punaisesta chilistä tuottaa vastauksen ruskeasta :). Kamera varmaan ainakin vähän valehtelee värejä. Täältä löytyy tuon valmistajan sivut ja kuva samaisesta tuotelapusta vähän kirkkaampana:

http://www.eminentholland.com/en-us/Food/Brands/Magma

Tuollakaan ei ole parempaa lajikelistaa mutta "brown Habanero" mainitaan.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: chipe - marraskuu 10, 2015, 11:58:35 ap
Lainaus käyttäjältä: unenkuva - marraskuu 10, 2015, 09:27:37 ap
Lainaus käyttäjältä: fatalij - marraskuu 09, 2015, 20:02:02 ip
Mitkä ne voi olla? Musta ja keltaiset kai habanerot. Vihreat fresnot.
Mutta punaiset?
Prismasta. Siemenet otettu talteen...


Chocolate Habanero?


Brown Habanero kävi myös mielessä, mutta kovin näyttää samalta tuon chocolaten kanssa, joten itse epäilin, että kyse samasta lajikkeesta, joten siksi en sitä laittanut viestiin. Ilmeisesti ei olekaan sama lajike?

Jossain kohtaa on nyt väreissä heittoa kun mustaa chiliä en kuvassa näe ja kysymys punaisesta chilistä tuottaa vastauksen ruskeasta :). Kamera varmaan ainakin vähän valehtelee värejä. Täältä löytyy tuon valmistajan sivut ja kuva samaisesta tuotelapusta vähän kirkkaampana:

http://www.eminentholland.com/en-us/Food/Brands/Magma

Tuollakaan ei ole parempaa lajikelistaa mutta "brown Habanero" mainitaan.

chipe

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - marraskuu 10, 2015, 12:39:42 ip
Brown Habanero kävi myös mielessä, mutta kovin näyttää samalta tuon chocolaten kanssa, joten itse epäilin, että kyse samasta lajikkeesta, joten siksi en sitä laittanut viestiin. Ilmeisesti ei olekaan sama lajike?


Niin ota noista nyt sitten selvää kun lajikenimiä löytyy vaikka kuinka ja kukin nimeää omansa miten sattuu :).

Pikagoogletuksella tuli vastaan esim. tämmöinen keskusteluntynkä jossa joku kyselee onko nuo sama ja yksi vastaa että kyllä ja toinen että ei.

Täällä asiaa hämmennetään vielä reilummin sotkemalla mukaan vielä black haba ja musta congokin:

LainausChocolate Habanero, also known as brown or black Habanero or Congo Black


Mulla kasvaa Habanero Brown Large, onkohan se nyt sitten vielä eri olio? Keltaisia Congoja olen myös maistellut ja mielestäni ne on ainakin eri tavaraa kuin habanerot. Fataliin kuvaus noista Congoista osuu ainakin kohdilleen:

LainausThis one has a very powerful C. chinense aroma which makes even classic habaneros taste like bell peppers compared to this one.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: chipe - marraskuu 10, 2015, 14:36:25 ip
Mulla kasvaa Habanero Brown Large, onkohan se nyt sitten vielä eri olio? Keltaisia Congoja olen myös maistellut ja mielestäni ne on ainakin eri tavaraa kuin habanerot. Fataliin kuvaus noista Congoista osuu ainakin kohdilleen:


No siksipä kyselenki ku minulla myös kasvaa juuri samalla nimellä oleva lajike :)

chipe

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - marraskuu 10, 2015, 14:40:13 ip
Lainaus käyttäjältä: chipe - marraskuu 10, 2015, 14:36:25 ip
Mulla kasvaa Habanero Brown Large, onkohan se nyt sitten vielä eri olio? Keltaisia Congoja olen myös maistellut ja mielestäni ne on ainakin eri tavaraa kuin habanerot. Fataliin kuvaus noista Congoista osuu ainakin kohdilleen:


No siksipä kyselenki ku minulla myös kasvaa juuri samalla nimellä oleva lajike :)


Sain juuri maisteltavaksi Congo Brownin peräkkäin Habanero Brown Largen kanssa ja vastoin kaikkia odotuksia tuo Haba Brown on paaaaljon tujumpaa tavaraa kuin ruskea Congo. Tuo Congo Brown oli yllättäin varsin mieto/keskitulinen. Toisinkuin keltainen versio, joka voipi olla tulisin ei-supertulinen jonka suuni on kokenut. Tiedä sitten oliko tuo aitoa oikeaa tavaraa, kun aika vähän tuosta tuntuu löytyvän tietoa. Jossain tuota ainakin väitettiin keltaisen tavoin erittäin tuliseksi. Ja edelleen ei oikein käsitystä onko tuo nyt sitten taas sama kuin Congo Black, jota taas väitettiin samaksi kuin Habanero Brown (Large?)/Chocolate/Black. On tämä lajikkeitten nimeäminen kyllä sellainen suo...

Joka tapauksessa tuo ruskea Congo oli maultaan odottamattoman hyvä ja siitä puuttuu Habanero Brown Largeakin vaivaava kitkeryys/karvaus jokseenkin kokonaan. Tulee olemaan yksi ensi vuoden kasvateista.

ileK

Moi! Täällä uusi chilinkasvatuksesta innostunut naama.
Sain tuossa parikuukautta takaisin kaverilta talveksi hoitoon viime kesän ulkona kasvaneen, ilmeisesti Thaimaasta tuodusta chilistä siemenestä istutetun kasvin.
Mahtaisiko näistä kuvista selvitä lajike?












chipe

Lainaus käyttäjältä: ileK - joulukuu 15, 2015, 13:20:54 ip
Moi! Täällä uusi chilinkasvatuksesta innostunut naama.
Sain tuossa parikuukautta takaisin kaverilta talveksi hoitoon viime kesän ulkona kasvaneen, ilmeisesti Thaimaasta tuodusta chilistä siemenestä istutetun kasvin.
Mahtaisiko näistä kuvista selvitä lajike?


Tuollaiset on yleensä ottaen aika vaikeasti tunnistettavia annuum-lajikkeita, kun monet lajikkeet näyttää aika samalta (rawit jne.), ja kasvin alkuperäkin on aika tuntematon. Tuossa vielä hedelmien muodotkin on keskenään erilaiset, joka tuskin helpottaa. Mutta aina täältä voi löytyä joku velho, joka jonkun yksityiskohdan perusteella osaa tuohonkin heittää vähintään hyvän veikkauksen :).