kesäkuu 18, 2021, 23:45:09 ip

Uutiset:

Tervehdys, kaksi samaan aikaan sattunutta teknistä muutosta / ongelmaa summa aiheutti vajaan viikon katkon foorumille. Nyt palvelinohjelmisto on jouduttu päivittämään uuteen ja sekä ulkoasu että toiminnallisuus on muuttunut. Toivotttavasti ei ainakaan kovin paljoa huonompaan suuntaan. Odottamattomia ongelmiakin saattaa ilmaantua.

Millä ja miten lannoitat?

Aloittaja naali, marraskuu 29, 2006, 03:06:04 ap

« edellinen - seuraava »

Pääasiallinen lannoitteesi

Substral tai muu kukkalannoite
24 (6.5%)
Tomaatti- ja vihanneslannoite
60 (16.2%)
Erityisliemet vesiviljelyyn
69 (18.6%)
Käsitelty kanankakka tms.
10 (2.7%)
Paska (myös oma, itäaasialaiseen malliin)
6 (1.6%)
Ei niin mitään
13 (3.5%)
Puutarhan kesä tai muu kastelulannoite
189 (50.9%)

Äänestäjiä yhteensä: 371

sorrii

Olimpa tyhmä  ???
Tässä: https://pavunvarsi.fi/kasviravinteet/kuivaravinteet/raw-kalium-57g.html

Mä olen käyttänyt (ennen) Nutriforten Tomaatti&Mansikkalantaa jota sitten kuluttajapakkausten häipyessä sai vielä toissavuonna säkkitavarana, ja tietysti ostin; laitoin ilmoituksen Faceen ja lopulta meinasin jäädä itse ilman  ;)  ... Nii. Sitä perus hydro-ravinnetta oon käyttänyt paljon ilman tyyppilisää. Kalia taitaa olla 29% Yksi tapa lisätä kalia (halvalla) on lisätä perus-lannoituksen lisäksi syys- eli kukituslannoitetta, eli PK'ta: Siinä reilusti myös fosforia, mutta ei siitä övereitä niin vaan tule ... En nyt taas siitäkää muista onko enää missään kuluttajapakkauksina kun Nutriforte lopetettiin (myytiin Yaralle) .. [[ainakin Kekkilän Syyslannoite on jokseenkin samaa: Vähän miedompaa PK 16-26, liukeneva jauhe ... halpaa

Mulla on jemmmassa 4 kilon purkkia Nutriforten PK'ta vielä, ainakin .... 5€/kpl + posti voin myyrä pari pois. NPK 0-22-27 Ne on muuten hauskoja ikivanhoja purkkeja yhdestä hieman erikoisesta halpahallista: Kukkaloisto Syyslannoite - valmistaja Nutriforte Oy Järvenpää saattavat olla 1900-luvulta  ;D  ...  :D  :D  :D  ((kivennäissuolat ei juuri vanhene jos pysyy kuivana))
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

miiksuli

Kui paljon chilit vaatii kaliumia? Ite meen neudorffin kuivalannotteella jossa npk 7-1-8. Varmaan johtuneen enemmänkin olosuhteista ja lajikkeesta jos ei satoa kauhean hyvin.

Nekoltakin löytyy jos on tarvetta :)
https://pavunvarsi.fi/kasviravinteet/neko/neko-luonnonlliuos-1611.html

nörttipää

Sorrii vois yks purnukka wanhojen lantojen puodista kiinnostaakin, mut mietin vielä hetken. Joops, mun kalipussi oli juurikin tuo RAW-versio. En vaan viittiny mainita merkkiä :D

Katon ekaks viikon pari mitä nää chilit meinaa kun lantrasin niille ph 6 / EC 2 litkut. Näytti tosin nousseen kahdessa vuorokaudessa EC yli kolmoseen, vaikka neste ei juurikaan ollut vähentynyt. No, ans kattoo mitä tapahtuu.

Eka vuosi on pelkkää opettelua, ja vasta syksy näyttää jatkuuko chilihurmos vai ei.
Jos ihmiseen ei ole manuaalia eikä sitä saa kytkettyä vikasietotilaan, en ymmärrä sitä.

sorrii

Asiasta kolmanteen: Mä olen noita Nutriforten lantoja ikävöinyt, kun niillä ehdin 10v lannoittaa suurimman osan kasvatuksista. Yksi hyvä oli Starttilannoite, jossa npk 12-15-10 eli kivasti fosforia juurten kasvuun. Sen myynti loppu Honkkarissa jo 3-4v sitten. Huomasin itse, että saman firman Havu- ja rodolannoite on npk-arvoiltaan ihan sama. Kysyinkin sitä Mr Nutrifortelta ja tuo sanoi että sama aine, mutta myydään tähän tarkoitukseen vaan eri nimellä ... Jepo. Sitä löytyi vielä viime kesänä Kuljun Kartanosta joka muuttui Hintakaari -nimiseksi. Nyt sitten niiltäkin tietysti loppui Nutrifortet kun ei koko firmaa ole enää. Meinasi ihan tulla suru puseroon, että mitenkäs mun pikkutaimet sitten tulevaisuudessa pärjää, kunnes viime viikonloppuna iski kai salama päähän, kun hogasin, että saan saman sotkun helpostikin Syyslannoitteesta ja kalkkisalpietarista: Yara Calcinit tai Haifa Cal esim ... Molempia muuten on 5-6kg liiterin perällä. Ylimääräiset salpietarit meinasin jo syöttää nurmikolle ....  :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

nörttipää

Hurahti taas reilut pari viikkoa ennenku muistin että täällä jotain kävin kirjottelemassa.

Tiedä sitten auttoiko RAW vai reipas Puutarhan Kesä-huitaisu vesipyttyihin, mutta Aji Mangot ja numeroyhdistelmä-bacca tekivät nuppuja ihan hulluna. . Ei harmainta aavistustakaan pysyykö nuput kiinni, avautuvatko, onko siitepölyä tai tuleeko hedelmää, että jännän äärellä ollaan.

Jotenkin en tässä vaiheessa uskalla kauheasti enää muutella  ravinteita. Menkööt loppusesonki PK- RAW-kali / pikkusella Cannan CalMag-tirauksella.

Lehdet on kaikissa sisäkasveissa aivan kauheat, pienet ja kipristyneet, mut iha sama :D Juurissa se vika on  muutamilla, mutta niille ei enää  voi mitään tehdä.

Kauheesti Yaran puutereita yks jos toinenkin mainostaa ja myy, mutta oon huomannu olevani patalaiska ja huonomuistinen mitä sekotuksiin ja komponentteihin tulee (vaikka kirjottaisin ylös niitä pulloon ja ties mihin lappuihin) niin siinä mielessä noi sun Sorrii vanhat kilon kannut Nutrifortea kiinnostaa. Aattelin että jos kerran lasken NPK:t omiin tarpeisiin ja vesipyttyihin mallilleen, ni sen jälkeen tartte muutamaan vuoteen päätäään taas vaivata :D

Ulosheitetyille lapsipuskille kookoksessa ruokin sekä kastelulantaa että Kekkilän kanankakkaa vaihtelevasti. Jakkas vähän siitä rehevöityvät ni paan kaliumit peliin. Jos saan yhden podin per planttu ni sekin on ihme.

Ai pessimisti, minäkö? Onhan tässä hyvät 8-10 viikkoa aikaa ulkona rehottaa, mutta noi on niin rääpäleenoloisia että eppäilen tokkopa niistä mitään tulee.
Jos ihmiseen ei ole manuaalia eikä sitä saa kytkettyä vikasietotilaan, en ymmärrä sitä.